Voor de harddenkende Rotterdammer

Als je De Beste Stuurlui ergens niet van kunt beschuldigen, is dat ze niet het beste voor hebben met de stad en haar bewoners. Daarom deze week twee pleidooien. Een stelt dat het wel mooi geweest is met City Racing en dat het evenement best vervangen mag worden door iets waar de stad wat aan heeft en de ander nomineert de Binnenrotte tot hét evenemententerrein bij uitstek.

De race is over

Doe je ogen dicht. Je staat langs het water, een niet geheel onprettige bries waait langs je gezicht. In de verte hoor je ze aankomen, per seconde steeds luider en luider. Tot ze er zijn, en het binnen een split second weer voorbij is. Met de kracht van een straaljager vloog het langs je. Je waant je in Monaco, tijdens de jaarlijkse Grand Prix.
Dan is helaas het moment aangebroken om je ogen ook weer open te doen. Je staat niet in Monte Carlo, en van veel mediterrane chique is ook al weinig sprake. Je staat op de betonnen vlakte die ooit, onvoorstelbaar, als ‘Ramblas van Rotterdam’ werd aangekondigd – de Boompjes. Om je heen Hollanders, de één gestoken in een bermuda die zo mogelijk nog lelijker is dan die van een ander. De wagen die net langs je vloog wordt bestuurd door een rare Limburger die al jaren meer in het nieuws komt met z’n losse handjes dan met z’n prestaties in een bolide. Verder veel appartementen met gesloten gordijnen. Daarachter zit een heel contigent ontzettend chagrijnige Rotterdammers. Mensen die bij het boodschappen doen een omweg moeten nemen die verdacht veel weg heeft van een speurtocht, en verder de hele dag gemarineerd worden in decibellen. Véél decibellen. Maandag, als ze de fiets pakken om te gaan werken is er weer die lucht van verschraalde pis. Goedemorgen!
Aankomende zondag is het dus weer zover. City Racing, editie zoveel. De stelling van ondergetekende is simpel – laat het de laatste keer zijn dat deze kermis Rotterdam aan doet. Het is een zinloos evenement, dat niets met Rotterdam van doen heeft. Je kunt het evengoed in Utrecht, Amsterdam, Keulen of Vladivostok organiseren – er zal niets aan het karakter veranderen. Daarbij is de organisatie inmiddels op sterven na dood: sponsors liepen weg, het parcours werd (goddank) ingekort en één van de twee hoofdorganisatoren nam al de benen. Het is dus mooi geweest. Het is tijd voor iets nieuws – een evenement dat wel Rotterdams is en ook nog eens probeert van nut te zijn voor de stad.
Vorige week deed Leefbaar-raadslid Ronald Buijt een oproep om meer vakmensen op te leiden. Een uitstekend initiatief. Wat Rotterdam moet doen is in plaats van City Racing een evenement organiseren dat geheel in het teken van techniek staat. Echte techniek, geleverd door zo veel mogelijk bedrijven uit de Europoort.Het doel is simpel – door middel van spectaculaire presentaties jonge mensen overreden om te kiezen voor een technische opleiding. Na afstuderen kunnen ze dan gaan werken in een van de grootste havens ter wereld.
Dat maakt het evenement in een klap zo Rotterdams als wat, het maakt gebruik van het potentieel van zowel de in deze regio gevestigde bedrijven als van het feit dat het de jongste stad van het land is en het geeft ook nog eens de gelegenheid om uit te pakken met tal van vormen van groene energie. Want zeg nu zelf – een stad die zich profileert als trekker van het Climate Initiative zet zichzelf een beetje in zijn hemd door raceauto’s in diezelfde stad los te laten. Dat maakt het ook verschillend ten opzichte van de Wereld Havendagen – hier geen Shantykoren, maar robots.
De race is dus over, maar de toekomst van de stad ligt nog wagenwijd open. Zet je daarvoor in als stad en niet voor een schnabbel voor Jos Verstappen waar uiteindelijk niemand iets aan heeft.
Door Vincent Cardinaal

Illustratie
Illustratie ‘De beste stuurlui’

Binnenrotte: speeltuin voor de Rotterdammer!

De overdekte markthal komt eraan en vanaf medio 2014 zal een groot deel van de marktkramen naar binnen verhuizen. Met deze verhuizing gaan een groot aantal kramen verloren omdat de markt buiten kleiner zal uitpakken. Dit is mede te wijten aan het idee van de gemeente om de Binnenrotte opnieuw in te richten.
In deze nieuwe invulling van de anders zo lege betonnen vlakte zal meer plaats zijn voor groen. Plantenbakken, uitkijkpunten op 2,5 meter hoog en bovenal meer terrassen. Misschien komt het dan toch nog een beetje goed met de gezelligheid van dit plein. Het stadspodium op het naastgelegen Grotekerkplein ligt er al enige tijd verlaten bij, het lijkt een Rotterdams probleem: geen enkel plein wil echt lukken.
Het Schouwburgplein is al jaren een zorgenkindje en het Binnenwegplein is voor velen ook een doorn in het oog. Ik heb dan ook nu de hoop gevestigd op de Binnenrotte als speeltuin voor de Rotterdammer. Zelf hoop ik op een Biergarten XXL of een multifunctioneel evenemententerrein waar volgend jaar de finale van Rotterdam Unlimited gehouden wordt.
Zo hoeft niet de gehele binnenstad te lijden onder de creatieve invulling van de Coolsingel, zoals we hebben gezien bij het concert van Manu Chao deze zomer. Waarom zou je heel het verkeer overhoop halen als er een prima locatie beschikbaar is? Er zijn alleen nogal wat hindernissen die volgens de profielschets van Rotterdam Festivals het feest kunnen verstieren. Zo is geluidsoverlast voor de buurt een struikelblok en ook het ontbreken van toiletvoorzieningen. Het grootste punt is echter de aanwezigheid van de markt op diverse dagen, maar daar komt dus spoedig een einde aan. Met het inkrimpen van de markt is er meer ruimte voorhanden om grotere podia te bouwen. Want het gaat vooral om de opbouwtijd die hier de bottleneck is.
Momenteel is alleen het starten van de Wednesday Night Skate een grote trekker voor de grijze strip in het hartje van de stad. Laten wij volgend jaar hopen op kleine festivals. De bereikbaarheid via tram, metro en trein is uitzonderlijk en het publiek lijkt er met het sluiten van de podia haast toe gedwongen. De Binnenrotte in de zomer van 2014 als nieuw ‘Vroesenpark’?
Door Gino van Weenen
De Beste Stuurlui van deze week waren donderdag 15 augustus te gast bij Radio Rijnmond om bovenstaande bijdrages in persoon te bepleiten. De geïnteresseerden kunnen het hier terugluisteren.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Lees 14 reacties
  1. Profielbeeld van Melissa van Amerongen
    Melissa van Amerongen

    “jonge mensen overreden” <<< leuke woordkeuze ivm pleidooi beeïndiging city racing ;-)

  2. Profielbeeld van Paul Kortman
    Paul Kortman

    Het zou fijn zijn als er een journalist komt die blootlegt waarom wij ons dienen te verblijden met zoiets populistisch als deze mini Formule1. Volksvermaak dient onderdeel van deze stad te zijn, maar kan het niet wat eleganter, smaakvoller? Welke plebslover onder de ambtenaren kickt op de geur van benzine?

  3. Profielbeeld van Viola
    Viola

    Dit verhaal komt me wel heeeel bekend voor! Een vriend van me is hier namelijk al een tijdje mee bezig en volgens mij kennen deze twee elkaar of hebben ze gemeenschappelijke vrienden waarmee ze dit idee hebben besproken. Het is een beetje vreemd dat hier zo’n triomfantelijk verhaal wordt neergezet alsof het volkomen zelfverzonnen en origineel idee is… Beetje heel erg jammer dit!!!!

    1. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
      Vincent Cardinaal

      Ha Viola,

      Bedoel je mijn verhaal? In dat geval kan ik je verzekeren dat het maar een in kort tijdsbestek verzonnen proefballonnetje is. Ik heb er in ieder geval met niemand over gesproken. Ik ben vooral gekant tegen City Racing – een zinloos evenement dat ver voorbij de houdbaarheidsdatum is. That’s all!

      Daarnaast staat de deur bij Vers Beton altijd open voor mensen die uitgewerkte ideeën willen presenteren bij wijze van gastbijdrage. Onder ‘info’ vind een ieder alle relevante contactgegevens!

  4. Profielbeeld van Gino van Weenen
    Gino van Weenen

    Inderdaad Diego, het plan van wat meer groen en enkele bankjes is niet voldoende om er mensen heen te trekken.

    Ik ben voor een structureel plan dat meer mensen trekt met programmering.

  5. Profielbeeld van Biff Eagleburger
    Biff Eagleburger

    Een vastere locatie voor festiviteiten zou ideaal zijn. Manu Chao op het Hofplein was natuurlijk geweldig, maar logistiek en onderbuiktechnisch gezien, niet echt ideaal. Ik zou echter kiezen voor iets meer park en groen dan weer zo’n galmende betonnen plaat als de Binnenrotte.

    De ‘rant’ over City Racing is wel héél eenzijdig neergepend. Het zou ook niet bij mij voor de deur hoeven, maar precies hetzelfde geldt voor Rotterdam Unlimited, dat zelfs twee weken duurde en veel meer overlast veroorzaakte voor omwonenden. Zeker met betrekking tot het absurd harde geluid dat tegenwoordig bij buitenfestiviteiten schijnt te moeten horen. Verder; als de auteur eerst het programma van City Racing had gelezen, had hij daar het onderdeel ‘City Schools’ kunnen zien:
    -“Scholen, bedrijven en andere initiatieven bieden er scholieren de kans om spelenderwijs kennis te maken met allerhande technische disciplines.”

    Nu heeft City Racing, naar zeggen, zo’n 350000 bezoekers gehad en dat is gelijk het evenement met het grootste aantal bezoekers op één dag van het jaar. De auteur vindt dat schijnbaar zinloos; Een stad vol mensen die geld uitgeven en (inter)nationale aandacht. Nee, daar hebben we niets aan. Mijn stelling is: misschien kan auteur zich voortaan wat beter inlezen en inleven dan een flauw stukje neerpennen met quasi-grappige argumenten als lelijke bermuda’s en de vermeende losse handjes van Jos Verstappen. Of misschien is de auteur beter op zijn plaats in pak-em-beet Amsterdam, waar de milieudefensieven en modepolitie meer medestanders hebben.

    1. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
      Vincent Cardinaal

      Ha Biff (mooie naam),

      Tja – er zijn wel meer evenementen met zoveel mensen op de been, dus dat vind ik persoonlijk niet echt een argument. Ik constateer nogmaals dat City Racing weinig tot niets in petto heeft dat daadwerkelijk met Rotterdam van doen heeft. En ook daar is an sich niets mis mee, ik stel vooral dat het nu wel mooi geweest is. Als het allemaal zo’n doorslaand succes is qua bezoekers, aandacht, geld uitgeven en Rotterdam dan zouden dan de sponsors en de helft van de organisatie allemaal weglopen zoals nu het geval is? Om maar te stellen – door de organisatie vrijgegeven aantallen neem ik met een flinke korrel zout.

      Over dat ‘city schools’-onderdeel heb je wel gelijk, alleen heb ik dat meerdere malen zelf gezien en heel veel verder dan F1-simulatoren en veredelde kermisattracties gaat dat niet. Dan denk ik dat door die scholen écht op het voorplan te zetten je ook daar een beter resultaat krijgt.

      Qua eenzijdig – daar is deze rubriek een beetje voor bedoeld, ben ik bang.

    2. Profielbeeld van Paul Kortman
      Paul Kortman

      Biff,

      Het is duidelijk, je bent een voorstander. Ik niet.
      Parkpop riep al jaren dat het 250.000 bezoekers had. Tot iemand wist uit te leggen dat dat logistiek niet kon. 350.000 is dus nogal onwaarschijnlijk. Dan staat er een file van hier tot Peking. Wel eens de files gezien bij een reguliere wedstrijd van Feyenoord? En files, dat willen we niet bij City Racing, toch?
      Van City School neem ik aan dat er iemand is geweest, voortreffelijk gebekt maar niet te slim, die geroepen heeft dat er veel mensen zijn, veel jonge mensen vooral, en dat dat goed is voor een presentatie van het onderwijs. Maar ik zou niet weten wat oorverdovend grommende race-auto’s met onderwijs te maken hebben. Ik ga daar toch niet naar een presentatie van de houtbewerkers of betonvlechters kijken? We hebben hier niet eens een opleiding voor automonteurs.
      Er is veel mis met City Racing. De herrie. De belachelijke idioterie dat een stad met een enorme vieze industrie zich meent te moeten profileren met nog meer vies industrieel spul. Zo van: kijk eens hoe vies wij zijn.
      Vorige week lagen de drie grootste schepen ter wereld hier in de haven. Het grootste containerschip ter wereld was er voor het eerst. Haar komst was voorbehouden aan de notabelen die het vanaf boot en tribunetje mochten aanschouwen. Het volk moest het van grote afstand (de overkant HvH) tot zich nemen. Leg eens het grootste passagiersschip ter wereld in de haven en laat iedereen gratis komen bezichtigen. Doe wat dan ook voor festival op de grootste olietanker die nu in de haven niks ligt te doen. Daar krijg je ook veel mensen op af, maar dat is qua veiligheid en logistiek niet mogelijk. Race-auto’s op de Coolsingel wel. Dat is wat anders. Dat begrijp ik niet goed. Dat is echt onmogelijk. Die mensen die van het dek kunnen vallen.
      En wil je ‘350.000’? Laat de beste muziekacts van tegenwoordig een dagje op een ruim terrein (Kralingse Bos mag niet van de deelgemeente hahahahaha, zo gaat dat in een wereldstad) voor niks optreden. Of iets anders spectaculairs en smaakvols. Dan haal je ook die ‘350.000’. Met gemak.

      Je noemt Amsterdam en doet alsof het daar allemaal zo chique en hoogwaardig verloopt. Dan ga je naar de onderbuik. Wel eens de Gay Pride gezien?

    3. Profielbeeld van Mark
      Mark

      Het klopt niet helemaal wat je zegt. Rotterdam Unlimited duurde niet twee weken. Het duurde zes dagen waarvan er drie dagen buitenactiviteiten waren.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500