Kunst & Cultuur25 juli 2014

De Beste Stuurlui: ‘200 greatest paintings’, maar niet heus

Nog meer gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurvrouw Tara Lewis verbaast zich over de expositie van topschilderijen, allemaal nep.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui Beeld: Renée Westerink

De 200 greatest paintings ter wereld zijn sinds vorige week verzameld in Rotterdam. Gewoon in de Fenixloods op Katendrecht, alsof het niets is. Deze aankondiging bevreemdt mij: “Dit kan nooit kloppen?!” Klopt, ze zijn hartstikke nep, op ‘bijzonder precieze wijze gereproduceerd’, namelijk op ware grootte.

Kan het nog kneuteriger? Dan ben je een heuse wereldstad, heb je laatst nog een joekel van een kunstroof gehad, en dan krijg je dit. Een greep uit de als wervend bedoelde begeleidende tekst: “Een canon van de Westerse kunstgeschiedenis die bij iedereen een belletje doet rinkelen. (..) De werken zullen er nagenoeg hetzelfde uitzien als het echte werk en worden museaal tentoongesteld en belicht. De werken worden echter wel veel speelser gepresenteerd en er is veel meer duiding dan in het museum.

Nuffigheid

Ik ben helemaal voor de notie dat kunst minder elitair moet zijn, maar zo’n aankondiging maakt alle nuffigheid in mij los. Zouden de meesters hier nu blij van worden, vraag ik me af. Lekker zij aan zij, geprint op foamboard, canvas, hout of spaanplaat. De organisatie zoekt nog mensen met affiniteit met kunst en ervaring in de cultuursector, om mensen te informeren over de aanwezige ‘kunst’ en een oogje in het zeil te houden.

Wat een geruststelling. Is dit de toekomst van kunst en cultuur in Rotterdam? Voorgesneden hapklare brokken kunst die in ons in een loods worden opgediend? Of is dit soms bedoeld voor toeristen, zodat ze recht van het cruiseschip af even wat cultuur kunnen opsnuiven?

Organisatie profiteert

Misschien is dit een commerciële goudmijn, maar de enige die daarvan profiteert is de organisatie. Of musea gebaat zijn bij dit soort projecten betwijfel ik ten zeerste, en of het de naam educatie mag hebben al helemaal. Het bijzondere moment wanneer je voor het eerst oog in oog staat met een meesterwerk, wordt op deze manier finaal uitgehold.

Misschien dat de bezoekers van deze expo nooit de kans krijgen om de stukken in een museum te bekijken. Maar volgens mij is dát nu juist een elitaire beredenering. ‘Art is therapy’ staat er in neonletters op het Rijksmuseum. Jammer dat deze tentoonstelling het therapeutische vermogen van een dosis Prozac heeft.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Fenixloodsen, Katendrecht, kunst en museum

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Veerlaan 9, 3072 AN Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *