voor de harddenkende Rotterdammer

En nu we het toch over de haven hebben: bij onze collega’s van Rotterdam Vandaag & Morgen staat een uitstekende analyse van het voornemen om de cruiseterminal uit te breiden. Financieel lijkt dat namelijk helemaal niet zo gezond te zijn, ook al zegt de voltallige gemeenteraad het tegenovergestelde.
Veelzeggend citaat: “De drijvende krachten voor en van de haven zijn volgens De Keijzer de ladingstromen met tankers en vrachtschepen, dus olie en gerelateerde producten, chemicaliën alsook PPO (Pure Plant Oil), containers en droge bulk. Die leveren per vergelijkbare bruto tonnage vele malen meer aan zeehavengeld op. De investeringen in de Eurogeul hebben al vele malen hun rendement opgeleverd. Al sinds 1986 is de maximum diepgang 74 voet (22m55), wat trendsettend is geworden voor de maat van ruwe olietankers. Aan zeehavengeld levert één zo’n tanker al beduidend meer op dan alle cruiseschepen in 2014 bij elkaar.”

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Inge

Inge Janse

Inge Janse (1981) is geboren en getogen in Nieuw-Lekkerland, studeerde Nederlands & taalwetenschap en woont in Delfshaven. Hij werkt als freelance journalist, redacteur en presentator.

Profiel-pagina
Lees 20 reacties