Voor de harddenkende Rotterdammer

Iedere week verschijnt er een opinie van Vers Beton in gratis krant Metro. Deze week: het Stadsinitiatief. Inge Janse is de kwaadste niet. Ja, er is veel op het Stadsinitiatief aan te merken, maar de kans op inspraak is niet te onderschatten, zo stelt hij.

Samenwerking tussen Metro en Vers Beton
Samenwerking tussen Metro en Vers Beton

Tuurlijk. Sommige deelnemers hebben wel heel veel pr-geld te besteden. Politici spreken en masse hun afschuw uit over geldverkwisting. Initiatiefnemers ronselen stemmen op straat. En de meeste projecten schrijven wel heel keurig naar het maximale subsidiebedrag van 3 miljoen euro toe. Maar toch: ga stemmen op het Stadsinitiatief.
Kijk, de totale kosten in 2014 voor het Stadsinitiatief zijn dik 3 miljoen euro, en dat is heus niet niks. Aan de andere kant: de totale begroting van de gemeente Rotterdam bedraagt jaarlijks bijna 4 miljard euro. Vrijwel alles daarvan wordt uitgegeven zonder inspraak van ons, de burger. Bij de verkiezingen hebben we ons mandaat gegeven, en dat was het.
Gebruik daarom het Stadsinitiatief om je eigen inbreng groter te maken. Juist een stad als Rotterdam heeft verrassingen nodig. Om met knuffelkunstenaar Daan Roosegaarde te spreken: een project dat 1 procent van je omzet bepaalt, kan zorgen voor 99 procent van de beeldvorming. Maar die dei ex machina, die komen niet uit de koker van ambtenaren. Die hebben checks and balances en aansprakelijkheid en een hypotheek op een huis in Berkel en alles. Laten we daarom zelf duizend bloemen zaaien.
Stem dus op een project. Of, als je dat liever doet: voice your disgust en stem blanco. Want hoe meer mensen er stemmen, des te belangrijker is de uitslag. In de nieuwe coalitie is er geen animo meer voor een nieuwe ronde van het Stadsinitiatief. Mochten er niettemin overweldigend veel stemmen binnenkomen, dan ontstaat er ongetwijfeld ruimte voor verandering. En als de goegemeente blanco stemt, dan weten we ook zeker dat dit project definitief het veld moet ruimen.
Het is prachtig dat in de media en onder politici al zoveel ophef is over het Stadsinitiatief, want dat betekent dat het in ieder geval dáár leeft. Nu nog bij de burgers. Stap over je eigen cynisme heen en maak een keuze. Ook al is het lood om oud ijzer: het wordt in ieder geval je eigen metaal, en dat is altijd het meeste waard.
Dit artikel verscheen eerder vandaag in Metro Rotterdam. Reacties op dit artikel kunnen volgende week in Metro gepubliceerd worden.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Inge

Inge Janse

Inge Janse (1981) is geboren en getogen in Nieuw-Lekkerland, studeerde Nederlands & taalwetenschap en woont in Delfshaven. Hij werkt als freelance journalist, redacteur en presentator.

Profiel-pagina
Lees 5 reacties
  1. Profielbeeld van Marianne
    Marianne

    De afgelopen jaren was ik best wel te porren voor het Stadsinitiatief en heb ik het principe altijd toegejuicht. Nu ben ik zelf dit jaar een stuk minder enthousiast en overweeg ik om niet te stemmen. Het circus er omheen staat me niet (meer) aan. Maar bij deze afgesproken, Inge: ik zal stemmen, al dan niet blanco.

    Overigens, ik denk niet dat het Stadsinitiatief nog op veel steun kan rekenen van de politiek en dat men opgelucht is dat dit waarschijnlijk de laatste keer is. Neemt niet weg dat het principe redelijk serieus opgenomen is in het Coalitieakkoord in de vorm van de 1% als ‘innovatiebudget’ die beschikbaar komt voor de ‘burger’. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ik hoop op iets minder circus en iets meer flexibiliteit.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Ik vond het circus juist heel klein en bescheiden. De eerste editie was daarin een stuk bizarder: daar leek er wel een oneindig pr-budget te bestaan, wat me vooral erg sceptisch maakte over de overheadkosten.

      En inderdaad: de politiek is er weinig enthousiast over (ik zeg understatement van het jaar). Mocht ook dit jaar de opkomst weer zo laag zijn, dan bewijst dat ook dat de huidige aanpak niet werkt.

      Ik ben wel blij dat er variabel geld blijft voor burgerinitiatieven, mits de controle daarop goed werkt. Het zijn toch snel de hoogopgeleide jongetjes en meisjes zoals jij en ik óf de professionele lobbyisten met stevige netwerken in de raad die weten wat ze moeten doen om dat geld binnen te harken, terwijl het elders misschien veel harder nodig is.

  2. Profielbeeld van Lennart
    Lennart

    Ben het met Inge eens. Er wordt zoveel besloten zonder onze inspraak. Ik hoor best wat gemor over het misschien beter kunnen besteden van de gelden aan armoedebestrijding en andere zaken. Laat gerust je onvrede weten en stem blanco. Maar om het verspilling te noemen, nee. Begrijp me niet verkeerd, dat zijn ook belangrijke dingen. Maar het is toch wel tof dat er ook in mindere tijden ruimte wordt gemaakt voor vernieuwende initiatieven. Die er voor zorgen dat je stad leuk is om in te leven.

    Mijn mening is absoluut gekleurd. Vergeef me. Ik surf. dus het is duidelijk wie ik graag zou willen zien winnen. Mocht je je vertrouwen in het stadsinitiatief aan het wankelen zijn gebracht. Ik ken een clubje jongens en meiden die (gratis) samen iets moois hebben gemaakt om in 75 sec. uit te leggen wat een positieve bijdrage een van de initiatieven voor de stad leveren. Beslis zelf maar. https://www.youtube.com/watch?v=Uqt99-dfEWE&feature=youtu.be

  3. Profielbeeld van Tara Lewis
    Tara Lewis

    Volgens mij is het een misvatting dat de PR-kosten kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente. Deze worden door de initiatieven zelf geïnvesteerd. De verontwaardiging hierover (in het algemeen) vind ik dan ook onterecht.

    1. Profielbeeld van Inge Janse
      Inge Janse

      Ter voorbereiding op dit artikel heb ik dit besproken met de gemeente, en toen is mij verteld dat de totale kosten voor haar 3,2 miljoen zijn: 3 miljoen prijzengeld en 2 ton overhead. De individuele pr-acties (dus niet de door het Stadsinitiatief geïnitieerde reclamecampagne voor alle initiatieven die er nu is) zijn inderdaad voor de kosten van de initiatiefnemers.

      Wel kan het natuurlijk zo zijn dat de winnaar achteraf de gemaakte kosten als opstartkosten declareert en zo neutraal (of zelfs winstgevend, het is maar net hoe slim je bankiert) campagne heeft gevoerd. Ik weet alleen niet of er regels zijn die dit verbieden, plus dat je van tevoren nooit weet of je kunt winnen.

      Ik moest vooral een beetje lachen/huilen om politici die erover klaagden dat sommige initiatieven blijkbaar meer reclamebudget hadden dan hun eigen partij. Dat is niet slecht van het initiatief in kwestie, maar van de partij: die is blijkbaar slecht in fondsen werven.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.