Stedelijke ontwikkeling & architectuur16 mei 2014

De Beste Stuurlui: Waar komt die bakfietswijk?

De Beste Stuurlui helpt u met prikkelende gespreksstof het weekend in. Stuurvrouwe Inge Spaander heeft dé locatie gevonden voor de veelbesproken bakfietswijk.

DBS februari
DBS februari Beeld: Renée Westerink

Vorige week werd het nieuwe coalitieakkoord gepresenteerd. “We gaan aan de slag om de stad nog leuker, veiliger en gezelliger te maken”, zei D66-fractievoorzitter Belhaj. Kendoe: Samen kunnen we het maken.
Twee maatregelen trokken de aandacht van ‘tout’ Rotterdam. Er komt een bakfietswijk in het centrum en een wijk voor aso’s ergens buiten de stad. Volgens mij betreft het hier slechts één maatregel: een segregatiemaatregel. Het scheiden van groepen leidt uiteindelijk nooit tot een leukere en veiligere stad en zeker niet tot de integratie waar het akkoord naar streeft: culturele en sociale integratie en een gelijkwaardigheid waaruit solidariteit ontstaat. Het bewust scheiden van groepen leidt tot onbegrip en ongelijkheid.

Gek genoeg was het niet de aso-wijk waar men zich over opwond, maar was het vooral de bakfietswijk die voor beroering zorgde. En dat terwijl de gemeente daar al lang mee bezig is. Om en nabij de Nieuwe Binnenweg bijvoorbeeld, knappen investeerders massaal oude panden op met behulp van gemeentesubsidie. Je hebt inmiddels een dubbel yuppensalaris nodig om als nieuwkomer in één van de verder toch vervallen zijstraatjes van de Nieuwe Binnenweg te kunnen wonen. De traiteurs schieten als paddenstoelen uit de grond. Sinds kort is er zelfs een winkel waarvan de opbrengsten volledig naar het goede doel gaan. En bakfietsen, ja, die zijn er ook. Ze wurmen zichzelf tussen tramrails en stoep en zorgen voor opstoppingen bij het stoplicht. Maar de onlangs verbrede stoepen ten spijt, is er nog steeds niet genoeg parkeerplek voor de hippe bakken.
En dat is slechts één van de tekenen dat een bakfietswijk in het centrum niet werkt. Op een paar diehard-zaken zoals het Westerpaviljoen na, redden de koffietenten en hippe kinderwinkels het niet. De bakfietseigenaren blijven weg. De ooit gesplitste panden zijn uiteindelijk te klein om een gezin te huisvesten, voor de bakfiets is geen overdekte berging. En zo verhuist men toch weer naar het hippe noord.

Volgens mij is de oplossing heel simpel. Ik was de afgelopen weken veel op Zuid. De fietspaden zijn er breder en de stoplichten overzichtelijker. Overal zijn parkjes en allerhande exotische winkeltjes. De grotere woningen hebben een nostalgische uitstraling, hartstikke hip.
En ik heb het getimed: het is maar tien minuten fietsen van de Pleinweg naar het Westerpaviljoen. Die bakfietswijk kan prima op Zuid. Gewoon naast die aso-wijk. Fijne integratie.

Reageer of deel op Social Media

Tags:bakfietswijk en De Beste Stuurlui

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: Nieuwe Binnenweg 136, 3015 BE Rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *