voor de harddenkende Rotterdammer

Het plan van de eigenaren van de Hofbogen om zelf het dak op te knappen en de gemeente de onverkoopbare verkeersbogen te laten overnemen is behoorlijk afgewogen, stelt Sereh Mandias op de Vers Beton-opiniepagina in de Metro van vandaag. Karakus zou het plan dan ook moeten omarmen. 

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

De restauratie en herontwikkeling van de Rotterdamse Hofbogen was ooit hét prestigeproject van de woningcorporaties Vestia en Havensteder. Het 1,9 kilometer lange spoorviaduct zou een bruisende promenade van winkels, restaurants en bedrijfjes worden, dwars door meerdere achterstandswijken heen. Sinds de crisis mogen corporaties van het Rijk echter alleen nog investeren in sociale woningbouw, waardoor het grootste deel van de Hofbogen nu al jaren ligt te verkrotten. 
Het verval van de Hofbogen is alle betrokkenen een doorn in het oog. Daarom hebben eigenaren Vestia, Havensteder en Prorail nu een plan bedacht waarbij ze gezamenlijk het dak opknappen en de bogen afzonderlijk verkopen. De gemeente moet dan de verkeersbogen overnemen, die onverkoopbaar zijn omdat er straten en trambanen onderdoor lopen. Met een relatief kleine investering kan de gemeente zo een in potentie fantastisch project weer op de rails zetten.
Toch heeft verantwoordelijk wethouder Karakus laten weten hiertoe niet bereid te zijn. Ieder gebouw kent wel onrendabele delen, zegt hij, en daarom vindt hij het niet zijn rol hier zorg voor te dragen. Als compromis stelt hij nu voor om bij het Rijk te gaan lobbyen om investeringen van de corporaties in de Hofbogen toch mogelijk te maken, dus ook in de onverkoopbare verkeersbogen. De vraag is echter of Havensteder en het praktisch failliete Vestia hier überhaupt wel het geld voor hebben. En zo dreigen de Hofbogen door bestuurlijke besluiteloosheid opnieuw een fase van verval in te gaan.
Wie alle opties bekijkt, kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat het plan van Havensteder, Vestia en Prorail behoorlijk afgewogen is. Het overnemen van de onverkoopbare verkeersbogen is een relatief kleine moeite, en het biedt de gemeente bovendien de kans om eigenlijk heel Rotterdam-Noord een langverwachte boost te geven. Een uitgelezen kans voor de lokale politiek dus om zijn waarde vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen nog eens te bewijzen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Sereh Mandias

Sereh Mandias

Na studies wijsbegeerte en bouwkunde laveert Sereh Mandias (1987) in haar werk tussen ontwerp en theorie, met een specifieke interesse voor de totstandkoming van de hedendaagse stad. Ze is werkzaam als docent en coördinator bij de leerstoel Interiors Buildings Cities (faculteit Bouwkunde, TU Delft) en redacteur van podium voor stadscultuur De Dépendance.

Profiel-pagina
Lees 8 reacties