Politiek12 februari 2014

De do-it-yourself-strategie van Dries Mosch

Wouter Sibum is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen de beeldexpert van Vers Beton. Aan de hand van drie simpele stappen onderzoekt hij de belangrijkste beelduitingen van de Rotterdamse politieke partijen. Wat is het? Waar dient het voor? En welk effect heeft het?

 Leefbaar Rotterdam Dries Mosch nr 27

Het beeld

Op een kleine ophaalbrug staat een man. Op de achtergrond is een toren te zien. De man draagt een leren jack en een witte sjaal, ogenschijnlijk van fleecestof. Een deel van zijn gezicht verdwijnt in de harde schaduw van de laagstaande zon. Boven de foto bevindt zich een knalgroene balk met onduidelijke witte letters. Eronder een logo in hetzelfde schreeuwerige groen, met in witte letters een naam, e-mailadres en Facebook-verwijzing. Daarnaast staat een afbeelding waarop weer een naam staat, met ditmaal een groen ingekleurd hokje en een nummer erbij. Het is een voorbeeld van een stembiljet, ingevuld met een voorkeursstem. Een voorkeursstem voor Dries Mosch.

Waar dient het voor?

Dit is de persoonlijke verkiezingsposter van Dries Mosch, die voldoende voorkeursstemmen wil krijgen om namens Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraad te blijven. Mosch, al sinds 2002 raadslid voor Leefbaar Rotterdam, staat nu op de 27e plaats op de kandidatenlijst.

Maar hoe verhoudt de poster zich tot de reguliere campagne van Leefbaar? Op deze officiële verkiezingsposter staat lijsttrekker Joost Eerdmans voor een vervaagde skyline van de Kop van Zuid. Het zachte licht levert een veel subtieler beeld op. Het gezicht van Eerdmans wordt als dusdanig bekend verondersteld, dat zijn naam slechts eenmaal klein afgedrukt is. Dit in tegenstelling tot de poster van Dries Mosch, wiens naam wel vijf keer afgedrukt staat.

Werkt dit?

De underdogpositie van Dries Mosch spat van zijn campagne-uiting af. Persoonlijk hou ik wel van een hoog knip- en plakgehalte in grafische vormgeving. Ik heb alleen het idee dat ik deze Do-it-yourself-strategie meestal aan de andere zijde van het politieke spectrum tegenkom. Dat maakt deze poster een beetje een vreemde eend in de bijt. Dat de man niet in Photoshop is schoongepoetst, maar authentiek op de foto staat, vind ik best charmant. De knip- en plaktactiek wordt nog wat slordiger ingezet waar Mosch de helft van een bekende verkiezingsbelofte van Fortuyn uit 2002 gebruikt. Bovenaan de poster geeft Mosch namelijk als reden om op hem te stemmen: “Omdat ik doe wat ik zeg”. Rechtsonder geeft hij behoorlijk betuttelend met een insert aan hoe je de voorkeursstem invult. Ik hoop voor Mosch dat zijn kiezers dit advies niet al te letterlijk opvolgen, want het hokje met een knalgroen potlood invullen levert een ongeldig stembiljet op.

Vers Beton volgt komende maanden de verkiezingscampagne op de voet. Van SP-schuursponsjes uitdelen in Spangen tot Leefbaars ledenbijeenkomst in Lombardijen: wij zijn erbij.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Beeldanalyse, Dries Mosch, joost eerdmans, Leefbaar Rotterdam en verkiezingscampagne

Sectie: Politiek

kaart: Stadhuis, Rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *