Stedelijke ontwikkeling & architectuur26 mei 2014

Wie een mooie Maastunnel wil, moet nog even pijn lijden

In de jaren ’50 had Rotterdam “de beste oeververbindingen van de wereld”, aldus Mies Bouwman in een promotiefilmpje destijds. Dat kun je vandaag de dag niet meer zeggen. De beroemde Maastunnel-roltrappen zijn aan de zuidzijde vaker niet dan wel in bedrijf. Watskebeurt?

  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel
  • Maastunnel

Beeld van Florian Braakman

Tot vijf jaar geleden liepen de roltrappen nog letterlijk op rolletjes totdat aan de Noordkant de eerste van de in totaal acht roltrappen het begaf. De jaren erna werd vooral de zuidzijde een probleem. Momenteel zijn van de vier roltrappen daar slechts twee in bedrijf. Alleen in de spits en op zeer drukke momenten brengen die twee passagiers naar beneden en naar boven. De rest van de dag moeten de zuidelijke bewoners van de stad, tot hun grote ongenoegen, de lift gebruiken. Doet die het ook niet, dan is het tillen geblazen of omfietsen via de Erasmusbrug, wat een flinke vertraging betekent. De gemeente Rotterdam probeert op dat soort momenten het leed te verzachten door busjes in te zetten die de passagiers via de Erasmusbrug naar de overkant brengen en door de waterbus naar Katendrecht gratis toegankelijk te maken. Er kwamen op enig moment zelfs mariniers aan te pas om fietsers en hun fiets naar boven te helpen.

Gepikeerd

Dat deze tijdelijke oplossingen lang niet iedereen tevreden stemmen, is goed te peilen op de speciaal in het leven geroepen Maastunnel Alert. Zo zijn bewoners uit Charlois eerder gepikeerd dan gecharmeerd. Van Katendrecht naar de kern van Oud-Charlois is het bijvoorbeeld nog twintig minuten fietsen. De gratis Waterbus is dus volgens sommigen nauwelijks “alternatief vervoer” te noemen. Er zijn mensen die complottheorieën met een hoog Calimero-gehalte erop los laten. Zo zou de gemeente de roltrappen uitzetten om energie te besparen en zou de Coolsingel geen prioriteit geven aan een probleem dat voornamelijk bewoners op Zuid raakt.

Vers Beton maakte een afspraak met de ‘Maastunnel-monteurs’ om erachter te komen wat er nu precies aan de hand is. Terwijl vrijdagochtend het zonnetje fijn schijnt, dalen we samen met Ad Oskam, projectleider Renovatie roltrappen, en Mike van Zutering, projectleider Onderhoud, af in de krochten van de Maastunnel. De aanblik beneden doet denken aan de machinekamerscènes uit de Titanic. Zwaar metalen scharnierwerken, dikke zwarte olie en ouderwetse bedieningspanelen. Het moge duidelijk zijn dat we hier niet te maken hebben met een high tech, computergestuurde roltrap maar met ouderwetse mechaniek. En daar zit meteen de crux. Alle ouderwetse onderdelen die we zien, zijn onderdeel van ‘het rijksmonument Maastunnel’. Even snel een vervangend onderdeel bestellen, zit er daarom volgens de twee projectleiders niet in. Alles moet precies nagemaakt worden volgens het origineel ontwerp. Dat duurt wel even wat langer dan een scharniertje bestellen bij de Bouwmaat.

Buiten de baan

Dit verklaart nog niet hoe het kan dat, zoals beneden ook te zien is, bepaalde roltrappen dermate versleten zijn dat ze volledig buiten hun baan zijn gelopen. Ook dit heeft volgens Oskam en Van Zutering alles met de benoeming van de Maastunnel als Rijksmonument in 2005 te maken. Het grote onderhoud dat toentertijd nodig was, is in afwachting van de toewijzing als Rijksmonument uitgesteld. Volgens de projectleiders “wachtte toen iedereen op elkaar”. Immers, groot onderhoud met moderne middelen had de status van Rijksmonument in gevaar gebracht.

Geen probleem, want de afdeling Beheer had tien jaar geleden nog alle naar-origineel-nagemaakte onderdelen voor één hele roltrap in huis. Tot anderhalf jaar geleden konden haperingen relatief snel worden hersteld, terwijl ondertussen een aanbesteding werd uitgeschreven om de Maastunnel grondig te renoveren. Maar terwijl langzaam alle onderdelen-op-voorraad in de verschillende, volledig afgedraaide roltrappen verdwenen, liepen meerdere aanbestedingen voor renovatie op niets uit. De offertes – die februari 2013 voltooid hadden moeten zijn – vielen veel te hoog uit voor de gemeentekas en dus besloot de gemeente de renovatie toch maar in eigen beheer te gaan doen. Anderhalf jaar later dan gepland.

Geduld

De voorbereidingen om vier van de acht roltrappen te renoveren, volgens de Gemeente voldoende om de huidige stroom van vijfduizend reizigers aan te kunnen, is inmiddels onder de grond in volle gang. Vier monteurs zijn voltijds bezig om aan de zuidzijde twee roltrappen goed genoeg op de rails te krijgen, zodat ze ieder geval weer wat langer dan enkele uren per dag meekunnen. Als dat zover is, (“Over twee weken gaan we proefdraaien” ) worden de overige twee trappen aan die kant volledig gerenoveerd en is ook de noordkant volgens hetzelfde stramien – twee roltrappen operationeel, twee roltrappen renoveren – aan de beurt.

Fietsers en voetgangers zullen dus nog even geduld moeten hebben. Misschien helpt het om net als Oskam en Van Zutering af en toe te bedenken hoe het geweest zou zijn als de Maastunnel jaren geleden wél volledig was vernieuwd, met moderne RVS-roltrappen. Want, zo zeggen de twee: Heel wat minder gedoe, maar ook heel wat minder mooi.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:aanbesteding, maastunnel, renovatie en roltrappen

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: 51.90561, 4.46711

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *