voor de harddenkende Rotterdammer

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurvrouw Anneke Kortleve ergert zich aan het dringen bij kruispunten. Kunnen er niet meer kleine verkeersrotondes komen?

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

Ik word meer dan eens opgeschrikt door een hoop gerinkel en scheldende mensen. Als ik uit mijn raam kijk, dan zie ik waar de bak herrie vandaan komt (althans, meestal weet ik al waar het vandaan komt, maar dan wordt het ook bevestigd). Twee auto’s zijn tegen elkaar gebotst.
Ik kijk uit op het stukje weg dwars door Blijdorp, vlak bij de Domino’s Pizza (Stadhoudersweg). Hier is veel doorgaand verkeer richting snelweg en de Spaanse Polder. Door de katapultconstructie zijn de kruisende wegen niet haaks gemodelleerd, waardoor mensen niet goed kunnen inschatten of iemand dichtbij is of ver weg (dichtbij dus, maar het lijkt wat verder weg). En of er iemand over een zebrapad stapt, daar houdt de mobilist zich al helemaal niet mee bezig. Staat er opeens zo’n achterlijke voetganger zijn recht op te eisen, waardoor hij onverhoopt keihard moet remmen. Nijdig wijst hij naar zijn voorhoofd, terwijl de moraalridder op zijn strepen staat op de weg.

Zelfde probleem 300m verder

Omdat stukjes beginnend met ‘ik’ en ‘opgeschrikt’ en ‘uit mijn raam’ vaak getuigen van slechte journalistiek of opinie, zal ik het probleem wat oprekken. Driehonderd meter verderop, bij de Schieweg, een probleem van dezelfde orde. Het gaat om het kruispunt bij de New York Pizza, wederom een pizzaboer.
Dit kruispunt heb ik een paar keer moeten oefen voordat ik het werkelijk snapte. Ik zal het proberen uit te leggen, maar vergeef me mijn onduidelijkheid. Visueel is het al haast onmogelijk, tekstueel is het eigenlijk onbegonnen werk. Een poging. Als je linksaf wil, de wijk in, moet je op een soort vluchtheuvel staan met een stoplicht ervoor. Plek voor één auto. Dus als de auto naast je ook linksaf de wijk in wilt rijden, heb je een soort race tegen de klok om als eerste op die vluchtheuvel te staan. Zodat niet jij, maar je buurman noodgedwongen rechtdoor moet rijden.

Een rotonde handig?

Zou het niet handig zijn om daar gewoon een rotonde neer te zetten? Voor het New York Pizza-kruispunt is het wel wat gedoe, met die tram, maar vast niet onmogelijk. En voor het Domino’s Pizza-parkeerpunt is het helemaal een makkie. Er liggen daar wel tramrails, maar die zijn helemaal verroest. De enige tram die ooit misschien nog over de rails van de voormalig tram 3 zal rijden, is van het kaliber snerttram.
Sorry voor het kleinzerige geneuzel van uw stuurvrouw deze week. Ik sta hier ook maar aan de wal, als niet-planologisch expert. Een beetje oplossingen bedenken vanuit mijn frustraties vanwege herhaaldelijk toekijken. Ik denk dat als ik een paar kilometer verder aan een andere weg in Rotterdam ga wonen, ik ook zo’n nijdig stukje kon schrijven over een ander kruispunt bij een andere pizzeria. In Rotterdam zijn er namelijk niet zoveel rotondes. Rondjes rijden voor de veiligheid wordt hier alleen megalomaan ingekleurd: gigantische verkeerspleinen. Ik wil er voor pleiten om wat meer kleine rondjes te rijden voor de veiligheid. Te beginnen met het kruispunt voor mijn raam.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Screenshot 2017-08-11 16.13.53

Anneke Kortleve

Anneke Kortleve (1985) houdt van verschillende opties, groente, het geluid van een stem door een megafoon en voetbal. En Rotterdam natuurlijk. Ze studeerde rechten en journalistiek. Ze is een weekje gasthoofdredacteur tijdens de Vers Beton fictieweek. Schrijven is haar leven, liefst samen met Sam. Haar bedrijf heet Terra Cacti.

Profiel-pagina
Lees 7 reacties