voor de harddenkende Rotterdammer

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Bart van der Zande is trots én kritisch op Rotterdam. Hij vindt daarom alleen maar bedenkingen hebben tegen het gejubel over de stad en de marketing onzin.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

 
Rotterdam is een rauwe arbeidersstad. We hebben niet veel, zijn laagopgeleid, stropen onze mouwen op en werken allemaal in de haven. We doen normaal en blazen niet hoog van de toren. Niet lullen maar poetsen. En zo is dat.
Een stad vol met problemen, armoede en werkeloosheid, vooral ‘op Zuid’. Daar zijn pas problemen. En die problemen pak je aan door allemaal je mouwen op te stropen en hard te werken. Gewoon allemaal, stuk voor stuk, handen uit de zakken en in de modder die knuisten. Het liefst tot aan Aboutaleb aan toe. Want dat is Rotterdam.
Zoals Zihni Özdil in zijn vernietigende stuk over de Markthal al schreef: “Rotterdam heeft het hoogste aantal lage inkomens en de meeste werklozen. Dat zijn de echte Rotterdammers.” Echte Rotterdammers hebben lage inkomens en zijn werkloos! Het artikel wist één dag na de opening wie de komende tijd in de Markthal zouden komen (hipsters only) en om welke reden de Markthal slecht is voor de stad.
Ook Vers Beton’s finest, Vincent Cardinaal, bood een stok om alle positieve aandacht over de stad van tafel te kunnen slaan. Zie je nou wel, Rotterdam is een stad met vooral heel veel problemen. Al die lijstjes die moeten wel gekocht zijn. Of nog erger, Rotterdam heeft ‘city marketing’ bedreven.
Vincent roept de stad dan ook op om te stoppen met marketing en de problemen aan te pakken. Het wordt tijd dat de twee dames die verantwoordelijk zijn voor de Rotterdamse pr achter hun bureau vandaan komen en ‘arme’ en werkloze mensen gaan helpen! De echte Rotterdammers.

Schamen voor trots zijn op stad

Het moge duidelijk zijn: het nieuwe optimisme dat heerst in de stad wordt niet door iedereen met gejuich ontvangen. Sterker nog, ik zou me eigenlijk moeten schamen dat ik elke dag trotser word op mijn stad. Misschien mag je het wel voelen, maar spreek het niet uit! Die tijd had je immers ook kunnen besteden met echte problemen aankaarten en aanpakken.
De huidige anti pro-beweging gaat naar mijn idee aan een aantal dingen voorbij. Ten eerste, marketing van een stad kan ook bijdragen aan de ontwikkeling. Een aantrekkelijke stad trekt meer mensen aan, creëert meer economie, meer banen en dus minder ‘echte werkloze Rotterdammers’.
In de tweede plaats wordt er vanuit gegaan dat het kiezen is: kritisch blijven en op problemen blijven richten óf wat al goed gaat promoten. Als je het ene bejubelt, betekent dat niet per definitie dat je het andere negeert. Volgens mij kan het prima samen gaan. Laten we dan ook niet stoppen met de marketing. Laten we met zijn allen ongegeneerd trotse ambassadeurs zijn van onze stad met de New York Times onder de arm én laten we kritisch blijven op de topklasseringen in de negatieve lijsten.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Bart van der Zande

Bart van der Zande

Bart van der Zande (1988) onderneemt en organiseert graag. Helemaal als het grote liefde Rotterdam voorwaarts stuwt. Daarom: mr.Watson, Vers Beton, Vroes en Rotterdamse Nieuwe.

Profiel-pagina
Lees 12 reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton