Stedelijke ontwikkeling & architectuur28 oktober 2011

Bouw mee aan de brug van ZUS

Vanaf 30 oktober kun je meebouwen aan een nieuwe brug in Rotterdam waarmee je vanuit het stationsgebied de Schiekade te voet of per fiets oversteekt naar Rotterdam Noord. Deze brug wordt namelijk gefinancierd door crowdfunding. Dit klinkt misschien als een overmoedig plan, maar omdat architectenbureau ZUS hier achter zit heb ik er vertrouwen in dat dit wel eens zou kunnen lukken.

ZUS heeft al eerder het bijna onmogelijke voor elkaar gekregen: Terwijl de sloopvergunning al was vergeven voor het leegstaande kantoorpand waar ze anti-kraak kantoor in hielden, hebben ze de grote projectontwikkelaar LSI toch zover gekregen om het nog even te laten staan. Vervolgens is het pand tijdelijk ingericht als kantoorruimte voor ondernemers uit de creatieve industrie, totdat de ontwikkelaar echt gaat slopen. In een tijd dat er onderzoeksbureau’s, beleidsmakers, architecten en stedenbouwers nadenken over het probleem van de enorme leegstand in kantoorgebouwen, lossen zij dat concreet op. Terwijl kraken wordt verboden, geven zij nieuwe oplossingen voor creatief gebruik. Inmiddels is het Schieblock een gevestigde creatieve hotspot in Rotterdam en is er met de Dépendance weer leven in de plint.

ZUS lijkt het adagium te volgen ‘verbeter de wereld, begin (dicht) bij jezelf’. Veel van hun plannen gaan over hun eigen directe omgeving: het stationsgebied in Rotterdam. In het masterplan voor dit gebied staat er een hoge toren gepland op de plek waar nu in de Delftsestraat ’s nachts jongeren uitgaan in één van de grootste discotheken van het land. Vanwege dit plan zou het Schieblock moeten wijken. Een voorstel van ZUS is om de wederopbouwarchitectuur van de Delftsestraat te laten staan en daar bovenop de nieuwe torens te bouwen. Waarom zouden we nog meer panden wegslopen als je kunt voortbouwen op het bestaande? Een verfrissend idee in een stad waar na de oorlog bijna meer is gesloopt dan tijdens het bombardement zelf, zoals Gyz la Rivière onlangs opnieuw aantoonde in zijn boek ‘Rotterdam 2040’.

Illustratie van Ferrie Weeda
Het stationsgebied: de Schiestraat. Bron: Ferry van Steijn / www.ikrotterdam.nl Beeld: Ferry van Steijn

Met deze aanpak stelt ZUS een typisch Rotterdamse kwestie aan de kaak. Rotterdam lijdt sinds het bombardement aan een permanente vernieuwingsdrang. Eerst moest het de modernste stad van Nederland worden, daarna de stad van het volk en toen weer de stad van de wolkenkrabbers. Zoals ZUS het mooi geformuleerd heeft; Rotterdam heeft een cultuur van ‘stad maken’. ZUS laat zien dat je als stad jezelf ook opnieuw kunt uitvinden door te kijken naar de bestaande stad en juist daarop voort te bouwen.

Indirect stelt ZUS hier ook de vraag naar de zegeningen van de crisis. Want iedereen weet dat als de financiële crisis niet was uitgebroken, er werd geheid op de plek waar al die creatieve bedrijven nu een nieuwe culturele infrastructuur opbouwen. Kunnen we deze tijdelijke stilstand niet gebruiken om eens goed te kijken naar wat we hebben? Wat is waardevol? Hoe kunnen we met kleine ingrepen de bestaande potenties benutten en vergroten? Is dat niet veel efficiënter dan na sloop helemaal opnieuw te beginnen? En bovenal, is de architectonische en historische gelaagdheid die we dan krijgen ook niet veel spannender?

ZUS denkt hier niet alleen over na, ze gaat ook aan de slag. Het nieuwste project moet dus een brug worden. Een brug die het stationsgebied verbindt met de rest van de stad. Om precies te zijn, met de hofbogen onder het voormalig station Hofplein, die verscholen hoek waar vorige maand de Mini Mall is geopend. Deze brug geeft fietsers en voetgangers de gelegenheid om het Hofplein, met die eeuwige wachttijden bij de stoplichten, te omzeilen. Dan rijd je zó de voormalige Hofpleinlijn op, die ooit getransformeerd moet worden naar het voorbeeld van het High Line Park in New York. Waarom de voetgangersbrug officieel een ‘luchtsingel’ heet en volgens ZUS gezien moet worden als de vervolmaking van het singelproject van stadsarchitect Rose uit 1854, ontgaat mij even. Maar ach, dat is ze vergeven. Ben je net zo enthousiast als ik over die nieuwe brug, dan kan je vanaf zondag 30 oktober een plank of een brugdeeltje kopen met je naam, of je favoriete dichtregel, erop: http://www.imakerotterdam.nl/

Dit artikel is ook verschenen op Hard//Hoofd.

Reageer of deel op Social Media

Tags:architectuur, crowdfunding, Delftsestraat, het Schieblock, Hofplein, ikrotterdam, imakerotterdam, loopbrug, luchtsingel, stationsgebied en ZUS

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Schiekade 205, 3013 BR Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *