voor de harddenkende Rotterdammer

Wethouder Jeannette Baljeu (VVD) van Verkeer doet er alles aan om de gemiddelde snelheid op het traject Schieweg-Schiekade van 22 naar 25 kilometer per uur te krijgen. De tijdswinst? Eén minuutje en 47 seconden. Willem Visser vindt het treurig. 

Eén minuut en 47 seconden
Eén minuut en 47 seconden

Wat kun je doen in één minuut en 47 seconden?
Anderhalve baan in een vijftig meter bad zwemmen. Klaarkomen, als je er een beetje vaart achter zet. Een ei koken niet; zelfs voor een kwartelei heb je minstens het dubbele aan tijd nodig.
Het is ook de tijdwinst die je maakt als je met 25 km/u in plaats van 22 km/u van de A20 over de Schieweg en de Schiekade naar het Hofplein rijdt in Rotterdam. Dat is een afstand van 1900 meter. Met 25 km/u doe je daar 3 minuten en 25 seconden over; met 22 km/u 5 minuten en 12 seconden.
Waarom zou je dit allemaal willen weten?
Onze verkeerswethouder Baljeu heeft zich als doel gesteld de gemiddelde snelheid op alle hoofdwegen in de stad omhoog te brengen naar 25 km/u. Dit lukt aardig, alleen het traject Schieweg-Schiekade blijft een zorgenkindje. Daar is de snelheid namelijk maar 22 km/u. En dat zit haar, blijkens een artikel in het Algemeen Dagblad, dwars: ‘Ik vind niet dat je het op moet geven. We zijn bezig met het afstellen van de verkeerslichten, en kijken waar mogelijk waar we dingen beter op elkaar kunnen afstemmen. Maar je hebt gewoon een aantal factoren waar je rekening mee moet houden.’
Ziedaar het verdriet van Rotterdam.
Wat die ‘dingen’ en ‘factoren’ zijn verklaart het artikel overigens niet, maar het zou kunnen dat ze het verkeer uit de zijstraten bedoelt. Dat moet ook – heel vervelend – zo nu en dan gelegenheid krijgen over te steken. Verder heb je nog fietsers en voetgangers. Allemaal erg hinderlijk voor het autoverkeer, maar je kunt ze nu eenmaal niet negeren. Zelfs niet in de stad die zichzelf graag afficheert als dé autostad van Nederland.
Eén minuut en 47 seconden. Voor minder doet Baljeu het niet. En ze geeft niet op. Die winst in tijd houden wij van haar tegoed. Voorwaar een wenkend perspectief.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Willem Visser

Willem Visser

Willem Visser is werkzaam geweest als beeldend kunstenaar en organiseerde cursussen in Diergaarde Blijdorp. Later is hij psychologie gaan studeren. Hij is werkzaam als freelance tekstschrijver en webmaster. Specialisaties: politieke en populair wetenschappelijke artikelen.

Profiel-pagina
Lees 12 reacties