Voor de harddenkende Rotterdammer

Eeva Liukku heeft het licht gezien: als de gemeente het @rotterdam.nl-domein voor alle burgers openstelt, dan is dat de beste stadsmarketing denkbaar.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

Rotterdamse ambtenaren, ik heb het met ze te doen. Niet iedereen houdt van ze. Favoriet onderwerp in de eeuwige klaagzangen van ondernemers. Ze zijn genoodzaakt te werken met bureaucratische regels en gebonden aan de grillen van de politiek. Het nieuwe college wil er een flinke hoeveelheid de laan uit sturen. Wie zou er in hun schoenen willen staan? Toch is er één ding waar we stinkend jaloers op kunnen zijn. Rotterdamse ambtenaren hebben namelijk het allergaafste emailadres van de wereld: ze mailen met de domeinnaam @rotterdam.nl. En dat wil ik óók!
Deze laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro is daarom een simpel pleidooi: geef de domeinnaam rotterdam.nl aan álle Rotterdammers om mee te mailen. Het is een tof hebbedingetje voor iedereen die trots is uit Rotterdam te komen of hier te ondernemen. Het is de digitale versie van de nu zo populaire shirts 010 isn’t just a code of I love Roffa: ik kom uit Rotterdam en dat mag iedereen weten.
Voor de gemeente heeft het een bijkomend voordeel. Op deze manier dragen Rotterdammers de stad uit bij iedereen met wie ze wereldwijd contact hebben. En gezien de 165 nationaliteiten en de talloze bedrijven die internationaal opereren hebben we best wat bereik, gok ik zo.
Rotterdam kan die goede merknaam uit de scheepvaart nu ook de digitale wereld in helpen. Dit is eigenlijk wat Rotterdam World Wide, dat vermaledijde stadsinitiatief van vorig jaar, had moeten zijn. Rotterdam draagt zichzelf uit, niet met een geforceerde hashtag, maar met de contacten, de ondernemingen, de plannen, de communicatie die ze zelf al in huis heeft. Ik zie de city-marketeers al klaarkomen bij Rotterdam Partners.
Ja, zoiets zal waarschijnlijk wel geld kosten. Ik zou alvast bereid zijn daarvoor een klein bedrag neer te tellen. De praktische details zijn voor later. Laten we eerst het idee de wereld in helpen. Ik hoop dat de ambtenaren bereid zijn hun begeerlijke emailadressen te delen met ons!
Dit artikel verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. Dit is de laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro. We zijn hen én de reageerders op alle artikelen dankbaar!
UPDATE: GroenLinks raadslid Arno Bonte heeft naar aanleiding van deze opinie de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg gevraagd om te onderzoeken hoe de gemeente het mogelijk kan maken dat Rotterdammers mailen met @rotterdam.nl, lees hier de raadsvragen.

Voordat je verder leest...

Vers Beton heeft jouw support nodig! Wij kunnen alleen blijven bestaan dankzij support van lezers. Maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Eeva Liukku

Eeva Liukku

hoofdredacteur

Eeva Liukku (1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd.
eeva@versbeton.nl

Profiel-pagina
Lees 20 reacties
  1. Profielbeeld van Adriaan.
    Adriaan.

    Goed idee———;maar des te meer de Rotterdamse Vlag het GROEN WIT GROEN zou van elke gevel moeten wapperen.Gelukkig zie men dat ook steeds meer dat mensen trots het GROEN WIT GROEN laten wapperen.Dus mensen van Vers Beton en hen die Vers Beton als hun Rotterdamse lijfblad beschouwen koop een Rotterdamse Vlag en hang hem uit!!!!!!!

  2. Profielbeeld van Elsbeth Grievink
    Elsbeth Grievink

    Je solliciteert naar de Rotterdam Marketing Award, Eeva! Wat een geniaal idee.
    Bedrijven met veel medewerkers zullen waarschijnlijk liever hun bedrijfsnaam achter de apestaart hebben staan, maar als zzp-er wil ik best wel elsbeth.grievink@rotterdam.nl zijn!

  3. Profielbeeld van Ap van der Pijl
    Ap van der Pijl

    Prima idee.
    En maak dan gelijk van de website/URL http://www.rotterdam.nl een site voor Rotterdam ipv alleen de gemeente Rotterdam.
    Een soort digitaal dorpsplein (digitale stad :) met natuurlijk ook een prominente plek voor de gemeentelijke organisatie maar waar ook uitgaan, MKB, cultuur, media, sport, etc. een duidelijke plek krijgen.
    Want Rotterdam zijn we allemaal…

  4. Profielbeeld van Digna Kosse
    Digna Kosse

    Zou dit idee niet alsnog als stadsinitiatief mee kunnen doen? Mijn stem heb je!

  5. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Bij Leefbaar zien ze er nog niet echt de realiteitswaarde van in. En met goede redenen, denk ik (met mijn beperkte kennis van mailservers). Bovendien: wat doet de gemeente als mensen kinderporno gaan versturen met hun rotterdam.nl-adres? Ik wil niet direct doemdenken, maar hier zitten wel héél veel haken en ogen aan (hoe graag ik ook zo’n adres wil, lijkt me hartstikke tof!).

    1. Profielbeeld van Christian Jongeneel
      Christian Jongeneel

      Een mailadres kan los staan van een mailserver. Je kunt de adressen bij wijze van spreken koppelen aan gmail-accounts en zo als stad een dikke bonus van Google opstrijken.

      Het risico van imagoschade is groot. Spammers zijn dol op mailadressen die er betrouwbaar uitzien. Maar ook hier valt met hulp van Google allicht een mouw aan te passen: alle gmail wordt immers gescand op ongewenste content.

      1. Profielbeeld van Inge Janse
        Inge Janse

        Koppelen: kan natuurlijk, maar zie jij Jopie van 66 op 3 hoog haar smtp-server configureren? “Zeg, der staat hierrr dat ik een pop moet invullen. Maar dat doe je toch alleen met kleurplaten? Ik snapt er de tering niet van.” Wil dit werken, dan moet het out of the box voor iedereen werken. Maar daar zijn misschien oplossingen voor, dat weeet ik niet.

        Imagoschade lijkt me erg lastig. Ik zie de 100 krantenberichten al voor me die de volgende zin gebruiken. “Saillant detail: de terrorist/kannibaal/bankrover mailde naar de eigenaar van de dynamietstaven/slager/goudstaven in Rotterdam via zijn @rotterdam.nl-adres. De fractie van Leefbaar Rotterdam heeft daarom al vragen gesteld aan de verantwoordelijke wethouder.”

      2. Profielbeeld van Christian Jongeneel
        Christian Jongeneel

        Dat is net het mooie: Jopie hoeft helemaal niks te configureren. Ze krijgt een brief met loginnaam en password. Alles staat geconfigureerd klaar op gmail.com.

        Mailadres is zo gekoppeld aan burgerservicenummer. Dat houdt kwaadwillenden wel tegen, net als de wetenschap dat alles wat ze versturen in de cloud bewaard wordt en dus scanbaar is.

        Geloof me, technisch gesproken is dit idee de natte droom van de nsa en de aivd.

  6. Profielbeeld van Henry Koster
    Henry Koster

    @rotterdam.nl lijkt mij persoonlijk een beetje riskant laat dat vooral ambtelijk blijven of gelieerd aan de gemeente Rotterdam. Maar misschien samenwerking met een partner zoals bv gmail of msn of een ander groot ict bedrijf een iets andere vesie @citizen-rotterdam.nl ofzoiets?

    Dat kan dan extern beheerd worden op hun platform en dan liggen de risicos ook bij hun en niet onze (lokale) overheid.

    Maar ja ik heb makkelijk praten ik heb naar alle waarschijnlijkheid zelf al een @rotterdam.nl adresje tot ergens medio 2018 schat ik zo ;-)

    Verder een sympathiek idee.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Dat is al wel aardig. Toen ik nog op de Hogeschool Rotterdam zat (opa vertelt), had ik een @students.hro.nl-adres, terwijl medewerkers gewoon een @hro.nl-adres hadden. Dat kan al veel ruis wegnemen.

  7. Profielbeeld van Leon Pals
    Leon Pals

    Prima idee, en ik zie vooralsnog niet waarom het niet zou kunnen. Google heeft toch ook geen problemen als de gebruikers met een Gmail adres er misbruik van maken, waarom zou Rotterdam daar dan wel direct de dupe van kunnen worden? Natuurlijk zul je voorzorgsmaatregelen moeten nemen maar als de gemeente iets kan, dan is het wel maatregelen bedenken, invoeren en nemen.

    Het andere punt is al helemaal onzinnig, 500.000 inwoners hoeven helemaal geen eigen email adres. De mogelijkheid tot betekent niet direct iedereen zomaar een account geven voor de lol. De meeste bewoners blijven toch liever bij wat ze al gebruiken en ik durf te wedden dat de meerderheid van de Rotterdammers of geen email adres heeft, of het amper gebruikt.

    Ik verwacht dat nog geen 5% van de inwoners hiervan gebruik zal willen maken, echter zijn dat waarschijnlijk wel degenen die internationaal contact hebben, en dus als ambassadeur op kunnen treden. Koppel er desnoods een ambassadeurs rol en disclaimer aan, en gebruik de kracht van die mensen des te beter?

  8. Profielbeeld van Stéphan Lam
    Stéphan Lam

    Eva, ik vind het een leuk idee. Maar een leuk idee hoeft niet altijd een goed idee te zijn. Wat ik mij als eerste afvraag is of mensen hier wel op zitten te wachten. Door middel van een gedegen onderzoek kun je hier achterkomen. (Dat zou ik ook van de Groen Links verwachten, voordat ze meteen gaan kijken hoe het mogelijk gemaakt kan worden.) Ik vraag mij af of de doelen ‘trots’ en ‘hebbedingetje’ voldoende zijn voor een dergelijk plan. Het argument van Groen Links: “Dan zijn wij de eerste stad met een eigen stadsnaame-mailadresvoorburgers”, vind ik overigens een slap argument.

    Als je graag in je e-mailverkeer wil laten zien dat je trots bent op deze mooie stad, dan kan dat nu al prima door bijvoorbeeld je handtekening aan te passen. Bijvoorbeeld met de toevoeging van een bannertje. Maar hoeveel mensen hebben dat al gedaan? Bovendien is niet je e-mail meer het visitekaartje naar buiten, maar je social media accounts (en de content die je hierop plaatst). Hier kan iedereen in bio en locatie aangeven dat hij/zij in Rotterdam woont. Net zoals jij hebt gedaan.
    Maar je kunt ook de headerfoto van je Twitter en Facebook account ‘Rotterdammiseren’. Ik zie dat jij dat nog zou kunnen doen op je Twitteraccount.

    Trots op Rotterdam? In plaats van een ‘boring’ e-mailadres kun je zelf eindeloos creatief zijn en op jouw manier laten zien hoe trots je bent op je stad.

    ——–
    Oh ja, mijn instagramaccount is http://www.instagram.com/slamRotterdam

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.