Voor de harddenkende Rotterdammer

Recentelijk was de Hef Experience weer in het nieuws. Het plan om van de beroemde Koningshavenbrug (zoals het monument officieel heet) een attractie te maken is op zijn minst controversieel. Ondernemer Frans Swarttouw is het zat en roept voor eens en altijd op: blijf van de Hef.
Sinds haar ontstaan is Rotterdam een stad van verbinden geweest. De Rotterdamse haven is een van de belangrijkste knooppunten in de wereldwijde goederenstromen. Rotterdam is een stad van vernieuwing. Dit is voor een groot gedeelte mogelijk gemaakt doordat de stad opnieuw opgebouwd moest worden.
Toen de Rotterdamse stadsdriehoek overvol werd, maakte men de sprong naar Zuid. Er werd een nieuwe spoorwegverbinding tot stand gebracht waardoor Noord- en Zuid-Nederland door middel van een kilometerslange spoorwegbrug dwars door de stad verbonden werden. Op 31 oktober 1927 werd de Koningshavenbrug, in de volksmond beter bekend als de Hef, in gebruik genomen. Het ontwerp van ir. P. Oosting, chef van de afdeling bruggenbouw van de NS, is een monument van het industriële tijdperk. De viersporige Willemsspoortunnel werd in september 1993 geopend als vervanging van het in 1877 geopende luchtspoor.
De allure van ‘Manhattan aan de Maas’ is de ene kant van de medaille van onze stad, de keerzijde is een eenheidsworst van moderne wolkenkrabbers en architectuur. De Erasmusbrug, Willemsbrug en de Willemsspoortunnel verbinden de oevers van Rotterdam en zijn goede voorbeelden van deze vernieuwing.

De Hef
De Hef

Echter, vernieuwing betekent niet dat al het oude overbodig wordt of herbestemd dient te worden. De Koningshavenbrug is een van de schaarse herinneringen aan hoe Rotterdam ooit was. De Hef past in het decor van de stad en is niet gemaakt om een hoofdrol te spelen in allerlei wilde plannen. Het majestueuze uiterlijk van de Hef lijkt dromen aan te wakkeren bij mensen en lijkt hen in staat te stellen tot daden groter dan henzelf. De afgelopen jaren hebben diverse initiatieven de Hef geclaimd, waaronder een eerbetoon aan alle Rotterdammers, een restaurant, een integrale verplaatsing naar de Maashaven en als meest recente voorbeeld: de Hef Experience.
De Hef Experience heeft tot doel een pretpark en uitkijktoren te maken van een van de hoogtepunten uit het industrieel erfgoed. Een vernieuwing die ten koste gaat van het verleden. Rotterdam moet opstaan en duidelijk zijn naar gelukszoekers die van alles willen met de Hef. De Koningshavenbrug is met pensioen en wil slechts figureren in een moderne stad met jolijt en avontuur.
De ‘Experience’ voegt niets toe aan de stad. Wanneer je Rotterdam van boven wil zien, ga je naar de Euromast. Mensen die willen apenkooien kunnen op diverse plaatsen terecht in de stad. Bovendien opent ondernemer Hennie van der Most binnen een paar jaar een pretpark op Zuid. Tevens heeft de Hef Experience geen financiering, geen verbinding met Rotterdammers, geen draagvlak en geen vergunning: het is niet voor niets snel afgevallen bij het Stadsinitiatief.
Met eventuele inkomsten wil de Hef Experience gaan voorzien in het onderhoud van de Hef. Een nobel streven, maar het Rijk en de Gemeente Rotterdam hebben de morele plicht dit Rotterdamse icoon te onderhouden. Dit doen ze ook, want komend jaar staat een groot onderhoud gepland voor de Koningshavenbrug.
Laat de Hef in zijn waarde en laat het een monument zijn. De Rotterdamse gemeenteraad zou de Hef Experience en andere initiatiefnemers voor eens en altijd duidelijk moeten maken dat de Hef geen polonaise aan zijn lijf wenst. Maak een lokale wet die de Hef vrijwaart van wilde ideeën en die het mensen onmogelijk maakt publiek bezit te claimen.
Laat de Hef bovenal een inspiratie voor vele Rotterdammers blijven in de functie die ze nu heeft. Een baken van rust in een drukke en vluchtige stad. De Hef is van iedereen, maar bovenal een herinnering aan het roemruchte verleden van deze geweldige stad.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Frans Swarttouw

Frans Swarttouw

Frans Swarttouw (1976) woont in Schiebroek en studeerde Bedrijfskunde. Hij runt een marketingadvies bedrijf, GETTING THE MARKET, gespecialiseerd in de ontwikkeling van Marketingconcepten. Geboren in het Havenziekenhuis en getogen in Rotterdam. Positief kritisch en heeft het havenwater door de aderen lopen. Draait nog steeds met vinyl en is ‘serial daddy’.

Profiel-pagina
Lees 21 reacties
  1. Profielbeeld van Julie
    Julie

    Ik woon al 12 jaar met plezier op het Noordereiland en ik hoop dat ook zo kan blijven. Maar steeds duiken er weer nieuwe snode plannen op om het Noordereiland ” leuker ” te maken. Gelukkig gingen de bouwplannen op het voormalige Jan Eleveld niet door en kon het park blijven. En nu weer de plannen voor de Hefexperience en eventueel een tweede stadsvilla naast het talud aan de Maaskade. Wanneer houden jullie nou eens op, dames en heren op het stadhuis, om stukken van Ons Park en de Hefbrug op te offeren voor de commercie. Het Noordereiland is beschermd stadsgebied, dus behandel het ook zo. Handen af van ons eiland

  2. Profielbeeld van Jack van Messel
    Jack van Messel

    Kom net terug uit Disneyland Parijs. Prachtige mooie namaak gebouwen en namaak mensen. De Hef is geen namaak en de Noordereilanders zijn echte mensen. Diegenen die denken een attractiepark te maken van De Hef en het Noordereiland minachten de bewoners van het Noordereiland. Handen af van echte monumenten en echte mensen.

  3. Profielbeeld van joukje
    joukje

    ben het helemaal eens met anne mieke backer: handen af van de HEF.

  4. Profielbeeld van Arij de Boode
    Arij de Boode

    Prima verhaal van Frans Swarttouw. 100% mee eens.
    Ophouden met dat opleuken.
    De gemeente Rotterdam moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor dit rijksmonument.
    Goed onderhoud plegen en een serieus verlichtingsplan maken.

    Arij de Boode

    Auteur van : De HEF, biografie van een spoorbrug en directeur van Uitgeverij de HEF publishers, gevestigd op het Noordereiland.

  5. Profielbeeld van Anne Mieke Backer
    Anne Mieke Backer

    Handen af van de Hef, dat is mijn motto. De Hef is Rijksmonument, de gemeente kan voor financiële steun voor onderhoud terecht bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Dus dat is gegarandeerd. Dat is wat de Hef is en moet zijn: Cultureel Erfgoed en geen Pretpark. Beter onderhoud en mooie verlichting: JA, maar atrractiepark: NEE.
    Als bewoner van het Noordereiland met een uitgeverij die de naam De Hef draagt, zetten wij ons al jaren in voor De Hef. Eerst met het boek: De Hef biografie van een spoorbrug, dat de gemeenteraad overtuigde de sloop te stoppen. Daarna met het voorkomen van sloop van het Heftalud, de publicatie van het boek Noordereiland en momenteel met de inrichting van Ons Park aan de voet van de Hef. Daar is al € 1.000.000,- door de gemeente aan toegekend, maar er is helemaal geen plaats voor hellingbaan, Zipline, souvenirwinkel en ander flauwekul. Wie hart heeft voor De Hef zegt: HANDEN AF VAN DE HEF!

    1. Profielbeeld van Jan-Philip
      Jan-Philip

      Wat een fijne reactie van Anne Mieke: oprecht en uiterst betrokken!

      Ik zeg tegen de gemeente Rotterdam: Klopt u alstublieft aan bij genoemde Rijksdienst, maak de brug goed schoon en doe herstelwerkzaamheden én maak een goed en spannend en beschaafd lichtplan.

      Tegen de Board van Stadsinitiatief 2014 wil ik zeggen: waardeer het initiatief, maar zet het niet in de finale.

  6. Profielbeeld van Niels
    Niels

    Ik denk inderdaad dat er draagvlak zat is, de Hef Experience is immers door de voorselectie van het Stadsinitiatief heen. Toch denk ik dat het belangrijk is te benoemen dat in een altijd bewegende stad als Rotterdam het principe “stilstand is achteruitgang” vaak van toepassing is geweest. Juist wanneer iets niet met de tijd mee beweegt en bijvoorbeeld commerciële exploitatie ondervind gebeurt verloedering en verpaupering vanzelf, de huidige staat van de Hef en het Hofpleinstation/hofbogen zijn hier goede voorbeelden van.

    Niet dat ik zelf nu zo gelukkig wordt van “tokkelen” en dergelijke apekooi, daar hebben we immers de Euromast al voor. Maar dat is slechts mijn kritiek op het plan, de rest… een restaurant? Twee treinwagons aan beide kanten van de brug met een museum erin? Ja zeker wel een goed idee! :)

  7. Profielbeeld van Sander
    Sander

    Tja, sommige mensen vinden dat iets er “alleen al door er te zijn” van waarde is. Ik kan daar wel inkomen, maar nu zijn er misschien wel 100 Rotterdammers en toeristen die hem “echt” bezoeken (dus niet slechts om hun hond uit te laten), en dat kunnen we met zo’n plan verhogen tot 10.000 of meer. Plus dat de presentatie die erbij gegeven wordt meer info geeft dan het prikkeldraad van nu (“baken van rust”, volgens Swarttouw).
    En apenkooien? Lijkt me leuk, maar als andere Rotterdammers dat niet leuk vinden, dan maar niet. Maar da’s geen reden om het hele plan maar naar de prullenbak te verwijzen. Draagvlak zat!

  8. Profielbeeld van robert schouten
    robert schouten

    En dat ‘ouwe gebouwe’ best als (waardig!!) decor voor leuke nieuwe initiatieven kunnen dienen is natuurlijk deze maand bewezen op het dak van het oude Hofpleinstation: Roffa Mon Amour werd alom bejubeld. Dat dan weer wel.

  9. Profielbeeld van robert schouten
    robert schouten

    In het plan van Hef Experience Rotterdam valt te lezen dat de Hef ‘beter verdiend’. Dat is nogal wat. En om dan aan te komen met weer een soort apekooien , zoals de schrijver van bovenstaand artikel het terecht noemt.. Als de woordspeling niet zo lullig was zou ik zeggen: niet erg verheffend.
    Het is vooral ook de stroom van wilde ingevingen en goedkope snelle plannetjes die irriteert. Die contrasteren met het prachtige solide bouwwerk dat de Hef is.
    Maar helemaal met pensioen hoeft de Hef natuurlijk ook niet. Waarom? Een museum dat iets vertelt over de periode dat de brug gebouwd werd, de functie enz. iets dat recht doet aan die mooie brug.
    Ook lijkt het me niet verkeerd dat brugdeel af en toe nog eens in beweging te zetten. Te beginnen op De Wereldhavendagen, me dunkt. Gewoon omdat het een machtig gezicht is.

  10. Profielbeeld van Een trotse bewoonster
    Een trotse bewoonster

    Als je alle oude beelden (film en foto’s) van de brug bekijkt en daarmee het verleden erbij passend en het feit dat de Hef letterlijk en figuurlijk heeft gefungeerd als brug naar het huidige Rotterdam en je kunt dan niet de schoonheid ervan zien en het besef dat je het moet koesteren kunt opbrengen, houdt je dan wel van Rotterdam en je directe leefomgeving?
    Heb je dan überhaupt wel feeling met een stad? Zou je dan niet gewoon in een buitenwijk moeten gaan wonen? Iedere weldenkende Rotterdammer heeft toch zeker wel oog voor die brug, zelfs na vele malen passeren? De schoonheid is het staal, één bonk staal, het verleden erbij horend, de grote mooie verhalen, de mannen die het bouwden en het besef dat de brug daar is, helemaal op de juiste plek, in al zijn eenvoud, om te koesteren, niet meer in functie zoals bedoeld, maar nog altijd verbindend zoals nu ook hier als onderwerp van discussie. ‘Alles van waarde is weerloos’. Dus knap de brug mooi op en laat het verder zo.

  11. Profielbeeld van Biff Eagleburger
    Biff Eagleburger

    Laten we wel wezen; het is een lelijke hoop roest die met valse nostalgie in leven wordt gehouden. Prima dat we nog wat historie willen behouden, maar daar hebben we het Scheepvaartkwartier al voor. Ik kan me ook nog vinden in de esthetiek van een gesloten brug, maar een constant geopende? En dan nog één die geen functie meer heeft? Neen.
    Afbreken dat ding en op de fundamenten bouwen we een nieuwe brug voor het verkeer naar Zuid. Of een formule-1 circuit.

  12. Profielbeeld van Niels
    Niels

    Als iemand die het inderdaad bekritiseerde initiatief een warm hart toedraagt maar vooral ook als iemand die er dagelijks langs loopt met de hond wil ik hier eens op reageren. In zekere zin heeft de Hef een historisch iconische waarde maar de wijze waarop hierboven de “Hef Experience” omschreven wordt als “wild initiatief” vind ik oneerlijk en te ver van de realiteit staan: ja er zijn plannen het ding weer te gaan gebruiken maar tevens met museum en andere attributen die in sociaal-economisch opzicht de Hef zullen versterken. Lees het plan op de site er eens op na, in mijn optiek is er heel serieus naar gekeken.

    Als je daar iedere dag loopt en ziet hoe het “hefpark” en de Hef zelf staan te verloederen is het eigenlijk niet te bevatten dat er in dit economisch klimaat publiek geld naar het onderhoud van die brug gaan terwijl een “museum” en een (al dan niet versoberde) commerciële invulling een impuls kunnen geven aan het Noordereiland en de kop van zuid-entrepot.

    1. Profielbeeld van Matthijs
      Matthijs

      Dan ben jij zeker nog nooit in 020 geweest? Lukt ze prima daar, zonder overal vanaf te tokkelen

  13. Profielbeeld van Jan-Philip
    Jan-Philip

    Goed verhaal.
    ‘Publiek bezit claimen’ is in dit kader een juiste omschrijving. Ik sluit mij aan bij jouw oproep De Hef te vrijwaren van wilde plannen.
    Respect tonen voor dit prachtige monument staat NIET gelijk aan het ontwikkelen van Disney-achtige ideeën.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Maar lopen we dan niet het gevaar (voor zover dat kan met die 3 objecten die ouder zijn dan 63 jaar) dat Rotterdam een openluchtmuseum wordt? Kicke toch, dat abseilen van de Euromast? Anders staat-ie daar ook maar een beetje grijs en klein te zijn.

      Dus waarom niet: basejumpen van de Delftse Poort, paintballen in De Rotterdam (inclusief oorlogsthema natuurlijk; wil je bij de Duitsers of de Canadezen?), een wildwaterbaan door Het Park, een spookhuis in het Witte Huis (inclusief de schrik van je leven als buiten blijkt dat je fiets in de Veerhaven gegooid is), en een camping op het Afrikaanderplein. Ja toch?

      (ik snap het sentiment, het is hoereren met het weinige authentieke dat je nog hebt, maar hee, we moeten ook niet té allergisch voor hergebruik worden hoor)

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.