Economie17 juni 2014

Havendirecteur moet milieuregels omarmen

Iedere week verschijnt in gratis krant Metro een opinie van Vers Beton. Deze week: Ties Joosten roept directeur Castelein van het Havenbedrijf op de milieuregels te omarmen, in plaats van ze te verstoten.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton Beeld: Eva Wijers

Afgelopen week gaf de nieuwe president-directeur van het Havenbedrijf, Allard Castelein, een interview aan Trouw. Aan hoopvolle boodschappen geen gebrek. Over circulaire economie, over afvalstromen van de één die grondstoffen kunnen zijn voor de ander, over het delen van informatie en over biomassa.

Hij moet wel. Lang werd de Rotterdamse haven als het tafelzilver van de stad beschouwd, maar inmiddels vertoont het doffe plekken. De groei blijft achter bij die van de havens in Antwerpen, Hamburg en Amsterdam. Rotterdam leunt zwaar op de petrochemie (hoe lang blijft dat goed gaan?) en de binding tussen haven en stad is minimaal.

Teleurstellend was dan ook dat de havendirecteur zich in hetzelfde interview keert tegen duurzaamheidsregels vanuit de overheid. Omdat Nederland zich ‘met de ambitieuze regels uit de markt’ zou prijzen. Zucht. Al sinds het Kinderwetje van Van Houten uit 1874 gebruikt het grootindustrieel deze argumentatie tegen wet- en regelgeving: iedereen moet internationaal aan dezelfde regels gebonden zijn en zolang dat niet is georganiseerd moeten er helemaal geen regels zijn.

Uit talloze onderzoeken blijkt echter dat als je regulering aan een sector zelf overlaat er weinig van terecht komt. De financiële winst op korte termijn blijkt altijd belangrijker. Afspraken met of tussen bedrijven zijn boterzacht, pas als de overheid wetten oplegt en sancties uitdeelt wordt er geluisterd én veranderd.

Bovendien kunnen regels leiden tot innovatie. Autofabrikanten die vroeg werden gedwongen duurzamer modellen te fabriceren, hebben nu een voorsprong. Op eenzelfde manier moeten we onze haven voorbereiden op een tijd waarin bijvoorbeeld de olie (verder) op raakt.

De grootste haven ter wereld zijn we al lang niet meer en gaan we ook niet meer worden. Dat weet ook Castelein. Daarom moet Rotterdam volgens hem de meest innovatieve en ‘de beste’ worden. Dat is mooi. Maar die doelstelling begint niet bij het afbreken van milieuregels. Dat is niet alleen een stokoude industriële reflex, het is bovendien contraproductief.

Dit artikel verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. Reacties kunnen komende week in Metro verschijnen.

Reageer of deel op Social Media

Tags:allard castelein, duurzaamheid, havenbedrijf en milieu

Sectie: Economie

kaart: Wilhelminakade 909, rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *