Voor de harddenkende Rotterdammer

Red de Zebra! Want acties van de gemeente als ‘Ik stop voor de Zebra’ ten spijt, de populatie van Rotterdamse zebra’s holt schrikbarend achteruit! De lijst van gesneuvelde zebra’s wordt langer en langer.

Zebra met uitsterven bedreigd
Zebra met uitsterven bedreigd

Bij de herinrichting van de Meent zijn verschillende zebra’s omgekomen. Een vergelijkbare slachting vond eerder al plaats op het Oostplein. Bij de nieuwe kruising tussen de Karel Doormanstraat en het Weena, op de hoek van het Breakaway Cafe, is de zebra aan de westkant niet eens toegelaten. Om als voetganger aan de overkant te komen krijg je alle hoeken van de kruising te zien, wat resulteert in een ware safari langs vier stoplichten. Andere optie is een illegale survival over het fietspad, waar je met een beetje geluk via een verzameling verdrijvingsvlakken, voorsorteervakken en vluchtheuvels de overkant kunt bereiken. Het Weena en omgeving is nu juist de plek waarvan de gemeente in tal van beleidsstukken heeft uitgesproken dat het een levendig stuk stad moet worden. Waarom dan een verkeersknooppunt aanleggen waardoor de voetganger wordt verdrongen?
Het meest recente slachtoffer is de zebra op het Beursplein, ter hoogte van de C&A en Hans Worst. Vorige week is deze zebra van het wegdek verwijderd. De sporen van deze brute daad zijn nog duidelijk zichtbaar. Nog even los van het feit dat het niet minder dan bizar is dat deze drukke oversteek wordt weggehaald, is de huidige situatie gewoon levensgevaarlijk! Sommige auto’s stoppen nog uit gewoonte of omdat het karkas van de zebra nog zichtbaar is. Andere automobilisten zien die resten niet of hebben juist al goed gezien dat de zebra niet meer is, en gassen volle bak door.
De Coolsingel-zebra is daarmee het meest recente, maar vast niet het laatste slachtoffer van de grote slachting die plaatsvindt onder de Rotterdamse zebra’s. Het is daarom de hoogste tijd dat er een jachtverbod komt voor verkeerskundigen bij Stadsontwikkeling. Misschien dat de buitenruimte, zeker in het centrum van de stad, dan weer leefbaar wordt voor binnenstadsbewoners en winkelend publiek – in plaats van een pretpark voor de gehaaste automobilist.
Het verdwijnen van de zebra’s maakt de stad niet alleen onveiliger voor de voetganger maar ook minder begaanbaar. De verblijfskwaliteit gaat achteruit en het gaat uiteindelijk ook ten koste van de levendigheid. Fijnmazigheid van het voetgangersnetwerk is een belangrijk ingrediënt voor een levendige stad. Die fijnmazigheid wordt door onoversteekbare snelwegen in het centrum nu om zeep geholpen. Ik zou graag eens van onze wethouder Baljeu horen hoe ze in de toekomst de Rotterdamse zebra wil beschermen. En bij voorkeur zou ik een plan zien waarbij de populatie zebra’s weer de kans krijgt om uit te breiden, zodat zich weer een gezond aantal Rotterdamse zebra’s kan ontwikkelen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tim de Bruijn

Tim de Bruijn

Tim de Bruijn is opgeleid als stedenbouwkundig adviseur en houdt zich al jaren bezig met het functioneren van de stad in al haar facetten. Omdat stedenbouwkundig adviseur de lading van dit specialisme niet geheel dekt gebruikt hij daarvoor de term stedoloog. Momenteel is hij actief voor binnenstadsplatform RTM XL en voor ontwerpbureau Studio B Central.

Profiel-pagina
Lees 14 reacties
  1. Profielbeeld van Matthijs
    Matthijs

    Vergeet de zebra’s van de Schiekade niet, ook allemaal omgelegd.

    Ik pleit er trouwens voor dat de verkeersplanologen van de gemeente Rotterdam eens naar buiten gaan, in plaats van de hele stad vanachter hun Pentium 386 te ontwerpen. Bijvoorbeeld lopend om het nut van de zebra te ondergaan, maar ook op een fiets zouden ze eens kunnen ontdekken dat fietsers geen haakse bochten kunnen maken (zoals bij de herinrichting van de Oudedijk overal noodzakelijk is geworden). Of ze zouden kunnen voelen dat je als je een recht fietspad in een driedubbele S-zigzag verandert, je dan geen verkeersbord in de binnenbocht moet zetten, want daar kun je je hoofd tegen stoten tijden het nemen van die zigzags (zoals op het Kleinpolderplein tegenover de ROTEB).

    Oh ja, en als ze dan toch buiten zijn: Het bord Fietsers afstappen waar slaat dat op? Ooit het bord Automobilisten uitstappen en auto verder duwen gezien? Nee toch? Maak gewoon een handige omleiding.

    1. Profielbeeld van Stefan Klingens
      Stefan Klingens

      Maak je dan maar vast warm voor de nieuwe fietsenstalling onder het Stationsplein. Fietsers moeten ook daar afstappen, de stoep op en via een rolband naar beneden sukkelen alvorens ze hun fiets in de stalling kunnen plaatsen. Ooit een parkeergarage voor auto’s gezien waar je eerst uit moet stappen en vervolgens je auto verder moet duwen?

      1. Profielbeeld van Matthijs
        Matthijs

        Welke idioot verzint zoiets? En dan gaan ze er vast nog trots over doen dat het zo modern is enzo… Een LOOPband voor een fiets, man man man

  2. Profielbeeld van Pieter
    Pieter

    Ja of bij de Euromast, waar ze 100 meter fietspad hebben weggehaald zodat je 4 stoplichten moet passeren om die afstand te overbruggen omdat je aan de overkant moet fietsen.

  3. Profielbeeld van Michael
    Michael

    Kijk, dat is nou nog eens een discussie waard.

    Eens met het feit dat de ‘tussenoplossing'(?) op de Coolsingel niet handig is. Maar wel prima dat er daar gereguleerd wordt want 1 file van auto’s is waanzin en te voorkomen. Heel gek, maar we hebben daar de koopgoot en daar moet iedereen gewoon doorheen. Waarom? omdat we daar ons geld in hebben gestoken en je bent daar toch om te shoppen dus doe dat dan ook. Mensen die bang zijn in het donker kunnen op de Coolsingel wachten voor een stoplicht bij 1 groot zebrapad. Overigens werkt dit waarschijnlijk alleen als er verder hekken langs het hele traject staan van WTC tot C&A, zodat niemand meer illegaal oversteekt zoals nu vaak gebeurt.

    Situatie op de Meent is sowieso waanzin met dat brede zebrapad. Zet die straat dan af op marktdagen….

    Overigens eens met het feit dat de stad steeds onbegaanbaarder wordt voor voetgangers. Waar blijft die voetgangersbond, het lijkt mij dat altijd een voetpad of een veilige kruising bijvoorbeeld nog net iets hoger op de prioriteitenlijst zou moeten staan dan een “altijd groen voor fietsers” .

    Sowieso is de voetganger zelf debet aan het verdwijnen van het zebrapad, of niet, want als iedereen er toch gewoon naast loopt. Net zo nuttig als “groen voor fietsers”, welke fietser stopt er voor rood dan?

    Achterzijde CS….. zelfs op het kleine stukje voetpad wordt je voor je kloten gereden door fietsers en je kunt er gewoon niet veilig oversteken omdat de stoep aan de fietsenstalling is gegeven.

    Best lastig om iedereen tevreden te houden in de stad

  4. Profielbeeld van Gemeente Rotterdam
    Gemeente Rotterdam

    Deze info staat ook op RTM-XL, maar voor de volledigheid hier ook nog wat informatie over het hoe en waarom van de zebra’s.

    De gemeente Rotterdam bekijkt per situatie welke maatregelen nodig zijn om een veilige verkeerssituatie te creëren. Een zebrapad kan in sommige situaties bijdragen aan een veilige oversteekplek voor voetgangers. Soms kiezen we ervoor om geen zebrapad aan te leggen omdat het juist minder veilig is. Bijvoorbeeld als de oversteeklengte te groot is, er heel veel verkeer gebruikt maakt van de route of er onvoldoende zicht is voor zowel de voetganger als de automobilist.

    In de tekst worden een paar situaties genoemd waar de zebra is verdwenen na werkzaamheden. Hierbij een toelichting waarom daarvoor gekozen is.

    Meent: De Meent heeft meer een verblijfskarakter gekregen na de herinrichting. Door het smallere wegprofiel en het gebruik van klinkers steken voetgangers op veel verschillende plaatsen op de Meent over. Het oversteken op willekeurige plaatsen hebben we nooit willen tegengaan door met zebrapaden bepaalde oversteekplekken aan te wijzen. De automobilist kan immers op de gehele straat overstekende voetgangers verwachten.

    Oostplein: Bij het Oostplein is er voor gekozen de landelijke richtlijnen voor de toepassing van zebrapaden op kruispunten te hanteren. Dit betekent wel de zebrapaden doorzetten in de afbuigende voorrangsrichting (dus op de Boezemweg), maar niet haaks op de voorrangsrichting.

    Karel Doormanstraat – Weena: Aan de westzijde heeft nooit een fiets- en/of voetgangersoversteek gezeten. Met de herinrichting van de Weena is er wel een fietsoversteek aangelegd. Door de krappe ruimte voor de tunnel was er geen ruimte om ook een voetgangersoversteek aan te leggen.

    Beursplein: De zebrapaden bij de vernieuwde halte Beurs worden deze week nog opnieuw aangebracht.

    1. Profielbeeld van Stefan Klingens
      Stefan Klingens

      Duidelijk is dat meneer of mevrouw ‘Gemeente Rotterdam’ niet zo vaak in het centrum is te vinden. De zebra bij Beurs is immers vorige week al teruggeplaatst ;-)

      Op RTM-XL gaf ik onderstaande reactie op de post van de gemeente:

      Wat betreft Meent ben ik het inderdaad wel eens, daar is het vaak zo druk dat al het verkeer met vergelijkbare snelheid zich verplaatst. Maar het Weena vind ik een zeer slap excuus, er was namellijk ALLE ruimte bij het ontwerpen van deze kruising, alleen is er gekozen om de auto alle mogelijke voorsorteervakken te geven en was er daarna geen ruimte meer voor een voetgangersoversteekplaats. Je ziet nu al onveilige situaties optreden dus dat is een ongelooflijke blunder geweest.

      Ook bij het Oostplein heb ik mijn kanttekeningen. Als de landelijke richtlijnen daadwerkelijk waren opgevolgd dan waren de zebrapaden op de Boezemweg niet in eerste instantie verwijderd. Die zijn namelijk pas later na de herinrichting teruggekomen. Bovendien blijf ik de ontbrekende zebrapaden een gemis vinden. Auto’s racen met volle vaart voorbij omdat zij geen enkel obstakel tegenkomen, de voetganger heeft het nakijken en moet met gevaar voor eigen leven de weg over zien te steken.

      Uitgangspunt in een stad moet wat mij betreft zijn dat een kruispunt aan alle zijden oversteekmogelijkheden heeft voor voetgangers en fietsers. Pas daarna kun je kijken of er een extra voorsorteervak mogelijk is voor auto’s. Mensen maken immers stedelijke levendigheid, auto’s dragen daar niet aan bij.

    2. Profielbeeld van Tim de Bruijn
      Tim de Bruijn

      De Meent: Dat overal oversteken gebeurde vroeger ook al. En dat is leuk voor de plaatselijke Yuppen gemeenschap en studenten. Maar de bejaarden, gehandicapten en kinderen uit de buurt zouden een zebra toch wel erg handig vinden.

      Oostplein: Je kunt er ook voor kiezen om niet de landelijke richtlijn te volgen. De keuze valt de laatste tijd wel heel vaak negatief uit voor de voetganger op plekken waar dat eerst niet zo was. Typerend.

      Weena: Te weinig ruimte voor een zebra op het Weena? Daar zakt mijn broek echt van af hoor. Als dat werkelijk het argument is dan vind ik dat zeer treurig. Op het breedste verkeersriool van de stad kon geen ruimte gevonden worden om de voetganger te laten oversteken? Dat er vroeger ook geen oversteek was is geen argument. Dit soort kruisingen waar je als voetganger niet kunt oversteken aan alle 4 de kanten kom je alleen tegen in voetganger onvriendelijke steden zoals Dallas of Dubai. Zelfs in NYC heeft elke kruising gewoon overal een oversteek.

      Beursplein: die is inderdaad gelukkig weer terug. Dat was dus vals alarm.

    3. Profielbeeld van Matthijs
      Matthijs

      Wat een slap verhaal. Kom eens uit het Stadhuis en laat de stadswachten eens, in plaats van irritant belastinginnertje zijn, gaan controleren bij zebrapaden waar auto’s niet stoppen. En kleur de zebrapaden gewoon weer in.

      Dit verhaal komt neer op: We kijken per geval hoe we de Rotterdammer zoveel mogelijk kunnen irriteren, zodat de Rijnmondregiobewoners er met hun auto makkelijk tussendoor kunnen rijden

  5. Profielbeeld van Ben
    Ben

    Op de zwartjanstraat werden ze ook weggehaald. Een buurtpetitie heeft toen binnen 1 maand de zebra’s teruggebracht. Misschien ideetje?

  6. Profielbeeld van Gemeente Rotterdam
    Gemeente Rotterdam

    Stefan, je hebt helemaal gelijk, de zebra op de Coolsingel is sinds eind vorige week (donderdag op vrijdag nacht) weer terug.

  7. Profielbeeld van Jeroen
    Jeroen

    Wat mij de laatste jaren ook is opgevallen is, is dat in Rotterdam zo’n beetje alle zebrapaden over de fietspaden gesneuveld zijn. Hierdoor ontstaan onveilige situatie’s want als je op het zebrapad de rijbaan overgestoken bent dan kan de automobilist niet wachten om zijn gaspedaal weer in te drukken. Vervolgens ligt er geen zebrapad over de fietsbaan en natuurlijk rijden alle fietsers keihard door en laten je niet verder oversteken waardoor je op de rijbaan, op het zebrapad halt moet houden terwijl die automobilist al gas aan het geven is. Ik heb dit zelf nu al 2 keer meegemaakt en het ook nog een aantal maal anderen zien overkomen. Moet hier niet ook iets aan gedaan worden?

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500