Voor de harddenkende Rotterdammer

Een mooi meisje loopt naar het tafeltje van Aziz Yagoub. ‘Er stonden net mensen buiten. Ze zeiden drie keer “Er staat een DJ binnen” en toen liepen ze door.’ Ze doet de mensen na die ze heeft gezien. Ze lacht. Even later komt er een ander meisje met een rood-oranje shirt en dito lippenstift aan het tafeltje van Aziz. Ze wijst op de vergeelde posters die aan de muur hangen. ‘Die mogen wel weg nu zeker?’ ‘Ben je gek,’ antwoordt Aziz. ‘Die posters zijn museumwerken, die kan ik echt niet weghalen.’ Het is Eerste Paasavond in de Schouw. Aziz heeft een dag eerder aangekondigd dat hij deze avond namens de eigenaar Tie Tensen zal vertellen wat er gaat gebeuren met het Rotterdamse café op de Witte de With, dat sinds 1941 een uitvalsbasis is voor journalisten en kunstenaars.

De_aanschouw11 kopie
interieur Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

De oorsprong van deze avond ligt een jaar terug en is besloten in een ruzie tussen Tie en barvrouw Tineke Speksnijder. Tie was al lange tijd voornemens de Schouw te verkopen. Tineke zegt een mondelinge overeenkomst te hebben gesloten met Tie, waarin hij haar had beloofd de Schouw aan haar te verkopen. Volgens Tineke weigert hij nu de beloofde verkoop, omdat Aziz meer heeft geboden. Tie ontkent het bestaan van een contract, waarop Tineke naar de rechter is gestapt. Nu de rechtszaak nog loopt heeft Tineke beslag laten leggen op de Schouw, waarbij ze zelfs de vergeelde posters – aankondigingen waarvan sommige uit 1960 dateren- expliciet heeft genoemd.

In maart is Tineke voor vijf weken vertokken voor een vakantie. Tijdens haar afwezigheid heeft Tie buiten haar weten om drie nieuwe mensen aangenomen: Aziz Yagoub en Marc Zee, de eigenaren van Cultuurpodium Perron en club Toffler, en een barmedewerker. Twee barmensen met een nul-urencontract werden ontslagen, Tineke – met een vast contract – niet.

De vaste gasten van de monumentaal te noemen Schouw zijn in rep en roer. Op Facebook ontstaat een discussie over de toekomst van de Schouw. Zelfs het AD Rotterdam wijdt er een stukje aan. Dit was de reden voor Aziz om op eerste Paasdag uitleg te geven aan de vaste gasten van de Schouw. De desbetreffende avond komen een handjevol gasten tekst en uitleg vragen, mede vanwege de late aankondiging en de gekozen dag, een feestdag. Aziz geeft op deze dag aan dat ze niets van plan zijn met de inrichting van de Schouw.
De verhuurder, vastgoedtycoon Ron Sterk, eigenaar van verschillende panden op de Witte de Withstraat en voormalig eigenaar van de Witte Aap en NRC, is niet tevreden met de uitleg van Aziz. Hij spreekt van een coup. Volgens hem is de Schouw niet formeel, maar wel feitelijk overgedragen door Tie aan Aziz en Marc. Hij zal als verhuurder niet instemmen met een overname van het huurcontract, omdat hij Aziz niet vertrouwt. Volgens Ron zal Aziz de Schouw veranderen in een feestcafé, terwijl hij de Schouw wil laten zoals hij is. Een bruin café is goed voor het straatbeeld. Ron vindt de manier waarop de zaken zijn gelopen onbehoorlijk. ‘Ik ben niet vies van een spelletje, maar ik vind het ronduit onbeschoft om in de periode dat Tineke op vakantie is dit te regelen. Ze hadden ook een maand kunnen wachten, want dan neemt de rechter een besluit.’ Tineke zelf is vanwege haar vakantie niet bereikbaar voor commentaar, maar bij monde van goede vriend en vaste klant Leo de Bie heeft zij laten weten dat zij geschokt is over de huidige gang van zaken.

Aziz geeft toe dat het inderdaad niet zo netjes is geweest om dit te regelen terwijl Tineke op vakantie is. ‘Maar ongeacht het tijdstip moest er sowieso iets gebeuren. Het ging al niet goed met de Schouw, en vanwege de commotie die was ontstaan werd de zaak nog verliesgevender. De personeelskosten werden te hoog om de rechtszaak af te wachten.’ Tie heeft de clubeigenaren aangenomen om de zaak in de tussentijd weer winstgevend te maken. Op de opmerking van Ron dat de rechtszaak over een maand al besloten is, begint Aziz te lachen. ‘Dan begint hij wel weer een nieuwe rechtszaak. Hij zal dit liedje juridisch helemaal uitzingen.’ Volgens Aziz is Ron niet begaan met de Schouw en spant hij Tineke voor zijn karretje. ‘Tineke zal toch geen concurrent van hem worden.’ Over zijn nieuwe collega Tineke zegt hij: ‘Wat mij betreft blijft ze hier werken.’ Dat dat een wassen neus is, weet Aziz ook wel. ‘Maar het blijft haar eigen keuze.’

De andere clubs van Aziz en Marc zijn gevestigd in een antikraakgebouw en in een voormalige voetgangerstunnel. Wat moeten ze op het gebaande pad, de geplaveide tegels van de Witte de With? Het is volgens Aziz vooral de wens van zijn compagnon Marc Zee, die voorheen vijf jaar lang bedrijfsleider was bij – notabene – de Witte Aap, in dienst van dezelfde Ron Sterk. Marc wil terug naar de Witte de With. Aziz: ‘En ook ik heb 10 jaar op de Witte de With gewoond. Ik hou van deze straat en deze kroeg bevalt me goed.’ Hij lacht, ‘Dit wordt denk ik mijn hoekje.’ Hij klopt op het rode leer van de bank die langs de muur loopt.
Het interieur van de Schouw is voor de vele bezoekers van monumentale waarde. De kroeg wordt gekenmerkt door uniciteit. Naast de bijzondere posters aan de muur heeft het een vergeeld soort seventies meets Starwars-plafond en een lange bruine bar. Sommige kenmerken van de Schouw zijn wat minder populair dan de andere. Zo leveren de toiletten vaak een meelijwekkend afgrijzen op wanneer iemand een gesprek onderbreekt met een ‘ik moet even naar het toilet.’ Aziz ontkent dat Tie de inrichting zal gaan veranderen, ook als het beslag van Tineke wordt opgeheven. Het toilet rekent hij niet tot de inrichting. Op de vraag of ze ook techno gaan programmeren in de Schouw antwoordt Aziz: ‘Jezus wat een domme vraag. Nee dat gaan we niet doen. De barman houdt meer van smartlappen dan van techno. We willen gewoon een kroegje. We worden ook wat ouder.’

 

IMG_0346
herentoilet De Schouw Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Aziz is wel van plan nieuw publiek aan te trekken in de Schouw. Hij denkt niet dat het nieuw aangetrokken publiek lekker zal mixen met de huidige klanten. Dat bleek ook wel op eerste paasdag, waarbij zijn genodigden geen klik bleken te hebben met de vaste gasten. ‘Maar dat hoeft ook niet, want er zijn genoeg dagen dat jong publiek niet zal komen. Doordeweeks inderdaad.’

Verschillende creatieve collectieven zien de Schouw als thuisbasis. Het kunstcollectief de Aanschouw organiseert wekelijks een nieuwe expositie in ‘de kleinste galerie van Nederland’, die aan de buitenkant van de Schouw kleeft. Ondanks dat Aanschouw-organisator Olivier Scheffer zijn twijfels heeft bij het publiek wat Aziz zal aantrekken, zal dit voorlopig plaats blijven vinden in de Schouw. ‘En ik moet zeggen, ze hadden deze week wel lekker schoongemaakt. Dat werd wel eens tijd, Tineke en Tie hadden namelijk ook geen geld meer voor het inhuren van schoonmakers.’

Een ander illuster collectief is de Poetsclub. Bij de Poetsclub krijgt iedereen een kans om publiekelijk te dichten –of een poging daartoe te doen. Woensdag kwam de Poetsclub in de Schouw weer bijeen. De één-na-laatste dichter waagt zich pas in zijn lied aan de vraag of de Schouw zal blijven. Na zijn gedicht wijst hij op een fotolijst naast de bar met daarin motoren. ‘Ook de ss Rotterdam is weggehaald en vervangen door snelle motoren.’ ‘Maar die foto hing er al,’ antwoordt Aziz, ‘Tie houdt van motoren.’ Na even turen hebben de Poetsclubbers de ss Rotterdam weer gevonden. De foto van het schip hangt al een paar maanden achterin de Schouw. Aziz belooft dat de Poetsclub mag blijven. ‘Sterker nog, ik zal de volgende Poetsclub ook een gedicht voordragen.’

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Screenshot 2017-08-11 16.13.53

Anneke Kortleve

Anneke Kortleve (1985) houdt van verschillende opties, groente, het geluid van een stem door een megafoon en voetbal. En Rotterdam natuurlijk. Ze studeerde rechten en journalistiek. Ze is een weekje gasthoofdredacteur tijdens de Vers Beton fictieweek. Schrijven is haar leven, liefst samen met Sam. Haar bedrijf heet Terra Cacti.

Profiel-pagina
Lees 16 reacties
  1. Profielbeeld van Nachtalcoholist.
    Nachtalcoholist.

    Wat een poppenkast.
    Welke verhalen er ook in de ronde gaan,
    de tijd zal het ons leren.

    Een frisse wind door het oude interieur zal de zaak zeker geen kwaad doen.

  2. Profielbeeld van Harry Hangzak
    Harry Hangzak

    Wat een ongelofelijke azijnzeikers!
    Aziz heeft gewoon goede bedoelingen en wil de Witte de Withstraat ook gewoon weer een extra impuls geven, zonder de traditie aan te tasten.

    Stamgasten mogen blij zijn.

  3. Profielbeeld van zuiopa
    zuiopa

    ik vind dat de oude wind mag blijven… overall is de frisse in Rotterdam te vinden…. ik hoop dat de schouw lekker blijft zo als die was. begrijp me niet fout ik houw ook wel van all die nieuwe mooie torens van oma en mvrdv en … maar de diversiteit moet blijven!

  4. Profielbeeld van Aziz Yagoub
    Aziz Yagoub

    Als de voordeur was dicht gespijkerd dan was Ron Sterk de boeman en stonden alle bovengenoemde ‘stakeholders’ hierboven op straat. Dit scenario is niet erg helder voor iedereen maar de beste keuze.

  5. Profielbeeld van Olivier
    Olivier

    De commotie rond Café De Schouw gaat vooral over de manier en de timing waarop dit gebeurd. Tineke wordt gepasseerd tijdens haar afwezigheid. Overigens had TieTensen de laatste jaren veel kunnen doen om de zaak fris te houden, dat heeft hij nooit gedaan. Dat kan je noch de klanten, noch Tineke kwalijk nemen maar alleen Tie zelf. Niemand is tegen verandering of tegen een hogere omzet en meer leven in de brouwerij, zeker Tineke niet.

  6. Profielbeeld van leo
    leo

    Ik ben benieuwd naar de Tweede Editie “Onrust in Cafe de Schouw” maar dan onder de regie van Tineke!

  7. Profielbeeld van Bente Bollmann
    Bente Bollmann

    Net voor het eerst binnen geweest sinds het roer is omgegooid: totale deceptie. En waarom? Om een paar extra Euro’s? En dan het historische verleden overboord gooien en geen rekening houden met gevoelens? Typerend voor de ‘business mentaliteit’ die nu overal geldt.

    Ruud en Tineke, ik hoop dat jullie het morele gelijk nog aan jullie kant krijgen en dat deze veranderingen worden teruggedraaid zodat we weer rustig een biertje kunnen drinken in een pure kroeg. Zonder concepten. Zonder winstbejag. Zonder een zogenaamde eigen, hippe smoel. Maar wel gewoon gezellig en oprecht.

    Succes, Bente

  8. Profielbeeld van Tom
    Tom

    Goedenacht Aziz,

    feestend tot de grote uurtjes was ik voorstander van een goede beat in clubs zoals de Factory 10, Berghain, Club 11, Perron, Herr Zimmerman of Kitsch Club. Nu is deze beat zelfs doorgedrongen tot de Schouw en laat dit nou net dit de plek zijn, waar ik mij op mijn gemak voelde zonder deze beat. Kan je mij op de vraag antwoorden, waarom het volume hier binnen een week hoger staat, waardoor het gevoel ontstaat, dat deze plek als een pre-club moet fungeren van Perron of een surrogaat van de Aap. Inmiddels lijkt het erop dat alle argumentatie moet verdoezelen, dat je zaken compagnon louter zijn gelijk wil halen; dat hij zelfstandig een tweede(hands)Aap kan draaien.

    Bedankt voor je goedbedoelde competitief voordeel…

  9. Profielbeeld van Miki
    Miki

    Toevallig had ik er vrijdagavond afgesproken. Het was er druk, maar dat is het altijd wel in het weekeinde. Wat mij wel opviel was dat Tineke er niet was. Er stond een hippe knul achter de bar. Hij lachte vriendelijk. We zijn weer weggegaan, ik hoop maar dat de barjuffrouw ons niet nadeed.

    Het is zonde, uiteindelijk ging het mij niet om die vergeelde posters. Ik had daar eigenlijk niet zoveel mee. Tineke en de anderen gaven de plek een sfeer en daar kwam ik voor. Zonder hen is het een andere kroeg en dan kun je maar beter ook die posters eraf rukken, anders krijg je een soort museum in de slechte zin van het woord: een herinnering aan iets dat er niet meer is geconserveerd aan een muur. Misschien ga ik er nog wel snel even langs om wat foto’s te maken voor mijn plakboek.

    Mocht het iets worden waar ik mij niet meer thuisvoel, dan wens ik iedereen succes en neurie ik “Adios muchachos”, misschien kunnen de nieuwe uitbaters er een dansdreun onder toveren.

    1. Profielbeeld van Anneke Kortleve
      Anneke Kortleve

      Ha, heus niet zo betweterig hoor. Het is gewoon een vreselijke spelfout. Thanks voor het opmerken!

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.