Advertentie

Logo_giraffe_03_zwart_1456x180
Voor de harddenkende Rotterdammer

Aziz Yagoub is clubeigenaar in Rotterdam. Jaren was hij actief als organisator van dancefeesten en sinds ruim een jaar leidt hij met zijn organisatie cultuurpodium Perron, gevestigd aan de Schiestraat, niet ver van Rotterdam Centraal. Sinds kort hoort daar ook Toffler bij, de ondergrondse club gevestigd in een voormalige voetgangerspassage op de Weena.
Rotterdam Podiumstad maakt roerige tijden door. Het Cultuurplanadvies van de RRKC zoals dat werd verstrekt in april van dit jaar leidde tot flinke taal van de podia. Het zou de definitieve doodslag voor de popsector zijn. We spreken met Aziz omdat we de zaak eens van een andere zijde willen belichten. Als ondernemer heeft Aziz een duidelijke mening over de huidige stand van zaken, en zit in het gesprek dan ook niet verlegen om een aantal gepeperde uitspraken.
Wat is voor jou de aanleiding geweest om met Perron te beginnen?
Het faillissement van Watt. Ik ben in dat gat gesprongen, dat bood goede mogelijkheden. Kijk, ik heb daar Dick Pakkert (eigenaar van Rotown, spreekbuis van het Rotterdamse popprotest, red.) meegemaakt, de gebroeders Tieleman en die club van Waterfront en dat vond ik allemaal één voor één pannenkoeken en toen heb ik besloten om het voor mezelf te doen.
Vind je Dick Pakkert ook een pannenkoek? Dat is wel een gepeperde uitspraak.
Ik vind Pakkert superhypocriet. Die heeft de Tielemans en Ted Langebach en de wethouder rondom Watt enorm aangevallen, het was iedereen zijn schuld behalve die van hem en toen heeft hij ervoor gelobbyd dat stichting Waterfront het over zou nemen. Dat zou samen met hem gebeuren, twee subsidies zouden worden samengevoegd. Een dag nadat dat door de Gemeenteraad is gekomen, heeft hij zich terug getrokken. Eigenlijk neem ik het hém kwalijk dat de Watt failliet is gegaan. Zijn argument was dat een combinatie van een BV en een stichting niet samen kan gaan, omdat je dan altijd met zakkenvullerij te maken krijgt. Intussen is Rotown zelf al langer dan tien jaar een BV én een stichting. Dat gedeelte mag hij dan een keer haarfijn uitleggen van mij en tot die tijd vind ik dat een hypocriete houding. Ik twijfel overigens niet aan de integriteit van Dick Pakkert hoor, want ik denk dat hij in de popsector een van de meest integere personen is.
Maak jij zelf gebruik van subsidie?
Nee. Ondanks wat er wel eens gespeculeerd wordt, heb ik nog nooit subsidie ontvangen.
Op Taalwaardig word je er uitgerekend door Pakkert van beschuldigd dat jij wel verkapte subsidie aanneemt, bijvoorbeeld omdat je geen huur betaalt voor Perron. Wat is daar jouw mening over?
Ik ben ook fel tegenstander van verkapte subsidie. Kijk, subsidie krijg je van de overheid of de gemeente en het pand van Perron is niet van de Gemeente Rotterdam, dat is van een andere ondernemer, die ook zijn nek uitsteekt in de stad. Die zat met een leeg pand en zegt ‘als jij er iets leuks mee doet, prima. Maar als wij morgen de stekker eruit trekken, dan doen we dat’. Dat is hetzelfde als een via leegstandsbeheer wonende student in de stad; als die besluit om er een mooie vloer in te zetten en muren te behangen dan is dat een investeren zonder zekerheid. In ruil daarvoor betaalt hij minder huur dan marktconform. Dat heb ik bij Perron ook gedaan.

openbare brief aan wethouder Laan, najaar 2011 verspreid door Rotterdam
openbare brief aan wethouder Laan, najaar 2011 verspreid door Rotterdam

Wat is jouw visie op de huidige staat van Rotterdam podiumstad?
Drama. Dat was al toen Watt open ging met Iggy Pop, en dat is nooit anders geweest. De gemeente is daar de oorzaak van, daar begint het beleid. De gemeente had het pand aan de Kruiskade moeten kopen en die niet voor vijf ton per jaar moeten verhuren aan stichting CAR, maar volgens marktconforme voorwaarden moeten verhuren en geluidsdicht moeten maken. Als je naar het dossier WATT/Nighttown kijkt…ze hebben dat pand aan Fons Burger verkocht voor een symbolische gulden, toen weer teruggekocht voor tonnen, daarna weer verkocht aan Fons Burger en het wéér verkocht. De enige die er rijk van zijn geworden, zijn de vastgoedjongens.
Met jouw oplossing was WATT met andere woorden nog open geweest?
Ja. Watt is niet gesloten omdat de stichting failliet is gegaan, Watt is gesloten omdat de burgemeester de exploitatievergunning heeft ingetrokken, omdat ze niet voldeden aan de eisen van DCMR (provinciale dienst, belast met onder veel meer geluidsoverlast, red.). Dat is heel stom, want het ene gedeelte van de gemeente geeft een exploitatievergunning en het andere pakt het weer af. Terwijl daar het geld van diezelfde gemeente in zit.
In jouw verhaal lijkt het hele verhaal Rotterdam podiumstad samen te vallen met Watt. Maar als ik Watt buiten beschouwing laat, wat zijn daar dan de kansen?
De kans ís dat lege gebouw aan de Kruiskade. Dat ligt op een steenworp van CS en het heeft juist de capaciteit om die paar bandjes naar Rotterdam te trekken die niet in de Ziggo Dome staan of in de Heineken Music Hall. Dat pand moet de gemeente opkopen, zoals gezegd geluidsdicht maken en vervolgens een stichting daar popconcerten laten aanbieden. En ze moeten het tijd gunnen. Rotterdam wil binnen een jaar een goed draaiend podium hebben, maar zo werkt dat niet. Dat moet groeien en dat kan gerust twee tot vier jaar duren.
Is het een gemis dat de Nieuwe Oogst haar deuren sluit?
Ja, imagoschade. Niet qua podium. Als jij tien hiphoppertjes kan vinden die daarover gehuild hebben en die niet op de loonlijst stonden, dan vind ik het knap. De enige twee concerten die uitverkocht waren zijn Gers Pardoel en de Jeugd van Tegenwoordig. Terwijl het voor de ‘urban community’ was.
Ze hadden ook een opdracht meegekregen voor een satellietfunctie.
Die leek van de grond af te komen, ze programmeerden verschillende activiteiten, maar het geld raakte op. Ze wisten dat ze geld moesten verdienen, altijd een uitdaging voor een stichting. Dus toen moesten ze commercieel gaan programmeren. Voor ons was het de druppel toen ze techno gingen programmeren. Toen stond er op een programma van dertigduizend euro 80 man publiek. Dan gaan ze niet alleen vals concurreren door commercieel programma, dan gaan ze het ook verzieken voor de rest van de stad.
Zou jij je als ondernemer wagen aan die popsector?
Nee, het is niet mijn vak. Ik doe wezenlijk andere dingen en mijn sector, de dancesector, is commercieel wel interessant. Qua popsector vallen we in Rotterdam in herhaling, het zijn telkens dezelfde figuren die het verknoeien. Die hebben hun kans gehad, gun het iemand anders.
Wie zou jij voordragen?
Ik vind dat die jongens van Bird goed bezig zijn. Jonge mensen die geen CV met zes failliete projecten achter hun naam hebben staan. Ik zeg: geef die jongens een kans.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal (1982) is schrijver en spreker. Geboren op een zondag in het Havenziekenhuis, zoon van Crooswijk. Neuroot en berucht onhandig. Laat geen servies in zijn nabijheid slingeren.

Profiel-pagina
Lees 13 reacties
  1. Profielbeeld van Lucette Mascini
    Lucette Mascini

    Al met al grappig interview, Vincent, tien hiphoppertjes die gehuild hebben en een pand voor 1 eur kopen. Dat kan alleen…. in Rotterdam.

  2. Profielbeeld van kris
    kris

    Jongens, voormalige Watt is inmiddels gekocht door een Chinese ondernemer. Er komt een winkelgalerij en Chinese horeca.

    Politiek moet zich niet bemoeien met de uitgaanssector. Dat is wel duidelijk geworden de afgelopen jaren.

    Hoogste tijd voor vernieuwende horeca. Tijden veranderen. Zo simpel is t.

    En alle respect voor meneer Yagoub. hij doet t m wel.

  3. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
    Vincent Cardinaal

    Daar zit een grote kern van waarheid in, en er zit zeker (naar mijn mening dan) een bepaalde tegenstrijdigheid in zijn opvatting. Al maakt hij een strikte scheiding tussen dans/uitgaan en pop.

  4. Profielbeeld van Miki
    Miki

    Boeiend interview over een wereld die ik onvoldoende ken. Het Rotterdamse subsidiebeleid lijkt niet uit te blinken in eenduidige keuzes en ik had altijd het gevoel dat de pot met geld daarom maar over verschillende genres wordt verdeeld uit een soort idee van distributieve rechtvaardigheid. Het mooiste is dan als het genre, of de genre aanduiding, wordt achterhaald door de tijd en iedereen een beetje zelf-bewust voor zich uit staart als er wordt gesproken over het “urban” podium.

    Verder is het ironisch dat een genre als “pop” muziek aanspraak maakt op subsidie. Je zou toch denken dat als je jezelf op de borst roffelt over populariteit het je eer te na is om subsidie te vragen (lees eisen).

    Als buitenstaander kreeg ik de indruk dat het bij Watt om veel meer ging dan een overschrijding van geluidsnormen. Binnen de gemeente kon men het web van rechtspersonen achter Watt niet meer ontwaren. Dries Mosch heeft zich als ik het mij goed herinner zich op de thematiek geworpen en toen kwam ook het publiek geheim van de terugkoopregeling in de openbaarheid.

    Het is mij niet duidelijk wat de heer Yagoub wil; als ik het goed begrijp wil hij dat de gemeente Watt koopt en een rechtspersoon creëert die het exploiteert. Als hij daadwerkelijk geen valse concurrentie zou willen dan zou het argument moeten zijn dat de gemeente helemaal niet meer dit soort podia moet ontwikkelen, laat ondernemers dit zelf doen dan is er ook geen valse concurrentie.

    Ik krijg een déja vu gevoel als ik (pop) podium exploitanten elkaar hoor beschuldigen van oneerlijke concurrentie. Corrigeer mij alsjeblieft als ik iets verkeerd schrijf, maar volgens mij is de locatie van Perron in het “Central District Rotterdam” waar de Rotterdamse gemeente nauw bij betrokken is. De voorwaarden van verblijf vergelijken met die van studenten lijkt mij dan ook een nogal naïeve vergelijking. De gunstige voorwaarden zullen toch niet geheel toevallig zijn?!

  5. Profielbeeld van Diego
    Diego

    Overigens liggen gemeentelijke diensten elkaar wel regelmatig dwars.. voeg daar nog een externe milieudienst aan toe, en je bureaucratisch monster is af

  6. Profielbeeld van Vincent
    Vincent

    Het is dus een dienst die uit publieke middelen wordt betaald door vijftien gemeentes in het Rijnmondgebied en de provincie Zuid-Holland.

  7. Profielbeeld van Diego
    Diego

    Interessant verhaal.

    Alleen is DCMR geen gemeentelijke dienst volgens mij. Alhoewel het bestuur wel gevormd wordt door wethouders.. maar de gemeente Rotterdam (en de rest van de Rijnmond) betalen de DCMR om alle milieuzaken te regelen.. in sommige gevallen is het zelfs een concurrent van marktpartijen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500