voor de harddenkende Rotterdammer

Het had een festival met dezelfde impact als die van het Amsterdam Dance Event moeten worden. Zover is het nog niet met Rotterdam Beats. Hoewel, een aanbod om naar de VS te verhuizen, is ook niet misselijk.
Camo & Krooked @ Perron 4 - Photo Credits Mike Breeuwer
Komend weekend beleeft Rotterdam Beats haar lustrum. Dat was geen vanzelfsprekendheid, zeker niet nadat Buma Cultuur zich terugtrok als hoofdsponsor.
Vier jaar lang organiseerde Buma Cultuur Rotterdam Beats. De oorspronkelijke ambitie was om het festival vol hiphop, soul, future beats, bass en reggae uit te laten groeien tot een evenement met dezelfde impact als het Amsterdam Dance Event. Ondanks het wegvallen van de hoofdsponsor in maart ging de organisatie, met Gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals als trouwe geldschieters, gewoon door. Het resultaat is een programma vol (inter-) nationaal gerenommeerde acts.
Komend weekend vindt zodoende alweer de vijfde editie plaats bij BAR, Perron, BIRD, TwentySix, Empire, Groos en het financieel geplaagde HipHopHuis. “Rotterdam Beats zorgt voor veel aanloop, dus zou het een perfect moment voor hen zijn om bijvoorbeeld een collectebus neer te zetten”, zegt festivaldirecteur Roger Brouwn.
Het HipHopHuis is overdag samen met BAR het centrale punt voor de conferentie met onder meer workshops, presentaties, demonstraties en interviews met internationale partijen. In de avond volgen er optredens en showcases van artiesten die meestal nog aan het begin van hun carrière staan. Dit jaar zijn de grote namen de Amerikaanse rapper Future en de Oostenrijkse producer Dorian Concept, al zijn zij nog niet bekend bij het grote publiek. Ook rapper Your Old Droog, Sophie en de lokale helden Broederliefde, Noizboiz en Ronnie Flex zijn bijvoorbeeld geboekt.

Niet de makkelijksten

Ondanks het gehalveerde budget en een korte voorbereidingstijd is Brouwn tevreden over de programmering. Hij hoopt op minstens vijfduizend bezoekers, hoewel hij als agent, boeker, voormalig creatief directeur van Nieuwe Oogst en Corso en dj de reputatie van het Rotterdamse publiek kent én vreest: “Rotterdammers zijn niet de makkelijksten. Ze zijn lastig binnen te krijgen. Ik heb daar nog steeds geen verklaring voor. Terwijl we volgens mij met ons aanbod aansluiten bij wat jongeren in de stad luisteren op dit moment. Dat is breed en dus hebben we ook een flinke verscheidenheid aan artiesten en stijlen. Er is voor ieder wat wils.”
Toch is Rotterdam onlosmakelijk verbonden met Rotterdam Beats, vindt Brouwn. “De hele beleving en uitstraling van Rotterdam horen bij dit festival en bij wat het uitdraagt. Gelukkig onderkennen de gemeente Rotterdam en Rotterdam Festivals onze waarde. Vanuit de hele wereld komen professionals en voorlopers naar de stad. Het Hilton zit straks vol met afgevaardigden van onder meer The Fader, WeTransfer, Mixcloud en Boiler Room.”
Het zijn niet de enige buitenlandse bigshots die Rotterdam Beats bezoeken, weet de directeur. “Grote buitenlandse boekers, agenten, platenlabels en andere professionals uit de scene nemen ons inmiddels serieus. Riggs Morales bijvoorbeeld. Hij werkt intensief samen met grootheden als Eminem en 50 Cent en is al twee keer te gast geweest. Hij heeft voorgesteld om het festival naar de Verenigde Staten te verplaatsen omdat hij de opzet en missie zo goed vindt. Hij bood aan iedereen in zijn adresboekje te benaderen als we het zouden doen!”

Zelf zien te redden

Ondanks het genereuze aanbod blijft Rotterdam Beats gewoon in de stad die het festival deels haar naam gaf. Dit jaar zijn alle activiteiten en optredens geconcentreerd rond het Schieblock, met Club Empire aan het Grote Kerkplein iets verder weg van het epicentrum. “Je merkt dat de podia zich nu ook weer meer inzetten voor het festival”, zegt Brouwn. “Misschien juist omdat Buma er niet meer is als hoofdsponsor en we het samen zelf moeten zien te redden.”
Tijd, dat is wat Rotterdam Beats nodig heeft. “Het Amsterdam Dance Event liep de eerste jaren ook niet. De initiatiefnemers van Buma hebben voor de eerste editie van Rotterdam Beats aangegeven dat zoiets meer dan zeven jaar duurt. Dat gaan we dus doen: doorzetten, uitbouwen, het festival de tijd geven. En Buma? Die mag altijd weer aansluiten.”
Tickets kopen? Hier moet je zijn.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Jeroen Veenstra

Jeroen Veenstra

Jeroen Veenstra (1978) is die jongen die bij elk Rotterdams Facebook-evenement obsessief op misschien staat. Zo blijft hij namelijk van alles op de hoogte in zijn geliefde geboortestad. Vervolgens is hij dan meestal natuurlijk wel gewoon aanwezig. Al dan niet uit naam van een lokaal medium.

Profiel-pagina
Lees één reactie

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton