Kunst & Cultuur5 april 2013

Aziz Yagoub: ‘We willen gewoon een kroegje. We worden ook wat ouder.’

Deze week was er in Rotterdam veel commotie over een mogelijke overname van café de Schouw aan de Witte de Withstraat door clubeigenaar Aziz Yagoub. Het vaste personeel van de Schouw is per deze week ontslagen en sommigen spreken van een heuse coup. Gevreesd wordt om het voortbestaan van het café dat sinds 1941 geliefd is onder kunstenaars en journalisten. Anneke Kortleve maakte verslag van de situatie voor Vers Beton en interviewde betrokkenen.

Een mooi meisje loopt naar het tafeltje van Aziz Yagoub. ‘Er stonden net mensen buiten. Ze zeiden drie keer “Er staat een DJ binnen” en toen liepen ze door.’ Ze doet de mensen na die ze heeft gezien. Ze lacht. Even later komt er een ander meisje met een rood-oranje shirt en dito lippenstift aan het tafeltje van Aziz. Ze wijst op de vergeelde posters die aan de muur hangen. ‘Die mogen wel weg nu zeker?’ ‘Ben je gek,’ antwoordt Aziz. ‘Die posters zijn museumwerken, die kan ik echt niet weghalen.’ Het is Eerste Paasavond in de Schouw. Aziz heeft een dag eerder aangekondigd dat hij deze avond namens de eigenaar Tie Tensen zal vertellen wat er gaat gebeuren met het Rotterdamse café op de Witte de With, dat sinds 1941 een uitvalsbasis is voor journalisten en kunstenaars.

het interieur van café De Schouw
het interieur van café De Schouw Beeld: Frank Hanswijk

De oorsprong van deze avond ligt een jaar terug en is besloten in een ruzie tussen Tie en barvrouw Tineke Speksnijder. Tie was al lange tijd voornemens de Schouw te verkopen. Tineke zegt een mondelinge overeenkomst te hebben gesloten met Tie, waarin hij haar had beloofd de Schouw aan haar te verkopen. Volgens Tineke weigert hij nu de beloofde verkoop, omdat Aziz meer heeft geboden. Tie ontkent het bestaan van een contract, waarop Tineke naar de rechter is gestapt. Nu de rechtszaak nog loopt heeft Tineke beslag laten leggen op de Schouw, waarbij ze zelfs de vergeelde posters – aankondigingen waarvan sommige uit 1960 dateren- expliciet heeft genoemd.

In maart is Tineke voor vijf weken vertokken voor een vakantie. Tijdens haar afwezigheid heeft Tie buiten haar weten om drie nieuwe mensen aangenomen: Aziz Yagoub en Marc Zee, de eigenaren van Cultuurpodium Perron en club Toffler, en een barmedewerker. Twee barmensen met een nul-urencontract werden ontslagen, Tineke – met een vast contract – niet.

De vaste gasten van de monumentaal te noemen Schouw zijn in rep en roer. Op Facebook ontstaat een discussie over de toekomst van de Schouw. Zelfs het AD Rotterdam wijdt er een stukje aan. Dit was de reden voor Aziz om op eerste Paasdag uitleg te geven aan de vaste gasten van de Schouw. De desbetreffende avond komen een handjevol gasten tekst en uitleg vragen, mede vanwege de late aankondiging en de gekozen dag, een feestdag. Aziz geeft op deze dag aan dat ze niets van plan zijn met de inrichting van de Schouw.

De verhuurder, vastgoedtycoon Ron Sterk, eigenaar van verschillende panden op de Witte de Withstraat en voormalig eigenaar van de Witte Aap en NRC, is niet tevreden met de uitleg van Aziz. Hij spreekt van een coup. Volgens hem is de Schouw niet formeel, maar wel feitelijk overgedragen door Tie aan Aziz en Marc. Hij zal als verhuurder niet instemmen met een overname van het huurcontract, omdat hij Aziz niet vertrouwt. Volgens Ron zal Aziz de Schouw veranderen in een feestcafé, terwijl hij de Schouw wil laten zoals hij is. Een bruin café is goed voor het straatbeeld. Ron vindt de manier waarop de zaken zijn gelopen onbehoorlijk. ‘Ik ben niet vies van een spelletje, maar ik vind het ronduit onbeschoft om in de periode dat Tineke op vakantie is dit te regelen. Ze hadden ook een maand kunnen wachten, want dan neemt de rechter een besluit.’ Tineke zelf is vanwege haar vakantie niet bereikbaar voor commentaar, maar bij monde van goede vriend en vaste klant Leo de Bie heeft zij laten weten dat zij geschokt is over de huidige gang van zaken.

Aziz geeft toe dat het inderdaad niet zo netjes is geweest om dit te regelen terwijl Tineke op vakantie is. ‘Maar ongeacht het tijdstip moest er sowieso iets gebeuren. Het ging al niet goed met de Schouw, en vanwege de commotie die was ontstaan werd de zaak nog verliesgevender. De personeelskosten werden te hoog om de rechtszaak af te wachten.’ Tie heeft de clubeigenaren aangenomen om de zaak in de tussentijd weer winstgevend te maken. Op de opmerking van Ron dat de rechtszaak over een maand al besloten is, begint Aziz te lachen. ‘Dan begint hij wel weer een nieuwe rechtszaak. Hij zal dit liedje juridisch helemaal uitzingen.’ Volgens Aziz is Ron niet begaan met de Schouw en spant hij Tineke voor zijn karretje. ‘Tineke zal toch geen concurrent van hem worden.’ Over zijn nieuwe collega Tineke zegt hij: ‘Wat mij betreft blijft ze hier werken.’ Dat dat een wassen neus is, weet Aziz ook wel. ‘Maar het blijft haar eigen keuze.’

De andere clubs van Aziz en Marc zijn gevestigd in een antikraakgebouw en in een voormalige voetgangerstunnel. Wat moeten ze op het gebaande pad, de geplaveide tegels van de Witte de With? Het is volgens Aziz vooral de wens van zijn compagnon Marc Zee, die voorheen vijf jaar lang bedrijfsleider was bij – notabene – de Witte Aap, in dienst van dezelfde Ron Sterk. Marc wil terug naar de Witte de With. Aziz: ‘En ook ik heb 10 jaar op de Witte de With gewoond. Ik hou van deze straat en deze kroeg bevalt me goed.’ Hij lacht, ‘Dit wordt denk ik mijn hoekje.’ Hij klopt op het rode leer van de bank die langs de muur loopt.

Het interieur van de Schouw is voor de vele bezoekers van monumentale waarde. De kroeg wordt gekenmerkt door uniciteit. Naast de bijzondere posters aan de muur heeft het een vergeeld soort seventies meets Starwars-plafond en een lange bruine bar. Sommige kenmerken van de Schouw zijn wat minder populair dan de andere. Zo leveren de toiletten vaak een meelijwekkend afgrijzen op wanneer iemand een gesprek onderbreekt met een ‘ik moet even naar het toilet.’ Aziz ontkent dat Tie de inrichting zal gaan veranderen, ook als het beslag van Tineke wordt opgeheven. Het toilet rekent hij niet tot de inrichting. Op de vraag of ze ook techno gaan programmeren in de Schouw antwoordt Aziz: ‘Jezus wat een domme vraag. Nee dat gaan we niet doen. De barman houdt meer van smartlappen dan van techno. We willen gewoon een kroegje. We worden ook wat ouder.’

herentoilet De Schouw
herentoilet De Schouw Beeld: Frank Hanswijk

Aziz is wel van plan nieuw publiek aan te trekken in de Schouw. Hij denkt niet dat het nieuw aangetrokken publiek lekker zal mixen met de huidige klanten. Dat bleek ook wel op eerste paasdag, waarbij zijn genodigden geen klik bleken te hebben met de vaste gasten. ‘Maar dat hoeft ook niet, want er zijn genoeg dagen dat jong publiek niet zal komen. Doordeweeks inderdaad.’

Verschillende creatieve collectieven zien de Schouw als thuisbasis. Het kunstcollectief de Aanschouw organiseert wekelijks een nieuwe expositie in ‘de kleinste galerie van Nederland’, die aan de buitenkant van de Schouw kleeft. Ondanks dat Aanschouw-organisator Olivier Scheffer zijn twijfels heeft bij het publiek wat Aziz zal aantrekken, zal dit voorlopig plaats blijven vinden in de Schouw. ‘En ik moet zeggen, ze hadden deze week wel lekker schoongemaakt. Dat werd wel eens tijd, Tineke en Tie hadden namelijk ook geen geld meer voor het inhuren van schoonmakers.’

Een ander illuster collectief is de Poetsclub. Bij de Poetsclub krijgt iedereen een kans om publiekelijk te dichten –of een poging daartoe te doen. Woensdag kwam de Poetsclub in de Schouw weer bijeen. De één-na-laatste dichter waagt zich pas in zijn lied aan de vraag of de Schouw zal blijven. Na zijn gedicht wijst hij op een fotolijst naast de bar met daarin motoren. ‘Ook de ss Rotterdam is weggehaald en vervangen door snelle motoren.’ ‘Maar die foto hing er al,’ antwoordt Aziz, ‘Tie houdt van motoren.’ Na even turen hebben de Poetsclubbers de ss Rotterdam weer gevonden. De foto van het schip hangt al een paar maanden achterin de Schouw. Aziz belooft dat de Poetsclub mag blijven. ‘Sterker nog, ik zal de volgende Poetsclub ook een gedicht voordragen.’

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:aanschouw, aziz yagoub, de schouw, poetsclub, Ron Sterk en Witte de Withstraat

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Witte de Withstraat 80, 3012 BT Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *