voor de harddenkende Rotterdammer

In het Museumpark moet een gebouw komen dat geweldig is, maar er eigenlijk niet is. Snapt u het nog? Ferrie Weeda schetst de situatie.

De Beste Stuurlui - november 2013
De Beste Stuurlui – november 2013

De blunderput is nog geen twee jaar dicht, of het Museumpark moet alweer op de schop. Museum Boijmans van Beuningen heeft namelijk een nieuw collectiegebouw nodig. Maar waarom precies dáár?
Vooropgesteld: een nieuw kunstdepot voor Boijmans is absoluut noodzakelijk. De apocalyptische regenval van drie weken terug maakte dat opnieuw duidelijk. Suppoosten in de weer met emmers en dweilen, conservators op kaplaarzen, en een museumdirecteur die zijn belangrijkste kunstschatten in veiligheid bracht. Gelukkig voltrok zich een klein wonder: de havenbaronnenfamilie Van der Vorm lapt 15 miljoen euro voor een nieuw depot mét publieksfunctie.
In 2007 maakte architectenbureau MVRDV al een ongekend iconisch ontwerp voor zo’n depot: een enorme tafel die door zijn vorm de openheid van het park garandeerde. Het plan verdween in de koelkast. Vorige week was de projectleider van de gemeente teleurgesteld met de nieuwe schetsontwerpen: waarom waren de architecten niet “fantasierijker en gedurfder” omgegaan met de restricties?
De huidige ontwerpen zijn dan ook vooral grote volumes die het zicht op het park ontnemen. Niet verwonderlijk als je binnen een krap budget 15.000 m2 vloeroppervlak moet realiseren bovenop een parkeergarage. En dan de ‘stedenbouwkundige randvoorwaarden’: het gebouw moet een ‘overtuigende groene plek’ creëren, een ‘logische verknoping van aanlooproutes in het park’ mogelijk maken, een ‘overtuigend samenspel met de omringende gebouwen’ vormen, de ‘festivalfunctie respecteren’, ‘transparant’ zijn, ‘internationale allure’ hebben… Kortom: het gebouw moet geweldig zijn, maar bovendien de indruk wekken dat het er niet is.
Beste gemeente, Boijmans en Van der Vormpjes: Een park is geen gebouw en een gebouw is geen park. Geef dat depot een andere plek.
Dit opiniestuk verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Ferrie

Ferrie Weeda

Ferrie Weeda (1977) studeerde geschiedenis en Nederlands. Zijn wieg stond aan de Coolhaven – nog steeds zijn domein. Ferrie houdt van publiek en van de stad. Hij is voorzitter van BuurtBestuurt Coolhaveneiland. Als stadsgids en schrijver deelt hij zijn betrokken en bevlogen verhalen over geschiedenis, samenleving en cultuur. Gerrit, Ferries jack-russell uit Tiel, is vernoemd naar Erasmus.

Profiel-pagina
Lees 37 reacties