Human interest28 november 2014

De Beste Stuurlui: Ongegeneerd trots én kritisch op Rotterdam

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Bart van der Zande is trots én kritisch op Rotterdam. Hij vindt daarom alleen maar bedenkingen hebben tegen het gejubel over de stad en de marketing onzin.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui Beeld: Anniek Tijmes

 

Rotterdam is een rauwe arbeidersstad. We hebben niet veel, zijn laagopgeleid, stropen onze mouwen op en werken allemaal in de haven. We doen normaal en blazen niet hoog van de toren. Niet lullen maar poetsen. En zo is dat.

Een stad vol met problemen, armoede en werkeloosheid, vooral ‘op Zuid’. Daar zijn pas problemen. En die problemen pak je aan door allemaal je mouwen op te stropen en hard te werken. Gewoon allemaal, stuk voor stuk, handen uit de zakken en in de modder die knuisten. Het liefst tot aan Aboutaleb aan toe. Want dat is Rotterdam.

Zoals Zihni Özdil in zijn vernietigende stuk over de Markthal al schreef: “Rotterdam heeft het hoogste aantal lage inkomens en de meeste werklozen. Dat zijn de echte Rotterdammers.” Echte Rotterdammers hebben lage inkomens en zijn werkloos! Het artikel wist één dag na de opening wie de komende tijd in de Markthal zouden komen (hipsters only) en om welke reden de Markthal slecht is voor de stad.

Ook Vers Beton’s finest, Vincent Cardinaal, bood een stok om alle positieve aandacht over de stad van tafel te kunnen slaan. Zie je nou wel, Rotterdam is een stad met vooral heel veel problemen. Al die lijstjes die moeten wel gekocht zijn. Of nog erger, Rotterdam heeft ‘city marketing’ bedreven.

Vincent roept de stad dan ook op om te stoppen met marketing en de problemen aan te pakken. Het wordt tijd dat de twee dames die verantwoordelijk zijn voor de Rotterdamse pr achter hun bureau vandaan komen en ‘arme’ en werkloze mensen gaan helpen! De echte Rotterdammers.

Schamen voor trots zijn op stad

Het moge duidelijk zijn: het nieuwe optimisme dat heerst in de stad wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Sterker nog, ik zou me eigenlijk moeten schamen dat ik elke dag trotser word op mijn stad. Misschien mag je het wel voelen, maar spreek het niet uit! Die tijd had je immers ook kunnen besteden met echte problemen aankaarten en aanpakken.

De huidige anti pro-beweging gaat naar mijn idee aan een aantal dingen voorbij. Ten eerste, marketing van een stad kan ook bijdragen aan de ontwikkeling. Een aantrekkelijke stad trekt meer mensen aan, creëert meer economie, meer banen en dus minder ‘echte werkloze Rotterdammers’.

In de tweede plaats wordt er vanuit gegaan dat het kiezen is: kritisch blijven en op problemen blijven richten óf wat al goed gaat promoten. Als je het ene bejubelt, betekent dat niet per definitie dat je het andere negeert. Volgens mij kan het prima samen gaan. Laten we dan ook niet stoppen met de marketing. Laten we met zijn allen ongegeneerd trotse ambassadeurs zijn van onze stad met de New York Times onder de arm én laten we kritisch blijven op de topklasseringen in de negatieve lijsten.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:arbeiders, De Beste Stuurlui, markthal, Rotterdam Marketing en vincent cardinaal

Sectie: Human interest

Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *