Voor de harddenkende Rotterdammer

Tijdens het Motel Mozaïque festival gingen enkele redacteuren van Vers Beton op pad om de bezoekers de vraag te stellen: Zou het festival ook in een andere stad kunnen plaatsvinden? De redacteuren werden soms verontwaardigd aangekeken bij het stellen van de vraag. Voor de duidelijkheid: wij hebben geen weet van ophanden zijnde verhuisplannen. Het ging ons om een gesprek over wat er bijzonder is aan het festival, of de stad daar een rol in heeft en wat die typisch Rotterdamse kwaliteiten dan wel zijn, áls ze al bestaan. Het onderzoek leverde een kleine 100 gesprekken hierover op, die hier terug te beluisteren zijn.
Zo’n 62 mensen gaven aan dat Motel Mozaïque nergens anders plaats kan vinden en dat het festival een kenmerkend Rotterdams karakter heeft. Waar bestaat dat uit volgens de bezoekers? Sommigen voldeden met de mededeling dat het festival in Rotterdam is ontstaan en daarmee al een huwelijk met de stad heeft gesloten. Als typerend wordt de manier ervaren waarop het festival creatief gebruik maakt van verschillende, soms braakliggende locaties in de stad. Zoals het dak van de Hofbogen dat dit jaar diende als festivallocatie ‘Perron Mozaïque’. Enkele mensen gaven ook aan dat de samenwerking tussen de organisatie van het festival en de gemeente juist op dit punt uniek is. Het ‘rauwe’ karakter van Rotterdam wordt genoemd en het feit dat Rotterdam nog veel ongebruikte ruimtes heeft die tijdens het festival tot leven worden gewekt. Ook kwamen enkele clichés veelvuldig voorbij: de mentaliteit van Rotterdammers die van aanpakken weten, lef hebben en niet lullen maar poetsen. Veel mensen ervaren de link met architectuur als een speerpunt van Motel Mozaïque, niet in de laatste plaats omdat dit jaar veel aansluiting was gevonden met ZigZagCity en de Internationale Architectuur Biënnale Rotterdam.
Toch, niet iedereen ervaart Motel Mozaïque als een typisch Rotterdams festival: 12 mensen gaven aan dat het festival zonder probleem naar een andere stad kan verhuizen. Iemand gaf aan dat juist het hoge aantal bezoekers van buiten de stad het festival een on-Rotterdams karakter geeft. Het festival is volgens sommigen daarom zachtaardiger dan de stad zelf. Motel Mozaïque is volgens anderen een goed concept dat zich kan aanpassen aan een andere stad. Welke steden zijn goede alternatieve locaties voor Motel Mozaïque? Veel mensen noemden Berlijn, omdat dit ook een rauwe stad is met veel braakliggend terrein. Andere steden die genoemd zijn: Utrecht, Groningen, Delft en Dordrecht. Over Amsterdam liepen de meningen uiteen: Amsterdam werd zowel genoemd als locatie waar het festival wél (11 personen) of juist helemaal niet (6 personen) kan plaats vinden.

foto: Fred Ernst

foto: Fred Ernst

Enkele uitspraken van bezoekers waren tijdens het festival op verschillende locaties terug te vinden.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    Motel Mozaique kan vooral niet naar een andere stad omdat Rotterdam het festival niet kan missen! Met het ontbreken van een volwaardig poppodium sinds de ondergang van Nighttown/Watt is Motel Mozaique nog de enige die namen als Ane Brun en Patrick Watson naar onze stad kan trekken! Gelukkig nu ook regelmatig buiten het festivalweekend om. Daarmee zorgt MM ervoor dat de popcultuur nog net adem kan halen hier, en we niet voor elk concert naar Amsterdam of Tilburg hoeven…

    Daarnaast is het voor de Amsterdammers een goede reden om eens uit hun hol te kruipen en in een echte stad rond te lopen. ;) Het is leuk dat er tijdens MM veel mensen naar Rotterdam komen voor muziek, waar Rotterdamse muziekliefhebbers de rest van het jaar regelmatig naar Amsterdam moeten.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.