Stedelijke ontwikkeling & architectuur30 juni 2014

Alle Rotterdammers een digitale vlag!

Eeva Liukku heeft het licht gezien: als de gemeente het @rotterdam.nl-domein voor alle burgers openstelt, dan is dat de beste stadsmarketing denkbaar.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton Beeld: Eva Wijers

Rotterdamse ambtenaren, ik heb het met ze te doen. Niet iedereen houdt van ze. Favoriet onderwerp in de eeuwige klaagzangen van ondernemers. Ze zijn genoodzaakt te werken met bureaucratische regels en gebonden aan de grillen van de politiek. Het nieuwe college wil er een flinke hoeveelheid de laan uit sturen. Wie zou er in hun schoenen willen staan? Toch is er één ding waar we stinkend jaloers op kunnen zijn. Rotterdamse ambtenaren hebben namelijk het allergaafste emailadres van de wereld: ze mailen met de domeinnaam @rotterdam.nl. En dat wil ik óók!

Deze laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro is daarom een simpel pleidooi: geef de domeinnaam rotterdam.nl aan álle Rotterdammers om mee te mailen. Het is een tof hebbedingetje voor iedereen die trots is uit Rotterdam te komen of hier te ondernemen. Het is de digitale versie van de nu zo populaire shirts 010 isn’t just a code of I love Roffa: ik kom uit Rotterdam en dat mag iedereen weten.

Voor de gemeente heeft het een bijkomend voordeel. Op deze manier dragen Rotterdammers de stad uit bij iedereen met wie ze wereldwijd contact hebben. En gezien de 165 nationaliteiten en de talloze bedrijven die internationaal opereren hebben we best wat bereik, gok ik zo.

Rotterdam kan die goede merknaam uit de scheepvaart nu ook de digitale wereld in helpen. Dit is eigenlijk wat Rotterdam World Wide, dat vermaledijde stadsinitiatief van vorig jaar, had moeten zijn. Rotterdam draagt zichzelf uit, niet met een geforceerde hashtag, maar met de contacten, de ondernemingen, de plannen, de communicatie die ze zelf al in huis heeft. Ik zie de city-marketeers al klaarkomen bij Rotterdam Partners.

Ja, zoiets zal waarschijnlijk wel geld kosten. Ik zou alvast bereid zijn daarvoor een klein bedrag neer te tellen. De praktische details zijn voor later. Laten we eerst het idee de wereld in helpen. Ik hoop dat de ambtenaren bereid zijn hun begeerlijke emailadressen te delen met ons!

Dit artikel verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. Dit is de laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro. We zijn hen én de reageerders op alle artikelen dankbaar!

UPDATE: GroenLinks raadslid Arno Bonte heeft naar aanleiding van deze opinie de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg gevraagd om te onderzoeken hoe de gemeente het mogelijk kan maken dat Rotterdammers mailen met @rotterdam.nl, lees hier de raadsvragen.

Reageer of deel op Social Media

Tags:@rotterdam.nl, email, gemeente rotterdam, Rotterdam en stadsmarketing

Sectie: Stedelijke ontwikkeling & architectuur

kaart: coolsingel 40, rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *