Economie29 augustus 2014

De Beste Stuurlui: een nieuw Rotterdams imago

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Rotterdam scheurt dit weekend met het City Racing evenement het vakantieseizoen uit. Stuurvrouwe Inge Spaander overpeinst nut en noodzaak van een nieuw toeristenimago.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui Beeld: Anniek Tijmes

Ondanks het slechte weer kunnen we terugblikken op een geslaagde zomer: Niet een, maar zelfs twee openluchtbioscopen, Het Vrije Volk festival, de Alohabar als hang-out en Dâk als weer een nieuwe pop-up locatie. Voor de Rotterdammer was er volop vertier, en vooral veel hip vertier. En dat Rotterdam hip is, blijkt wel: na eerdere eervolle vermeldingen op internationale ranglijsten bestempelt de Volkskrant ons zelfs als hipper dan Amsterdam!

Rotterdam wordt – eindelijk – een volwaardige toeristische bestemming. En als we de stad door de ogen van toeristen bekijken, kunnen we best tevreden zijn: we worden geroemd om onze vriendelijkheid, de bijzondere architectuur en de mix aan culturen. Een mens zou er blij van worden. De toerist lacht vrolijk om de waterval van regen die we van ons gloednieuwe station af zagen stromen en merkt niet dat een deel van de collectie van het Wereldmuseum in de uitverkoop staat. Rotterdam is lief en rauw tegelijk.

Zal de oplevende interesse voor hip Rotterdam de langzame toename van het aantal toeristen een impuls geven? Wie weet, we zouden het in ieder geval goed kunnen gebruiken: bij een gemiddeld bezoek aan het buitenland staat The Netherlands nog altijd gelijk aan Amsterdam. Tijd om door te pakken, dus! De Lijnbaan voldoet misschien niet als charmante binnenstad, maar als we de bordjes richting centrum een beetje draaien sturen we de toeristen gewoon naar het Oude Noorden of Kralingen. De Binnenweg doet ook mee: Schorem etaleert ons hippe imago en de toerist vindt er volop culturele diversiteit. Ons Zuid zorgt voor de rauwe bite.

Als we even doorzetten, bereiken we over niet al te lange tijd de status die Berlijn enige tijd had: trekpleister voor hippe mensen uit de hele wereld mét de bijbehorende stroom mainstream toeristen in hun kielzog. Had, ja, want een stad die zijn eigen hipheid als toeristische trekpleister inzet, raakt die status vaak snel weer kwijt. De toeristen overspoelen de straten, de inkomsten stijgen, maar het stijgende toerisme maakt de stad ook voorspelbaar en onaantrekkelijk voor de oorspronkelijke hipster, die verder trekt naar de volgende stad. Dan hebben we wel het Rotterdam van weleer terug: waar het draait om eten en werken, en hipheid al snel als exorbitant wordt gezien. Maar dan wel met een extra sector om flink winst in te maken: het toerisme.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Sectie: Economie

kaart: nieuwe binnenweg

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *