Plug Rotterdam6 juni 2013

Plug Rotterdam: Prins Hendrikkade

De komende 5 weken besteedt Vers Beton samen met AIR, het architectuurcentrum van Rotterdam, aandacht aan het project PLUG Rotterdam. PLUG brengt beweging op stadslocaties die wel wat reuring kunnen gebruiken en onderzoekt wat er idealiter in de toekomst moet gebeuren om de plaatsen weer permanent ‘levend’ te krijgen. Vandaag over een nieuw huis op het Noordereiland dat een vieze steeg gaat veranderen in een mooie, bewoonde locatie.

Geen plek in de stad is zo representatief voor de geschiedenis van Rotterdam als het Noordereiland, want zowel in het ontstaan van de haven als in de aanloop naar het bombardement van 14 mei 1940 speelt het een rol. Het kunstmatige eiland ontstond toen tussen 1868 en 1876 de Koningshaven werd gegraven en daarmee de punt van Feijenoord afgesneden werd. Het Noordereiland is sinds die tijd veranderd van een bedrijvige plek in een rustige woonwijk, waar statige negentiende-eeuwse panden afgewisseld worden door wederopbouwarchitectuur. De Hef herinnert aan de treinen van en naar het Zuiden die ooit voorbij raasden, maar grenst nu aan een park. Het eiland is een bijzondere plek, waar je door het licht dat op het omringende water weerkaatst je altijd bewust bent op een eiland te zijn. De beste plek in de stad om je los te maken van het denken in Rotterdam Noord versus Rotterdam Zuid; het eiland is geen van beiden.

De bewoners, die een hechte gemeenschap vormen, noemen zichzelf ‘eilanders’. Dit jaar zal Jan-Philip van Mourik, docent Duits op een middelbare school, ook eilander worden. Zijn huis moet alleen nog wel gebouwd worden, op een plek die er nu uitziet als een anonieme steeg. Slechts een paar meter breed en precies gelegen tussen het talud van de Hef en het naastgelegen Perzisch restaurant. Een gedumpte televisieschotel, de ventilatieschachten van het restaurant en woekerend groen zijn eigenlijk het enige dat er nu te zien is. Het is moeilijk je voor te stellen dat er dit jaar nog een vrij spectaculaire, moderne woning zal verrijzen.

Architectenbureau Kühne en Co ontwierp de woning, die vier bouwlagen krijgt, met een groot dakterras. De ontwerpen die zij eerder realiseerden in de binnenstad, het kantoor van het bureau zelf in de Boomgaardsstraat en een woning aan de Mauritsstraat, maken op een vergelijkbare manier gebruik van ruimte die wel vergeten lijkt te zijn, of per ongeluk overbleef bij het bouwen van alles er omheen. Dankzij de bouw van het huis op deze plek, wordt de hele ruimte aan die kant van de hefbrug opgeknapt. De grond wordt afgegraven en gesaneerd, de stenen façade van de onderkant van de brug gerenoveerd, nieuw groen wordt aangeplant. De anonieme, vieze steeg moet veranderen van een niemandsland in een hoogwaardige, bewoonde plek.

De Hef gezien in de weerspiegeling van een ruit op de Prins Hendrikkade
De Hef gezien in de weerspiegeling van een ruit aan de Prins Hendrikkade Beeld: Menno Bouma

Op een zonnige vrijdagmiddag tref ik Jan-Philip op de plaats waar zijn woning komt. In zijn handen heeft hij een maquette van de woning, gemaakt van lego. Terwijl we het talud van de Hef beklimmen, vertelt hij zichtbaar enthousiast over het ontwerp en het proces rond het bouwen van zijn woning. “Met Kühne en Co ben ik op zoek gegaan naar een plek in de stad om een huis te bouwen. Paul Lageschaar, de projectarchitect, stelde deze plek voor, en ik was meteen verkocht. Nu kom ik op verschillende tijdstippen hier kijken, luisteren, zitten, even een rondje lopen. Dat maakt dat ik inmiddels wel verknocht ben geraakt aan deze plek, en het Noordereiland.”

De bouw van het huis zal op korte termijn beginnen, maar de aanloop is lang geweest. Ondanks de medewerking van de gemeente en deelgemeente was het wijzigen van het bestemmingsplan een moeizaam proces. “Dat is wel jammer, aan de ene kant propageert de gemeente particuliere initiatieven. Maar tegelijkertijd heb ik gemerkt dat de processen die je als particulier moet starten niet altijd even snel verlopen. Dat weet de dienst stadsontwikkeling zelf ook wel. Zij hebben te laat geanticipeerd op de wensen van particuliere opdrachtgevers. Maar kijk eens om je heen. Deze omgeving, daar heb ik het wachten wel voor over gehad. Maar nu gaat het bijna beginnen.”

Waarom een eigen huis bouwen en niet gewoon een bestaand huis kopen? “Dat is saai”, zegt hij glimlachend, “Natuurlijk heb ik daar ook wel naar gekeken, maar ik vind het stoerder en leuker om met Kühne en Co aan de slag te gaan. Ik ken hun projecten in de binnenstad ook, en daarvan denk ik: zo’n huis wil je toch hebben!” Bij het ontwerp van de woning is er op gelet dat het project goed in de omgeving past en het straatbeeld rustig blijft. Maar het wordt geen onopvallend huis, zo leert een blik op de maquette. Jan-Philip gebaart naar de monumentale stalen hefbrug: “Het wordt een stoer huis. Met zo’n stoere buurman moet je hier niet een tuttig ding neerzetten.”

logo AIR 4klPLUG is op zoek naar nieuwe locaties! Weet jij waar open gaten, hoeken of koppen in Rotterdam te vinden zijn? Of ben je zelf bezig een PLUG-project van de grond te krijgen? Help mee om beweging te krijgen rond kleine bouwprojecten die de stad vormen en verrijken. Mail je locatie, plan of project naar de redactie via plug@airfoundation.nl, of kijk voor meer informatie op www.plugrotterdam.nl.

Reageer of deel op Social Media

Tags:AIR, De Hef, noordereiland, plug, prins hendrikkade en stadsvernieuwing

Sectie: Plug Rotterdam

kaart: Feijenoordstraat, 3071 Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *