Advertentie

VB_banner_1456x80_2
Voor de harddenkende Rotterdammer

De Beste Stuurlui richten hun pijlen ditmaal op het nieuwe treinstation van Rotterdammer. De puntzak, de haaienbek, Station Kapsalon… Ach pleurt op, hang gewoon een werkende klok aan de achterkant!
versbeton-dbs-640-koenharmsma

Bijnameritis

Korte Quiz:
1: Hoe vaak heb je een Rotterdammer ‘De Zwaan’ horen zeggen, als hij het over de Erasmusbrug had?
2: Hoe vaak heb je een Rotterdammer ‘De Hoerenloper’ horen zeggen, als hij het over de Rijnhavenbrug had?
3: Hoe vaak heb je een Rotterdammer ‘Koopgoot’ horen zeggen, als hij het over de Beurstraverse had?
Antwoorden: Nooit, Nooit, Altijd.
Die gekke Rotterdammerts ook, die houden er zo van om alles een lekker gekke bijnaam te geven, daar kan je aan zien dat ze wars zijn van gezag en sjiekdoenerij. Maar klopt die bewering eigenlijk wel? De neiging om bijnamen te geven is namelijk tamelijk universeel voor het grootstedelijk leven in Nederland. Om wat voorbeelden te noemen: In Den Haag heb je een Strijkijzer, een Vulpen, en Tieten, in Amsterdam heb je een Kunstgebit en een Badkuip. Het geven van een bijnaam is een manier om je de stad toe te eigenen, er waardering of kritiek op uit te spreken.
Een goed voorbeeld daarvan was toen de bouw van de parkeergarage onder het museumpark voor de zoveelste keer vertraagde. Plotseling had iedereen het over ‘De Blunderput’ en kon de gemeente niet meer ontkennen dat er van alles mis was. (Is er trouwens al een lekker bekkende bijnaam voor het Amsterdamse Noord-Zuidlijn-debacle?) Zo’n bijnaam moet organisch ontstaan, onder de mensen op straat en in het café en in discussies op social media. Het moet een informeel karakter te hebben, zodat de bijnaam ook weer kan transformeren of wegslijten, als die niet relevant meer is. En dat is nu precies wat er mis is met de bijnaamverkiezing die nu gaande is voor het nieuwe Centraal Station. Het is té formeel, té vergezocht en wellicht ook een beetje prematuur.
Volgens mij is het onzin dat het geven van bijnamen zo typisch Rotterdams is. Zo lyrisch zijn Rotterdammers namelijk helemaal niet. Uit de bijnamen die daadwerkelijk gebezigd worden spreekt zakelijkheid en efficiëntie. De Erasmusbrug noemen we ‘de brug’ en de Maastunnel ‘de tunnel’. Het nieuwe Centraal Station zullen we dus gewoon ‘het station’ of ‘CS’ gaan noemen. En de ‘Koopgoot’? Dat bekt gewoon een stuk beter dan Beurstraverse.
Tekst: Fay van der Wall 

Klok gezocht

Afgezet tegen het visueel spektakel aan de voorkant van het nieuwe centraal station van Rotterdam, komt de achterkant er wat bekaaid van af. Het ziet er eigenlijk niet eens echt uit als een ingang, maar meer als een uitgang. Nu klinkt uitgang Blijdorp wellicht wat dorps, maar dat wil niet zeggen dat aan de noordkant van het station geen mensen wonen.
Wat in ieder geval ontbreekt is een grote duidelijke klok, toch onontbeerlijk voor de gemiddelde reiziger die met z’n tong op de hielen komt aansjezen. Misschien paste zo’n ronde klok gewoon niet op het gevouwen achterwandje van het glimmende nieuwe station? Of, zoals een passerende NS-medewerker desgevraagd oppert: “Misschien wil de architect het niet hebben. Dat zien wij wel meer hoor, met die nieuwe stations. Soms zie je dingen, ook op de perrons, en dan denken wij: ‘hoe verzin je het?’ Zo zit de televisie in onze rustruimte in een klein hoekje. Maar we willen allemaal kijken hoor!”
DBS_Katinka
Ook Eva, de Robocop van de NS, heeft op de vraag waarom een klok ontbreekt geen antwoord. De ‘normale’ klantenservice weet het niet en vraagt na een week wachten per mail uitstel voor een antwoord.
Wellicht dat mijn een welgemikte was, want sinds gisteren is er toch een klein klokje aan één van de lantarenpalen geplakt. Om acht uur gisteravond stond hij om half tien. Gelukkig staan de bouwpalen er nog naast.
Tekst: Katinka Buters

Voordat je verder leest...

Jij kan dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij de support van onze lezers die zo onafhankelijke journalistiek over Rotterdam mogelijk maken. Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Lees 28 reacties
  1. Profielbeeld van Tjeu Strous
    Tjeu Strous

    Ik hoor niemand praten over de heropende fietstunnel. Ziet er (nog) schitterend uit, maar het wachten is natuurlijk op de eerst tagridders en graffiti kunstenaars die er binnen de kortste keren weer een kakelbonte horrorpijp van gaan maken (alhoewel met al die camera’s?).
    Maar waar ik het eigenlijk over wil hebben; ik durf niet rechtop mijn fiets te blijven zitten, elke keer rijd ik er met mijn hoofd ingetrokken tussen mijn schouderbladeren door heen. Die tunnel is gewoon veel te laag! Kunnen ze geen fietshelmpjes aan een spijker hangen aan beide zijden. aan de andere kant weer inleveren, ik zou me er een stuk veiliger mee voelen. De vloer er alsnog uitbikken en het geheel vijftig centimeter dieper maken zit er niet meer in schat ik in.

  2. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Voor wie nog een mooi voorbeeld zoekt van de macht van bewonersclubs: de Mathenesserdijk is ter hoogte van de Jan Kruijffstraat afgesloten voor auto’s en fietsen (iets met riolering, u kent het wel, opeens 6 maanden lang de weg afgesloten ofzo, u kijkt maar hoe u het redt). Voetgangers kunnen er aan twee kanten langs. Natuurlijk rijden daar ook fietsen, en die komen dan langs de voordeuren van de huizen aan beide zijden.

    Aan de waterkant, waar een erg actieve club bewoners zit, zijn nu pontificaal hekken neergezet die fietsers tegenhouden. Op de hekken zit een prachtig geprinte boodschap op a4-formaat die uitlegt dat het heel gevaarlijk is om langs de deuren te fietsen (want de kinderen! de bejaarden! alles!), en dat je daarom – jawel – lekker aan de andere kant mag gaan fietsen. Waar ook mensen wonen. Met kinderen. En bejaarden. En alles.

    Maar ja, daar aan de andere kant, daar is het sociale woningbouw met minder sociale cohesie, en dus zijn de bewoners daar wat minder mondig / georganiseerd om al die fietsers met een hek tegen te houden.

    Deelgemeenten zijn, zo is mij verteld, mede opgericht om de kracht en macht van te goed georganiseerde bewonersclubs tegen te gaan, zodat niet alleen de chosen few kunnen profiteren van de buigzaamheid die de werkelijkheid bezit. Dat wordt dus mogelijk nog lachen als de nieuwe bestuursvorm voor de wijken komt, met daarin ongetwijfeld tal van actieve wijkbewoners die hun stoep graag schoon en leeg en rein en proper houden, maar daarbij wat minder oog hebben voor de rest van de wijk.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Rectificatie (na navraag bij de VvE): het is niet de VvE van de Mathenesserdijk, maar enkele individuele bewoners. De VvE snapt mijn frustratie, en meldt terecht dat het vooral de fout van de gemeente is, die enkel een omleiding voor auto’s heeft gemaakt.

      Beetje rode draad in de stad: als auto wordt er altijd aan gedacht, als fietser mag je alle mogelijke kanten opgestuurd worden. Er wordt altijd gezegd als bewoners klagen: ‘dan moet je niet in de stad gaan wonen’. Dat argument mag van mij (als autobezitter, zeg ik er gelijk bij) voor automobilisten ook wel omgebogen worden naar ‘dan moet je niet in de stad gaan rijden’, waarna het hen lastiger gemaakt mag worden.

  3. Profielbeeld van Anneke
    Anneke

    ‘Het principe is overgenomen van de vliegvelden’. Heel raar om dat model te implementeren. Ten eerste vind ik vliegvelden al niet heel overzichtelijk. Ten tweede boek ik mijn vlucht van te voren en check ik alle informatie zo’n zeven keer alvorens ik mij naar het vliegveld begeef – met de zorgvuldig gecheckte informatie in mijn moneybelt. Ik ben er zo één ja.

    Dit in tegenstelling tot de treinreizende ik. Mijn trein gaat toch vier keer per uur. Dus ik ga gewoon en dan kom ik er meestal op het station achter dat ik heel hard moet rennen. Duidelijke informatie is dan onontbeerlijk. Te beginnen bij een klok. Sorry Provenierders.

  4. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
    Vincent Cardinaal

    Tja, daar verwoord je het gevoel van zowat 99% van de mensen die bij de realisatie van het nieuwe station betrokken zijn of waren. Want voor de huizenprijzen is het natuurlijk geweldig. Maar dat argument was en is taboe. Ik vind dat er aldaar veel scheef zit in de verhouding gemeente-bewoners. Zeker als je het vergelijkt met de Kruiskadebuurt. Denk je dat daar op gelijke wijze is ‘geluisterd’ naar de mensen? No way. Dat is op sommige punten echt een schrijnend contrast.

    Overigens zijn sommige stukken van de Provenierswijk een vreemd beestje – sommigen wonen in schitterende huizen die van generatie op generatie zijn overgegeven. Daarom lijkt de buurt soms rijker dan ze in werkelijkheid is. Mijn theorie is dat daar de grote angst van een deel van de buurt tov nieuwe projecten aan de centrumzijde vandaan komt. De mensen zijn doodsbang dat er schade, of wat dan ook aan verandering plaatsvind, want een huis van deze orde vinden ze nergens meer. Plus het feit dat ze al van kinds af aan betrokken zijn bij de wijk. Dat maakt het een mijnenveld.

    1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
      Tim de Bruijn

      Ik ken de groep. Volgens mij gaat het hier net als bij andere ‘bewonersorganisaties’ om een handje vol mensen die pretenderen namens alle bewoners te spreken. In dit geval gaat dat zo ver dat zelfs andere buurtbewoners zich er aan storen. Ik heb een keer iemand gesproken die overwoog een actiegroep op te richten tegen deze groep omdat ze tegen dingen ageerden waar hij juist voor was. Ze denken zelfs dat ze alles te zeggen hebben over de ontwikkeling van het Centraal District aan de andere kant van het spoor, als ware het hun achtertuin… :)

      1. Profielbeeld van Matthijs
        Matthijs

        Ik denk dat je gelijk hebt. Hetzelfde soort mensen dat in Kralingen restaurant Vicini wilde tegenhouden. Pretendeerden namens iedereen te spreken (waren er 15) en mijn tegencampagne (die dus voor het restaurant was) haalde 215 handtekeningen op.

      2. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Goede actie, een voorcampagne dus eigenlijk. De lokale politiek laat nogal snel de oren hangen naar de mensen ‘met de grootste bek’. Ik zal maar niet weer beginnen over de bewonersgroep Zalmhaven 2030 en de rol van verschillende politici daarbinnen… )

  5. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
    Vincent Cardinaal

    Tim: alle ‘gebreken’ aan de noordzijde hebben maar met een ding te maken: de wurggreep van de bewoners van de Provenierszijde. Die mensen hebben tegen álles geageerd, er is zelfs bijna een rechtszaak geweest om de laatste honderd vierkante meter van de noord-oosthoek van de overkapping ‘te verijdelen’ – valt namelijk net binnen het bestemmingsplan van de Provenierswijk.

    De gemeente is doodsbang dat de mensen aldaar (middenklasse, die de rest van het centrum ontbeert) wegtrekt. Ik heb voor Rotterdam Centraal gewerkt zoals je mss weet, en het is een dagelijkse dialoog/discussie met de bewoners aldaar. Het heeft er toe geleid dat alle plannen voor de Noordzijde zijn geschrapt. Omdat anders het project blok was komen te liggen door procedures. Dat en dat alleen is de reden. Daarom is er geen grote klok – want dat vindt de buurt storend. Daarom is het dak relatief plat – want de buurt is bang voor schaduwwerking.

    Aan de andere zijde – het feit dat er een mooie, groene, laat-negentiende eeuws vormgegeven woonwijk pal tegen een centraal station aan is ook uniek en iets om ‘trots’ op te zijn. Heeft vrijwel geen enkele grote stad!

    1. Profielbeeld van Joey
      Joey

      Wat waren de plannen voor de Noordzijde dan? Sowieso is alles beter dan die muur met glasplaat die er nu staat. Maar ja, NIMBYs…

      1. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
        Vincent Cardinaal

        Plannen: een nieuw pand, meer dynamiek in de hoogte, een grotere fietsenstalling dan degene die er dadelijk gerealiseerd gaat worden, meer winkels, een groen dak etcetera…

    2. Profielbeeld van Eeva
      Eeva

      Daarom is er geen grote klok – want dat vindt de buurt storend.

      …omdat ze dan zonder op hun pols te kijken kunnen weten hoe laat het is? Wat is er in hemelsnaam mis met een klok? Welk argument is daar tegen gevoerd?

      Ik vind het gezeur van de Provenierswijk bijzonder storend. Ten eerste is het Centraal Station niet van hén, maar is het van groot belang voor de héle stad. Ten tweede vermoed ik sterk dat de huizenprijzen in de wijk enorm profiteren door het vernieuwde Centraal Station. Ze wonen in het centrum van de stad met tuinen achter en lommerrijke singels voor de deur. Je kunt ook nog eens te voet de trein naar Londen, Parijs, Brussel en Schiphol pakken. Bloody hell, je hebt zelfs een AH, een Hema en een Dudok erbij gekregen op loopafstand. Hoe durf je nog te klagen?

      1. Profielbeeld van Vincent Cardinaal
        Vincent Cardinaal

        Alles wat te veel schijnt, te veel ‘geluid’ maakt; te veel in het ‘oog springt’ is problematisch…

      2. Profielbeeld van johnbijl
        johnbijl

        Ten tweede vermoed ik sterk dat de huizenprijzen in de wijk enorm profiteren door het vernieuwde Centraal Station.

        Verkopen dan, profiteren van de winst en wegwezen?

  6. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    Het ontbreken van een groot scherm met actuele trein informatie is een veelgehoorde klacht. Maar zoals wel vaker bij de NS en vergelijkbare organisaties worden die klachten niet serieus genomen, want die kleine schermen zijn bewust beleid alleen moet de consument daar nog even aan wennen. We snappen het dus gewoon nog even niet. Het principe is overgenomen van de vliegvelden. Niet 1 groot scherm maar kleine op verschillende plekken in het station. Alleen dat laatste wil op Rdam CS nog niet erg lukken…

    Ik ben ook voor een groot scherm. Heeft toch een bepaalde charme, maar misschien word ik oud en nostalgisch…

    1. Profielbeeld van Matthijs
      Matthijs

      Daarnaast weet je al waar je vliegtuig vandaan vertrekt, en weet je van je trein alleen (misschien) hoe laat hij (eventueel) vertrekt.

  7. Profielbeeld van Maarten
    Maarten

    De klok aan de voorkant is trouwens onleesbaar wanneer je aan komt lopen door dat enorme LEDscherm.

  8. Profielbeeld van Joey
    Joey

    Niet alleen aan de achterkant, maar ook aan de binnenkant zou een klok wel handig zijn. Vrijwel iedereen komt via de zijkant of onderkant binnen (want daar is het openbaar vervoer), en die zien dus nooit de klok die vooraan hangt.

    Gelukkig hebben we wel Europa’s grootste LED-scherm, misschien dat ze daar een hoekje van kunnen gebruiken…

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      +1

      Ook gruwelijk irritant: heb je een prachtig station met een breedte van 60 zeemijl, hangt er alleen op een blok van een vierkante meter informatie over de reistijden, waardoor ik (als instromer vanaf de fietstunnel) verplicht om moet lopen om te kijken of en op welk spoor Fyra vandáág weer vertrekt.

      1. Profielbeeld van Joey
        Joey

        Wij reizen met de Fyra, dus dat leed kan er ook nog wel bij. Maar inderdaad, waarom heeft Utrecht wel een gigantisch bord en Rotterdam niet? Hang kleine borden bij de ingangen, hang een groot bord in De Ruimte en hup, iedereen is blij.

      2. Profielbeeld van Stefan Klingens
        Stefan Klingens

        Joey, ook op Utrecht is het grote bord verdwenen. De reden? De reizigers stonden in de weg omdat door verbouwingen de looproutes zijn versmald…

        Ook ik vind een mooi vertrekbord een groot gemis, helemaal omdat je bij het ontwerpen van een nieuw station wel verwacht dat er rekening wordt gehouden met zo’n groot scherm. Maar kennelijk vindt de NS het interessanter om reclame en nietszeggende Twitterberichtjes van mede-reizigers te communiceren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.