Economie16 december 2013

Zonder matrozen geen wereldstad

De Beste Stuurlui bespreken het wel en wee van Rotterdam vanaf de wal. Deze week: de haven gaat Ferrie Weeda aan het hart. Het doet hem dan ook pijn om te zien dat deze steeds verder van Rotterdam af komt te staan.

De Beste Stuurlui - december 2013
De Beste Stuurlui – december 2013 Beeld: Rens van den Berge

Mijn oma groeide op tussen de zeebonken, hoeren en sjaggeraars van het vooroorlogse Rotterdam. Het schattige ouwe teringwijf (want dat was ze) zou morgen 100 zijn geworden. Haar wieg stond op een verkrotte etage aan de Schiedamsedijk. Mijn overgrootvader was stoker op de grote vaart en mijn overgrootmoeder was viswijf.

Met haar ongepolijste karakter en omgangsvormen was oma voor mij het vleesgeworden rauwe Rotterdam van het interbellum. Zij woonde in een bouwval waar het wemelde van de wandluis, maar ze droeg wel bontjassen en lakschoenen waarmee ze trots langs de matrozen op straat paradeerde. Rotterdam was een stad waar haven, handel, media en vermaak innig met elkaar verweven waren. De hele wereld kwam er over de vloer, het was een centrum van internationaal verkeer. Het was volgens mij veel meer dan nu een wereldstad. Er waren zelfs meer buitenlanders – in ieder geval meer matrozen.

Sinds 2009 afficheert Rotterdam zich officieel als ‘World Port World City’, maar in de stad merk je niet dat je in een wereldhaven bent. Is Rotterdam dan wél een wereldstad? Volgens Hans Smits, die deze week afzwaait als directeur van het Havenbedrijf, in ieder geval niet: “Niet als het gaat om wonen, cultuur, recreatie, winkelen. Dan is er een verschil met steden als Londen en Hamburg. De stad zou ook meer havengerelateerde kantooractiviteiten moeten huisvesten.”

Afgelopen week werd bekend dat Carnival Corporation, ’s werelds grootste cruiserederij, een groot opleidingscentrum voor officieren en kapiteins gaat bouwen in…ALMERE. De eigenaar van onder andere de Holland America Line gaat er machinekamers en scheepsbruggen nabouwen, en de 5000 man cruisepersoneel die er jaarlijks zullen worden opgeleid krijgen een hotelcomplex met zwembad.

Waar was Hans Smits toen Carnival een locatie zocht? Ik wil matrozen in Rotterdam, net als mijn oma die had!

Deze opinie verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. De reacties op dit artikel worden volgende week maandag in Metro besproken.

Reageer of deel op Social Media

Tags:almere, Carnival Corporation, hans smits, haven rotterdam, havenbedrijf rotterdam, Holland America Line en matrozen

Sectie: Economie

kaart: wilhelminakade 909, rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *