Vers Beton31 december 2013

Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht van 2013

Net als vorig jaar presenteren we een een jaaroverzicht van de populairste thema’s en artikelen op Vers Beton. Want waar hadden we het over in de stad?

In 2013 bezochten 125.000 mensen Vers Beton, goed voor zo’n 424.000 pageviews. Onze maandelijkse bezoekcijfers zijn gaandeweg het jaar verdubbeld: in januari 2013 waren dat nog 10 duizend unieke bezoekers, inmiddels tellen we er gemiddeld 20 duizend per maand (en dan tellen we die topmaand in juni, toen onze server dankzij het stadsinitiatief en GeenStijl het drievoudige te verwerken had, even niet mee – daarover later meer). Beginnend bij het begin: waar hadden we het over dit jaar?

Jaaroverzicht
Jaaroverzicht Beeld: Anniek Tijmes

De 5 belangrijkste thema’s

Welke onderwerpen hadden de meeste impact of kwamen het vaakst voorbij? We lichten 5 belangrijke thema’s uit.

Bouwbeleid

Het bouwbeleid in de stad is een onderwerp dat het hele jaar door op Vers Beton aan bod kwam. Het begon met het programma De Slag om Nederland, dat stelde dat Rotterdam een bouwbubbel aan het creeëren is door het stimuleren van veel nieuwbouw, terwijl er nog veel kantoren leeg staan. Tim de Bruijn was het niet eens met het doemdenken, en hij is hier een stuk hoopvoller over dan bijvoorbeeld hoogleraar Wouter Vanstiphout. Hierop volgde een interview met Vanstiphout, en ook hoofddocent bestuurskunde Lasse Gerritse scheen zijn licht op de Rotterdamse bestuurlijke bouwtraditie. Op de dag van de oplevering van De Rotterdam schreef Vanstiphout nog een veelbesproken persoonlijk essay over het gebouw, de architect en de relatie met de stad.

Kris ‘barman’ de Leeuw zette in september enkele kritische kanttekeningen bij de ontwikkeling van de Hofbogen in een veelbesproken opiniestuk. Bovendien schreef Joep Klabbers een opiniestuk over de recente ontwikkelingen in het Central District, en het Schieblock in het bijzonder.

Dan is er natuurlijk nóg een groot bouwproject dat de gemoederen bezighield: de vraag of we een nieuw Feijenoord Stadion moeten bouwen. Er verschenen dan ook opiniestukken vóór en tégen op Vers Beton, en in juli werd het oorspronkelijke plan van Feyenoord definitief afgeschoten in een potje televisiedemocratie bij Knevel & Van den Brink.

Niet alle bouwdiscussies gaat over dit soort reusachtige projecten. Zelfbouw op vrije kavels komt steeds meer in zwang en de gemeente ondersteunt dit. Wij hebben samen met AIR aandacht geschonken aan enkele kleinschalige bouwprojecten die ook grote waarde aan de stad kunnen toevoegen. Dit resulteerde in de serie Plug Rotterdam, welke genomineerd werd voor de Rotterdamse Persprijs.

We merkten ook: de stad is steeds verder ‘af’, En daar moeten we een soms nog beetje aan wennen. Aan de ene kant zien we dat wijken als Katendrecht en straten als de Nieuwe Binnenweg bijna onherkenbaar zijn gegentrificeerd, maar ook dat de Meent strakgetrokken is door de City Lounge. Sommigen vinden dat jammer, zoals Jules Schoonman die de lelijke paviljoens op de Coolsingel koestert, en Bart Witteman die de Binnenrotte graag leeg wil houden. Anderen geven toe dat de Meent er nu gewoon veel beter uitziet, zoals Peter van Heemst.

Verkiezingen

De sectie politiek liet zien dat de campagnes voor de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen in de herfst al lang en breed zijn begonnen bij de lokale partijen. Enkele redacteuren waren aanwezig bij campagnebijeenkomsten van verschillende politieke partijen en schreven persoonlijke sfeerverslagen.

Maar de strijd is al lang beslecht, als we Ties Joosten en Inge Janse moeten geloven. Zij voorspelden met hulp van Joost Smits in oktober al dat Leefbaar Rotterdam op 19 maart 2014 de grootste zal worden. Dat u het alvast weet. Tsja, en met zo’n status moet u niet verbaast zijn als deze partij dan ook wat vaker voorbijkomt. Zo hadden we het over haar lijsttrekker, milieuplannen (voor én tegen) en ideeën om immigratie te beperken.

De Rotterdamwet

In verband met die mogelijke immigratiebeperkingen, kan de Rotterdamwet in 2014 weer een rol gaan spelen. In 2013 is de wet uitgebreid naar een aantal extra wijken, en daarom publiceerde Vers Beton hierover drie gastbijdragen. Politicus uit Charlois Matthijs van Muijen beweert dat de wet helemaal niet nodig is om de instroom van Oost-Europeanen te beperken, socioloog Gwen van Eijk stelt zelfs dat de wet een voorbeeld is van principle-free politics, en Myrta Otten beschreef haar eigen ervaring met de wet als nieuwkomer in Charlois. In reactie hierop verdedigde socioloog Ewout Versloot juist de werking van de wet.

De Makers van Rotterdam

Als het gaat om de participatiesamenleving, dan moet Willem-Alexander eens in Rotterdam komen kijken, want hier vinden tal van vernieuwende initiatieven plaats die het net even anders aanpakken. Op Vers Beton kon u bijvoorbeeld lezen over de Leeszaal Rotterdam-West, het Wijkwaardenhuis, de Meshprint club en Hotspot Hutspot. Eeva Liukku schreef een artikel waarin ze zag dat deze initiatieven niet toevallig succesvol zijn: de kartrekker zijn vaak denkers, maar dan wel met opgestroopte mouwen.

Stadsinitiatief

Last but not least: het stadsinitiatief. Dit jaar hebben we vijf artikelen gepubliceerd over het stadsinitiatief, en drie hiervan bereikten de top 4 van meest gelezen artikelen (zie hieronder). We begonnen met een stemadvies van verschillende Vers Beton-redacteuren, maar de discussie barstte pas écht los toen Vincent Cardinaal op de maandagochtend na de bekendmaking van de winnaars zijn conclusie trok: het stadsinitiatief moet stoppen. Niet in de laatste plaats dankzij de veelvuldige verwijzingen vanaf GeenStijl is dit artikel door meer dan 13 duizend mensen gelezen.

Top 10 populairste artikelen

Genoeg gepraat. U wilt gewoon lijstjes zien, toch? Wij presenteren daarom met trots: de 10 meest gelezen artikelen van 2013.

1. Gewogen en te licht bevonden: Stadsinitiatief moet stoppen
  2. Tropicana Revisited : Wij hadden de eer om de serie Tropicana Revisited van Frank Hanswijk als eerste te mogen publiceren. Hierna volgenden Volkskrant, NRC en talloze andere website die de foto’s overnamen. Bekijk hier het Detroit-gevoel dat Tropicana oproept.
  3. 7,44 euro per like: Rotterdam World Wide gefileerd
  4. Wethouder Korrie Louwes: “Lessen leren voor derde ronde van het Stadsinitiatief”
  1. Bouwen in Rotterdam: van doemdenken tot durven dromen
  2. “Laat Rotterdam maar lekker moeilijk blijven”: Eeva Liukku las een column voor in De Balie. Haar karakterisering van Rotterdam als cat city en Amsterdam als dog city kan blijkbaar op veel herkenning rekenen.
  3. Taxi Harry: Hard voor weinig, nooit chagrijnig!: Karin Koolen zat een nacht lang in de taxi bij een heel populaire taxichaffeur. Voor het eerst hebben we de netwerkkracht van het Rotterdams Corps ervaren!
  4. Hurkende reus aan de Maas
  5. Aziz Yagoub: ‘We willen gewoon een kroegje. We worden ook wat ouder.’: er was commotie over het overnemen van De Schouw door clubeigenaar Aziz Yagoub. Anneke Kortleve vroeg hem naar zijn plannen met de oude kroeg. Inmiddels is bekend dat Tineke Speksnijder De Schouw weer in handen heeft.
  6. Hofbogen: Do it Yourself!

Top 5 meeste reacties

Het populairste artikel, het opiniestuk van Vincent Cardinaal, zorgde ook voor de meest uitgebreide discussie met maar liefst 164 reacties. Opvallend was dat GeenStijl op een gegeven moment naar bepaalde reacties verwees en dat raadslid Jos Verveen zich ook met de discussie bemoeide. Dit was ook voor het eerst dat we enkele reacties niet hebben geplaatst omdat ze inhoudelijk niets méér omhanden hadden dan een persoonlijke scheldpartij. Persoonlijk, onvriendelijk en zonder inhoud reageren doet u maar op de vele andere webfora die het internet rijk is. Gelukkig is het verder bijna nooit nodig dat we reacties niet plaatsen.

Toch is het duidelijk geworden dat niets de discussie in Rotterdam zo hoog doet oplopen als bouwen. Debatteren over de vraag hoe we onze stad moeten inrichten en vormgeven – we doen sinds het bombardement niets anders. Maar liefst vier van de vijf artikelen met de meeste reacties gingen over bouwen. Tim de Bruijns “Van Doemdenken naar durven dromen” leverde 86 reacties op, Wouter Vanstiphouts essay over De Rotterdam 83 reacties. Maar ook de Kuip (77 reacties) en ontwikkelingen in het Schieblock (56 reacties) maken de tongen los.

De langste reactie van het jaar is van Henk de Vries, die off-topic een fantastisch college geeft over elektrisch rijden en laadpalen. Harry J. Bodifee en Pimmetje schreven ook halve hele boekwerken in de reactiekolommen, zo blijkt uit dit overzicht met de meeste en de langste reacties.

Rotterdam in beeld

Beeld vinden we bij Vers Beton heel belangrijk: het oog wil ook wat, nietwaar? We hebben een geweldige beeldredactie die het meest prachtige werk voor ons maken, en we geven fotografen en beeldmakers dan ook de gelegenheid om eigen beeldartikelen samen te stellen.

Ook daarvan hebben we een top 3. Met stip op 1: de serie over de Tropicana van Frank Hanswijk. Op nummer 2 staat de serie van Ruben Hamelink over achtersteegjes van Rotterdamse binnenstad. En ten slotte was de plaatsing van het brugdeel van de luchtsingel over het spoor door Ossip van Duivenbode zéér populair.

Daarnaast kan iedereen, professioneel of amateurfotograaf, een foto insturen voor de wekelijkse fotorubriek ‘In Zicht’. De meest populaire aflevering ging over de Nieuwe Billenweg, gevolgd door Ramadan In Zicht op de Zwart Janstraat en Schapen In Zicht op de Schiedamse Dijk.

In de media

Sinds 2013 zijn we ook in de ouderwetse papieren media te vinden. Zo schrijven we maandelijks een column in de Uitagenda Rotterdam en staat er sinds november elke maandag een opiniestuk van Vers Beton in de Metro. Maar de media schreven ook óver ons: we kwamen voorbij in het Volkskrant-artikel “Respect voor Roffa” van Wim de Jong, en de Volkskrant citeerde Ferrie Weeda in een artikel over het stadsinitiatief. Het NRC Handelsblad herplaatste een foto van Frank Hanswijk (inclusief bronvermelding), en werden we genoemd in een artikel over twintigers die verdieping zoeken. FunX interviewde ons tijdens de lancering van de nieuwe website, en in de zomer waren een paar weken te gast bij Radio Rijnmond. En zoals eerder genoemd hebben wij dit jaar gemerkt wat de impact is van een GeenStijl-verwijzing, een website die ons een ‘prachtsite‘ noemde.

We bleken ook een favoriet onderwerp bij AD-columnisten. Zo vond Willemijn Dicke dat wij een stadsinitiatief verdienden, en had Hans Maas het vreemde gerucht opgevangen dat wij zouden samenwerken met De Oud Rotterdammer. Maakt u zich geen zorgen, hier is niets van waar.

De (troost)prijzenkast

We zijn ook regelmatig in de prijzen gevallen. In het begin van het jaar wonnen we de aanmoedingsprijs voor journalistieke start-ups, The Challenge van het Stimuleringsfonds voor de Pers, en daarmee kregen we ons eerste sponsorgeld ooit. Later in het jaar hebben nog een héél leuke sponsordeal gekregen: van september 2013 tot maart 2014 hebben we een heus kantoor in Katshoek, aangeboden door Basement.

Ook werden we dit jaar genomineerd voor de Rotterdamse Persprijs vanwege de serie Plug Rotterdam. Daarnaast kreeg Inge Janse een aanmoedingsprijs van de Loep in de categorie digitale producties van de Verenging van Onderzoeksjournalisten voor zijn artikel over Straatroven in Rotterdam.

Offline

In 2013 was Vers Beton ook een aantal keer offline in de stad aanwezig. Zo organiseerden we in maart een lanceringsfeestje in de (Aan)schouw, hielden we walking talkshows voor Motel Mozaïque, hadden we een Nieuwsverdieping tijdens de 24Hofpoort, en waren we te zien op de straatexpositie van Musem Rotterdam in het Oude Westen. We hebben ook tweemaal een talkshow in BAR georganiseerd, en er zijn plannen om dit vaker te doen. PS We werken in het diepste geheim alwéér aan een nieuwe website, en traditiegetrouw plakken we daar een lanceringsfeestje aan vast…

Vooruitblik

Wat voor plannen hebben we nog meer voor 2014? Het is goed om te weten dat we inmiddels een videoredactie draaiende hebben, en daarvan kunt u later in het jaar mooie producties verwachten. Bovendien werkt Vers Beton sinds kort met aparte secties, en dat betekent dat we in 2014 de domeinen Kunst & Cultuur, Wetenschap, Economie, Human Interest, Architectuur & Stedelijke Ontwikkeling, Politiek en Beeld nog grondiger gaan claimen. Ook blijft het idee voor een papieren publicatie knagen, dus het goede voornemen is om daar nu serieus werk van te maken.

Als laatste willen we graag iets van jullie weten: wat zouden jullie van ons in 2014 willen zien?

Reageer of deel op Social Media

Tags:2013, bezoekers, bouwen, De makers van Rotterdam, gemeenteraadsverkiezingen 2014, jaaroverzicht, rotterdamwet en stadsinitiatief

Sectie: Vers Beton

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

• Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie