Stedelijke ontwikkeling & architectuur19 juli 2013

De Beste Stuurlui: zoek je fiets en ga naar Den Haag

Hoewel de nodige stuurlui al hun biezen hebben gepakt voor een zomervakantie in – zeg – Hoek van Holland of Pernis, hebben twee Rotterdamse experts nét voor het zomerreces nog uitstekende gedachten over de stad. Zo pleit Ivan voor een oer-Rotterdams parkeersysteem voor fietsen bij CS, terwijl Alex over een paar jaar elke zondag in Den Haag zit voor zijn portie kunst & voetbal.

Verloren fietsen

Regelmatig ben ik ’s avonds mijn fiets kwijt op Centraal Station. Ik heb daarom verschillende methodes ontwikkeld om die terug te vinden. 1: soms loop ik door het pad, terwijl ik één fietsenrij inspecteer op een bagagedrager die op die van mij lijkt. Met fietsen links en rechts geplaatst komt dat neer op minimaal een en maximaal twee keer lopen. 2: als ik ongeduldig ben, dan loop ik stapvoets door het midden van het gangpad en beweeg ik mijn hoofd als een soort hamerhaai heen en weer. Deze methode is riskant, omdat de kans bestaat dat de fiets zich net in je blikveld bevindt wanneer je hoofd een draaimoment inzet.

Dan kun je dus het hele pad hebben afgelopen, en alsnog de fiets hebben gemist, en kom je achter in het pad voor een dilemma te staan: gebruik je op de terugweg de enkele-rij-methode (waarbij de kans bestaat dat je nog twee keer het pad af moet), of gebruik je hamerhaai- methode nogmaals (waarbij de kans dat je je fiets in een loop vindt groot is, maar er ook kans is op een gigantisch loopverlies waardoor je nog minstens drie keer het pad der schaamte moet lopen, terwijl een voorbijganger concludeert dat je op zoek bent naar een fiets die niet op slot staat)?

Ik pleit daarom voor een bordjessysteem waardoor je je fiets kan stallen naast een authentiek Rotterdams symbool, net zoals dat in Schiphol met auto’s gaat. Zo stel ik me voor dat ik mijn fiets kan plaatsen naast een Onbegrijpelijk Rotterdams Kunstwerk (uitgevouwen propje van Willem de Kooning / gekleurde langwerpige drollen bij de Westersingel / mislukt gesmolten ijsje van Eendrachtsplein) of een Project Dat Er Bijna Was Gekomen (De Nieuwe Kuip / Champagneglazen Station/Schouwburgpleinkoeiengraasplek). Zo’n systeem zou mij (en ik hoop velen met mij) een frequente nachtelijke wandeling besparen.

Door Ivan Thung

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’ Beeld: Koen Harmsma

De magie van het beton

Voorlopig ligt er dus geen nieuw Feyenoord-stadion in het verschiet. Jammer dan. Noodzaak is er toch niet. Het schuwen van het debat met het publiek heeft Feyenoord geen goed gedaan. Leefbaar Rotterdam brak uiteindelijk de knoop door en zag dat de magie van het beton, “bijvoorbeeld het idee dat als er zo’n nieuw stadion komt, mensen allemaal gaan sporten, obesitas verdwijnt, slechte wijken weer opkrabbelen”, hocus pocus bleek, aangehaald door belanghebbenden om hun zinnen door te drukken.

Bij buurmetropoolregionaar ’s-Gravenhage vond een soortgelijk tafereel omtrent het Spuiforum plaats, maar voorlopig met een andere uitkomst. Het Haagse stadsbestuur meldde deze week, nadat de gemeenteraad al had ingestemd met de bouw van het cultuurcentrum, dat er gewerkt zou worden aan het vergroten van het draagvlak onder de Haagse inwoners voor het nieuwe gebouw. Schijnbaar is er in ’s-Gravenhage wel noodzaak voor een € 181 miljoen kostend “culturele huiskamer voor álle Hagenaars“, terwijl men tegelijkertijd het gemeentelijk subsidiebudget voor kunst en cultuur inkrimpt.

Niettemin hebben B&W geluisterd en houden zij een slag om de arm. Het geld dat vrijgemaakt wordt, kan ook ingezet worden voor de renovatie van de huidige gebouwen die plaats zouden moeten maken voor het Spuiforum. Inwoners nemen tegenwoordig niet alles zomaar klakkeloos aan. Zij laten hun stem gelden en dragen alternatieven aan, vooral nu noodzaak en nut een belangrijke rol spelen bij beslissingen met potentieel grote impact (wij krijgen in Rotterdam ook een Forum, maar dat is weer een heel ander verhaal).

Gelukkig is dat andere grote stadsproject, de Randstadrail, er inmiddels wél van gekomen, en kunnen alle Rotterdammers over een paar jaar de metro pakken voor cultureel vermaak in ’s-Gravenhage. Want niemand wil Feyenoord op het Afrikaanderplein zien spelen gezien de staat van het stadion, hè?

Door Alex Furtado

Reageer of deel op Social Media

Tags:centraal station, Feyenoord, fietsenstalling, HNS en stadion

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *