voor de harddenkende Rotterdammer

Vorig weekend werd dan eindelijk een vervolg gemaakt met de realisering van de Luchtsingel. U weet wel, het geesteskindje van architectenbureau ZUS, dat in 2012 de eerste editie van het Stadsinitiatief won. Tim de Bruijn juicht deze nieuwe stap toe, maar plaatst tegelijk grote vraagtekens bij de transparantie van het project. Hij roept ZUS onomwonden op tot openheid over de begroting.

De Beste Stuurlui - november 2013
De Beste Stuurlui – november 2013

Luchtsingel – welke euro rolt waarheen?

Afgelopen week werd eindelijk het tweede deel van de Luchtsingel geplaatst. Over het spoor, na lang gedoe. In tegenstelling tot de originele plannen helaas geen brug met zicht op skyline en treinen, maar een ‘claustrofobische luchttunnel’. En dat is niet het enige wat veranderd is aan de plannen sinds het winnen van het Stadsinitiatief in 2012.
Het lijkt zelfs alsof ZUS, initiatiefnemer van de Luchtsingel én trekker van de gebiedsontwikkeling, elke paar maanden weer met nieuwe ideeën komt voor het gebied. Een hostel en een zwembad verdwenen, een re-use park passeerde de revue en ineens was daar de Biergarten. Nu is het logisch dat de plannen voortdurend aangepast worden aan de realiteit. Maar voor de buitenwacht ontstaat ook de schijn dat men kan doen met het geld wat men wil, net zo lang tot het potje leeg is.
De enige begroting die openbaar is gemaakt, is die uit 2011. Het is de variant waarmee werd deelgenomen aan het Stadsinitiatief. Deze rept van vijf deelprojecten waaronder ook ‘platform’ I Make Rotterdam, waarvan onduidelijk is of die nog bestaat. Voor deze projecten had ZUS €410.000 euro begroot voor vage termen als ‘opzetten’ en ‘aanzwengelen’, als ook ‘in gang zetten’ en ‘coördineren’. Uiteraard ontbreekt ook ‘rendabel laten opereren’ niet.
Als klap op de vuurpijl zien we aan het einde van deze begroting een reservering van €1.000.000 voor “kosten die we nog niet kennen”. Rotterdam World Wide had er nog wat van kunnen leren zou je bijna zeggen… Deze informatie is echter achterhaald en hoe de begroting op dit moment in elkaar steekt is onduidelijk omdat recente informatie ontbreekt.
Natuurlijk gaat ook bij ZUS de zon niet voor niets op en verdienen ze een eerlijke beloning voor verrichtte werkzaamheden. Ik twijfel er verder niet aan dat er naar eer en weten gewerkt wordt. Vanuit de gemeente bestaat er een board waaraan regelmatig verantwoording moet worden afgelegd over de voortgang en de financiën. Maar dat laat niet onverlet dat dit een kostbaar ‘project van de Rotterdammers’ is. Een project waarover iedereen een mening heeft.
Daarom vind ik dat er snel meer openheid moet komen over hoe die €4.000.000 globaal besteed wordt, zonder dat de buitenwacht zich gelijk met de besteding van elke euro moet kunnen bemoeien. Die openheid zou het publiek vertrouwen geven en veel negativiteit in het debat kunnen wegnemen.
Ik roep ZUS op om snel een presentatie te organiseren. Zo kan ‘de stad’ bijgepraat worden over de (financiële) stand van zaken van de Luchtsingel. Een aanvullend debat is optioneel. Het zal het draagvlak ontzettend vergroten. Want uiteindelijk willen we allemaal maar één ding: dat Rotterdam er beter van wordt!

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Tim de Bruijn

Tim de Bruijn

Tim de Bruijn is opgeleid als stedenbouwkundig adviseur en houdt zich al jaren bezig met het functioneren van de stad in al haar facetten. Omdat stedenbouwkundig adviseur de lading van dit specialisme niet geheel dekt gebruikt hij daarvoor de term stedoloog. Momenteel is hij actief voor binnenstadsplatform RTM XL en voor ontwerpbureau Studio B Central.

Profiel-pagina
Lees 20 reacties