Advertentie

unnamed
Voor de harddenkende Rotterdammer

Liever een mond vol mening dan een mond vol bitterbal tijdens de vrijmibo? De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Dore van Duivenbode windt zich op over de ronkende marketingmachine die Rotterdam in zijn greep houdt.

DBS februari
DBS februari

Here’s whats trending on Twitter this week: ‘Rotterdam ineens een van de hipste steden op aarde’
Ondanks mijn geringe Twitter-activiteit verschijnen dergelijke nieuwsberichten wekelijks in mijn mailbox. ‘Hip’ betekent in deze hetzelfde als ‘happening’. Wat weer hetzelfde betekent als ‘cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’. Mijn vader heb ik het woord ‘kek’ wel eens horen gebruiken. Deze en vele andere holle frasen worden Rotterdam tegenwoordig gretig toebedeeld. Nóg gretiger worden zij door de Rotterdammers opgepikt. Iedere notulering op elke willekeurige lijst wordt een geuzentitel. We zijn #trots.
De Rotterdamse marketingmachine draait op volle toeren. Er zit brood in de stad. Wie had ooit gedacht dat met de stad die weliswaar altijd al topposities innam, maar dan die van armoede, onveiligheid, laaggeletterdheid en andere mistroostigheden, geld te verdienen viel? Nu het eenmaal zo ver is, wordt er gretig aan de boom geschud. Het label ‘Rotterdam’ blijkt meer waard dan alleen beton.
Communicatiecampagnes waren nog nooit zo simpel. Men neme een dot Rotterdammers, laat hen zeggen wat ‘hip, happening, trending, cool, helemaal-je-van-het en hartstikke nu’ is aan Rotterdam en hoppa: men hebbe reclame. Uit liefde voor de stad. Met het nhow in De Rotterdam als uitblinker. Het hotel heeft in korte tijd de hele stad aan zich weten te binden. Rotterdammers houden van Rotterdam, dus iedereen doet mee. Slimme marketing, die de stad en diens inwoners tot reclamezuil transformeert. En weg was de authenticiteit. Leuk je gekend te hebben. Om met Duo Onbekend te spreken: ‘Alles in het leven duurt maar even.’
De stad wordt uitgemolken. Iets is niet goed omdat het Rotterdams is. Iets is goed. Of niet. Ja, Rotterdam is een mooie en interessante stad. Vooruit, Rotterdam is tof. Er staan prachtige gebouwen. Maar ook hele lelijke. Iedereen werkt hard, zoals mijn buurman die wekelijks gestolen fietsen verpacht.
Aankomende zomer wordt cruciaal: heeft iedereen zijn vruchten kunnen plukken? Zaten alle hotelkamers vol? Zijn we dan éindelijk cool genoeg? Of is de kretologie ‘hip, happening, cool en helemaal nu’ inmiddels aan een andere stad gehangen?
Ik vind het een idee om hier onze schouders voor op te halen. Om niet met iedere vermelding, voetnoot of nieuwsflits te dwepen alsof de stad ten langen leste erkend wordt. Wij weten het, Rotterdam is tof. De rest weet dat nu ook. C’est tout.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode

Dore van Duivenbode (1985) is freelance journalist voor print media, online en voor televisie.
Zij maakt portretten, reportages en documentaires voor onder meer NRC, Vrij Nederland, VPRO, IFFR en RTV Rijnmond.

Profiel-pagina
Lees 12 reacties
  1. Profielbeeld van Fracques
    Fracques

    Natuurlijk wil je kritisch zijn al was het maar voor de gelijkgestemde buurman. En het misschien zelfs over”prestige projecten” hebben want je moet wel objectief blijven.Elke vorm van trots op je stad moet getoetst en gekoppeld worden aan de nuchtere feiten.Anders gaan er sentimenten meespelen die niet Wenselijk zijn.En denk je nou echt dat die gebouwen als dat station een aanjager zal zijn om met meer aandacht en motivatie de stad te verbeteren? FOEI.

  2. Profielbeeld van Sven
    Sven

    Ben het grotendeels met je eens, vooral de reactie van alles wat maar een beetje positief is aangrijpen en van de daken schreeuwen. Maar misschien is het ook wel eindelijk eens tijd geworden dat nota bene de eigen bewoners positief kunnen zijn over hun stad? Al die nieuwe hotels en ‘hippe’ spots gaan hun geld namelijk zeker niet alleen aan Rotterdammers kunnen verdienen, iets wat Amsterdam al wat langer door heeft.

  3. Profielbeeld van Raoul
    Raoul

    Heerlijk stukje echt Rotterdams, lekker schouders ophalen. Aan de andere kant: de stad zit in een positieve flow, gaat vooruit, er zijn mooie ontwikkelingen die veel aandacht krijgen als CS, de Rotterdam, de markthal, nieuwe hotels, nieuwe hostels, nieuwe leuke horeca, stijgende aantallen hoger opgeleiden, mooie feesten en festivals, en leuke websites als Vers Beton waar iedereen zijn mening kwijt kan! Mijn inziens gaat het absoluut de goede kant op met Rotterdam, maar we zijn er niet!

    Mike, de mening van de NY Times en Roughguide wegzetten als nietszeggend vind ik erg kort door de bocht. Ik acht hun mening objectief en neutraal. Ze hebben immers hebben geen belang bij Rotterdam promotie, maar willen hun lezers wijzen op interessante plaatsen in de wereld.

    1. Profielbeeld van Mike
      Mike

      Die lijstjes zijn absoluut neutraal. Maar het is wel zo dat zij en anderen dagelijks ontelbare van zulke lijstjes publiceren. Dat er op 2 daarvan het woordje Rotterdam prijkt wordt vooral onthouden en opgeslagen in de hoofden van Rotterdammers. Weet jij bijvoorbeeld nog welke andere steden er op dat lijstje genoemd werden en hoe hoog die stonden? Waarschijnlijk niet, en als het wel zo is dan is dat waarschijnlijk volledig te danken aan het feit dat Rotterdam op die lijstjes stond. Denk jij nou echt dat Rotterdam in de ogen van de internationale lezers opeens bekend staat als hip en happening?

      1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Die internationale lijstjes trekken wel veel aandacht bij meer lokale media. Dat de NY Times ons noemt zal inderdaad niet veel New Yorkers naar Rotterdam trekken. Door de aandacht wel veel Belgen, Duitsers en bovenal ook Nederlanders.

        Die lijstjes zijn maar 1 ding. Rotterdam kan ze gebruiken om meer aandacht te krijgen bij veel media. En daar plukken we de vruchten van door extra bezoekers. En zijn vast wat oude zeuren die helemaal niet zitten te wachten op die extra bezoekers. Jammer dan, ik ben er wel blij mee en ik ben er trots op dat ze hier een leuke tijd hebben!

        En Dore, weet de rest het nu ook? Ik denk het niet. Ik denk dat je van het ‘momentum’ gebruik moet maken om Rotterdam nu echt stevig op de kaart te zetten als bestemming. En wij als bewoners zijn daar ook ambassadeurs voor.

      2. Profielbeeld van Dore van Duivenbode
        Dore van Duivenbode

        Ha Tim, ik zie het niet als mijn verantwoordelijkheid om Rotterdam op de kaart te zetten. Het economisch nut van toerisme staat uiteraard buiten kijf, en ook ik gun iedereen zijn leuke tijd in de stad. Wie wil, wees welkom. Maar ik, als bewoner, ben geen marketing tool. Of in ieder geval: wil dat niet zijn.

      3. Profielbeeld van Dore van Duivenbode
        Dore van Duivenbode

        Was nog niet klaar. Mijn vraag aan jou: vind jij dat wél de verantwoordelijkheid van de bewoners?

      4. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Iedereen moet uiteraard zelf weten of hij of zei dat wel of niet wil uitdragen. Maar in dit stukje lees ik er irritatie over. Dat het nu wel genoeg is. Die irritatie deel ik dus niet.

  4. Profielbeeld van Jonathan
    Jonathan

    Het lijkt erop alsof early adapters, de eerste kenners en de meest authentieke gebruikers van een fenomeen (lees hier: Rotterdam als hippe stad) hun interesse verliezen in juist dat fenomeen dat zij zo koesteren op het moment dat dit ontdekt wordt door het grote publiek. Zonde, want juist op het moment dat er aandacht ontstaat voor iets wat mooi is, ben je (eindelijk) in staat om dit te delen met de buitenwereld, gasten te verwelkomen en ja, daar ook commercieel je voordeel mee te doen.

    Natuurlijk, de stad is na plaatsing van het artikel in de New York Times geen steek veranderd ten opzichte van de dag vóór de plaatsing.

    Natuurlijk, de promotie van de stad draait op volle toeren op basis van de toplijstjes en mooie artikelen.

    Natuurlijk, je hebt lelijke gebouwen, mooie gebouwen, grijze gebouwen, witte gebouwen, rode gebouwen: prachtige gebouwen en lelijke gebouwen.

    Maar alsjeblieft. Laten we zo lang mogelijk deze positieve campagne doorzetten, de stad de aandacht geven die het verdiend, mooie stukken schrijven over hoe mooi het uitzicht over de Maas is en zo veel mogelijk bezoekertjes lokken die via onze puntzak de binnenstad inrollen en hun centjes uitgeven aan onze stad.

    Want laten we wel wezen. De echte Rotterdammert interesseert al die aandacht geen reet. Die weet ech wel hoe de vork echt in de steel zit…

    Rotterdam is geen illusie
    door de camera gewekt
    Rotterdam is niet te filmen
    Rotterdam is vééls te ècht

  5. Profielbeeld van Mike
    Mike

    We zitten met z’n allen Rotterdam hipheid aan te praten, maar vooralsnog is het preken voor eigen parochie. Omdat ‘wij’ op een paar lijstjes zijn voorgekomen waarin Rotterdam genoemd wordt denken we opeens dat we de hipheid op aarde zijn. Ten eerste zijn de internationale lezers van die pagina’s/lijstjes Rotterdam allang vergeten. Bovendien worden er vele van dergelijke lijstjes waarop Rotterdam niet voorkomt dagelijks gepubliceerd.
    Om daadwerkelijk een hip imago te krijgen is een traject van de lange adem nodig die bovendien veel meer vraagt dan marketing. Berlijn heeft z’n reputatie ook niet door 1 of 2 lijstjes verkregen. Laat staan dat Rotterdam nu opeens wereldwijd bekend staat als hip. Integendeel, de meeste kennen Rotterdam niet of nauwelijks. Dus laten we alsjeblieft ophouden met Rotterdam de hemel in te prijzen voor eigen parochie, dat is echt nergens op gebaseerd (op die 2 nietszeggende lijstjes na dan).

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

1718_2021_009_600x500_online banner_geef ruimte