Voor de harddenkende Rotterdammer

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Paul Smits vindt dat de fietser te veel heilig wordt verklaard in Rotterdam. Spookfietsen is er een goed voorbeeld van. Wat meer handhaving van de regels zou geen kwaad kunnen.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

India heeft de heilige koe die je omzichtig moet benaderen. Je rijdt er met een boog omheen, ook al ligt het beest godsgruwelijk in de weg. Nederland heeft de fietser die je omzichtig moet benaderen. Ook al rijdt die zonder licht in het donker, aan de verkeerde kant van de weg of haalt die de gekste capriolen uit: kom niet aan de fietser! Automobilisten weten het: bij een botsing met zo’n ongemotoriseerde verkeersdeelnemer moet de automobilist normaliter betalen. Schuldig of niet.
Voor Rotterdam in het bijzonder is het fenomeen van spookrijden populair, zo constateerde Metro al. Aan de verkeerde kant van de weg rijden door fietsers gebeurt hier overal. Ik zeg het als iemand die veel autorijdt én fietst. Ja, de fietser is kwetsbaar en de klos bij een aanrijding. Maar een keertje goed in de spiegel kijken, kan geen kwaad.
Enkele voorbeelden? Het is bijvoorbeeld oppassen bij het zogeheten ‘Muizengaatje’, waar je onder het spoor langs rijksweg 20 naar de Bergweg rijdt. Soms komen er onverwacht tegenliggers van Gordelwegzijde naar beneden gezoefd, zonder dat je daar zicht op hebt. Een tijdje geleden was het resultaat een op de grond liggend meisje, nadat iemand van de ‘goede’ kant haar niet meer kon ontwijken. Op mijn fietsrit naar de Kuip zijn ook de Mariniersweg, Blaak en de Willemsbrug populair bij spookfietsers.

Rotondes andersom

In de auto schrik je je rot van fietsers die rotondes andersom nemen. Maar ook als je bij een kruising met verkeerslicht rechtsaf wilt slaan loert het gevaar. Denk je goed te hebben gekeken, zie je een spookfietser over het hoofd die rechtsaf de weg vervolgt (waar je alleen rekent op rechtdoorgaande fietsers). Gevolg: je rijdt hem bijna van de sokken en ziet in de achterruit een opgestoken middelvinger.
De Fietsersbond wijt het fenomeen vooral aan de autovriendelijkheid van Rotterdam. Tweerichtingspaden, meer rotondes (!) maar ook boetes zouden helpen. Nou vind ik het als fietser wel meevallen met de moeilijkheidsgraad: veel aparte paden en duidelijk gemarkeerde stroken. Fysieke ingrepen hebben daarom niet mijn voorkeur.
Wel heb ik nog nooit spookfietsers, die uit gemak de kortste weg nemen, bekeurd zien worden. Daar valt een wereld te winnen. Weg met de slachtofferrol voor de fietsers. Een ideetje voor de politie om eens het verbod op spookfietsen te handhaven? Rotterdam wordt op andere gebieden steeds veiliger, dus daar moet menskracht voor zijn. Of mogen parkeercontroleurs ook eens deze verkeersovertredingen aanpakken?
Het gemeentebestuur wil van gebiedscommissies ideeën om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit zijn er alvast een paar.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Paul Smits

Paul Smits

Paul Smits houdt van Rotterdam en woont daar al zijn hele leven. Van huis uit politicoloog, werkt als journalist. Favoriete plekken: Kuip, Oude Noorden, Rotte. Voor Vers Beton eindredacteur.

Profiel-pagina
Lees 27 reacties
  1. Profielbeeld van Bas
    Bas

    Paul, die spookfietsers zijn reuze irritant tenzij het de afspraak wordt. Daar ben ik dan ook helemaal voor, tenminste langs de grote boulevards. Die zijn ook niet te doen door gebrek aan oversteek plaatsen. Denk aan de tunnelbak op de Blaak. Gewoon stippellijn erbij en aan beide kanten fietsen. Andere maatregel: kruisingen alle fietsers tegelijk op groen. Dan kun je schuin oversteken en is spookrijden vaak niet meer nodig. Deze regel is in Groningen bijvoorbeeld heel normaal. Maar dat is dan ook de “G-spot van het fietsen” aldus Michael Colville-Andersen, de fietsgoeroe van de wereld. Voor meer van dit soort relaxte ideeen zie http://www.copenhagenize.com

  2. Profielbeeld van Willem
    Willem

    Open zenuw! Ja! mee eens.
    Reuze irritant, Coolsingel, Mathenesserbrug, Blaak beide kanten.
    Fietspaden tweerichtingsverkeer maken, maar wél met witte lijnen ertussen, maar daarnaast gewoon aan je eigen kant blijven fietsen.
    Heb een fiets naar de sloop kunnen brengen nadat een spookfietser van de westzeedijk de westersingel naar beneden kwam suizen. Frontale botsing, voorvork in de prak. Mijn nog enigszins bedaarde opmerking: “goh, mijn fiets kapot en dat is jouw schuld” werd beantwoord met de mededeling dat fietsers toch altijd aan beide kanten mogen rijden…
    ahum, met de woorden politie bellen was hij al weg, op zijn fiets die het schijnbaar nog wél deed.

  3. Profielbeeld van Paul Smits
    Paul Smits

    Duidelijkheid is inderdaad gewenst: dat kan ook door tweerichtingsverkeer maken, tenminste als daar ruimte voor is. Anders wordt het lastig met inhalen of als je met zijn tweeën naast elkaar fietst.

  4. Profielbeeld van Zeger
    Zeger

    Ocharme automobilist!!
    Sorry hoor, maar uitgerekend over Rotterdam gaan zitten miepen dat het te gortig wordt met de fietsers getuigt niet van veel ervaring met de rest van de randsteden.

    Rotterdam is een waar Walhalla voor de automobilist en om dan af te gaan zitten geven op de fietser die een paar hoekjes afsnijdt om door het centrum te geraken is wel een beetje ondankbaar t.o.v. de zeeën van ruimte die je met de auto krijgt.
    Ben je werkelijk verbaasd dat een fietser, bij de hoeveelheid stoplichten (4) die genomen moeten worden om twee keer links af te slaan, liever een blokje aan de verkeerde weghelft rijdt? Helemaal als het pijpenstelen regent en er een flinke wind staat op de Westblaak?

    Zolang er in Rotterdam snelwegen door het centrum lopen lijkt het me bijzonder naief om te denken dat fietsers niet een paar trucjes gaan uithalen om op hun bestemming te raken. Ik denk dat de politie zich wel bewust is van de kwetsbare positie van fietsers in Rotterdam en daarom liever de aandacht ergens anders aan besteedt.

    Als je Rotterdam veiliger wilt maken, kijk dan eens over je schouder voor je je portier opengooit op de N.Binnenweg bijvoorbeeld.

      1. Profielbeeld van Paul Smits
        Paul Smits

        Het gaat niet om enkele fietsers, maar heel wat. Dit stuk is vooral geschreven als fietser en bedoeld om niet weer eens alleen maar de schuld te geven aan de automobilist. Als spookfietsers geen rekening houden met anderen, dan kan dat gevaarlijk en irritant zijn.

      2. Profielbeeld van Zeger
        Zeger

        Dat de één wat handiger en correcter spookfietst dan de ander is een andere kwestie. Daar kun je alleen met twee-richtingspaden beter gedrag afdwingen. (Voor die paden zal de auto ruimte moeten maken.)

        -Om het autoverkeer heen rijden-, waar je als fietser in Rotterdam toe veroordeeld bent, is een kunst op zich. Dan kun je braaf de getekende lijnen op de weg gaan volgen, of je kunt gewoon op een enigszins verantwoorde manier een efficiëntere weg zoeken via de overige beschikbare voet- of fiets-oversteek plaatsen en anticiperen op het feit dat anderen dat ook weleens zouden kunnen doen.

        Dat je je dan enigszins bewust bent van het feit dat je spookrijdt lijkt me wel noodzakelijk. Dat sommigen (o.a. scooters) dat op een gigantisch asociale manier doen is niet zozeer een verkeersprobleem maar een persoonlijk probleem.. dat is net zoals mensen die links op de roltrap stil blijven staan, of zoals fietsers die zover mogelijk doorrijden tot aan het stoplicht naast alle andere wachtenden (“ik wil als eerste weg!”) en dus het hele fietspad in de breedte blokkeren (reageerder danielle hieronder?) voor mensen die er langs willen (want rechtsaf bijv.).

    1. Profielbeeld van D.Hopman
      D.Hopman

      Ik schopte ze vroeger regelmatig van de fiets als mij zo idioot lees spookrijder mij te gemoed kwam,liever hij of zij gewond dan ik die me wel aan de regels houd

  5. Profielbeeld van danielle
    danielle

    Zeker nu het zo vroeg donker is, is het bloedlink. Want vaak ook nog zonder licht. Je bent slecht zichtbaar en je wordt niet verwacht. Niet door de automobilist, maar ook niet door scooters en zelfs je collega-fietsers. En waar ik me als fietser helemaal aan irriteer is, zijn die spookrijders die bij drukke kruispunten met stoplichten ook nog eens door rood gaan en dan verwachten dat de wachtende mensen aan de andere kant plaats maken. Dus ja, bekeuren maar.

  6. Profielbeeld van Tara Lewis
    Tara Lewis

    Ik ben een notoire spookfietser. Inderdaad, omdat wachten en omfietsen eindeloos lang duurt. Als je om de hoek van het fraaie Drooglever-Fortuynplein woont leer je vanzelf dat het spookrijden of te laat komen is. Volgens mij zijn er ondertussen wel genoeg boetes voor fietsers, en de dag dat alle auto’s netjes stoppen op de rotonde moet echt nog komen.

  7. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Waar wel iets aan gedaan mag worden bij spookfietsers is dat ze blijk geven van het besef dat ze mogelijk iets irritants en soms zelfs gevaarlijks doen. Ze vormen een gevaar voor de gevaarlijke ouders die hun zwabberende peuters al over de fietspaden laten fietsen. Vergeet ook de niet in te halen bakfietsvarianten volgeladen met jong kroost. En de woonwerkverkeer aspirant Eddy Merkxen en Jopie Zoetemelks die hun een godsvermogen kostende rijwiel wel even te gelde willen maken door al: “Hé joh, ga eens aan de kant” hun recht op racefietsen te claimen. De oudere fietser met zijn elektrofiets die de grenzen van hun tanende fysiek aftasten met hun ijzingwekkende snelheden.
    Laten we een beetje meer begrip hebben voor elkaar, ook op het fietspad. Het is gevaarlijk buiten. Met dat begrip wordt het een stuk minder gevaarlijk.

  8. Profielbeeld van Petra
    Petra

    Hartgrondig mee eens! Het neemt echt hand over hand toe en het is vreselijk storend en bovendien gevaarlijk. Ik weet van tenminste één dodelijk ongeval en één gebroken nek als direct gevolg van spookfietsen.

    En doe dan meteen wat aan die idioten die al whatsappend of met oordoppen op rondfietsen en denken dat er verder geen verkeer bestaat.

    Voor mij persoonlijk is dit verkeersergernis #1.

  9. Profielbeeld van Cas
    Cas

    Allereerst een compliment aan de Rotterdamse automobilisten. Hoevaak ik voorrang krijg terwijl ik het niet heb…. heel vaak. Thumbs up! En of ze dat nu doen omdat ze niet willen betalen, of niet van bloed houden… maakt me niet uit, ik maak veel hoffelijkheid mee.
    Bij het Drooglever-Fortuinplein is een paar jaar geleden een stuk fietspad geschrapt en daarom wordt daar ook notoir gespookt, mits je dat enigszins defensief en oplettend doet is daar wel begrip voor op te brengen. Maar als hard-core fietsforens Noord-Zuid vv zie ik inderdaad veel lomp fietsgedrag. Arrogant, gevaarlijk en gênant, want zonder licht, spookrijdend en Facebookend oid. Enigszins tegen mijn zin moet ik toegeven dat ik denk dat een paar grote, goed gecoördineerde handhaafacties de veiligheid kunnen vergroten. De bekeurde fietser zal zijn/haar verontwaardiging massaal met lotgenoten delen en die gaan zeker beter opletten. Tegelijkertijd zou ik er voor willen pleiten ook het verbod op bellen in de auto met een paar slimme handhaafcampagnes terug te dringen. Minstens zo gevaarlijk als spookfietsen.

  10. Profielbeeld van Stéphan Lam
    Stéphan Lam

    Ik ben blij dat dit nu meer onder de aandacht komt. Ik ben laatst op een haar na slachtoffer geworden van een uitglijdende spookscooteraar op de Coolsingel. Het zijn dus niet alleen fietsers die zich hier schuldig aan maken. (Stuur gelijk die irritante pizzascootertjes de weg op, in plaats van het fietspad).

    Van mij mag er op het traject Schieplein – Schieweg – Schiekade – Coolsingel(!!) – Schiedamsedijk – Erasmusbrug(!!!!) – Laan op Zuid hier keihard tegen opgetreden worden. Het is namelijk levensgevaarlijk. Misschien hier en daar iets aan de infrastructuur doen, maar volgens mij zit het grootste probleem in het gedrag van mensen.

  11. Profielbeeld van Daan
    Daan

    Als ik zo het aantal pleidooien voor regelhandhaving en voor het instellen van diverse nieuwe verboden op VB heb bijgehouden de afgelopen tijd, kom ik uit op ongeveer 1,25 regelhandhaver per ingezetene burger in Rdam.

    Waarschijnlijk komt dat doordat iedere ingezetene in Rdam eens per maand wel een paar regels overtreedt, of het nou gaat om verkeer, het nafluiten van vrouwen op straat of het ten onrechte weigeren van betaald werk. De oplossing zou dus zijn – het pleidooi van dhr. Lam hierboven indachtig om ‘keihard op te treden’ – om iedere Rdammer eens per maand eens per maand een boete van 1000 euro uit te schrijven. En als iemand kan aantonen een maand lang geen regels te hebben overtreden, kan ie een verzoek bij de gemeente indienen voor restitutie.

    Dat scheelt een hoop mankracht qua regelhandhavers. Plus je bent af van die idiote regel dat een ieder onschuldig is totdat het tegendeel is bewezen. In het verleefbaarde Rdam moet ik met dit voorstel toch wel de handen op elkaar krijgen, lijkt me.

  12. Profielbeeld van Stéphan Lam
    Stéphan Lam

    Goed plan, Daan! Ik heb vandaag een stukje op de stoep gefietst op de Goudsesingel, dus ik hoef deze maand geen verzoek voor restitutie in te dienen.

    ‘Keihard’ klinkt misschien een beetje Leefbaar, maar omdat het nogal gevaarlijke situaties oplevert mag er wat mij betreft tegen opgetreden worden. Zacht optreden is ook prima, zolang het maar effect heeft.

  13. Profielbeeld van michael ras
    michael ras

    Ik zocht nog een voorbeeld van het ‘guerilla-gevoel’ van de fietser, of bedoelde ik nou het ‘dat moet toch kunnen gevoel’, of was het nu gewoon de morele superioriteit van de fietser. En gelukkig, ik word op mijn wenken bediend.

    De fietser weet immers zelf wel wanneer het wijs is om de regels te vervangen door zijn eigen normen…. (dat andere verkeersdeelnemers veelal wel van die regels uitgaan is hooguit een gebrek aan intelligentie bij die groep)

    Breaking the rules and proud of it, lees ik hier toch wel terug in de reacties.

    Fietsen lijkt zo sociaal, maar niets is a-socialer dan de verongelijkte fietser die na 30 overtredingen op zijn gehaaste woonwerkrit zijn iphone-oortjes nog even uitdoet (want dan kan hij je excuses horen) om jou de les te lezen wanneer jij durft over te steken bij het fietspad.

    Zoals bij alles geldt hier ook, goed faciliteren is beter dan uitgaan van het inschattingsvermogen van de verkeersdeelnemer zelf. Daar is net zoals bij de voetganger en automobilist en scooterrijder ook namelijk bij de fietser nogal wat zelfkritiek afwezig.

  14. Profielbeeld van Martijn
    Martijn

    Als fietser heb je zelf het meeste last van spookfietsers. De rotonde op de kruising Beukelsdijk – Heemraadsingel en het smalle fietspad langs de Beukelsdijk zijn ’s ochtends altijd een ramp met hordes spookfietsende leerlingen van het Marnix.

    Een klein stukje spookfietsen is soms wel onvermijdelijk, namelijk tussen punt van vertrek/bestemming en het punt waar je kan oversteken als er bijvoorbeeld een verhoogde trambaan ligt.

    Bij sommige voorrangsrotondes vraag ik me soms af of het het niet veiliger is ze verkeerd om te nemen als fietser. Als ik van de Beukelsweg naar de Beukelsdijk ga, neem ik altijd keurig de juiste route op de voorrangsrotonde op het Burg. Meineszplein. Ik word dan steevast bijna over gereden door een auto die uit de Burgemeester Meineszlaan komt voor wie ik van links kom. Fietsers die daarentegen de rotonde verkeerd om nemen hebben niet alleen een kortere route, ze komen ook van rechts voor het verkeer van de straten die op de rotonde uitkomen, waardoor ze minder gemakkelijk over het hoofd worden gezien.

    Maar goed, het haalt het niet wat gevaar betreft bij automobilisten die problemen hebben met de regel “rechtdoor op dezelfde weg gaat voor” bij rechtsafslaan voor een groen stoplicht. Vooral als je langs het Erasmus MC naar de Nieuwe Binnenweg fietst over de ‘s-Gravendijkwal en je steekt de Rochussenstraat over is het levensgevaarlijk. Het loopt een beetje af, dus je krijgt snelheid en als het stoplicht dan groen is, is de neiging vol door te fietsen. Alleen word je dan met grote zekerheid gepakt door een auto die rechtsaf de Rochussenstraat op wil gaan. Maar het speelt bij alle kruispunten met stoplicht waar het stoplicht van rood op groen springt op het moment dat je aan komt fietsen; automobilisten die al een tijdje voor het stoplicht hebben staan te wachten vergeten steevast nog even in de spiegel te kijken voor ze rechtsaf slaan.

    1. Profielbeeld van Zeger
      Zeger

      Heel herkenbaar dit. Toch kan ik je argumentatie wat betreft de rotonde niet echt volgen. Dat auto’s soms moeite hebben met stoppen voor fietsers op rotondes wil ik niet tegenspreken, datzelfde geldt overigens voor veel fietsers (die denken: oh, daar pas ik nog wel naast aan de buitenkant, ongeacht de haaientanden).
      Wat ik niet begrijp is dat je redeneert dat het uit zou maken of je van links of rechts komt als fietser op die rotonde. Sterker nog, als je van rechts komt op een rotonde heb je meer kans over het hoofd te worden gezien (tenzij het twee-richting-fietspad is).
      Iedereen die een rotonde nadert hoort naar links te kijken, immers de rotonde heeft altijd voorrang, ik ben dan ook groot tegenstander van twee-richting-fietspaden om rotondes, als je dood wilt rijdt je in tegenovergestelde richting rond.

  15. Profielbeeld van Tara Lewis
    Tara Lewis

    Vanochtend stond ik op de Blaak, te wachten op het groene licht aan de voet van de Erasmusbrug. Gemiddeld sta je hier een kwartier te wachten. Je hebt een aantal keuzes waar je kunt wachten. De keuze om naast de reeds wachtende fietsers te wachten, daarbij geen ruimte overlatend aan het overige verkeer. De keuze om de kruising met het andere fietspad te wachten waardoord er niemand van links meer langs kan, de brug op. En dan de laatste keuze, om vóór de hoek te wachten. Het gevolg, toeteren, boze scooterrijders (“Er moeten ook mensen de hoek om”), naar de stoep uitwijkende fietsers en frustratie alom.

    Toen ik daar vanochtend gefrustreerd wegfietste moest ik denken aan de morele verontwaardiging in de reacties hier, op al die asociale fietsers. Wat mij betreft zijn het de sissende, ongeduldige, continu op anderen afgevende mensen die de aso’s zijn, en het fietsverkeer in Rotterdam onnodig grimmig maken.

    1. Profielbeeld van Michael Ras
      Michael Ras

      “gemiddeld sta je hier een kwartier te wachten” , ik denk dat er best iets tussen ‘altijd groen voor fietsers’ en jouw beleving zit, maar ik denk dat je overdrijft, sterker zou ik het vinden als je dan echt je klokkie aanzet en aangeeft hoe lang het echt duurt.

      Overigens noem je een aantal zaken waarvoor je ook de oplossing al aangeeft. Als er mensen voor het stoplicht al staan te wachten ga je er dus niet naast maar achter staan, als dit een andere weg kruist, dan laat je die vrij. misschien sta je dan straks wel 15 meter van het verkeerslicht en tsja dan…
      Ja dan wat eigenlijk? Dat probleem is er dus feitelijk niet. Wellicht de angst om het groene licht niet te halen, dat hebben alle verkeersdeelnemers in de stad helaas wel eens (of vaak).

      en helaas is het niet het Fietsverkeer in Rotterdam wat grimmig is, want fietsers begeven zich in Het verkeer en daar knelt de schoen vaak, dat afwezige besef, bij fietsers! We moeten het met elkaar leefbaar houden en daar heeft de fietser evenzeer een rol (ten overvloede, naast ieder ander dus). Het afgeven op andere verkeersdeelnemers komt juist vaak uit de hoek van de fietsers omdat zij lijken te vinden dat zij moreel gezien de juiste vervoerskeuze hebben gemaakt, dus de laatste opmerking is best grappig. Vond ik dan, want ik kan er inmiddels weer om lachen.

      1. Profielbeeld van Petra
        Petra

        Heel veel verkeersdeelnemers hebben last van blinde vlekken. Mensen die bijna alleen maar in de auto zitten hebben geen oog voor (brom)fietsers, mensen die bijna alleen maar op de (brom)fiets zitten hebben geen oog voor voetgangers etc etc.

        Maar het lijkt soms inderdaad alsof fietsers en voetgangers niet het gevoel hebben dat zij verkeersdeelnemers zijn en dat hun aandacht voor het verkeer hoognodig is. En dus doen ze maar wat. Voetgangers op de Coolsingel wandelen zonder op of om te kijken het fietspad op (en zijn beledigd als je vervolgens uitvalt tegen ze omdat je nog nét kunt stoppen). Fietsers overal doen aan spookfietsen en slingerend fietsen, maar ook aan zich geheel aan het verkeerd onttrekken door luide muziek, whatsapp en andere elektronische afleiding.

  16. Profielbeeld van syp
    syp

    spookfietsen helemaal uitbannen, ook de tweerichtingspaden opheffen, dat maakt dat het een gewoonte wordt.
    Ik zie voor mijn deur op de Scheepstimmermanslaan regelmatig spookfietsers vanaf de ah geschept worden door auto’s, zelfs vaders met jonge kinderen op kleine fietsjes!
    Syp Fiets

  17. Profielbeeld van Frank
    Frank

    Het zijn niet alleen ‘gewone’ fietsers die door spookrijden de fietspaden in de stad gevaarlijk maken. Wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet, zijn bakfietsen die aan de verkeerde kant van de weg rijden, soms met kinderen erin die kennelijk de eventuele klap moeten opvangen. Bloedirritant zijn de scooters (en niet alleen pizzakoeriers) die tegen het verkeer in rijden.

  18. Profielbeeld van Jan Otterspoor
    Jan Otterspoor

    Niets ter nivellering van een Rotterdamse problematiek rond het zg ‘spookfietsen’ maar het is een landelijke plaag en verdient eindelijk eens ‘verbaliseringsaandacht’ door gerichte politiecontroles. Daarvoor zal de politie dan wel achter muis en keyboard vandaan moeten kruipen want onze handhavers van de maatschappelijke moraal verslijten hele diensten aan het implementeren van overheidsregeltjes die onstaan zijn na de samenvoeging van rijks- en gemeentepolitie.“

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.