Kunst & Cultuur30 januari 2014

Sport en Zuid: Rotterdam op het IFFR

Het filmfestival is in volle gang en zelfs al weer bijna afgelopen. De stad bruist, maar hoe zit het eigenlijk met de stad als onderdeel van het programma? Kim Hoefnagels ging de afgelopen week op zoek naar de ‘Rotterdamfactor’.

Twee documentaires
Tijdens het IFFR wordt Rotterdam cinematografisch vertegenwoordigd door twee documentaires: The Other Side of the Heart is White en Zombie: The Resurrection of Tim Zom. De één portretteert vier fanatieke Feyenoordsupporters, de ander professioneel skateboarder Tim Zom. Afgaande op deze twee voorbeelden spreekt vooral de ongepolijste kant van de stad filmmakers tot de verbeelding. De gemene deler ligt voor de hand: sport en Rotterdam Zuid. Daarin lijkt dus de aantrekkingskracht te schuilen van Rotterdam op filmmakers, tenminste, als je afgaat op het aanbod van het huidige festival.

De Feyenoorddocumentaire werd gemaakt door Leonardo Pansier, zelf een voormalig lid van de harde kern. Het portret dat hij schetst gaat vergezeld van bijzonder geschoten beelden van stadion, stad en haven. De verhalen zelf lijken evenwel universeel te zijn. Iedereen kan van Feyenoord houden.

The Other Side of the Heart is White
The Other Side of the Heart is White Beeld: Internationaal Film Festival Rotterdam

Onhandelbaar straatjochie
In Zombie: The Resurrection of Tim Zom blijft de stad op de achtergrond. Rotterdam is wel aanwezig, maar slechts door de ogen van een jonge skateboarder wiens blikveld is beperkt tot objecten die in aanmerking komen om over en op te skaten. Bankjes, stoepranden en trapleuningen. De onverzettelijke stadspassanten lijken niet bepaald onder de indruk te zijn van zijn skateboardtrucs.

De gruizige beelden, gemaakt met een simpele videocamera, waren aanvankelijk niet bedoeld voor het witte doek. De documentaire werd gemaakt door de Amsterdamse reclamemaker Billy Pols, in co-productie met BNN. Naast Rotterdam zien we ook beelden van Tim in Los Angeles. Van zonovergoten boulevards tot verlaten parkeerplaatsen; hier is alles fraai uitgelicht en gefilmd met een getraind oog voor compositie. De twee perspectieven vertegenwoordigen het leven van Tim Zom. Enerzijds zijn rauwe verleden in Rotterdam Zuid, anderzijds zijn blinkende American Dream. Het past bij het verhaal van een onhandelbaar straatjochie dat uitgroeit tot een internationale beroemdheid in de skateboardwereld.

Zombie: The resurrection of Tim Zom
Zombie: The resurrection of Tim Zom Beeld: Internationaal Film Festival Rotterdam

De films van Pansier en Pols stellen Rotterdam niet mooier voor dan het is. Rotterdam is rauw, soms grauw en haar bewoners schelden en tieren als ze iets niet zint, maar het is ook de bakermat van een sterk saamhorigheidsgevoel, liefde en passie.

Geen Mediafonds, geen aanbod
Toch lijkt het geen toeval dat deze twee Rotterdamse producties qua onderwerpkeuze overeenkomen. Anders dan voorgaande jaren ontbreekt een speciaal Rotterdams filmprogramma in het blokkenschema van het IFFR. Het festival lijkt daarom aangaande stad resoluut de kaart van het grote stadseffect te hebben getrokken. De rauwe documentaires vertegenwoordigen in ieder geval het grootstedelijke deel waar Rotterdam zijn imago deels aan te danken heeft.

De reden dat er geen constructiever Rotterdams onderdeel in het programma is opgenomen is simpel. Door het opheffen van het Rotterdam Mediafonds is er nauwelijks aanbod meer. Een Rotterdamse filmprofessional, die anoniem wenst te blijven: ‘Het opheffen van het Mediafonds is een ramp voor de filmsector van deze stad. Alle goede zaken die het heeft opgeleverd, zijn in één klap weg. Veel bureaus hebben hun biezen gepakt, richting Amsterdam. Het aantal producties dat hier wordt gedraaid is ernstig gekelderd. Ik overweeg zelf ook te vertrekken. Ik mis ook een beetje een rol van het IFFR in dit verhaal, hoor’. Het festival laat in een reactie weten dat het slechts een platform kan bieden als filmfestival. Voor hen is het eenvoudig: geen aanbod, betekent geen programmaonderdeel.

Mooie uitzonderingen
Voor wie bovenstaande leest is het misschien geen verrassing dat het festival én de filmsector het steeds meer in (opportunistische) samenwerkingsverbanden zoekt. Zo werd er op de eerste donderdagavond van het huidige festival een avond verzorgd in samenwerking met tijdschrift Gers!. Op dit ‘Gers! meets IFFR’-evenement ging de documentaire over Tim Zom in première en was er stand-up comedy. Ook werden een aantal prominente Rotterdammers geïnterviewd, zoals Ted Langenbach. De avond stond daarmee niet zozeer in het teken van de cinema, maar van de lancering van het nieuwe nummer van Gers!. Al presenteerde het tijdschrift wel een zelf gemaakte clip waarin de liefde voor de stad werd betuigd. Deze ging niet snel daarna viral op de Rotterdamse flank van de social media.

Het positieve van deze ontwikkeling is mogelijk dat de huidige benadering meer met de stad te maken heeft, dan met het filmfestival. Een programma als Kort Rotterdam (van het Mediafonds) bewoog zich tussen de kaders van de filmsector. De uitgesproken onderwerpen van de besproken docu’s én de avond van Gers! trekken in ieder geval een breder publiek dan de arthousebezoekers die het IFFR doorgaans als eerste warm weet te krijgen. Het sluit aan bij wat festivaldirecteur ad interim Mart Dominicus eerder aangaf: ‘Wij willen de stad omarmen, zoals de stad het festival omarmt’. Van een structurele tactiek wil hij niet spreken, maar: ‘dit zijn mooie uitzonderingen’.

The Other Side of the Heart is White draait vanaf 12 februari exclusief in Pathe de Kuip.

Zombie: The Resurrection of Tim Zom is later dit jaar te zien op televisie, bij omroep BNN.

Reageer of deel op Social Media

Tags:billy pols, documentaire, Feyenoord, Gers!, IFFR, IFFR 2014, leonardo pansier, mart dominicus, Rotterdam, rotterdam mediafonds, the other side of the heart is white, tim zom en zombie: the resurrection of tim zom

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: schouwburgplein, rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *