voor de harddenkende Rotterdammer

Eeva Liukku heeft het licht gezien: als de gemeente het @rotterdam.nl-domein voor alle burgers openstelt, dan is dat de beste stadsmarketing denkbaar.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

Rotterdamse ambtenaren, ik heb het met ze te doen. Niet iedereen houdt van ze. Favoriet onderwerp in de eeuwige klaagzangen van ondernemers. Ze zijn genoodzaakt te werken met bureaucratische regels en gebonden aan de grillen van de politiek. Het nieuwe college wil er een flinke hoeveelheid de laan uit sturen. Wie zou er in hun schoenen willen staan? Toch is er één ding waar we stinkend jaloers op kunnen zijn. Rotterdamse ambtenaren hebben namelijk het allergaafste emailadres van de wereld: ze mailen met de domeinnaam @rotterdam.nl. En dat wil ik óók!
Deze laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro is daarom een simpel pleidooi: geef de domeinnaam rotterdam.nl aan álle Rotterdammers om mee te mailen. Het is een tof hebbedingetje voor iedereen die trots is uit Rotterdam te komen of hier te ondernemen. Het is de digitale versie van de nu zo populaire shirts 010 isn’t just a code of I love Roffa: ik kom uit Rotterdam en dat mag iedereen weten.
Voor de gemeente heeft het een bijkomend voordeel. Op deze manier dragen Rotterdammers de stad uit bij iedereen met wie ze wereldwijd contact hebben. En gezien de 165 nationaliteiten en de talloze bedrijven die internationaal opereren hebben we best wat bereik, gok ik zo.
Rotterdam kan die goede merknaam uit de scheepvaart nu ook de digitale wereld in helpen. Dit is eigenlijk wat Rotterdam World Wide, dat vermaledijde stadsinitiatief van vorig jaar, had moeten zijn. Rotterdam draagt zichzelf uit, niet met een geforceerde hashtag, maar met de contacten, de ondernemingen, de plannen, de communicatie die ze zelf al in huis heeft. Ik zie de city-marketeers al klaarkomen bij Rotterdam Partners.
Ja, zoiets zal waarschijnlijk wel geld kosten. Ik zou alvast bereid zijn daarvoor een klein bedrag neer te tellen. De praktische details zijn voor later. Laten we eerst het idee de wereld in helpen. Ik hoop dat de ambtenaren bereid zijn hun begeerlijke emailadressen te delen met ons!
Dit artikel verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. Dit is de laatste opiniebijdrage van Vers Beton aan Metro. We zijn hen én de reageerders op alle artikelen dankbaar!
UPDATE: GroenLinks raadslid Arno Bonte heeft naar aanleiding van deze opinie de verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg gevraagd om te onderzoeken hoe de gemeente het mogelijk kan maken dat Rotterdammers mailen met @rotterdam.nl, lees hier de raadsvragen.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Eeva Liukku

Eeva Liukku

hoofdredacteur

Eeva Liukku (1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd. Naast haar werkzaamheden voor Vers Beton werkt ze als freelance programmamaker in de culturele sector. eeva@versbeton.nl

Profiel-pagina
Lees 20 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton