voor de harddenkende Rotterdammer

De Rotterdamse Maastunnel vierde vorig jaar haar 70-jarig jubileum. De verkeerstunnel verbindt de oevers van de Nieuwe Maas en wordt dagelijks gebruikt door 75.000 motorvoertuigen, 4000 (brom)fietsers en een groot aantal voetgangers. De oude generatie Rotterdammers koestert warme herinneringen aan de tochten door de tunnel en ook anno 2013 is de Maastunnel nog voor veel Rotterdammers een dagelijks ritueel. Tenminste, …als de roltrap werkt!

DSC_3168bb
Roltrappen

Fietsslot

Vrijdagmiddag. De zon schijnt en de Wereldhavendagen zijn in volle gang. Bovenaan de Maastunnel is het een drukte van belang. Waar normaal slechts een enkeling gebruik maakt van de lift, staat er nu een lange rij. Een defecte roltrap is de boosdoener. Er is een fietsslot naar beneden gevallen en deze is tussen het mechanisme van de trap terecht gekomen. Een team van monteurs is al geruime tijd bezig om het probleem te verhelpen en dit gaat naar alle waarschijnlijkheid nog wel even duren.

Op mijn leeftijd?

Arie (71) stapt maar weer op zijn fiets. Hij was van plan om een kijkje te nemen aan de andere kant van de Maas, een auto heeft hij niet. Helemaal uit Lombardijen fietste hij naar het Charloisse Hoofd om zijn reis via de tunnel te vervolgen, maar nu mogen alleen mensen die hun fiets kunnen dragen één van de stilstaande roltrappen gebruiken. Arie haalt zijn schouders op. “Die fiets van mij naar beneden sjouwen? Op mijn leeftijd? Nou, dan maar niet hoor. Ik ga zo weer lekker naar huis, een prakkie maken.”
Arie komt oorspronkelijk uit Oud-Charlois en werkte vroeger in de Coolhaven. Iedere dag fietste hij tweemaal door de Maastunnel. Heen en weer. In die tijd werd er massaal gebruik gemaakt van de fietstunnel en was het veel drukker dan nu. Arie herinnert zich de politieagenten te paard die de fietsers netjes in de rij te hielden. Hij wijst op de groeiende rij bij de lift. “Dat daar is er niks bij.”

Ingang
Ingang

Tunnelwachter Youku

Terwijl het team van monteurs de defecte roltrap probeert te maken, raak ik in gesprek met tunnelwachter Youku, die al zeventien jaar toezicht houdt op de fietsers en voetgangers die de tunnel in willen. Hij bewaakt de openbare orde en helpt mensen met hun fiets of kinderwagen als zij zelf de roltrap niet af of op durven. De functie van tunnelwachter was in eerste instantie een Melkertbaan, vertelt hij, maar inmiddels zijn Youku en zijn collega’s onderdeel van Stadstoezicht. Kordaat stuurt hij de fietsers die zich richting het toegangsgebouw begeven door naar de liften.

Poortjes
Poortjes

NS-logo

Een groot deel van de wachtenden heeft haast en de stilstaande roltrap komt voor hen dan ook zeer ongelegen. In de rij voor de lift verzucht een man met een NS-logo op zijn jas dat hij te laat op zijn werk gaat komen. “Dat zal bij de NS toch zeker geen probleem zijn”, grapt een ander. Een vriendenclubje uit Bergen op Zoom staat vertwijfeld op de stoep, hun fietsen bepakt met grote tassen. “Toch jammer dat de storing aan de roltrappen niet gemeld is door verkeersinfo”, vindt één van hen. De heldhaftigste van de mannen stelt voor om de fietsen dan maar naar beneden te dragen, maar zijn idee krijgt weinig steun.

‘Die conjo’s van de gemeente’

Dan komt de Curaçaose Sergio op een grote bakfiets aangereden. “Hoe lang gaat het nog duren, man?! Jullie zijn al een paar weken met die roltrap bezig!”, roept hij verontwaardigd uit. Niet van plan om zich zonder protest weg te laten sturen briest Sergio verder. “Meneer, kom op, vervang dat ding gelijk dan! Weet je wel hoeveel belasting wij betalen, man! Dat kan toch zo niet, swa?!” Youku kijkt het even aan en legt Sergio dan vriendelijk uit wat het probleem is. Dat stelt Sergio tevreden. Amicaal en verontschuldigend slaat hij Youku op zijn schouder en verzekert hem dat zijn boosheid niet op hem gericht was, maar op “die conjo’s van Gemeente Rotterdam.”

Uitzicht
Uitzicht

Vingers

Fietsen door de tunnel is niet zonder risico’s, zo blijkt uit de verhalen van Youko. Enkele maanden geleden verloor een Marokkaanse man hier bijvoorbeeld drie vingers. Youku wijt het aan de overjarige houten roltrappen die wel een renovatiebeurtje kunnen gebruiken. Ook de ChristenUnie/SGP stelde onlangs raadsvragen over het gebrekkige onderhoud, uit angst dat fietsers de tunnel door de vele vertragingen links zullen laten liggen. Toch duurt het nog tot het eind van het jaar voordat met de renovatie van vier van de acht roltrappen begonnen wordt.

Speciale geur

De vrolijke Iris (24) laat zich door de vertragingen echter niet uit het veld slaan. Ze vindt een ritje door de tunnel een feest: “Ik vind het hier altijd zo lekker ruiken! Tja, waarnaar? Ik denk dat dit het smeer van de roltrappen is, het is echt een heel speciale geur.” Ook het humeur van de gepensioneerde Rob uit Rotterdam-Alexander wordt door de rij wachtenden bij de lift niet verpest. Behendig tilt hij zijn fiets omhoog en stapt op de roltrap. “Doe je wel voorzichtig?” roept Youku hem nog na. Maar Rob hoort hem niet meer. Hij is al bijna beneden.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Karin Koolen

Karin Koolen

Karin Koolen (1983) is geboren en getogen Rotterdamse. Journalist en cultureel antropoloog. Karin schrijft over mensen en gebeurtenissen, ver weg en dichtbij. Grote verhalen krijgen voor haar betekenis aan de hand van het kleine. Echte verhalen over echte mensen dus.

Profiel-pagina
Nog geen reacties