Voor de harddenkende Rotterdammer

Anniek Tijmes illustreert wekelijks het Rotterdamse Nieuws. Deze week: dienst Stadsontwikkeling verkeert in zwaar weer.
Bovenop een eerdere ontslagronde moeten er in het kader van gemeentelijke bezuinigingen komend halfjaar nog eens 244 banen verdwijnen. Onlangs sloeg de ondernemingsraad alarm. Kan de dienst met zoveel minder mensen de Rotterdamse bouwprojecten in goede banen blijven leiden?
tekst: Sereh Mandias

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Anniek Tijmes

Anniek Tijmes

Anniek Tijmes (1985) is illustrator. Ze analyseert gebeurtenissen in de maatschappij en onderzoekt de openbare ruimte. Met zwarte inkt tekent zij hiervan een grafisch, conceptueel beeld.

Profiel-pagina
Lees 7 reacties
  1. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Stadsontwikkeling was ooit 3.000 medewerkers groot en bouwde in die tijd de Museumparkgarage. Gelijk daarna is de werkwijze rond projecten vernieuwd, zijn dubbels eruit gehaald en wordt meer op resultaat gestuurd. Met die nieuwe werkwijze bouwt Stadsontwikkeling met 40% minder mensen de Kruispleingarage en een Centraal Station (beide projecten houden geld over). Ook worden gedurfde projecten als Hart van Zuid opgezet en werkelijkheid.

  2. Profielbeeld van Fred
    Fred

    Tja, als je vooraf lekker ruim gaat zitten in je budgetaanvraag, houd je geld over. Overigens Stadsontwikkeling bouwde die garage niet, Stadsontwikkeling bestond toen nog niet. Dat was Gemeentewerken. De werkelijke vraag is hoe lang het nog duurt voordat het college, de raad en wij als Rotterdammers gaan inzien dat we onszelf voor de gek houden. Tot nu toe bekt het lekker als je kan zeggen dat er minder ambtenaren zijn, maar als het werk vervolgens ‘via via’ (ons kent ons…) alsnog gedaan wordt voor dubbele tarieven of meer, door mensen die verder niets met de stad hebben (behalve als adres om de factuur naartoe te sturen), zal het niet lang duren voordat de belastingbetaler zal inzien dat er helemaal niets bespaard is. Sterker nog: de zal de komende jaren nog wat extra WW en bijstand betalen naast de eerder genoemde facturen en waarschijnlijk niet geringe kosten voor de van uitbestede van werk naar werk trajecten. Goed voor de economie, maar of ik daar als belastingbetaler nou beter van wordt? Wat zou de verhouding management vs. ‘handjes’ op de werkvloer zijn voor en na de reorganisatie? Oh ja, deze baas (http://www.nieuws.nl/algemeen/20131130/Ambtenaar-verkoopt-door-Rotterdam-betaalde-software) is wel naar huis gestuurd. Helaas bespaart de gemeente hierdoor nog weinig…

  3. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Het Ontwikkelingsbedrijf en het ingenieursbureau van Gemeentewerken bouwden de garage samen en kregen ruzie over wie er nu eigenlijk verantwoordelijk was. Deze bedrijfsonderdelen zijn later samengevoegd tot Stadsontwikkeling. Het budget van het station, dateert nog uit die tijd en is niet opgeplust. In die tijd stond het station stil en kostte de burgers 1 miljoen per maand. RandstadRail dreigde toen met een tekort van 70 miljoen (inmiddels naar nul teruggebracht).
    Jouw verhaal klopt dus niet.
    Ik ben trots op mijn werk en trots op de projecten die wij doen. Ik kan geen project bedenken dat we de laatste twee jaar hebben laten mislukken. Ik stoor mij aan het feit dat dit nu als hoofdreden gebruikt wordt. Het ingenieursbureau is al van 1100 medewerkers terug gegaan naar 600. Ik kan niemand noemen die door deze pijnlijke reorganisatie naar huis gestuurd is. Iedereen is begeleid naar een andere baan (nog slechts 50 te gaan bij ons). In deze reorganisaties worden managers en beleidsmedewerkers naar reële proporties teruggebracht. Het is niet zo gek om daar op te korten als er minder geld is voor plannen.

  4. Profielbeeld van Ard Buijsen
    Ard Buijsen

    Kan iemand mij vertellen wat en wie die 600 mensen bij het ingenieurs bureau zijn en doen?

  5. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Ik kan ze zeker niet allemaal bij naam noemen. De ingenieurs zijn hard nodig om riolen, kademuren, infrastuctuur, verlichting, metro, publieke gebouwen en waterkeringen te realiseren. Vroeger deden we alles zelf, maar we doen steeds vaker zaken in wisselwerking met marktpartijen. Met name onze kennis is uniek. Daar waar de markt de kennis niet heeft, of waar we de markt moeten aansturen, doen wij het zelf. Het Havenbedrijf bijvoorbeeld dacht ooit dat de markt het beter kon, maar is op de grotere werken (kades voor zeeschepen bijvoorbeeld) daar toch weer op terug gekomen.

    1. Profielbeeld van Ard Buijsen
      Ard Buijsen

      Maar die kennis gaat niet verloren als je dat bureau privatiseert en ze zelf de broek op laat houden, toch?

  6. Profielbeeld van Henk
    Henk

    Mag ik de discussie een draai geven. In de media spreekt de OR namens ons. Ik herken mij daar niet in. Nu ben ik daar eens wat dieper in gedoken. De mevrouw die ons vertegenwoordigd blijkt al vier jaar geen werk meer te doen. Ze is vrijgesteld van werk om de hele dag ondernemingsraad te zijn. Die heeft geen belang bij een snelle oplossing!
    Onderstaande link is de moeite waard om eens af te luisteren http://www.rijnmond.nl/nieuws/06-11-2013/244-extra-banen-weg-bij-gemeente-rotterdam
    Luister naar het audio deel. Midden in het interview vraagt de interviewer aan deze mevrouw ‘Wat doet Stadsontwikkeling eigenlijk’ ? Tel voor de grap eens hoe vaak de mevrouw ‘uhhh’ zegt. Daarna komt ze met het project ‘Museumpark’. Nou dat was inderdaad 6 jaar geleden, toen ze voor het laatst een project van dichtbij gezien heeft en dat is nu net het project waar we niet trots op zijn!
    Mag ik ajb vertegenwoordigd worden door mensen die gewoon van de werkvloer komen!

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.