Human interest22 augustus 2014

De Beste Stuurlui: Levensgevaarlijke kruispunten

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurvrouw Anneke Kortleve ergert zich aan het dringen bij kruispunten. Kunnen er niet meer kleine verkeersrotondes komen?

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui Beeld: Anniek Tijmes

Ik word meer dan eens opgeschrikt door een hoop gerinkel en scheldende mensen. Als ik uit mijn raam kijk, dan zie ik waar de bak herrie vandaan komt (althans, meestal weet ik al waar het vandaan komt, maar dan wordt het ook bevestigd). Twee auto’s zijn tegen elkaar gebotst.

Ik kijk uit op het stukje weg dwars door Blijdorp, vlak bij de Domino’s Pizza (Stadhoudersweg). Hier is veel doorgaand verkeer richting snelweg en de Spaanse Polder. Door de katapultconstructie zijn de kruisende wegen niet haaks gemodelleerd, waardoor mensen niet goed kunnen inschatten of iemand dichtbij is of ver weg (dichtbij dus, maar het lijkt wat verder weg). En of er iemand over een zebrapad stapt, daar houdt de mobilist zich al helemaal niet mee bezig. Staat er opeens zo’n achterlijke voetganger zijn recht op te eisen, waardoor hij onverhoopt keihard moet remmen. Nijdig wijst hij naar zijn voorhoofd, terwijl de moraalridder op zijn strepen staat op de weg.

Zelfde probleem 300m verder

Omdat stukjes beginnend met ‘ik’ en ‘opgeschrikt’ en ‘uit mijn raam’ vaak getuigen van slechte journalistiek of opinie, zal ik het probleem wat oprekken. Driehonderd meter verderop, bij de Schieweg, een probleem van dezelfde orde. Het gaat om het kruispunt bij de New York Pizza, wederom een pizzaboer.

Dit kruispunt heb ik een paar keer moeten oefen voordat ik het werkelijk snapte. Ik zal het proberen uit te leggen, maar vergeef me mijn onduidelijkheid. Visueel is het al haast onmogelijk, tekstueel is het eigenlijk onbegonnen werk. Een poging. Als je linksaf wil, de wijk in, moet je op een soort vluchtheuvel staan met een stoplicht ervoor. Plek voor één auto. Dus als de auto naast je ook linksaf de wijk in wilt rijden, heb je een soort race tegen de klok om als eerste op die vluchtheuvel te staan. Zodat niet jij, maar je buurman noodgedwongen rechtdoor moet rijden.

Een rotonde handig?

Zou het niet handig zijn om daar gewoon een rotonde neer te zetten? Voor het New York Pizza-kruispunt is het wel wat gedoe, met die tram, maar vast niet onmogelijk. En voor het Domino’s Pizza-parkeerpunt is het helemaal een makkie. Er liggen daar wel tramrails, maar die zijn helemaal verroest. De enige tram die ooit misschien nog over de rails van de voormalig tram 3 zal rijden, is van het kaliber snerttram.

Sorry voor het kleinzerige geneuzel van uw stuurvrouw deze week. Ik sta hier ook maar aan de wal, als niet-planologisch expert. Een beetje oplossingen bedenken vanuit mijn frustraties vanwege herhaaldelijk toekijken. Ik denk dat als ik een paar kilometer verder aan een andere weg in Rotterdam ga wonen, ik ook zo’n nijdig stukje kon schrijven over een ander kruispunt bij een andere pizzeria. In Rotterdam zijn er namelijk niet zoveel rotondes. Rondjes rijden voor de veiligheid wordt hier alleen megalomaan ingekleurd: gigantische verkeerspleinen. Ik wil er voor pleiten om wat meer kleine rondjes te rijden voor de veiligheid. Te beginnen met het kruispunt voor mijn raam.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Blijdorp, De Beste Stuurlui, rotonde en verkeer

Sectie: Human interest

kaart: Stadhoudersweg 71A, 3039 EA Rotterdam, Nederland
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *