Politiek10 februari 2014

Er zijn nog tienduizend wachtenden voor u

Iedere maandag verschijnt in gratis krant Metro een opiniestuk van Vers Beton. Wethouder Richard Moti kwam afgelopen week met resultaten van een onderzoek naar de verbetering van wachttijden bij de gemeente. Hoewel enigszins hoopgevend, heeft Inge Janse toch nog wat bedenkingen.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton Beeld: Eva Wijers

Een klacht over zwerfafval doorgeven, te weten komen wanneer je paspoort klaar ligt, een afspraak maken om in ondertrouw te gaan: wat op papier simpel te regelen moet zijn met de gemeente Rotterdam, blijkt in de praktijk soms een Kafkaïaanse uitputtingstocht die zijn weerga niet kent.

Antibureaucraten keken daarom ook reikhalzend uit naar de cijfers die PvdA-wethouder Richard Moti eind januari publiceerde, want hij is onder meer verantwoordelijk voor de dienstverlening van de gemeente. De inhoud bleek alleen minder hoopvol. Het meest in het oog springend is dat burgers die teruggebeld willen worden, in 29 procent van de gevallen nul op het rekest krijgen. Maar het kan nog erger, want in april 2013 gold dat nog voor meer dan de helft. Waar een kleine stad groot in kan zijn.

Gelukkig is er minder aan de hand dan deze cijfers doen vermoeden, bezweert Moti’s woordvoerder. Zo wordt bij veel afdelingen al voor 100 procent teruggebeld. “Soms bellen mensen meerdere keren per dag met dezelfde vraag, wat leidt tot meer terugbelnotities. Ook zijn sommige vragen zeer arbeidsintensief, zoals het uitzoeken waarom een uitkering wel of niet betaald is.” Wat de cijfers bovendien niet vertellen, is dat in 2013 een beller in ruim 95 procent van de gevallen direct antwoord kreeg van de telefonist, goed voor meer dan een miljoen geholpen Rotterdammers.

Toch knaagt het, dat beeld van een Ahoy’ vol Rotterdammers die maandenlang hoopvol naast de telefoon zitten, amper naar de wc durvend, wachtend op dat verlossende telefoontje. Want laten we wel wezen: er zijn nog altijd ruim tienduizend wachtenden voor u die alleen al in 2013 ten onrechte niet zijn teruggebeld. Mocht Leefbaar Rotterdam de verkiezingen deze lente écht winnen, dan weet ik nog wel een mooie nieuwe functie voor ex-wethouder Moti: callcentermedewerker bij de gemeente Rotterdam.

Reageer of deel op Social Media

Tags:gemeente rotterdam, richard moti en wachttijden

Sectie: Politiek

kaart: coolsingel 40, rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *