Kunst & Cultuur1 oktober 2014

Cultuurpenning voor Dick Pakkert: over bestaande podia en verse geesten

Tijdens de opening van het culturele seizoen ontving Dick Pakkert, bekend als directeur van poppodium Rotown, de Cultuurpenning van wethouder Adriaan Visser. Reden voor Vers Beton om Pakkert aan de tand te voelen over zijn visie op de Rotterdamse popsector.

Backstage Rotown
Backstage Rotown Beeld Vera Olthof

“Dick Pakkert heeft in de afgelopen jaren veel betekend voor de Rotterdamse popsector. Rotown is als klein podium met een landelijk sterke positie al die jaren van zijn bestaan een stabiele factor in het poplandschap. Het college vindt popmuziek belangrijk en wil met het overhandigen van de penning dankbaarheid uitspreken voor Dick Pakkerts inzet om Rotown in de dynamische popsector zijn rol te laten spelen”, aldus het ‘ronkende juryrapport’. Sinds 2006 reikt Rotterdam een Cultuurpenning uit aan een persoon of organisatie die op cultureel gebied een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd. Dit jaar was het de beurt aan Pakkert.

“Ik was totaal verrast,” vertelt Pakkert, “ik kende die hele prijs niet. Ik voel me wel vereerd, moet ik zeggen. Het is toch leuk als je dood gaat en zo’n penning achter laat voor je kinderen. Het applaus tijdens de uitreiking was echt overweldigend. De wethouder zei in zijn speech dat ik niet echt makkelijk was geweest voor de ambtenaren, dat ze moeite met mij hadden. Dat vond ik een compliment. Maar het is ook wel een dubbel gevoel. Als ik die penning vier jaar geleden had gekregen, dan had ik er nog iets mee kunnen doen. Toen zat ik er nog midden in.”

Nieuw bloed en verse geesten

Pakkert is namelijk inmiddels gestopt met alles, behalve als directeur van de Horeca BV van Rotown en de afgesplitste BAR3. “Ik ben net drie weken op vakantie geweest. Ik ben heel druk geweest vorig jaar, vooral in mijn hoofd. Het was echt een beetje veel. Ik heb inmiddels de Unie verkocht, ik ben gestopt als directeur van de Stichting Live At Rotown en ook het Erasmus studentenpaviljoen doe ik niet meer. Financieel gaat het bij de programmerende Stichting Live At Rotown goed, en het is tijd voor nieuw bloed en verse geesten. Ik kreeg steeds meer moeite om alles vol te houden. Ook had ik geen zin meer om met de gemeente te bakkeleien over een paar centen.”

“Bij de laatste Cultuurnota heb ik me nog ongelofelijk ingezet voor de popsector. Ik ben ook een paar keer heel kwaad geworden, maar dat vind ik helemaal niet leuk. Wat bereik je ermee? Uiteindelijk zijn het allemaal politieke keuzes, daarom heb ik me ook zo kwaad gemaakt. Het gaat helemaal niet om inhoud of gezond verstand en daarom heb ik een ontzettende hekel aan politiek.”

Een poppodium bedruipt zichzelf niet

Pakkert reageert stellig op het nieuws over het op te knappen pakhuis waar AD vorige week over schreef: “Je kent dat spreekwoord over de ezel toch wel? Dit plan is natuurlijk ontzettend dom. Het zou heel mooi en leuk zijn om een dergelijk poppodium neer te zetten, daar heb ik me in het verleden ook voor ingezet met WATT, maar dat kost geld. De gemeente denkt dat het alleen de eerste paar jaar geld kost, en daarna zichzelf bedruipt. Dat is natuurlijk niet zo. Daar moeten ze ieder jaar geld in blijven stoppen. Uiteindelijk gaat het over een paar jaar mis en dan zeggen ze: heb je die popsector weer. Van dat negatieve imago zijn we nu net een beetje af.”

De schoen wringt volgens Pakkert daar waar de commerciële partij in beeld komt. “Als je geld hebt, ga je iets doen dat winstgevend is”, aldus Pakkert. “En dat is een goed poppodium niet. Daar kun je geen geld mee verdienen, dat moet je uit liefde en met subsidie doen. Dat pakhuis is bestemd voor 3000 man, daar zal dus vooral dance in komen, want daar verdien je uiteindelijk je geld mee. Of je moet De Dijk en Bløf gaan boeken. Die zaal krijg je niet gevuld met de bands die we hier zo graag willen hebben, die gaan naar Amsterdam of Tivoli. Op korte termijn krijg je die nooit van je leven naar Rotterdam.”

Investeren in bestaande podia

Het zijn roerige tijden in de popsector. Toch weet Rotown zich staande te houden, ondanks dat in Rotterdam het ene na het andere podium failliet gaat. Pakkert: “Het gaat om twee dingen: een goede stichting en een goede horeca BV. Dat versterkt elkaar. De BV doet een bijdrage aan de stichting met de eis dat er 100 bands neergezet worden. De subsidie gaat naar Stichting Live in Rotown en daarvoor programmeren ze niet alleen in Rotown, maar ook in andere zalen zoals het Erasmus studentenpaviljoen, de Maassilo, de Lightvessel, De Gouverne, de Schouwburg en de Doelen. Met het oog op de horecaopbrengsten, zou ik liever alles hier in Rotown programmeren. Maar ik heb hart voor ‘de zaak’. In die zin ben ik te weinig een zakenman geweest.”

Wat Paradiso in Amsterdam nu doet, een zaal openen aan de overkant van het IJ, zo is de stichting Live at Rotown al jarenlang bezig. Dat is volgens mij de oplossing voor de popsector, er zijn zalen genoeg. De gemeente zou meer moeten investeren in de bestaande podia. Je loopt zo het minste risico, en Live at Rotown bestaat uit professionals die weten waar ze mee bezig zijn.” Begin dus niet aan een nieuw poppodium als je er de komende tien jaar geen geld voor vrij kan maken. Breng liever nieuw leven in bestaande zalen als De Nieuwe Oogst. Het gebouw en de apparatuur zijn immers al gemeentelijk bezit.

Over de cultuurpenning Rotterdam De Cultuurpenning Rotterdam wordt vanaf nu ieder jaar uitgereikt tijdens de opening van het culturele seizoen. Per 2015 zal een nieuwe beoordelingscommissie het college over de toekenning van de penning adviseren. Deze commissie zal bestaan uit twee leden, die hun sporen in de Rotterdamse culturele sector hebben verdiend en bekend zijn met de culturele en maatschappelijke ontwikkelingen in Rotterdam. Tevens zullen de ontvanger van de penning in het voorgaande jaar en de directeur Cultuur van de gemeente Rotterdam vertegenwoordigd zijn in deze commissie.

UPDATE:
Vorige week stond in het AD dat de gemeente zijn hand op de knip zet, als het gaat om het mogelijk maken van een poppodium. In de oproep die deze week bekend is gemaakt staat dat er wel degelijk subsidie beschikbaar is voor de exploitatie van een middelgroot poppodium, al benadrukken ze dat “het initiatief uit de stad moet komen”. Betekent dat subsidie voor stenen of ook voor programmering, zoals Dick Pakkert graag ziet? De woordvoerder van wethouder Visser: “Niets is nog dichtgetimmerd. Maar we willen geen investeringssubsidie doen. De intentie is een structurele subsidie voor 6 jaar, zodat er perspectief is in ieder geval tot en met het nieuwe cultuurplan. Als een pand in ons eigendom is en verbouwd moet worden, wordt dat verrekend in huur.” Daarbij merkt de wethouder op dat het plan van Katoemveem van Langebach en Hanenberg niet in de scope van deze oproep valt gezien het aantal bezoekers (3000 t.o.v. 1200). Daarnaast moet de nadruk op pop liggen in plaats van dance.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:Adriaan Visser, cultuurpenning, dick pakkert, poppodium, Rotown en Rotterdam

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Nieuwe Binnenweg 19, 3014 Rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *