Voor de harddenkende Rotterdammer

Ook in de grote zomervakantie verzorgen De Beste Stuurlui u van de broodnodige gespreksstof tijdens de vrijdagmiddagborrel. Wist u bijvoorbeeld dat ooit 1500 werklozen in de Kuip aan het werk werden gezet door ze vreugdesprongen te laten maken? En lijdt zelfs Rotterdams bekendste partygoeroe aan een Calimerocomplex?

De Vreugdesprong

In het huidige regeerakkoord is vastgelegd dat iedereen die een bijstandsuitkering ontvangt werkzaamheden moet verrichten in ruil voor de uitkering. Dit wordt de ‘tegenprestatie’ genoemd. Slechts diegenen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn ontkomen aan deze plicht. Aan de maatregel moeten de gemeenten wel zelf invulling geven. In de praktijk komt het er dus op neer dat het op uiteenlopende manieren uitgevoerd zal worden. Grote angst van onder andere de FNV is dat het voor verdrukking op de arbeidsmarkt zal zorgen. Het verhaal van de ontslagen Haagse straatveger die voor zijn uitkering straten moest vegen is daar een schrijnend voorbeeld van. Rotterdam loopt weer eens voorop in deze maatschappelijke ontwikkeling, en is al jaren bezig met soortgelijke pilotprojecten onder de titel ‘Maatschappelijke inspanning‘.
Sterker nog, deze week kwam ik er achter dat de stad Rotterdam al voor de Tweede Wereldoorlog voortvarend bezig was met het nuttig inzetten van de werkloze bevolking. In een interview met Wouter van Stiphout over Crimsons cultuurhistorische verkenning van de Kuip las ik namelijk: “In oktober ‘36 zijn 1500 werklozen en mariniers naar het stadion gebracht om op commando vreugdesprongen te maken. De constructie doorstond deze proef zonder problemen.”
En nu heb ik een visioen waarin de gemeente Rotterdam wederom het lokale werkschuwe tuig massaal op laat draven om verplicht vreugdesprongen te maken. Tijdens het zomercarnaval, de marathon, de pleinbios, noem maar op. Ieder gemeentelijk feest zal opgeluisterd worden met een heuse vreugdesprong ter bevordering van de arbeidsparticipatie, zonder dat de arbeidsmarkt er onder te leiden heeft. In het ultieme geval natuurlijk bij het openen van een nieuw Feyenoordstadion…
Door Fay van der Wall
versbeton-dbs-640-koenharmsma

Corso & het grote Calimero-complex

Het is zover, het ouderwetse en compleet onzinnige Calimero-complex steekt de kop weer op. Ditmaal is het de immer een leren eierdop dragende Ted Langebach die Rotterdam een minderwaardigheidscomplex aanpraat. Want hier mag de muziek minder hard, hier is het uitgaansleven saai én hier geeft geen ‘jongere’ zijn geld nog uit. Wij zijn immers klein en zij, de steden mét poppodia, zijn groot.
Het zal je niet zijn ontgaan dat de Corso, voorheen de Off Corso, afgelopen week zijn deuren moest sluiten. Een plek waar ook ik hoogtepunten heb beleefd. Het is meer dan een beetje balen dat we in Rotterdam nu geen zaal hebben tussen Rotown en Ahoy in. Maar in zijn typering van het Rotterdamse uitgaansleven schiet Langebach door. Nood breekt immers wet, en nu Corso is verdwenen heb ik er alle vertrouwen in dat er Rotterdamse ondernemers zullen opstaan die dit gat gaan vullen.
Het afgelopen jaar heb ik voor het eerst (ik ben van na ‘de NOW&WOW-tijd’) mogen constateren dat ik weekenden achtereen niet kon kiezen waar ik nu weer een geweldige avond zou beleven. Juist nu is het daarom tijd om vertrouwen uit te spreken in die ontwikkeling. Hulde voor Perron, Toffler, BAR, Bird, NOAH floating festival, Triphouse Rotterdam, Pakhuis en Motel Mozaique! Mis je nog namen in dit rijtje (ongetwijfeld) dan weet je, net als ik, dat het helemaal goed komt met Rotterdam! Wij zijn groot en groeiende! En de mensen die daarvoor zorgen verdienen complimenten en aanmoediging, niet een door een oude partygoeroe aangepraat Calimero-complex.
Door Bart van der Zande
 

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Lees 8 reacties
  1. Profielbeeld van Jeroen
    Jeroen

    Leuk dat je je enthousiaste rijnmond reactie hier ook in column vorm deelt Bart. En die plekken zijn ook wel ok. Maar dat neemt niet weg dat Ted wel een klein puntje heeft. Ik hoor ook klachten van café eigenaren over de geluidsmaffia en de verdere verdichting van centrumbevolking lijkt zo een steeds slechter idee te worden aangezien het blijkbaar alleen maar structurele klagers denkt. Daarnaast moet ik in de
    house- en hiphop hoofdstad me de schompes zoeken naar line ups van meer gearriveerde artiesten. Structureel dan hè. Toffe initiatieven als Boothstock daargelaten.

    Maar ik zeur niet verder , moet zo trein naar 020 halen want m’n favo groep treedt daar op. Laterz

  2. Profielbeeld van Jacques
    Jacques

    Ik snap dat Calimero-verhaal wel, maar dat wil toch niet zeggen dat je dus gegronde kritiek moet negeren? Juist degenen naar wie geluisterd wordt moet je niet monddood willen maken, misschien schiet Langenbach wat door, maar het is hoog tijd dat de hakken eens in het zand gaan.
    Het stadhuis, onder leiding van een oerconservatieve burgemeester met middeleeuwse maatschappelijke visie, voert volslagen ten onrechte een ongedifferentieerde strijd tegen alles dat de avonden in een grote stad mooi maken. Slimme ondernemers vinden hun weg daar wel doorheen, maar de vraag is, hoort dit? Het is immers niet een kwestie van overleven, maar een kwestie van bestuur en beleid…
    Behoort het bestuur van een stad als Rotterdam nu werkelijk zo’n gewetenloos negatieve houding te hebben tegen het nachtleven? En waarom mogen wij niet de vergelijking maken met steden die dat beter geregeld hebben, en daar lering uit trekken? Ga je nu het achterlijke beleid indirect steunen door iedere kritische noot te bestempelen als ‘Calimero-complex’?

    Gefundeerd of zelfs misleid, ongeacht de aanleiding voor de kritiek, ik ben blij dat het geuit wordt. Het Rotterdamse nachtleven is het repressieve beleid nu eenmaal zat. Een stad als deze hoort te bloeien in vrijheid, niet een eindeloos kat-en-muisspel te spelen met de gemeente.

    1. Profielbeeld van Karin
      Karin

      Jacques, dat de gemeente Rotterdam minder energie besteed aan het uitgaansleven, dan Mark Rutte aan zijn zichtbaarheid, is een feit. Maar om nou Aboutaleb een middeleeuwse maatschappelijke visie toe te dichten…
      Dus dat in feite de burgemeester bepaalt hoe het reilt en zeilt hier.

      Nieuwsgierige vraag: waar baseer je dat op?

  3. Profielbeeld van Bart
    Bart

    Langebach heeft recentelijk zich in interviews juist weer hoopvoller over het Rotterdamse uitgaansleven uitgesproken als ik me niet vergis. En terecht, er gebeurt de laatste tijd weer echt wat in Rotterdam. Dat hij zich kritisch uitlaat over het publieke beleid betreffende geluidsoverlast daar geef ik hem volledig gelijk in. Het sluiten van Corso is lachwekkend en moet snel teruggedraaid worden. Behoudens dat vind ik het bijzonder spijtig dat een stad als Rotterdam geen fatsoenlijk poppodium heeft. Hiphop en Electronische muziek fanaten kunnen zich best laven in deze stad aan leuke feestjes, maar als ik een middelgrote band wil zien kan ik beter in Tilburg wonen dan in Rotterdam. Hoog tijd dat daar eens een ondernemer in springt.

    Oja, en het moet gezegd: Aboutaleb moet wegwezen.

  4. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Ik vind het wel extreem schattig dat iedereen die geluidsoverlast aanhaalt om aan te geven dat Rotterdam door en door slecht is. De 2 bekendste voorbeelden, Watt en Corso, waren op dit vlak beide gewoon extreme prutsers. Watt die een doos-in-doos-constructie doorboort én een open rooktuin neerzet waar iedereen gillend gek van werd, en Corso die al jarenlang geluidsoverlast geeft en gewoon een opportuun moment afwachtte om dit aan te wenden als reden om ermee te stoppen (terwijl er hoogst waarschijnlijk gewoon financiële redenen waren die hier niets mee te maken hebben).

    Wat natuurlijk wel bizar is, is dat er nog steeds geen normaal podium a la Watt is. Voor een paar miljoen euro is de Watt op te knappen en is er wat moois van te maken, maar geen politicus die zijn handen daar nog aan durft te branden (jammer, van die sentimentpolitiek).

    Maar goed. Terug naar de essentie: laat er eerst maar eens onderzoek komen naar wat de regels in Rotterdam zijn, of die écht verschillen van andere steden, en wat de échte redenen waren dat Corso de deuren heeft gesloten (Perron-held Aziz gelooft ook niets van dat geluidsoverlastverhaal, en als ik iemand wil geloven, dan is het hem). Ik vermoed van niet, en dat het probleem vooral veroorzaakt wordt door minder verlichte geesten die niet al te geweldig in staat zijn een club draaiende te houden. Wat dat betreft mogen toekomstige uitbaters eerst even met de directie van Bird, Rotown en Perron praten om te achterhalen hoe het wél kan en moet.

    1. Profielbeeld van Eeva
      Eeva

      Niet zo snel het geluidsoverlast argument opzij zetten: de Corso kon jarenlang ‘meeliften’ op de geluidsoverlast van het stadhuisplein. De overlast van het plein is onlangs flink gedaald, maar klachten bleven komen. Nieuwe meetapparatuur wees Corso aan als boosdoener. Dus slecht beleid zal vast een rol spelen maar het is gebouwd als bioscoop en er was geen doosconstructie. Hotel had ook al jaren last.

      1. Profielbeeld van Inge Janse
        Inge Janse

        Oh, nee, laat dit duidelijk zijn: geluidsoverlast zal er zéker geweest zijn. Het is alleen de vraag of dit écht de reden was voor het sluiten, of dat dit toevallig wel goed uitkwam als reden om de stekker eruit te trekken zonder dat de uitbaters gezichtsverlies hoefden te lijden. Corso gaf aan dat er al járen geluidsoverlast was, en dat ze het nu pas hebben laten meten. Waarom nu pas hier iets mee doen? Ik ben dus erg benieuwd wat de echte redenen waren (en wie weet was dat wel geluidsoverlast, maar het lijkt me in ieder geval niet wenselijk om daar blind vanuit te gaan).

  5. Profielbeeld van Erik Gerritse
    Erik Gerritse

    Ik ben het helemaal eens met je stuk, Bart! Wat ik wel mis is kleine podia (zoals daar waren Bootleg, EXIT etc.) waat je als promoter kunt experimenteren met nieuwe feestconcepten.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.