Stedelijke ontwikkeling & architectuur2 december 2013

Het familiegraf van Centraal Station

De Beste Stuurlui bespreken het wel en wee van de Rotterdamse actualiteit vanaf de wal. Deze week: de nieuwe fietsenstalling van Rotterdam Centraal. Het is een kunststukje geworden, maar schiet zijn doel daardoor een beetje voorbij, stelt Inge Janse. Hij verlangt naar een normaal fietsenhok.

De Beste Stuurlui - december 2013
De Beste Stuurlui – december 2013 Beeld: Rens van den Berge

Mooi ding, een fietsenhok. Je zoent er je eerste meisje, je drinkt er je eerste biertje, je ontvangt er je eerste aframmeling, en je vloekt bij tijd en wijl het hele godenrijk bij elkaar vanwege een lekke band of kapot achterlicht. Iedereen zijn eigen portie sentiment bij het fietsenhok.

Maar niet in Rotterdam! In de stad waar we het ontbreken van een gezellige stadskern nog altijd overcompenseren met een wedloop van architectuur, betekent ook een nieuw fietsenhok bij het treinstation dat de stad he-le-maal los mag gaan. Want waar je in Utrecht en Amsterdam gewoon een groot rek naast het station hebt staan met daarin een absolute anarchie van brikken, daar moet het in Rotterdam helemaal anders.

Fietsers dalen in Rotterdam namelijk af naar hun eigen familiegraf, laag onder de grond. En dus staan we sinds twee weken en masse met de fiets in de hand op een lopende band richting het middelpunt van de aarde. Eenmaal aangekomen in de tombe moeten we vijftien kilo staal proberen op te bergen in een onmogelijke stapelbedconstructie. Onderin moet je een slangenmens zijn om bij je slot te komen, bovenin moet je iets onmogelijks doen met een uitschuifconstructie. Welke misantroop verzint dit?

En het kost tijd! Veel tijd! Lopende band af, lopen naar een vrije plek, fiets al vloekend en tierend in een beugel katapulteren, teruglopen, zes kilometer om vanwege bouwwerkzaamheden, en uiteindelijk dus zestien treinen later aankomen op een perron naar keuze.

Waarom, lief Rotterdam, doe je ons dit aan? Heel de stad is één grote kakofonie van bouwputten, wegopbrekingen, heiwagens, dubbelgeparkeerde auto’s, reclameborden, wegwijzers en wat dies meer zij. Waarom doen we bij het station dan net opeens alsof de stad proper en rein is, en een fietsenhok het uitzicht verpest? Waarom moet de zelfverklaard nuchterste stad van Nederland opeens aan bouwkundige luchtfietserij gaan doen? Red ons van het graf, en geef ons een praktisch gelegen, niet-lullen-maar-poetsen-fietsenhok!

Reageer of deel op Social Media

Tags:fietsenstalling en Rotterdam Centraal

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Rotterdam, Centraal Station/Weena, 3013 Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *