Stedelijke ontwikkeling & architectuur13 januari 2014

Prikkende ledschermen

Op dit moment wordt hard gewerkt om het stationsgebied om te toveren tot rode loper van de Rotterdamse binnenstad. Onderweg van trein naar stad wordt de aandacht echter afgeleid door drie grote billboards. Is dit wenselijk op een plek die met alle macht wordt opgeknapt om de bezoeker te verwelkomen in de stad? 

Scherm Centraal Station
Scherm Centraal Station Beeld: Menno van der Meer

In het nieuwe centraal station bevinden zich in de hal twee schermen: één voor reclame en eentje waarop de komende tien jaar promotie wordt gemaakt voor de haven. Buiten stuit de bezoeker vervolgens op een gebouwbreed reclamebord op het Weenapoint. Wat is de invloed van deze schermen op de openbare ruimte?

Bij de hoofduitgang van het nieuwe station loopt de treinganger over de rode loper de stad in. De vloer van rood natuursteen uit de stationshal zal worden doorgetrokken tot in het centrum van de stad. Zodoende worden station en stad met elkaar verbonden. Een mooie vondst en goede uitwerking van West 8. Het is nog een beetje zoeken welke kant de bezoeker op moet, maar in ieder geval de binnenstad in. Rechtsaf, de Kruiskade of de Nieuwe Binnenweg op, of linksaf naar het Schouwburgplein en de Lijnbaan.

Rode loper van de stad

De stationshal en het Kruisplein functioneren hier samen als de entree tot de stad. Het belangrijkste criterium bij het ontwerp van deze ruimte zou moeten zijn dat dit een gastvrije ruimte is, waarin de bezoeker zich aangetrokken voelt tot de stad. Deze gastvrijheid wordt in grote mate bepaald door de kwaliteit van de publieke ruimte. Deze buitenruimte moet dan ook nauwkeurig vormgegeven worden. Een vormgeving die verschillende mensen verwelkomt, die zowel jongeren als ouderen, hiphoppers of yuppen de mogelijkheid geeft zich de plek voor een bepaalde periode toe te eigenen. Het is de vraag of de billboards langs de rode loper bijdragen aan zo’n kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte.

In volgorde van aankomst vanuit de trein tot aan een wandeling over de Kruiskade ziet de bezoeker eerst de twee schermen in de hal van het Centraal Station. Het is een majestueuze hal waar de blik van de slenteraar meteen op de schermen valt. Deze hangen hoog aan de linker- en rechterwand van de entree.

Blik valt op schermen

Het billboard aan de linker kant kant is een veertig meter lang scherm dat een drie minuten durende film vertoont over de haven. Het standaard reclamebillboard aan de rechter zijde is opgenomen in een glazen wand. Zoals een televisiescherm in een kroeg de aandacht afleidt van het gesprek, zo leiden deze billboards de aandacht af van het moment van aankomst en vertrek. Bovendien ontkrachten ze het ruimtelijke gebaar van de centrale hal. De blik van de bezoeker wordt niet richting de stad gestuurd, maar overgenomen door het bewegende beeld.

Op de achtergrond is hier de beweging van het billboard aan de Weenapoint al zichtbaar. Komend uit het station zou de bezoeker zich op een chique singel moeten wanen en een eerste indruk moeten krijgen van de plek van aankomst. In plaats daarvan zal wederom vooral het bewegend beeld opvallen. Ook vanaf de andere kant zijn de schermen een storende factor. Komend vanaf de Westersingel is de hergebruikte klok aan de glazen stationsgevel niet meer te lezen, omdat één van de schermen in de hal er doorheen schijnt.

Kwalijk is bovendien de ruimtelijke samenhang tussen de billboards. Een overdaad aan billboards kan werken als ruimtelijke strategie en zelfs een zekere schoonheid bezitten, zoals in Londen op Piccadilly Circus. Maar de willekeurige plaatsing van deze drie schermen heeft dit effect niet.

De stad op ooghoogte

Uiteraard zijn er commerciële belangen in het spel. Een reclameplaats op een goed bezochte plek levert veel geld op. Daar zijn plekken als de Koopgoot of het Stadhuisplein geschikter voor. Deze locaties richten zich immers op consumptie.

Ongelukkigerwijs hebben het Havenbedrijf (in overheidshanden) en de gemeente Rotterdam bemoeienis met de schermen: het Havenbedrijf met de film over de haven in de hal en bij het scherm op het Weenapoint is de gemeente betrokken. Op die manier, zo kun je stellen, zorgt de overheid er zelf voor dat commerciële belangen worden gesteld boven het collectieve belang van de ruimtelijke kwaliteit. Want een openbare ruimte gedomineerd door schreeuwerige reclame is niet uitnodigend. De gastvrijheid van de stad wordt bepaald door de kwaliteit van de openbare ruimte. Specifiek de reclameschermen voorkomen dat bezoekers een relatie aangaan met hun directe omgeving.  Ze leiden de aandacht af van dat wat het belangrijkst zou moeten zijn: het leven van de stad zelf. De stad op ooghoogte die we juist proberen te veroveren op de wolkenkrabbers.

 

Reageer of deel op Social Media

Tags:architectuur, binnenstad, centraal station, centrum, havenbedrijf, LED-schermen en Rotterdam Centraal

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Stationsplein 39, 3013 AJ Rotterdam, Nederland

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *