Voor de harddenkende Rotterdammer

Discotheek Corso maakt via Facebook bekend de deuren voorgoed te zullen sluiten. Jarenlange klachten over geluidsoverlast en financieel onvermogen daar iets aan te doen laat de organisatie geen andere keuze. Daarmee is de voormalige bioscoop aan de Kruiskade de zoveelste ‘muziekzaal’ die het bijltje er gedwongen bij neergooit.

Culturele hoofdstad

Het begon allemaal zo rooskleurig, in 2001. Rotterdam was culturele hoofdstad en Corso (toen Off_Corso) werd in rap tempo een vlaggenschip. Onze stad had de vinger perfect aan de pols van de tijd en discotheken als Off_Corso, Now & Wow en vele al eerder gesneuvelde tenten kregen een landelijke exposure. Wie écht uit wilde gaan en wie echt op zoek was naar een mengvorm die bij de tijd paste trok naar Rotterdam.
Van dat elan is dik twaalf jaar later niet veel meer over. De laatste jaren verwerd (Off_)Corso tot een tent waar nog louter ‘We love 80’s & 90’s’-feesten leken te worden georganiseerd. Afgelopen jaar werd er al een doorstart gemaakt waardoor de oude naam Corso terugkwam.
Bovenstaande is misschien de reden dat er op het internet her en der schamper gedaan wordt over het verscheiden van Corso, maar de wonde snijdt wel degelijk een stuk dieper. Allereerst omdat de zaal de laatste jaren ook een toevluchtsoord was voor culturele organisaties die door het (gedwongen) sluiten en afstoten van zalen en locaties dankbaar gebruik maakten van het podium aan de Kruiskade. Het was misschien allemaal verre van ideaal maar het was wel een welkome tussenoplossing. Die valt nu weg. Hoe zit het bijvoorbeeld met de aangekondigde concerten van De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites in het najaar?

De gevel van de Corso
De gevel van de Corso

Geluidsoverlast

Een tweede reden waarom het dichtgaan van Corso interessant is, vormt het feit dat de organisatie expliciet stelt dat het spook van de (vermeende) geluidsoverlast zich weer heeft weten te manifesteren. Daarmee zou de zaal in een treurig rijtje van eerdere voorbeelden terechtkomen, met Watt als meest pijnlijke exponent.
Deze redenering doet overigens wel wat vragen opwerpen. Want waar wonen die klagers dan precies? Aan weerszijden van de discotheek staan andere horeca, winkels en een hotel. De dichtstbijzijnde woningen zijn de Peperbus aan het Weena en de Lijnbaanflat aan de Joost Banckertplaats. De eersten hebben een volledig kantoorcomplex én het rumoerige Weena als buffer, de tweede het Stadhuisplein. Het lijkt daarom toch wat vreemd dat uitgerekend Corso ten prooi valt aan klachten. Waarom de kroegen aan het plein niet? Die zitten een stuk dichterbij.
Of gaat het helemaal niet om bewoners, maar om de hotels die in de straat zitten? Zo is het publiek geheim dat Hotel Central al jaren in de clinch ligt met de buren van het Oude Luxor.
Er zijn de laatste jaren veel zalen dichtgegaan in Rotterdam, om tal van redenen. Van Watt via Exit en De Unie tot Waterfront, Heidegger en nu Corso. Veel vragen zijn onbeantwoord. Hoe kan het bijvoorbeeld dat vrijwel alle podia in Rotterdam in financiële problemen qua exploitatie terecht zijn gekomen? Kan de Rotterdammer niet meer ondernemen? Of is het écht allemaal de schuld van het Stadhuis?

Wiens verantwoordelijkheid?

En wat is precies de verantwoordelijkheid van het publiek binnen het steeds schraler wordende aanbod aan podia? Komt de Rotterdammer wel genoeg, en geeft deze ook genoeg centjes uit? Of is de Rotterdam de stad geworden van klagen aan de zijlijn, terwijl de zalen die er nog wel zijn halfgevuld het hoofd boven water proberen te houden? Zelfs een breed gedragen initiatief als Popkantoor kon niet meer dan een vierde plaats bij het Stadsinitiatief bereiken. Verdient Rotterdam dan wel écht een podium?
Corso is uiteindelijk een commercieel bedrijf, ze krijgen geen subsidie en zijn in die zin geen onderdeel van de culturele infrastructuur. Buiten het verlies van banen hoeft er daarom niet direct om getreurd te worden. Maar het ‘dossier-Corso’ kan en moet de aanleiding zijn om eindelijk bovenstaand debat te voeren. Als ‘Rotterdam Podiumstad’ zichzelf serieus neemt is er geen andere optie.
Wat zijn jullie ideeën over de vragen die Vincent Cardinaal stelt? Deel je mening over de sluiting van de Corso en andere podia hieronder!

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal

Vincent Cardinaal (1982) is schrijver en spreker. Geboren op een zondag in het Havenziekenhuis, zoon van Crooswijk. Neuroot en berucht onhandig. Laat geen servies in zijn nabijheid slingeren.

Profiel-pagina
Lees 43 reacties
  1. Profielbeeld van Schultz
    Schultz

    Corso is uiteindelijk een commercieel bedrijf, ze krijgen geen subsidie en zijn in die zin geen onderdeel van de culturele infrastructuur?????? Vreemde redenering.

    1. Profielbeeld van Vincent
      Vincent

      De culturele infrastructuur is de gangbare benaming voor instellingen en podia die subsidie krijgen (structureel of op projectbasis) of daar een aanvraag voor indienen. Bij Corso is dat niet het geval, het is onderneming die opwinst uit is. Dat is de nuance die ik wil maken ten opzichte van podia die gesloten zijn en wel subsidie kregen en daarom een breder belang probeerden te dienen.

    2. Profielbeeld van Guido
      Guido

      antwoord op Inge:

      Ff hier want ik kan niet antwoorden bij je post

      De concerten werden door externe partijen gedaan zoals motel mozique, rotown en Rotterdam Beats.

  2. Profielbeeld van Marianne
    Marianne

    Pijnlijk, ja, weer een podium gesloten. Moet het Stadhuis zich hier iets van aantrekken? Ieder podium heeft weer zijn eigen verhaal: sommigen kregen subsidie, anderen niet en in veel gevallen zou je kunnen zeggen dat slecht ondernemerschap de oorzaak is geweest dat ze het niet gered hebben – subsidie of niet.

    Het is wrang dat geluidsoverlast de reden is dat Corso dicht moet, maar had Corso dat niet moeten zien aankomen? Had er niet geïnvesteerd moeten worden in het pand om te voorkomen dat de klachten zo serieus werden dat de gemeente uiteindelijk niet anders kon dan gehoor geven aan die klachten? Of is Corso het slachtoffer van zeikende buren en is de gemeente veel te gevoelig daarvoor geweest?

    Hoe dan ook is het te gemakkelijk om te wijzen naar het stadhuis. De wereld is niet maakbaar, we moeten ons ook niet zo afhankelijk willen opstellen van die paar mensen in dat (mooie) gebouw aan de Coolsingel.

    Tijd voor iets nieuws, zou ik zeggen.

    1. Profielbeeld van Vincent
      Vincent

      Daarom moet de stad zélf nu een debat aangaan. Dat gebeurt nauwelijks, er word idd altijd verwezen naar Coolsingel. Een zwaktebod, als je het mij vraagt.

  3. Profielbeeld van Tommy Kleyn
    Tommy Kleyn

    Ik woon naast de kuip. Een voetbalwedstrijd geeft ook enorme overlast. Doe ook maar dicht dan. En bouwplaatsen geven ook overlast. Sluiten. De tram en de metro, de A15, de A20. Ook dicht. Coolsingel en koopgoot: dicht. Alles dicht. Mensen weg, gebouwen weg, overal dopheide planten en één houten hutje erop zetten. Daar mogen alle Rotterdammers per tourbeurt één dag wonen terwijl ze de rest van hun tijd doorbrengen in een geluiddichte ondergrondse bunker. Met het licht uit, want TL balken willen nog wel eens zoemen…

    1. Profielbeeld van Diego
      Diego

      Beetje kort door de bocht… Tuurlijk kan je geen perfecte stilt verwachten in een stad. Maar muziekgeluid na 23-en is niet al te best voor de nachtrust.

      Zoals Vincent ook al aangaf, ben ik wel benieuwd waar de klachten vandaan komen. Er staan wel woningen op circa 100 meter afstand, maar kan me niet voorstellen dat deze last hebben van Corso.

  4. Profielbeeld van Vincent
    Vincent

    Inge: dat liep via Motel M en Rotown die met dat restgeld programmeren oa op de locatie Corso. Zij huren daarmee die locaties, vermoed ik.

  5. Profielbeeld van Anton
    Anton

    Sterk stuk! Ik denk dat je de juiste vragen stelt, op het juiste moment. Als Rotterdammer gaat mij dit al een tijd aan het hart. Dit wordt erger als ik, voor mijn werk, op een random woensdagochtend door 020 rijd en zie dat alle café’s afgeladen zitten. Laat staan in de avond. In Rotterdam kan je kanonnen afschieten op dat moment. Over je vragen:

    Hoe kan het bijvoorbeeld dat vrijwel alle podia in Rotterdam in financiële problemen qua exploitatie terecht zijn gekomen? Kan de Rotterdammer niet meer ondernemen? Of is het écht allemaal de schuld van het Stadhuis?

    Om het wat breder te trekken: als ik in mijn directe Rotterdamse omgeving kijk, merk ik dat ik weinig mensen ken die een eigen bedrijf hebben. Mijn vriendin komt uit Brabant, waar vrijwel iedereen uit haar familie / vriendenkring zelf onderneemt. De “logica” dat je als Rotterdammer gewoon voor een baas werkt komt volgens mij door:
    a) het feit dat grote franchises en internationale bedrijven te groot en te sterk concept hebben om tegenop te boksen (kijk naar de winkels op de lijnbaan en koopgoot, tel eens de onafhankelijke ondernemers);
    b) misschien wel door een te schraal beleid van de gemeente op het bevorderen van ondernemerschap onder de bevolking (op jonge leeftijd);
    c) dat dit in de cultuur van Rotterdammers besloten ligt (?).

    Ik denk niet dat we de schuld van alle sluitingen bij het stadhuis moeten leggen. Hoe vaak zijn er niet subsidieaanvragen voor een of ander initiatief geweest waarin de zin “Rotterdam weer op de kaart zetten” te lezen viel. Rotterdam staat al op de kaart, kijk maar op Google maps of in het 9999 stratenboekie. Misschien heeft Rotterdam een gebrek aan sterke concepten, die het langer dan een paar maanden weten vol te houden. Dus ligt de schuld bij de initiatiefnemers die niet goed kijken wat de behoefte is van het (uitgaans-) publiek. Bovendien: Rotterdam is met haar inwoneraantal de tweede stad van Nederland. Zijn de concepten en podia die nu allemaal omvallen geschikt voor alle Rotterdammers , of bedienen die alleen een sub-cultuur van een sub-cultuur? De mensen die nu elk weekend bij de Biergarten staan, staan die daar volgend jaar weer?

    1. Profielbeeld van papito
      papito

      Ja die staan er volgend jaar weer maar die groep wordt ook niet groter helaas. Die groep is in A’dam wel veel groter en daarom zitten daar de zaakjes op dinsdag gewoon vol en in R’dam niet. Dat heeft met bevolkingssamenstelling van de stad te maken. Vanuit een relatief kleine groep wordt er in Rotterdam geschreeuwd over het belang van een poppodium maar als er 1 komt dan komen er te weinig mensen om die draaiend te houden. Dat zag je bijvoorbeeld bij corso gebeuren.

  6. Profielbeeld van Dave Geensen (secretaris stichting Popkantoor)
    Dave Geensen (secretaris stichting Popkantoor)

    Een treurig moment voor Rotterdam. En een antwoord op de belangrijkste vraag die je stelt: ja, er is in onze stad wel degelijk publiek voor concerten. De volle zalen bij uitstapjes van Rotown en de incidentele concerten van Motel Mozaïque onderstrepen dat. Met een verzorgingsgebied van 2 miljoen mensen in de regio Rijnmond is dat de discussie volgens mij niet. Het zou meer moeten gaan over hoe partijen de handen ineenslaan. Zowel culturele instellingen als samenwerking met de lokale overheid.

    De vierde (van 120 plannen) plaats van Popkantoor is door de zeer lage opkomst (41.000 stemmen) van het Stadsinitiatief overigens geen graadmeter of Rotterdam wel of niet behoefte heeft aan een poppodium.

    Intussen werken wij samen met onze partners verder aan ons businessplan en zijn we in gesprek met financiers. Bij ons ligt de focus op samenwerking met bestaande succesvolle partijen. En een reële kijk op aanbod en behoefte. Wordt zeker vervolgd.

  7. Profielbeeld van Jeroen
    Jeroen

    Volgens mij moet je je ernstig afvragen of er in Rotterdam wel veel behoefte is aan een poppodium. Iedereen zegt altijd van wel. Zo ook Dave weer hierboven, maar met feiten is dit nauwelijks te onderbouwen.

    Rotterdam blijft toch een beetje de stad van het platte vermaak en niet tot nauwelijks van het alternatieve, verfijnder werk. Motel mozaique trekt dan weer veel mensen omdat het een festival is, dus ook Amsterdam publiek. Rotown is sowieso een plek waar mensen bij gebrek aan beter naartoe gaan. Dat er dan een concert is is gewoon meegenomen. En volgens mij heb je met Rotown ook ongeveer je gehele potentieel te pakken.

    En dan kun je wel een gebied van 2 miljoen inwoners bedienen, maar ook de steden en dorpen rond Rotterdam worden niet bevolkt door mensen die behoefte hebben aan hoogwaardige optredens. We blijven een arbeidersgebied. Met mensen die andere interesses hebben. Bier, dancefeesten en meezingen.
    Hoe kan bijvoorbeeld een plek als Hollywood wel al die jaren overleven terwijl ik hier in mijn 14 jaar van alles heb zien opkomen, maar ook evensnel weer verdwijnen.

    En als je eenmaal een poppodium hebt, hoe hou je de boel draaiende? Het is idd open hunting season op geluidsoverlast. En de paar bewoners die ons centrum telt zijn daar veelal komen wonen bij aanleg hiervan, in de jaren vijftig. Hoe vaak hoor je niet over klagende bewoners over geluidsoverlast op het schouwburgplein.

    En als laatste. Laten we wel wezen. Corso was gewoon kut. Bijzonder hoge prijzen voor biertjes aan de kleine kant. Nauwelijks aansprekende feesten of optredens. Riekte gewoon een beetje naar slecht ondernemerschap.

    Maar ik zou bij deze de mecenassen die onze stad kent op willen roepen om toch een keer fors te investeren in iets van alternatief vermaak in deze stad van de 13 in een dozijn grand cafes, 20 italiaanse tenten op een vierkante kilometer en de immer uitdijende ‘sfeer’ horeca. Gewoon nog 1 keer proberen. Want ik hoop echt ongelijk te hebben over de behoeftes van onze bevolking.

    1. Profielbeeld van Louis Bordewijk
      Louis Bordewijk

      Volgens mij hebben de 2 miljoen mensen wel zeker behoefte aan hoogwaardige optredens. Kijk eens naar NSJ. Jaar op jaar uitverkocht en de grootste artiesten staan er. Ik baal er van dat ik voor een beetje leuk optreden naar Den Haag, 020, Utrecht of waar dan ook naar toe moet.
      Er zijn genoeg 30’ers en 40’ers die bandjes willen spotten, te oud zijn voor Hollywood (chapeau, spelen goed in op hun doelgroep wil).
      Hoop echt met je mee dat er goede poppodia komen, zodat ik in mijn eigen stad uit kan en genieten van goede muziek.

      1. Profielbeeld van Jeroen
        Jeroen

        NSJ is een groot festival Louis. Niet een wekelijks, permanent open podium. NSJ trekt dus ook Amsterdam publiek.

        Dat is echt wezenlijk iets anders dan een podium dat het van meer lokale toestroom moet hebben en continu moet opbrengen.

      2. Profielbeeld van Louis Bordewijk
        Louis Bordewijk

        Is inderdaad zo Jeroen, maar er komt een substantieel deel van de bezoekers uit Rotterdam en omstreken. Ik geloof niet dat wij in Rotterdam geen goed plan kunnen opzetten voor poppodia tussen de 500- 2000 man. Nighttown heeft toch jarenlang goed gedraaid (of had dat met subsidies te maken) ? Is het alleen de financiën waarom het mis gaat. In omliggende gemeente (Den Haag, Zoetermeer) gaat het ook goed. Waar ligt de oorzaak ? Ik geloof niet dat alleen om het geld gaat. Gaan we als Rotterdammers dan nu met z’n allen naar de Boerderij, het Paard om die bandjes te zien ? Lijkt me wel….
        Als er een goed tent staat, met een goed plan, is die toestroom er en kan het lokale talent zich ook verder ontwikkelen !!

  8. Profielbeeld van Louis Bordewijk
    Louis Bordewijk

    Vraag me af waar je in Rotterdam nog een leuk bandje kan volgen. Rotown is nog open, maar veel meer plekken kan ik niet opnoemen. Baroeg voor het hardere genre, maar veel meer is er niet. Ahoy is voor de grotere bands interessant, maar die wijken tegenwoordig vaker uit de Ziggo Dome. Denk met weemoed terug aan de jaren 80-90 met vele poppodia zoals genoemd, grote artiesten die in Nighttown op hebben getreden (zoals Prince).
    Ben blij om te lezen dat het Popkantoor zijn best doet voor een podium voor zo’n 800 man.
    Volgende stap zou een podium zijn dat zich kan meten met Vredenburg, 013, Paard van Troje en andere vergelijkbare podia.
    Is dat reëel in deze tijd van crisis. Durf te investeren Rotterdam !! Ik ga eens hard nadenken hoe en waar ik de Coolsingel (lees de pluche stoelen in het Stadhuis) kan bereiken om een debat te krijgen hierover.

    1. Profielbeeld van Jeroen
      Jeroen

      Waarom moet ‘het’ stadhuis hier nu weer wat aan doen?

      Beter zoek je investeerders die het geld willen investeren. Particulieren en geen subsidie project met subsidie ondernemers.

      1. Profielbeeld van Diego
        Diego

        Omdat ‘het’ stadhuis in wel meer zaken investeert die het algemene leefklimaat verhogen.

      2. Profielbeeld van Louis Bordewijk
        Louis Bordewijk

        Zeg niet dat het Stadhuis er alleen wat aan moet doen. Als er een plan is van een investeerder, zal het Stadhuis er goedkeuring aan moeten geven, past het in het bestemmingsplan, vergunningsverhaal.
        Daarnaast denk ik dat het Stadhuis toch ook het belang in ziet van een poppodia in Rotterdam. Trekt ook werkgelegenheid aan. Is ook vaak mis gegaan en ze zullen voorzichtig zijn. Ze zijn zeker een partij !!

  9. Profielbeeld van Maartje Buise
    Maartje Buise

    Extra opvallend aan dit hele verhaal is dat culturele podia rond Rotterdam wél openen en lopen. Dordrecht natuurlijk, maar ook Vlaardingen, kleine shows in bijvoorbeeld Spijkernisse en vanaf september een erg mooie, middelgrote zaal (a la Watt) er bij op randje Rotterdam, in Capelle. Deze gemeenten gaan hier allemaal in mee, Rotterdam niet meer. En dat is enorm zonde. Want waar Capelle en in mindere mate Dordrecht bij aanvang al 1-0 achter staan wegens de locatie, heeft Rotterdam de benodigde bekendheid/allure wel. En die wordt nu bijna niet meer gebruikt.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Amen, zuster. Het nieuwe Bibelot in Dordrecht is mooi geworden (geweldige bar / restaurant erbij), maar de drempel om ernaartoe af te reizen is hoog. Capelle zie ik mezelf ook nog niet direct naartoe fietsen (kom er bovendien maar eens mee bij je credible vrienden, “nee, ik ben vanavond in Capelle, toffe avond elektronica daar hoor!”).

      Maar ja. Dat Nighttown & Nieuwe Oogst-trauma he?

      1. Profielbeeld van Joey
        Joey

        Naar Bibelot hoef je toch alleen maar de boot te nemen? :) Het is inderdaad een erg fijne zaal geworden. Mag Rotterdam jaloers op zijn.

  10. Profielbeeld van Ties Joosten
    Ties Joosten

    Jeroen beweert dat je met een volle Rotown het complete poppodium-potentieel van de regio Rotterdam wel gehad hebt en volgens Dave Geensen bewijst de regelmatig volle Rotown dat er juist wel een degelijk publiek bestaat voor concerten.

    Beste mensen, in een volle Rotown staan maximaal 250 man. Dat is gewoon een erg kleine zaal – je hebt cafés waar meer mensen in kunnen.

    Het grote ‘probleem’ van de sluiting van Corso (capaciteit: 1200 man) is dat het hele middensegment nu in Rotterdam wegvalt. Na Rotown of Bird (270 man) volgt nu alleen nog Ahoy. Dat betekent dat relevante nationale en internationale bands in Rotterdam geen podium meer hebben. De Jeugd van Tegenwoordig of bijvoorbeeld – toch één van de meest relevante hiphopacts van het land – zal in de tweede stad van Nederland niet eens meer op kúnnen treden. En dat geeft toch wel te denken.

    1. Profielbeeld van Dave Geensen
      Dave Geensen

      Ter verduidelijking: met uitstapjes van Rotown bedoelde ik de concerten op locatie zoals eerde dit jaar Kaiser Chiefs in CORSO en geplande optredens als De Staat, The Opposites en Douwe Bob. Dus inderdaad wat je zegt Ties, een behoorlijke middenzaal (capaciteit 800-1.200) ontbreekt.

      1. Profielbeeld van Ties Joosten
        Ties Joosten

        Aah, je m’excuse, ik dacht dat je het over de Rotown zelf had. Afijn, we zijn het dus eens wat betreft het ontbreken van een behoorlijke zaal uit het middensegment..

      2. Profielbeeld van Jeroen
        Jeroen

        Ik ben het ook eens met het ontbreken van die zaal. Maar aangezien we mislukt initiatief numero zoveel op kunnen schrijven moet je je ernstig afvragen of er wel voldoende potentieel is.

        En dan heb ik het dus niet over incidentele optredens, maar structureel minstens vier avonden per week.

        Ik vraag het mij af.

    2. Profielbeeld van sander
      sander

      Wat het probleem is met zalen van 800 man bijvoorbeeld:

      Stel je hebt als agentschap (bijv Mojo) een 800 man act (een act waarvan je weet dat er 800 man op af komen) en die moet je gaan neerzetten in Nederland. Wat ga je doen??….
      Dan zet je die neer in een zaal in een stad waar je weet dat het zoveel mogelijk gaat verkopen. Dus kiezen de meeste agentschappen voor bijvoorbeeld de Melkweg.
      Je kan ook denken, ik zet de act in A’dam in een kleinere zaal en daar pak ik 500 man en dan pak ik in een andere stad (bij R’dam) ook nog 300+ man. maar dan ga je de act natuurlijk niet in een Rotterdamse zaal van 800 man neerzetten want dan heb je een zaal die voor een kwart gevuld is…..

      Ok.. Stel je hebt een 1500 man act.. Dan kan je denken dat je m voor 800 man in Rotterdam wegzet en voor 800 man in Amsterdam maar gebeurt niet!
      Dat is te duur plus je neemt onnodig veel risico.

      Wat ik wil zeggen is dat omdat Rotterdam lang geen podia van waarde heeft gehad zullen de meeste agents geen risico’s willen nemen en zullen kiezen voor Amsterdam of Utrecht. Wat er dan gebeurt is dat je als boeker van ‘het popkantoor’ opgescheept zit met de left-overs. Maar met de left-overs kan je geen podium runnen.

      Rotterdam moet leren om vanuit de vraag en behoefte langzaam op te gaan bouwen. Trek je les uit Watt en (hoe heette dat podium in de maasilo alweer?) en ga niet van bovenaf bepalen dat er vraag is naar een grote zaal.. Begin klein (Bird, Perron, Bar) en groei.

      1. Profielbeeld van Inge Janse
        Inge Janse

        Amen. Rotterdam heeft zijn glazen bij Mojo ingegooid, en moet alles weer gaan opbouwen. Grote zalen die van hogerhand worden gelanceerd slaan nergens op zolang we daar de afvalbakken van Mojo krijgen. Bird doet het daarom uitstekend. Laatst Ghostpoet gezien, die (naar eigen zeggen, ik ken de cijfers niet) in Rotterdam voor meer man stond dan in Amsterdam én het zelf hier beter naar zijn zin had. Dán maak je progressie als podium en stad, en kun je volgende keer misschien zo’n act direct boeken zonder dat Amsterdam (of Utrecht, nog zo’n grootafnemer) ook per se meedoet.

  11. Profielbeeld van Florian Cramer
    Florian Cramer

    In het stuk ontbreekt nog De Nieuwe Oogst als een gefaald podium in Rotterdam. En in de volgende vraag ontbreekt het publiek als bepaalende factor:

    Hoe kan het bijvoorbeeld dat vrijwel alle podia in Rotterdam in financiële problemen qua exploitatie terecht zijn gekomen? Kan de Rotterdammer niet meer ondernemen? Of is het écht allemaal de schuld van het Stadhuis?

    In tijden van de economische crisis en werkloosheid is het juist voor jongere mensen moeilijker geworden om vaak uit te gaan. Vanwege mijn werkzaamheden bij WORM weet ik dat we aan het eind van elke maand minder mensen voor pop- of dansavonden binnenkrijgen omdat ze letterlijk geen geld meer in de broekzak hebben.

  12. Profielbeeld van D66 Rotterdam
    D66 Rotterdam

    D66 Rotterdam heeft nav de sluiting van CORSO, en na een gesprek met de directie van de concertzaal, vragen gesteld aan het college. De vragen zijn toegespitst op de geluideisen. Hoe heeft CORSO 13 jaar kunnen bestaan en waarom moet het nu plotseling sluiten vanwege de geluidseisen? Bovendien zijn de eisen een stuk strenger als er dichtbij mensen wonen. Aangezien we de stad willen verdichten worden er overal in het centrum appartementen gebouwd. Welke consequenties heeft dat voor ons uitgaansklimaat?

    http://d66rotterdam.nl/einde_uitgaanswereld_door_extreme_geluidseisen

  13. Profielbeeld van Rick
    Rick

    Er is maar 1 reden waarom Corso nu ook weer dicht is:
    financiele crisis EN het internet. De rest van de redenen zijn allemaal bullshit. Je merkt het aan alles… (muziek)winkels die allemaal over de kop gaan. En iedereen date en ontmoet via internet…zo simpel is het… jammer, maar realiteit.
    Welcome to 2013.

  14. Profielbeeld van Ranoldus
    Ranoldus

    waarom kunnen ze het geluid niet gewoon wat zachter zetten? hoef je geen oordoppen in te doen. Om dan ineens abrupt de handdoek in de ring te gooien, vind ik toch wel een Kamikaze actie.

  15. Profielbeeld van Kris
    Kris

    Partijen als motel mozaique en rotown kunnen voor hin “grotere” concerten nog altijd in de maassilo terecht, een prachtige zaal met de benodDit is de 4e zaak die “geklapt” is onder leiding

  16. Profielbeeld van Kris
    Kris

    Partijen als motel mozaique en rotown kunnen voor hun “grotere” concerten nog altijd in de maassilo terecht (wat motel mozaique nu ook gaat doen) een prachtige zaal met de benodigde capaciteit en infrastructuur. Ik zie t probleem niet echt.

    We hebben prachtige middelgrote podia in Rotterdam die commercieel wel goed draaien. Laat deze podia maar doorgroeien en roei voorlopig met de riemen die je hebt. Overigens, corso is inmiddels al de 4e zaak die “geklapt” is van deze eigenaar, na o.a. Off corso en nighttown. Geluidsoverlast? Collega’s uit de industrie weten wel beter

  17. Profielbeeld van robert schouten
    robert schouten

    “This town , is coming like a ghost town…
    all the clubs have been closed down…

    this place is coming like a ghost town,
    bands won’t play no more…tatatata tatata …”

    Blijkt die jaren 80 anti-racisme prachtsong van the Specials (wel in paradiso in 2011) uiteindelijk gewoon over mijn stad te gaan. Wrang.
    Maar vindt een concertorganisator als Mojo het dan niet interessant om iets in Rotterdam te doen? Ze stonden ooit aan de wieg van de Heineken Music Hall en muziek is toch ook hun business? Zouden ze wel eens benaderd zijn door de gemeente Rotterdam?
    Zouden grote commerciele partners die blijkbaar ook hun naam wel eens aan een concertzaal willen verbinden (ziggo/heineken/pepsi) wel eens benaderd zijn door Rotterdam? En ligt daarin dan niet juist ook een rol voor B&W weggelegd? Om die commerciele partners hier naartoe te halen? Je stad verkopen. De gemeente is er toch juist niet om alleen maar de subsidiekraan open te zetten, maar ook om (cultureel) ondernemerschap te stimuleren, sponsors binnen te halen. Maar de verzuring zit bij veel partijen (te) diep, na het echec nighttown. Hoort een bepaalde mate van subsidie (bah, vies woord. foei!) niet bij een middelpodium?
    Op popgebied verdienen we inmiddels het predikaat TWEEDE stad niet eens. Elke middelgrote provinciestad laat Rotterdam achter zich. Actie!

    “Do you remember the good old days before the Ghost Town…
    We danced and sang and the music played in a the boom town…”

    (zo was het: http://www.youtube.com/watch?v=kQyVzCk2iiw, pijn aan je ogen, hart (en oren, maar dat terzijde).

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.