Kunst & Cultuur23 oktober 2014

“Rotterdam verdient een graffitibeleid”

Rotterdam ís graffiti. Dat stelt Dave Vanderheijden, van Hiphop in je smoel. Vers Beton sprak met hem over zijn plannen voor een graffitiroute, het vandalismecliche en de noodzaak aan gemeentelijk beleid.

Graffiti
Graffiti Beeld: Studio Sake

Jarenlang keek de bonte dame je doordringend aan vanaf het schoolgebouw aan de Heer Bokelweg. Vorige week werd zij met een laag witte verf bedekt. Op dat verse canvas verscheen een nieuwe creatie van de Rotterdamse graffitiartiest Ozon. Het is het eerste, zichtbare resultaat van het project Rewriters! Initiatiefnemer Dave Vanderheijden wil de geschiedenis van graffiti in Rotterdam tot leven brengen met een speciale route en een app. Zijn uiteindelijke streven is een gemeentelijk beleid voor straatkunst.

Vanderheijden is de eigenaar van de website Hiphop in je smoel. Aangezien graffiti een wezenlijk onderdeel is van hiphop is hij ook een liefhebber van de visuele uitingsvorm. In buitenlandse steden bezoekt hij dan ook graag routes die aan graffiti zijn gewijd. Tijdens die trips vraagt hij zich vaak af waarom er niet zo’n route in Rotterdam is. “Want ook hier is er een lange geschiedenis op het gebied van graffiti” zegt Vanderheijden in zijn kantoor aan de Delftsestraat, langs het spoor bij CS.

Opnieuw in beeld

Op loopafstand van zijn onderkomen staan al meerdere muren die hij wil opnemen in zijn route. Zoals de afbeeldingen aan de zijkant van Perron, de tekst op het Hiphophuis door Bruce Tsai en het steegje dat onder handen werd genomen in het kader van Cats vs Dogs.

Vanderheijden: “Met dit initiatief wil ik al die bestaande kunstwerken in beeld brengen. Daarnaast is het plan om vijftien nieuwe kunstwerken te creëren. Dat gaan we stap voor stap doen. Het werk aan de Heer Bokelweg is de eerste muur. De huidige afbeelding van de vrouw is getiteld Cryptic Duality en is in 2009 gemaakt door de Braziliaanse kunstenaar Horowai. Omdat er een verkeerde coating is gebruikt is het aan het afbrokkelen. Ozon was al lang bezig om toestemming te krijgen voor een nieuw werk op de muur en voegt zich nu bij het project Rewriters dat alle oude een nieuwe spuitbuskunst in de stad in kaart wil brengen.”

Schutting en toilet

De geschiedenis van graffiti in Rotterdam begint in de vroege jaren ’80. In de jaren daarvoor worden er al kreten op schuttingen en openbare toiletten gekalkt. In 1982 nodigt de gemeente de Amerikaanse graffitiartiest Lee uit om een schildering op de Lijnbaan te zetten. Plaats van afspraak is de zogeheten ‘berenkuil’, een kelderpand waar ooit Van Leest en nu G-star Raw zit.
Het is het eerste voorbeeld van de kleurrijke graffiti die in New York is ontstaan en de basis van wat we nu onder de kunstvorm verstaan. Ook Museum Boijmans van Beuningen koopt in die periode werken van Jean Michel Basquiat, Seen en Dondi aan. Vanderheijden: “Die werken zitten nog steeds in de collectie. Het zou mooi zijn als die weer eens in de toenmalige opstelling getoond worden.”

Vanderheijden: “Graffiti heeft bij veel mensen helaas nog het cliché-imago van vandalisme. Terwijl het een manier kan zijn om plekken op te fleuren. Ik gebruik dus liever de term straatkunst. In de app willen we dan ook een functie inbouwen waarmee buurtbewoners aan kunnen geven welke grauwe plekken ze willen laten voorzien van een muurschildering.”

Beleid please

Een ander onderdeel van de app is de mogelijkheid om met de layar-functie oude werken te zien op het beeldscherm. Voor de informatie en het beeldmateriaal wordt er gebruik gemaakt van verschillende bronnen. Hij wijst naar de archiefkast: “Er zijn al meerdere boeken verschenen zoals Hello, Our Name is Lastplak and We love to paint! van het Lastplak-collectief en Graffiti in Rotterdam door Rens Muis en Wessel Wessels. Ik heb contact gezocht met Wessel en hij heeft alle beeltenissen uit het boek nog en die mogen we gebruiken!”

Tijdens het onderzoek en de voorbereiding van het project kwam Vanderheijden er tot zijn verbazing achter dat Rotterdam geen gemeentelijk beleid heeft op het gebied van graffiti. Naast de realisatie van de route – met daarin verweven de vijftien nieuwe kunstwerken – en de informatieve en interactieve app is het ultieme doel inmiddels dan ook dat er een beleid komt.

Vanderheijden: “In andere steden met zulk beleid zijn legale plekken waar kan worden gespoten. Het resultaat is dat er veel minder illegale graffiti is. Dat scheelt behoorlijk aan schoonmaakkosten. Bovendien kan zo jong talent worden gesteund. Veel vermaarde kunstenaars zijn op straat begonnen als graffitiartiest. Rotterdam kan zich daar gezien de flinke aanwezigheid van kunstenaars en voorbeelden van buitenkunst mee onderscheiden.”

Reageer of deel op Social Media

Tags:Dave Vanderheijden, geschiedenis, graffiti, hiphop, Lijnbaan en Rotterdam

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: lijnbaan, rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *