Kunst & Cultuur7 maart 2014

De Beste Stuurlui: Rotterdam is eindelijk ‘tof’

Liever een mond vol mening dan een mond vol bitterbal tijdens de vrijmibo? De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Dore van Duivenbode windt zich op over de ronkende marketingmachine die Rotterdam in zijn greep houdt.

DBS februari
DBS februari Beeld: Renée Westerink

Here’s whats trending on Twitter this week: ‘Rotterdam ineens een van de hipste steden op aarde’

Ondanks mijn geringe Twitter-activiteit verschijnen dergelijke nieuwsberichten wekelijks in mijn mailbox. ‘Hip’ betekent in deze hetzelfde als ‘happening’. Wat weer hetzelfde betekent als ‘cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’. Mijn vader heb ik het woord ‘kek’ wel eens horen gebruiken. Deze en vele andere holle frasen worden Rotterdam tegenwoordig gretig toebedeeld. Nóg gretiger worden zij door de Rotterdammers opgepikt. Iedere notulering op elke willekeurige lijst wordt een geuzentitel. We zijn #trots.

De Rotterdamse marketingmachine draait op volle toeren. Er zit brood in de stad. Wie had ooit gedacht dat met de stad die weliswaar altijd al topposities innam, maar dan die van armoede, onveiligheid, laaggeletterdheid en andere mistroostigheden, geld te verdienen viel? Nu het eenmaal zo ver is, wordt er gretig aan de boom geschud. Het label ‘Rotterdam’ blijkt meer waard dan alleen beton.

Communicatiecampagnes waren nog nooit zo simpel. Men neme een dot Rotterdammers, laat hen zeggen wat ‘hip, happening, trending, cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’ is aan Rotterdam en hoppa: men hebbe reclame. Uit liefde voor de stad. Met het nhow in De Rotterdam als uitblinker. Het hotel heeft in korte tijd de hele stad aan zich weten te binden. Rotterdammers houden van Rotterdam, dus iedereen doet mee. Slimme marketing, die de stad en diens inwoners tot reclamezuil transformeert. En weg was de authenticiteit. Leuk je gekend te hebben. Om met Duo Onbekend te spreken: ‘Alles in het leven duurt maar even.’

De stad wordt uitgemolken. Iets is niet goed omdat het Rotterdams is. Iets is goed. Of niet. Ja, Rotterdam is een mooie en interessante stad. Vooruit, Rotterdam is tof. Er staan prachtige gebouwen. Maar ook hele lelijke. Iedereen werkt hard, zoals mijn buurman die wekelijks gestolen fietsen verpacht.

Aankomende zomer wordt cruciaal: heeft iedereen zijn vruchten kunnen plukken? Zaten alle hotelkamers vol? Zijn we dan éindelijk cool genoeg? Of is de kretologie ‘hip, happening, cool en helemaal nu’ inmiddels aan een andere stad gehangen?

Ik vind het een idee om hier onze schouders voor op te halen. Om niet met iedere vermelding, voetnoot of nieuwsflits te dwepen alsof de stad ten langen leste erkend wordt. Wij weten het, Rotterdam is tof. De rest weet dat nu ook. C’est tout.

Reageer of deel op Social Media

Tags:De Beste Stuurlui, Rotterdam Marketing en Trouw

Sectie: Kunst & Cultuur

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *