Voor de harddenkende Rotterdammer

De Beste Stuurlui verbazen zich deze week over de onbehoorlijke CO2-uitstoot die Rotterdam in de toekomst zal genereren. Verder wordt er een lans gebroken voor onbekommerd feesten én voor het terugbrengen van zebrapaden op de hernieuwde Zwart Janstraat

Rotterdam: kampioen CO2 uitstoten

Terwijl de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer wereldwijd de recordhoogte van 400 ppm (‘parts per million’) is gepasseerd (veruit hoogste niveau in zeker 800.000 jaar, waarschijnlijk zelfs 2,6 mln jaar, TdB) en 2012 wereldwijd weer tot de warmste jaren behoorde laten wij ons in Rotterdam vrolijk in de maling nemen.
Rotterdam stoot gemiddeld per inwoner veruit de meeste CO2 uit in Nederland. Niet gek ook met onze wereldhaven binnen de gemeentegrenzen. De haven is verantwoordelijk voor ongeveer 90% van de Rotterdamse CO2-uitstoot. Maar Rotterdam heeft ambities om die uitstoot sterk terug te dringen met het Rotterdam Climate Initiative waar hoog over wordt opgegeven. Eerder dit jaar was al in het nieuws dat die doelstelling in gevaar is en dat bleek ook weer uit een artikel in Trouw afgelopen week.
De twee grote kolencentrales die op de Maasvlakte gebouwd zijn gooien roet in het eten. Wie gaat er dan ook twéé gigantische kolencentrales bouwen als je de CO2-uitstoot omlaag wilt brengen? Dat is natuurlijk de hamvraag!
De centrales zijn door de politieke molen geloodst met mooie verhalen over duurzaamheid van de energiemaatschappijen en politieke voorstanders. De CO2 zou worden afgevangen en worden opgeslagen diep onder zee. Dit noemt men Carbon Capture & Storage (CCS). Onder die voorwaarden zijn de politieke partijen akkoord gegaan. Nu de kolencentrales bijna af zijn blijkt die CO2 afvang helemaal niet haalbaar is – een weg terug is uiteraard niet voor handen. Die CO2 gaat dus gewoon de lucht in. Einde ambities Rotterdam om de uitstoot te verminderen.
Eigenlijk stoelt het hele Rotterdam Climate Initiative op CCS. Alle andere acties zijn voor de bühne en leveren hooguit marginale winst op. Die elektrische auto’s en oplaadpunten leveren geen CO2-winst op als die stroom uit een kolencentrale komt. Bovendien, één centrale stoot al meer CO2 uit dan alle Rotterdamse auto’s bij elkaar!
Nee, de ambities zijn alleen haalbaar met CCS. Nu dat, zoals sommigen al zeiden bij de besluitvorming, niet haalbaar blijkt te zijn is dat hele Climate Initiative een wassen neus gebleken. Energielobby geslaagd. Zijn we er toch weer ingetuind…
door Tim de Bruijn

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’

Rotterdam laat zich van zijn beste kant zien

Dat Rotterdammers liefde hebben voor de stad is zo onderhand wel duidelijk. Dit uit zich in merken, winkels en zo nog wat. Maar ook feestjes worden verbonden aan een ontluikende liefde. Afgelopen week waren er twee goede voorbeelden van harde Rotterdamse feestjes.
Cinerama bezweek bijna onder het geweld van een horde dat het rode pluche van de vloer danste. In de foyers van de haast monumentale bioscoop hadden een aantal trotse organisatoren het op zich genomen om “uit liefde” de bezoekers te trakteren op een spektakel. Compleet met Absintbar, videokunst en veel decibellen aan goede muziek. Deze plek wordt al jaren geteisterd door onzekerheid vanwege de mogelijke sloop en dat moet afgelopen zijn. Cinerama leeft!
De mogelijke crisis die zou ontstaan als Cinerama werkelijk sluit kan groot zijn. Het filmfestival zal onmogelijk weinig plek hebben in de binnenstad met als gevolg een massale verhuizing naar Rotterdam-Zuid, of misschien wel een andere stad. Dit mag niet gebeuren!
Een ander partijtje dat plaatsvond was Oranjebitter. Met een vijfjarig jubileum groter dan ooit en al enkele dagen voor aanvang uitverkocht. Wat ooit begon als een buurtfeest tijdens Koninginnedag is uitgegroeid tot een waar festival met oud-Hollandse spelen en drie podia. Grote namen uit het Nederlandse clubcircuit gaven acte de présence en ook The Opposites brachten bloedneuzen naar de Parklaan.
De klap op de vuurpijl, met ook daadwerkelijk vuurwerk, was ongetwijfeld Lee Towers. Net uit Ahoy gesneld om het grote veld te trakteren op tranen in de ogen en handen in de lucht, want waar met z’n allen gezongen wordt daar is emotie. You’ll never walk alone, het geadopteerde clublied van Feyenoord klonk uit duizenden kelen. Met als toegift Simply the best. Lee poetste de gouden microfoon nog een laatste maal op en zong dit speciaal voor de grootste havenstad. Rotterdam trilt op zijn grondvesten en de Nieuwe Maas klotst dronken mee.
Om maar te zeggen: het kan dus wel. Feesten in Rotterdam zonder gezeur over geluidsoverlast of draconische beveiligingsmaatregelen. Hoek van Holland was een drama, maar ligt achter ons. Rotterdam laat zich thans van zijn beste kant zien!
door Gino van Weenen

Deelgemeente, mag ik oversteken – ja of nee?

Ah, de Noorderboulevard. In de lente en de zomer heerlijk struinen langs de schitterende winkelpanden, de bruisende grand café’s en je verlekkeren aan de nouveaux riches en de celebs die al heel vroeg, nippend aan een peperdure cocktail, al niets meer van de zonnige dag verwachten.
In de winter maak je er lange wandelingen, diep weggestoken in de kraag van je designer trenchcoat om na een uurtje of wat een Irish Coffee te gaan drinken in het meest statige etablissement dat de buurt te bieden heeft. Marvin Gaye heeft er nog opgetreden. De Noorderboulevard – een plek om weg te dromen. Spreek de naam langzaam uit (noor-der-bou-le-va-aaa-rd) terwijl je de rook van een verse Montecristo uitblaast.
Het is wonderlijk hoe ver je al associërend met een naam kunt komen. Maar nu weer terug naar de realiteit. De Rotterdamse ‘noorderboulevard’ is de wat koddige term die de deelgemeente Noord geeft aan de Zwart Janstraat en de Noordmolenstraat. Hier zeker geen Saint-Tropeztoestanden maar een eindeloze rij islamitische slagerijen, belwinkels, filiaalketens uit de lage prijsklasse en fastfood zo ver het oog reikt. De straat kenmerkt zich vooral door de aanhoudende verkeerschaos. De Noordmolenstraat is een hel van eenrichtingsverkeer dat vervolgens in tegengestelde richting op de Zwart Jan knalt. Daar staat het verkeer vaker stil dan dat het rijdt, en onderwijl steekt men kruip-door-sluip-door de straat over. ’S Avonds en ’s nachts vormt de dan zo goed als lege straat een racebaan voor alle stoere binkies met een tweedehands Mercedes die Rotterdam-Noord rijk is.
Vorig jaar begon de deelgemeente daarom een offensief om de verkeerssituatie te verbeteren. De eerste poging was een schot in de roos – het vernieuwde kruispunt Zwart Janstraat/Bergweg is een veel overzichtelijker situatie dan tevoren. Maar nu men de gehele Zwart Jan heeft aangepakt moet deze bewoner van Rotterdam-Noord iets van het hart – waar zijn de zebrapaden gebleven!? In de nieuwe situatie zijn deze vervangen door bollingen in het wegdek die het verkeer in theorie zouden moeten afremmen. Gezien de start-stopmethodiek van de Zwart Janstraat vooral een denkbeeldige maatregel. Maar simpel en veilig oversteken is er niet meer bij. Tussen de overgang naar de Noordmolenstraat en het kantoor van ING bij de Bergweg ligt geen enkele voetgangersoversteekplaats meer. Ik vind dat levensgevaarlijk, zeker gezien de grote hoeveelheid kinderen die er lopen.
Van een idylle zoals geschetst in de eerste alinea van dit stuk droom ik echt niet – het zou Rotterdam zelfs misstaan. Maar veilig oversteken kan er toch wel van af? Tot mijn vreugde heb ik inmiddels vernomen dat enkele ondernemers een petitie zijn gestart en D66 Rotterdam-Noord inmiddels vragen heeft gesteld.
Dus hoe zit het deelgemeente? Mag ik voortaan oversteken – ja of nee?
door Vincent Cardinaal

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Lees 21 reacties
  1. Profielbeeld van Stefan Klingens
    Stefan Klingens

    Tim, helder verhaal. Die CCS zou natuurlijk prachtige resultaten kunnen opleveren, helemaal als die kolencentrales (anno 2013!!!) helemaal niet gebouwd zouden zijn. Je gaat echter een beetje kortzichtig door de bocht om te stellen dat de overige maatregelen van het RCI “voor de bühne” zouden zijn. CO2 wordt of gaat bijvoorbeeld ook afgevangen worden voor de kassen in het Westland en restwarmte wordt met de Nieuwe Warmteweg de stad in geloodst. Dat zijn toch behoorlijk grote en innovatieve maatregelen die het RCI in gang heeft gezet.
    Jammer alleen dat ex-Shell-bobo Jeroen van der Veer de voorzitter is geworden het van RCI en we daarmee niet de illusie hoeven te hebben dat er nog veel nieuwe innovaties vanuit het RCI zullen volgen…

    1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
      Tim de Bruijn

      Al die leuke maatregelen, waar ik overigens wel gewoon erg voor ben natuurlijk, zijn toch echt marginaal en leveren nauwelijks Co2 uitstoot-winst op. Echt een druppel op een gloeiende plaat. Als je gaat kijken hoeveel Co2 er wordt uitgestoten bij de aanleg en productie van zo’n Nieuwe Warmteweg dan gaat het wel even duren voor je dat terug verdient. Met isolatie van gebouwen valt natuurlijk ook veel winst te behalen maar dan gaat het om tienden van procenten van de totale uitstoot. Dat is natuurijk geen reden om het niet te doen alle beetjes helpen. Maar het valt allemaal in het niet bij die kolencentrales…

      1. Profielbeeld van Stefan Klingens
        Stefan Klingens

        De kolencentrales hadden er nooit moeten komen, zo’n CCS was een prachtig project maar ook daar verplaats je het probleem van CO2 alleen maar mee. Weliswaar ver weg onder de grond en misschien wel voor goed en altijd. Maar feit blijft dat de totale CO2-hoeveelheid niet vermindert. Met projecten als de Nieuwe Warmteweg en de CO2-afvang naar het Westland ga je daadwerkelijk afvalproducten uit de industrie op een zinvolle manier hergebruiken. Dat noem ik geen druppel op de gloeiende plaat, maar een belangrijke omslag in de manier van omgaan met industrie-afval.

      2. Profielbeeld van Henk de Vries
        Henk de Vries

        Tim je weet goed te duiden dat we er in zijn getrapt. Maar nu zet ik jou op de stoel van de bestuurder en vraag je nu hoe we elektrische energie moeten gaan produceren? Dat moet dus goedkoop, duurzaam, leveringszeker en in redelijk grote hoeveelheid. Verder is het ook belangrijk dat we als land niet teveel inzetten op 1 bron omdat je dan afhankelijk bent van bronlanden die niet allemaal te vertrouwen zijn.

        Duits model zeg je? Heb je recent het nieuws uit Duitsland gevolgd? Google gewoon eens: german industry electricity.
        Er is in Duitsland grootschalig ingezet op duurzame energie, dat klopt en dat is succesvol want er wordt veel duurzame elektrische energie geproduceerd, maar tegen welke kosten per kWh? En de investeringen die gedaan moeten worden in het elektriciteitsnet. Verder staat de Duitse zonnecellenindustrie zwaar onder druk of is failliet. In China gaat het ook niet lekker met een van de grootste speler.

        Ik denk dat het gewoon een behoorlijk complex vraagstuk is dat niet zo 1-2-3- opgelost is en dat bestuurders ons foppen omdat we gefopt willen worden. Nuon doet zichzelf voor als dat zij veel op gas stoken. Bij een rondleiding op de Hemweg centrale vertelden engineers dat de kolencentrale gewoon zoveel mogelijk staat te draaien omdat kolen zoveel goedkoper dan gas zijn. De Nuon is dus behoorlijk groen aan de voorkant maar zwart aan de achterkant.
        We willen wel groen in Nederland, maar we letten ook op de prijs. In mijn ogen zijn die twee bij het huidige prijspeil niet verenigbaar, zoals Inge ook aangeeft.
        Verder is Inge een beetje in de war ;) en denkt dat je biomassa niet moet verbranden, ik denk dat dat wel 1 van de dingen is die in de toekomst zal blijven gebeuren. Daarover kunnen we het wel fundamenteel oneens zijn en over 50 jaar samen terugkijken met een sigaar in de vingers.

        Overigens is Alexandra van Huffelen een beetje stilgevallen in het artikel van Trouw. Wat een enkel ECN rapport kan doen! Bij het energiedebat van het FD/BNR was ze het samen met de andere gasten er heilig van overtuigd dat CCS de manier was. Alleen was die verdomde CO2 prijs/taks te laag doordat er teveel credits waren uitgegeven in het verleden. Als politicus is het natuurlijk wel makkelijk om gebrek aan implementatie nu aan fouten van politici in het verleden te wijten.

        Als je gaat kijken hoeveel Co2 er wordt uitgestoten bij de aanleg en productie van zo’n Nieuwe Warmteweg dan gaat het wel even duren voor je dat terug verdient.
        Heb je hier een CO2 kosten baten analyse van? Als je dit zo hard roept dan ben ik hier nl. wel in geinteresseerd.

      3. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Dank voor je uitgebreide reactie Henk! Een oplossing heb ik natuurlijk ook niet. Ik denk wel dat de kosten nu gewoon te laag liggen voor ‘vuile’ elektriciteitsproductie en dat we die via klimaatverandering keihard terug krijgen. De kosten in termen van geld zijn blijkbaar laag. Dat is inderdaad de reden dat we erin blijven hangen. De kosten op de langere termijn zullen een stuk hoger zijn maar dat merken we nu nog amper en daarom is het lastig hierop anticiperen. Een wereldwijd probleem natuurlijk dat we niet in Rotterdam gaan oplossen.

        Dat de Kwh prijzen in Duitsland hoger liggen is dus eigenlijk niet meer dan terecht. Jammer dat de rest van de wereld niet mee doet.

        En nee heb geen kosten baten analyse voor die Nieuwe Waterweg. Maar dat het maken van buizen en het aanleggen van zo’n systeem veel Co2 uitstoot oplevert lijkt me duidelijk en dat duurt wel even voor je dat via besparing gecompenseerd hebt. Vaak wordt dat niet meegenomen in de communicatie. Geld ook voor windmolens bijvoorbeeld. Ik ben zelf ook wel benieuwd op welke termijn je echt winst gaat pakken met zoiets.

      4. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Zeker mooi filmpje. En moet je eens zien wat een berg Co2 uitpompende boten er rondvaren om het werk te doen. :)

    2. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Kolencentrales niet bouwen klinkt heel logisch (en is het ook), maar vergeet niet hoe het wereldtoneel eruit ziet: Amerika heeft gru-we-lijk veel kolen over vanwege de winning van schaliegas/olie, en dumpt die tegen belachelijke prijzen op de markt. De gasprijs in Europa is daarentegen heel hoog, waardoor het voor energiebedrijven belachelijk aantrekkelijk is om kolen ipv gas te verstoken. Dat is op de lange termijn natuurlijk heel dom, maar in een wereld van aandeelhouders en korte-termijnbestuurders is het allemaal heel logisch.

      Idealiter zegt Nederland: fok die shit, we gaan volledig overstappen op een circulaire economie / biomassa (niet voor energie maar voor grondstoffen) / groene stroom / et cetera. Maar ja: vertel je aandeelhouders én de mensen in Nederland maar eens dat ze de komende tien jaar even de broekriem aan moeten halen, terwijl er een spotgoedkoop alternatief is (namelijk steenkool).

  2. Profielbeeld van Florian Schroiff
    Florian Schroiff

    Waarom werden of worden binnen de Climate Initiative niet ook particuliere woningeigenaren en huurbazen door de gemeente financieel gesteund om hun huizen beter te isoleren. HR-glas en geïsoleerde gevels zijn niet erg duur en kunnen de warmteverbruik in de koude maanden enorm doen dalen.

    Nu lijkt het als of alleen de grote industrie mee mag doen, het idee van een “groen” en duurzaam Rotterdam leeft niet echt bij de bevolking (niet bij mij iig). Het enige wat men als particulier wellicht mee heeft gekregen is een gratis spaarlamp van de burgemeester in 2008. Evenementen zoals de City Race helpen ook niet om de indruk van een milieubewust Rotterdam te creëren.

    1. Profielbeeld van Stefan Klingens
      Stefan Klingens

      Particuliere bijdragen zijn vooral waardevol voor je eigen portemonnee en het creëren van bewustzijn en draagvlak voor de vraagstukken waar het RCI voor staat. Echter, de industrie is voor 70 of 80% de veroorzaker van CO2-uitstoot e.d. Dus dáár moet de grote vooruitgang geboekt worden. Maar ik ben het absoluut met je eens dat een duurzaam Rotterdam niet echt leeft onder de bevolking, terwijl juist dat stukje bewustwording enorm belangrijk is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het recyclen van plastic. Iedereen weet inmiddels dat het kan, dat tientallen gemeentes het ook doen. Maar wie weet er in Rotterdam dat dat ook via nascheiding van het afval kan? En gebeurt het überhaupt al? Dat zou ik weleens willen weten.

      1. Profielbeeld van Florian Schroiff
        Florian Schroiff

        En wie weet? Als een hoop mensen ineens isolatie en HR-glas willen (laten) inbouwen wordt misschien ook de een of andere werkplaats gecreëerd. Gaat allemaal om het juiste framing en de juiste perceptie.

  3. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    @ Stefan

    Ik vraag me wel af. Als je die Co2 de kassen in pompt dan komt het uiteindelijk toch ook (groten)deels weer in de atmosfeer? De plantjes groeien misschien wat beter in een Co2 rijke atmosfeer, maar ik neem aan dat ze per saldo niet ineens meer Co2 opnemen dan normaal dus zolang we niet meer consumeren levert dat geen winst op. Hooguit gaat de productie per vierkante meter wat omhoog want ons land spaart.

    Verder ben ik dan wel benieuwd wat de winst is in vermindering van de Co2 uitstoot van die maatregelen als je het geen druppel op een gloeiende plaat vindt. Van Huffelen moet nog met een reactie komen ik ben benieuwd.

    1. Profielbeeld van Stefan Klingens
      Stefan Klingens

      Ik neem aan dat de kassen hun eigen CO2-uitstoot ook weer hergebruiken, al dan niet aangevuld met CO2 uit de industrie. Op die manier kan je de hele glastuinbouw CO2-neutraal krijgen en tegelijkertijd de CO2-uitstoot in de industrie verminderen, dat lijkt me alleen maar goed. Alleen Rotterdam plaatst er in ruil een paar kolencentrales voor terug…

    2. Profielbeeld van Henk de Vries
      Henk de Vries

      Kassen hebben heel lang gas verbrand in motoren om CO2 te produceren een bijproduct hiervan was warmte en elektriciteit. Die bijproducten kun je verkopen. De afgelopen jaren zijn de gasprijzen gestegen waardoor er veel kwekers in problemen zijn gekomen.
      Een paar jaar geleden was er weinig animo vanuit het Westland voor een CO2 leiding. De CO2 prijs zou te hoog zijn. Het kan zijn dat dat nu anders is door de hoge gasprijs, daar ben ik niet zo van op de hoogte.
      Wat ik me heb laten vertellen door iemand van TNO is dat het geen appeltje eitje is. Simpelweg uitlaatgassen van een kolencentrale in een buis naar het Westland vervoeren is er niet bij. Bij de verbranding van kolen produceer je ook water. CO2 en H2O (water) kunnen samen H2CO3 (Koolzuur) vormen, dit tast je leiding aan. Om dit tegen te gaan moet je je uitstoot dus behandelen om het water eruit te halen.
      Verder zuiver je je lucht niet voordat je het in de kolencentrale stopt en heb je dus behoorlijk veel stikstof wat er nog in zit. Dit is op zich niet erg, maar je moet wel vrij veel CO2 verrijkte lucht (vakterm) verpompen om dit naar het Westland toe te brengen. Dit kost dus allemaal energie, ik hoorde iets van 10% van de totale energie die in een centrale wordt gebruikt.

      CCS is natuurlijk een wassen neus. Opvangen van CO2 om het vervolgens ergens weg te stoppen is niet heel lang houdbaar. Als je CC goed toepast kun je het wellicht als extreem verrijkt gas verkopen aan tuinders. Er zijn onderzoeken bezig om de energie die het kost om CO2 te capturen drastisch omlaag te brengen. Naast mijn afstudeerplek is iemand daar mee bezig met liquid crystals. Echter dat is op labschaal.

  4. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    @ Vincent

    Het schrappen van zebrapaden is blijkbaar een rage. Op de Meent zijn er ook al minder terug gekomen dan er waren. En ook bij de Goudsesingel bij Oostplein zijn ze verdwenen. En hoe zit het op de nieuwe Witte de Withstraat? Ben ook wel benieuwd wat de filosofie hier achter is… In het geval van de Goudsesingel is het enige resultaat dat de auto lekker door kan scheuren en je als voetganger, tsja, de zoekt het maar uit.

    1. Profielbeeld van Stefan Klingens
      Stefan Klingens

      Voetgangersoversteekplaatsen suggereren een veilige plek voor voetgangers om over te steken. Aangezien ze vaak helemaal niet veilig zijn (lees: aangezien auto’s hier gewoon keihard doorrijden en geen voorrang verlenen) worden vop’s op sommige plekken verwijderd om op die manier de veiligheid te vergroten (lees: om plekken voetgangeronvriendelijker te maken en autovriendelijker).

      1. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
        Vincent Cardinaal

        Ja, dat is dus een waanzinnig hellend vlak dat je dan opgaat als bestuur he? Als je bewust iets ‘ontveiligd’ met de gedachte dat het dan op de een of andere manier toch nog ‘veiliger’ wordt. Dat vind ik een ontzettend interessante discussie op papier, maar in het geval van een zebrapad negeren ben je strafbaar als automobilist en kan er opgetreden worden en in dit geval kan ik de straat met gevaar voor eigen leven oversteken (geen mens gaat 600 meter omlopen – gaat gewoon niet gebeuren), en ben ik degene die in theorie een boete voor foutief oversteken kan krijgen. En bij de oversteekplaatsen die overblijven loop ik dus weer de kans dat de automobilist die negeert? Mooi verhaal!

  5. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    Afgelopen vrijdag stond er een reactie van Wethouder Van Huffelen in Trouw. De uitkomsten van het ECN rapport uit het eerdere Trouw artikel worden hier bestempeld als minder positief dan de werkelijkheid. Nog te nemen maatregelen worden erin niet meegenomen en door de economische crisis zou er al minder uitstoot zijn dan verwacht.

    De wethouder: “Inzetten op energiebesparing in de industrie en in de bebouwde omgeving blijft het belangrijkst. Daar liggen de meeste kansen als het om CO2-reductie gaat.”

    Ook wordt aangehaald dat er in 2014 een drijvende woonwijk komt in de Rijnhaven. Hoe dat de Co2 uitstoot beperkt is mij echter een raadsel. (Of is dat anticiperen op het mislukken van het RCI en dus een stijging van de zeespiegel?)

    Helaas wordt er in het artikel ook vanuit gegaan dat CCS wel gewoon doorgaat terwijl daar natuurlijk de crux zit van de hele discussie. Helaas wordt er helemaal niet ingegaan op de verschillende geluiden dat dit helemaal niet gaat lukken omdat het te ingewikkeld en te duur is. Wordt dus zeker en vast vervolgd…

  6. Profielbeeld van Matthijd
    Matthijd

    Laat ik me maar niet branden aan een reactie over co2s en andere energiedingen. Ik beperk me tot de zebrapaden, want die zijn in heel Noord, maar ook op andere plaatsen in de stad aan het verdwijnen. De Schiekade is al geontzebrapad en ook het Oostplein heeft er inmiddels geen meer. De logica erachter snap ik niet. Het zal wel iets te maken hebben met handhaving, zo van: We kenne het niet lopen te handhave, dus hale we t maar weg, dan ken niemand de boel meer zitte te overtrede. Leuk gedacht, maar ik zou juist de verschrikkelijke Stadswachten eens inzetten om de zebrapaden te beschermen. Kunnen ze mooi alle automobilisten die niet stoppen op de bon slingeren, en hebben de andere Rotterdammers geen last meer van Stadswachten. Win-win. Voordeel is ook dat iedereen heel langzaam moet gaan autorijden om te kunnen zien of er geen Stadswacht achter een kinderwagen staat die plotseling de weg op rent om te checken of de auto’s wel stoppen bij een zebra.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.