Kunst & Cultuur1 maart 2013

De Beste Stuurlui: een nobele weerman, een culturele seizoenskaart en roze boeken

De Beste Stuurlui tonen zich deze week van hun meest positieve en constructieve kant. Ze benoemen weerman Ed Aldus tot lichtend voorbeeld voor de stad, houden een pleidooi voor een heuse seizoenskaart voor de Rotterdamse culturele veelvraat en vinden het basisidee achter het ‘roze loket’ van de Gemeentebibliotheek helemaal zo gek nog niet.

Weer of geen weer, neem Ed Aldus als voorbeeld

Elk mens heeft voorbeeldfiguren nodig, iemand om zich aan te spiegelen. Ook een stad heeft die behoefte aan lichtende voorbeelden. Ze inspireren ons hoe om te gaan met elkaar. Wanneer ik me afvraag wie dat voor Rotterdam is, kom ik automatisch bij Ed Aldus terecht, sinds jaar en dag de weerman van RTV Rijnmond.

Ik ken niemand met zo’n open en kritische geest als Aldus. Hij jaagt de waarheid na, en voelt zich daarin niet gehinderd door rangen en standen. Beweert Marco Roelofs of Helga van Leur, toch een weerman- en vrouw van landelijke statuur, iets dat volgens hem onjuist is, onthoudt hij zijn Twittervolgers de echte waarheid niet. In de winter wijst hij de op datzelfde plein zeurende koukleumen op hun nietige positie ten aanzien van de elementen.

Aldus is ook een vrijgevig mens. Afhankelijk van het seizoen deelt hij ijskrabbers of fietslichtjes uit. En altijd staat hij open voor advies en commentaar op zijn eigen persoon, zoals van mastodont Erwin Kroll (‘Ed, je moet meer regionaliseren’). Je merkt aan alles: Aldus wil groeien, in zijn werk en als mens.

Deze week liet hij op Twitter weten gewicht te willen verliezen. Hij is al anderhalve kilo kwijt. Rotterdam, volgens onderzoeken niet één van de slankste steden, kan zo elke avond getuige zijn van een slanker wordend voorbeeld van menselijke wilskracht. Hoe slank zal onze weerman de lente aankondigen? Het regionale weerbericht maakt Aldus zo tot een leerzame soap. Maar belangrijker nog: zijn afvalrace, ontstaan uit kritische zelfreflectie, met ons te willen delen, maakt hem een nog volmaakter mens. Ed Aldus is meer dan weerman, hij is een moraalweerman. Elke dag eventjes Aldus, zet mijn blik op hoe ik omga met mijn mede stadsbewoners weer op scherp. Probeer het ook eens.

door Fiona Fortuin

Illustratie: Koen Harmsma
Illustratie Beeld: Koen Harmsma

Culturele seizoenskaart

In 2010 besloot Rotterdam te gaan voor de titel ‘evenementenstad van Nederland’. Afgelopen week stond D66 op en schreeuwde dat er wel meer beleid gemaakt mag worden rondom evenementen. Een kaart, meer ruimte en geschikte plekken voor de organisatoren. Rotterdam Festivals maakte al een klein sprongetje van vreugde. Toch vraag ik mij af of Rotterdam het in de afgelopen tijd niet te bont heeft gemaakt?

Vanaf januari, wanneer het IFFR aanvangt is het nagenoeg elke week bal. Je struikelt van de ene festiviteit in de andere. De hele stad doet mee, zoals vorige week al werd opgemerkt door Ties Joosten. De culturele omnivoor die ik ben gaat maar wat graag naar voorstellingen, concerten en andere leuke shows maar ook mijn portemonnee raakt leeg. De prijzen van een gemiddeld ticket zijn in de afgelopen jaren omhooggeschoten. Daarnaast helpen de bezuinigingen bij de afgelopen Cultuurplanperiode de zaak ook niet. Maar ik wil wel graag blijven gaan naar al dat moois. Ik pleit dan ook voor een VIP-pas voor de Rotterdamse veelvraat. Graag zou ik een goede parkeerplek voor mijn fiets wensen, een welkomstdrankje en een aparte backstage. Zie het als een seizoenskaart voor kunst en cultuur.

Het Rotterdamse clubvoetbal laat ik doorgaans links liggen maar een goede plek op Motel Mozaique of persoonlijk advies tijdens het Filmfestival omarm ik meteen. Als er dan ook nog wat korting op het bier bij zou zitten dan ben ik verkocht.
Rotterdam Festivals, zie dit als een stukje service naar de vaste bezoeker die je zelfs op de Operadagen volkomen uit zijn plaat ziet gaan. Misschien is zelfs publieksparticipatie wel een optie, zo kunnen de vaste bezoekers meedenken met de programmering en zijn de festivals weer van de bezoeker. Ik laat mij het einde van de maand natuurlijk verrassen op het European Trombone Festival – in Rotterdam blazen wij niet te hoog van de toren maar de ambities zijn er!

door Gino van Weenen

Boeken in de kast, homo’s eruit, politici erop

Met veel vrolijke bombarie lanceerde Bibliotheek Rotterdam vorige week de ‘roze collectie’. Homoseksualiteit als thema is vanaf nu zichtbaar op een paar honderd romans, studieboeken en dvd’s, dankzij een regenboogsticker op de betreffende publicaties. Wethouder Korrie Louwes onthulde de bestickerde collectie, te bezichtigen in een ‘roze kast’. Er werden zinvolle dingen gezegd, en er waren circusoptredens met acrobatisch-androgyne figuren.

Doel van de roze collectie – en van de themamaand ‘de roze centrale‘- is het zichtbaar en bespreekbaar maken van seksuele diversiteit, en de acceptatie hiervan te bevorderen. De bibliotheek ziet voor zichzelf een taak weggelegd als ‘neutrale openbare ruimte’: een toegankelijk podium voor genuanceerde uitwisseling van informatie. Dat is een nobel streven in een maatschappij die steeds meer polariseert.

Echter, een regenboogsticker op bibliotheekboeken, dat is stigmatiserend, vonden de VVD en Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraad: “Als je een boek met zo’n sticker in de tram gaat lezen, staat op grote afstand op je voorhoofd geschreven: homo. Ik denk niet dat dat de integratie en emancipatie bevordert,” aldus Jan-Willem Verheij, vice fractievoorzitter van de VVD-fractie. De wethouder moest dit maar tegenhouden, want met zo’n sticker durft niemand meer uit de kast te komen.

De sticker is misschien overbodig, maar een discussie over de zichtbaarheid en acceptatie van homoseksualiteit is dat niet – op dit moment worden er in Rusland wetten opgesteld om deze ‘homoseksuele propaganda’ strafbaar te maken. In Rome galmen nog de woorden van Pausemeritus Benedictus XVI na, aangaande de ‘vernietigende kracht van homoseksualiteit op de essentie van het menselijke wezen’. En in Rotterdam worstelen intussen steeds meer jongeren – veelal in religieuze gezinnen – met hun seksualiteit.

Uit het feit dat de bibliotheek een discussie over de zichtbaarheid van homoseksualiteit heeft losgemaakt, blijkt de vitaliteit van dit instituut. De veranderingen in mediaconsumptie lijken funest voor de bibliotheek, maar bieden ook een uitdaging. De individualisering die samenhangt met het gebruik van de nieuwe media, creëert een leemte die de bibliotheek kan vullen. De nieuwe bibliotheek kan en wil een laagdrempelig platform zijn voor ontwikkeling, voor uitwisseling van kennis en ideeën. En dat is goed.

Ten slotte een speciale mededeling voor closet cases: de sticker gaat er héél gemakkelijk af (proefondervindelijk vastgesteld).

door Ferrie Weeda

Reageer of deel op Social Media

Tags:bibliotheek rotterdam, cultuur, Ed Aldus, festivals, Rotterdam Festivals en roze collectie

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Hoogstraat 110, 3011 PV Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *