Economie21 november 2013

Elk kwartier een stofzuiger

De groeiambitie van Rotterdam The Hague Airport

Een stad wordt weliswaar ontworpen door architecten, planologen en politici, maar gekleurd door de mensen die er wonen, werken en leven. Karin gaat elke twee weken op zoek naar de gezichten, verhalen en de dagelijkse realiteit Rotterdammers. Deze week brengt ze een bezoek aan Rotterdam The Hague Airport (RTHA). RTHA heeft de ambitie om de komende jaren drastisch te groeien. Gaat dit ten koste van het kleinschalige en gemoedelijke karakter, waar het vliegveld sinds 1956 bekend en bemind om is? En hoe zit het met de belangen van omwonenden?

Zoeken naar de juiste vertrekhal, incheckmachines die vaak niet naar behoren functioneren en het lange wachten bij de paspoortcontroles en de bagageband; het zijn grote ergernissen van veel reizigers die via Schiphol vliegen. Daar waar mogelijk, kiezen steeds meer mensen ervoor om vanaf regionale vluchthavens te vliegen. Bijvoorbeeld via Rotterdam. In no-time check je in en nadien sta je even snel weer buiten. Rotterdam The Hague Airport (RTHA) staat garant voor kleinschaligheid, optimaal reisgemak en klantvriendelijkheid, belooft de organisatie. De vraag is of dit kan blijven bestaan.

Koffie met uitzicht

RTHA (voor de oude garde: Zestienhoven) is, na Eindhoven, het grootste regionale vliegveld van Nederland. In vergelijking met het megalomane Schiphol doet het denken aan een station in een middelgrote Nederlandse stad. Daar waar je op Schiphol struikelt over sushi en Starbucks-en, heb je op RTHA eigenlijk maar één keuze: Grand Café Horizon. Vanaf het panorama-terras heb je een spectaculair uitzicht op de start-/landingsbaan. Dit is de plek waar men familie en vrienden uitzwaait, dan wel verwelkomt. Hier vind je ‘vliegtuigspotters’ en geïnteresseerde passanten. Tien tellen verderop bevindt zich de aankomsthal. Je hoeft niet op de borden te kijken om te weten of een vlucht geland of vertrokken is. Het is niet te missen.

Groei, groei en nog eens groei

Klein en gemoedelijk. Dat zijn de kernwoorden die opkomen als je hier een middag doorbrengt. Toch is RTHA alleen het afgelopen jaar al met twintig procent gegroeid. Daar waar er nu jaarlijks anderhalf miljoen passagiers gebruik maken van het vliegveld, hoopt de organisatie er in de toekomst 2,4 a 3,6 miljoen te vervoeren. Dit betekent gemiddeld elke vijftien minuten een landend en elke vijftien minuten een opstijgend vliegtuig.

“Europa is ons speelveld”, zegt Désirée Breedveld, woordvoerder van RTHA. “De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe bestemmingen bijgekomen. Zowel zakelijk verkeer, alsook vakantievluchten.” De kracht van het vliegveld ligt volgens Breedveld in de kleinschaligheid en de klantvriendelijk, waardoor snelheid en reisgemak gegarandeerd kunnen worden. Hoe strookt dit met de groeiambitie? Kunnen deze kernwaarden bewaard blijven als het vliegveld dermate zal groeien? Breedveld gelooft van wel. “Die kleinschaligheid is onze kip met gouden eieren en die gaan we natuurlijk niet slachten. Bij elke stap die we zetten moeten we ons afvragen of dit in stand blijft.”

(Tegen)geluid

Terwijl de media vooral positief verhaalt over de uitbreidingsplannen van RTHA -omwille van de kansen voor de regionale economie-, zijn de omwonenden minder gelukkig. Die hebben vooral last van geluidhinder, luchtvervuiling, stank, potentieel gevaar en dalende huizenprijzen. RTHA ligt middenin stedelijk gebied. Niet alleen Rotterdam-Overschie ervaart veel overlast van een optrekkende Boeing 737; ook voor omliggende gebieden, zoals de gemeente Lansingerland (in 2015 naar verwachting 75.000 inwoners), is er geen ontkomen aan. Al met al kun je stellen dat er honderdduizenden mensen in meer of minder mate hinder ondervinden van RTHA. Is een grootste uitbreiding van het vliegveld in een stedelijke omgeving dan wel zo’n goed idee gezien? Met tussen 7-23u elk kwartier een vliegbeweging is het wellicht gedaan met de rust. En, zoals een bewoonster het zegt: “Vroeg of laat komt er eentje naar beneden!” De groeiambitie lijkt haaks te staan op het verlangen naar rust en woongenot van omwonenden.

De zaak wordt nog meer op scherp gezet na een persbericht (18 september 2013) van RTHA; hierin stelt de organisatie dat het geluid van een vliegtuig vergelijkbaar is met dat van een stofzuiger. Volgens omwonenden een bagatellisering waarmee het vliegveld aangeeft onvoldoende te (willen) beseffen hoeveel overlast zij veroorzaken. Je kunt je daarbij afvragen; hoe prettig is het om elke kwartier naast een luide stofzuiger te staan?

Désirée Breedveld: “We vliegen steeds meer met moderne toestellen, die geluidsstiller en bovendien milieuvriendelijker zijn.” De vraag rijst bij omwonenden of die moderne toestellen ook daadwerkelijk worden ingezet op RTHA, of dat Transavia nog steeds met de lawaaierige ‘oude meuk’ vliegt. Breedveld ontkent dit. “De klachten zijn de afgelopen jaren met tweederde teruggelopen, terwijl er meer vluchten bijgekomen zijn.”

Slapeloze nachten

In de oude dorpskern van Overschie zijn de zorgen daarmee niet weggenomen. Veel omwonenden dienen geen klachten in, omdat het volgens hen ‘toch niets uithaalt’. Eén van de volhouders is Job* (41). Met zijn vriendin kocht hij anderhalf jaar geleden een huis in Overschie. Slapeloze nachten vallen hun ten deel en ze hebben de hinder van het vliegveld onderschat. “Er mag in principe tussen 7-23u gevlogen worden, maar elke nacht rond 01u komt er wel eentje vertraagd binnen! Dat mag dus gewoon.” Job is niet te spreken over de uitbreidingsplannen en ziet bovendien weinig kansen voor de stad. “Het is volgens mij toch voornamelijk een verplaatsing vanuit Schiphol” … “Mijn vriendin en ik dienen consequent klachten in wanneer een toestel te laag vliegt, of buiten de toegestane vliegtijden. Soms worden die klachten verkeerd verwerkt door het systeem, of gekoppeld aan een heel andere vlucht.”

“Is de groei, waar RDHA het over heeft, echt al zo lang gaande? Of is het een truc van de organisatie om mensen gerust te stellen?”, vraagt zijn vriendin zich hardop af. ”Uitbreiding is prima, wij zijn helemaal niet tegen die groeiplannen, maar wel op een juiste manier. De overlast die wij ervaren moet gecompenseerd worden.” Ze slaat hier de spijker op de kop. Hoe kan RTHA de omwonenden tegemoet komen? Al eerder heeft de Nederlandse overheid woningen, zorgcentra en scholen in de omgeving van Schiphol en RTHA geïsoleerd.

Rust is teruggekeerd

Terug naar het panorama-terras. Een Boeing 737 vanuit Istanbul is zojuist geland. Het terras staat vol mensen, waaronder veel Turken, die vrienden, familie en geliefden opwachten met bloemen en ballonnen. Als de stoet mensen over de witte lijn naar het aankomstgebouw loopt, wordt er geroepen, gelachen en gehuild. Een man trekt een lange neus naar een andere man die het gebaar teruggeeft. Een vader huilt als hij zijn zoon het trapje af ziet komen. Een moment later is het terras leeg en nog een half uur later is de rust op het vliegveld teruggekeerd. De vraag is natuurlijk: voor hoe lang?

*deze naam is gefingeerd, de bewoner wenst anoniem te blijven

Reageer of deel op Social Media

Tags:geluidsoverlast, Rotterdam The Hague Airport en Zestienhoven

Sectie: Economie

kaart: Rotterdam Airport

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *