Voor de harddenkende Rotterdammer

WORM heeft aangekondigd te stoppen met de programmering omdat ze te weinig geld krijgen in het nieuwe cultuurplan van de gemeente. Ondernemer Léon van Geest is fan van WORM maar hij begrijpt niet waarom vier ton te weinig is. Hij stelt voor dat ze doen waar ze goed in zijn: zélf inventieve en verrassende ideeën verzinnen.
Het woensdag gepresenteerde verdelingsvoorstel betekent het einde van WORM. Dat is doodzonde, want het is één van de leukste culturele instellingen van Rotterdam, en ze zitten sinds een jaar in een fantastisch nieuw pand in het bruisend culturele hart van de stad. Er rest ze niets anders “dan een verhuurschuur te worden”. Het is verschrikkelijk dat ze van de gemeente in plaats van de 404.000 euro voorheen, nu nog maar jaarlijks vier ton krijgen voor de aankomende cultuurplanperiode van vier jaar.
Het is crisis in de kunsten, en zeker in Rotterdam: 20% bezuinigen, bijna alle instellingen moeten inleveren en sommigen moeten zelfs sluiten. Zo ook WORM. En dat terwijl die stomme gemeente net flink geïnvesteerd heeft in dat veel te mooie en veel te grote pand op die veel te dure locatie. Dus zit WORM met veel te hoge huurlasten en is wat ze hadden niet langer genoeg om te doen wat ze willen.
En wat wil WORM? “Avant-gardistisch recreëren middels risicovolle programmering”. Dat doen ze al jaren, dat doen ze goed en daarmee trokken ze jaarlijks 15.000 bezoekers die dat heel leuk vinden. In het nieuwe pand zullen er ongetwijfeld jaarlijks veel meer bezoekers komen, en die bezoekers willen allemaal graag een kaartje kopen, en bier drinken en zullen zo extra inkomsten genereren voor WORM.
Ik ben één van die bezoekers, en ik wil als dat nodig is graag de straat op om ervoor te zorgen dat WORM kan blijven bestaan. Maar ik weiger te geloven dat je voor vier ton niets risicovols kan programmeren. Op haar website stelt WORM dat er sprake is van een teruggang van 53%. Terwijl de bijdrage van de gemeente volgens het Rotterdamse cultuurplan nagenoeg hetzelfde blijft. De totale overheidssubsidie is minder geworden omdat de landelijke subsidie-aanvraag niet is gehonoreerd. Maar daar wordt door de instelling met geen woord over gerept. Dat er landelijk ook flink bezuinigd wordt op cultuur kan toch, hoe vervelend ook, niet als een verrassing komen voor WORM.
WORM heeft vorig jaar Stager ontwikkeld, een alles-in-1 eventplanner, relatiebeheer- en ticketsysteem voor podia, festivals en theaters. Ik heb daar een korte en veelbelovende presentatie van gezien, zouden ze dat niet kunnen vermarkten om extra inkomsten te genereren? En een verhuurschuur hoeft toch niet enkel aan PVV-congressen en havenbaronbijeenkomsten te worden verhuurd? Zijn er geen leuke partners te vinden om mee te avantgarderen? Er is al een samenwerking met Roodkapje op handen waarvoor er binnen het cultuurplan nog eens 62.000 euro (bovenop de vier ton) is vrijgemaakt. Dat lijkt me een fantastisch begin.
Wat WORM nu doet is politiek bedrijven, en kijken wat er nog te halen valt bij wat hun laatste strohalm is: de gemeenteraad. Jongens, de koek is op. WORM, ik zou veel liever zien dat jullie je energie steken in waar jullie zo goed in zijn: met geweldige inventieve en verrassende ideeën komen. Je hebt helaas niet meer de luxe en vrijheid om precies te doen wat je wilt. Wellicht is het dan een idee om te kijken wat je hebt en wat je daar voor geweldigs mee kunt doen. Je hebt een fantastisch track-record, een trouwe achterban, een bizar mooi en bruikbaar pand op een waanzinnige locatie, en voor de komende 4 jaar, 33.333 euro per maand aan subsidie. Als je daar helemaal niets mee kunt, kan de tent beter dicht en kan het geld wellicht voor iets anders beschikbaar gesteld worden. Er zijn veel Rotterdamse instellingen die met een deel van jullie toegekende subsidie op dit moment heel blij zouden zijn.
Iemand nog een leuk idee voor vier ton?
Of interesse in een geweldig pand in de Witte de With?

Het nieuwe onderkomen van WORM
Het nieuwe onderkomen van WORM


Wordt vervolgd: een interview van Vers Beton met WORM staat in de planning.
Meer lezen van gastredacteur Léon van Geest? Hij schreef eerder voor Vers Beton over het Stadsinitiatief: ‘groots en visieloos’

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Léon van Geest

Léon van Geest

Léon van Geest is Rotterdams ondernemer. Hij heeft zijn eigen eenmans-ontwerpbureau en hij is mede-eigenaar van Rotterdam ByCycle en Rotterdam ArchiGuides. Hij is ook lid van de Rotterdamse debatleiderspool.

Profiel-pagina
Lees 12 reacties
  1. Profielbeeld van Taco
    Taco

    Worm kan ook een jaar lang elke vrijdagavond Frans Duijts laten optreden, en dan hebben ze nog ruim 36,000 euros over voor blikjes bier en saucijzenbroodjes

  2. Profielbeeld van Mike van Gaasbee
    Mike van Gaasbee

    Beste Leon, beste Vers Beton,

    Erg jammer dat jullie zonder navraag te doen dit stuk publiceren. Het staat namelijk vol onjuistheden en verkeerde conclusies. De locatie is spotgoedkoop per m2, we verliezen wel 53% van onze subsidie, de gemeentelijke bijdrage is flink lager dan in 2012, de nationale subsidie van 316.000,- is gestopt, we MOESTEN als multidisciplinaire stichting aanvragen bij het fonds voor de eCultuur (nogal wiedes dat dat niet lukt), we hebben daar in eerdere berichtgeving wel “over gerept” en natuurlijk bedrijven we politiek, want het is onze laatste strohalm.

    We zijn verschrikkelijk hard bezig om minder afhankelijk te worden van subsidies. Maar dit is killing in het eerste jaar. Morgen om 14.00 uur komt eindredacteur Hilde langs. Misschien moet je meekomen zodat je de cijfers kunt zien. En dan een rectificatie schrijven, lijkt me.

    Tot morgen!

    1. Profielbeeld van Léon van Geest
      Léon van Geest

      Beste Mike,

      Ik heb met Joost van PR gebeld alvorens ik dit stuk plaatste.

      Ik zou graag met Hilde meekomen, maar ik zit dan Vlieland. Maar mijn eindredacteur kan prima jouw antwoorden publiceren in een interview, en daarom komt Vers Beton ook langs.

      Feitelijke onjuistheden rectificeer ik graag.

      Ik dacht dat het een dure locatie was, maar als de m2-prijs spotgoedkoop is, zal ik dat rectificeren.

      Ik bestrijd nergens in mijn stuk dat jullie 53% achteruit gaan. Ik constateer alleen dat dat op jullie website staat.
      “Op haar website stelt WORM dat er sprake is van een teruggang van 53%.”

      Daaraan voeg ik toe dat dat niet komt door een verlaging van de gemeentelijke subsidie. Maar door het ontbreken van landelijke subsidie.
      “Terwijl de bijdrage van de gemeente volgens het Rotterdamse cultuurplan nagenoeg hetzelfde blijft. De totale overheidssubsidie is minder geworden omdat de landelijke subsidie-aanvraag niet is gehonoreerd.”

      Jij stelt “de gemeentelijke bijdrage is flink lager dan in 2012”.
      Als dat waar is hoor ik dat graag, want dat is een belangrijk punt in mijn verhaal. Volgens het Cultuurplan kregen jullie voorheen 404.000 euro en hebben jullie nu 400.000 euro toegewezen gekregen.
      Wat zijn de echte cijfers? dan verwerk ik die. Ik heb nu alleen de info uit het cultuurplan.

      Dat jullie nationale subsidie is gestopt vertel ik wel degelijk:
      “De totale overheidssubsidie is minder geworden omdat de landelijke subsidie-aanvraag niet is gehonoreerd.”

      Dat jullie moeilijk in een hokje zijn te plaatsen en verplicht bij het SfA onder e-cultuur (er is geen fonds voor de eCultuur) moesten aanvragen spijt mij om te horen. Ik snap dat het dat voor jullie niet makkelijker heeft gemaakt.

      Ik snap sowieso dat zoveel minder geld voor jullie niet leuk is, en dat gun ik jullie ook niet. Maar dat is niet het punt van mijn stuk. Ik denk dat 400.000 in deze tijd een hoop geld is en hoop dat jullie meer energie steken in het bedenken van inventieve oplossingen, dan in het hard schreeuwen dat jullie misdeeld zijn door de gemeente, terwijl (zoals jij zelf ook zegt) er voornamelijk een landelijke subsidie van 316.000 ontbreekt.

      Ik ben dus ook blij te horen dat jullie hard bezig zijn minder afhankelijk te worden van subsidies. En dat is vast niet makkelijk. Ik hoop van harte dat het lukt.

      Dus niet tot morgen,
      Wellicht vanavond een biertje na de Unie Late Night? (hebben het ook niet makkelijk)
      Of anders tot later op een leuke avond in Worm!

  3. Profielbeeld van Martijn ter Haar
    Martijn ter Haar

    WORM heeft vorig jaar Stager ontwikkeld, een alles-in-1 eventplanner, relatiebeheer- en ticketsysteem voor podia, festivals en theaters. Ik heb daar een korte en veelbelovende presentatie van gezien, zouden ze dat niet kunnen vermarkten om extra inkomsten te genereren?

    Uhm… (Ik dacht: “Dat zal toch wel?” en verder was een twee minuten googlen.)

    En een verhuurschuur hoeft toch niet enkel aan PVV-congressen en havenbaronbijeenkomsten te worden verhuurd? Zijn er geen leuke partners te vinden om mee te avantgarderen?

    Daar is volgens mij nog wel het één en ander te halen. Ze zijn bij Worm wel erg streng in de avantgardeleer, terwijl er tussen de Rotown en Baroeg nog genoeg te halen valt.

  4. Profielbeeld van Marianne van de Velde
    Marianne van de Velde

    Ben blij met je stuk, Leon! Tijd voor instellingen om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in plaats van de overheid de schuld te geven van de ontstane tekorten. Budgetten reiken niet tot de hemel en organisaties zullen daar hun eigen consequenties aan moeten verbinden. Dat geldt ook voor Music Matters waar ik werk, een korting van ruim 35% t.o.v. eerdere jaren is fors. Maar schouders eronder en zoeken naar creatieve oplossingen om ons werk voort te zetten. Dat dat niet makkelijk is geef ik toe, maar met negativiteit bereik je meestal niet veel.
    We zullen zien hoe ontvankelijk de gemeenteraad is voor de noodkreten van Worm en anderen (Hofplein, Havenmuseum o.a.).

  5. Profielbeeld van Mike van Gaasbeek
    Mike van Gaasbeek

    Beste Leon,

    Je wekt de suggestie dat we gekend zijn in je stuk, maar je hebt Joost alleen aangegeven dat je iets kritisch ging plaatsen. Wij hebben geen gelegenheid gekregen om te reageren – het stond er meteen al op.

    Zo zitten ook in je reactie weer tal van andere suggestieve opmerkingen en aannames. Het heeft weinig zin om hierover te blijven wissewassen, want het kwaad is al geschied. Ik wacht op Hilde.

    1. Profielbeeld van Léon van Geest
      Léon van Geest

      Jammer om te horen Mike.

      Ik wil alles rectificeren als jij met de juiste feiten komt.
      Zeker als het dus mijn stelling betreft dat jullie dezelfde structurele subsidie van de gemeente ontvangen als voorheen. (en dan heb ik het dus niet over eenmalige subsidies die jullie wel eens ontvangen voor specifieke projecten)

      Ik hoop dat je met Hilde een goed interview hebt, om jullie kant van het verhaal helemaal goed uit de verf te laten komen.

  6. Profielbeeld van Miki
    Miki

    Heel erg slecht nieuws; Worm, in mijn beleving nog steeds Dodorama, is geweldig. God, ik heb aan die plek veel muziek, herinneringen en een relatie van twee jaar overgehouden. Is er mogelijk een vriendenvereniging of een andere particuliere inspanning om te proberen Worm over de crisisjaren heen te tillen?

  7. Profielbeeld van Marc Nolte
    Marc Nolte

    Spijker op de kop. Vier ton subsidie en dan ZO hard janken als Worm deed in zijn eerste reactie is nou niet erg Rotterdams. Wat Marianne zegt; schouders d’r onder! Als je met vier ton geen leuke avantgardistische risicovolle programmering neer kan zetten klopt er gewoon iets niet in je organisatie, hoe hoog je huur ook is….

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.