voor de harddenkende Rotterdammer

Prikkelende gespreksstof nodig voor de vrijmibo? Stuurman Paul Smits vindt dat de fietser te veel heilig wordt verklaard in Rotterdam. Spookfietsen is er een goed voorbeeld van. Wat meer handhaving van de regels zou geen kwaad kunnen.

De Beste Stuurlui
De Beste Stuurlui

India heeft de heilige koe die je omzichtig moet benaderen. Je rijdt er met een boog omheen, ook al ligt het beest godsgruwelijk in de weg. Nederland heeft de fietser die je omzichtig moet benaderen. Ook al rijdt die zonder licht in het donker, aan de verkeerde kant van de weg of haalt die de gekste capriolen uit: kom niet aan de fietser! Automobilisten weten het: bij een botsing met zo’n ongemotoriseerde verkeersdeelnemer moet de automobilist normaliter betalen. Schuldig of niet.
Voor Rotterdam in het bijzonder is het fenomeen van spookrijden populair, zo constateerde Metro al. Aan de verkeerde kant van de weg rijden door fietsers gebeurt hier overal. Ik zeg het als iemand die veel autorijdt én fietst. Ja, de fietser is kwetsbaar en de klos bij een aanrijding. Maar een keertje goed in de spiegel kijken, kan geen kwaad.
Enkele voorbeelden? Het is bijvoorbeeld oppassen bij het zogeheten ‘Muizengaatje’, waar je onder het spoor langs rijksweg 20 naar de Bergweg rijdt. Soms komen er onverwacht tegenliggers van Gordelwegzijde naar beneden gezoefd, zonder dat je daar zicht op hebt. Een tijdje geleden was het resultaat een op de grond liggend meisje, nadat iemand van de ‘goede’ kant haar niet meer kon ontwijken. Op mijn fietsrit naar de Kuip zijn ook de Mariniersweg, Blaak en de Willemsbrug populair bij spookfietsers.

Rotondes andersom

In de auto schrik je je rot van fietsers die rotondes andersom nemen. Maar ook als je bij een kruising met verkeerslicht rechtsaf wilt slaan loert het gevaar. Denk je goed te hebben gekeken, zie je een spookfietser over het hoofd die rechtsaf de weg vervolgt (waar je alleen rekent op rechtdoorgaande fietsers). Gevolg: je rijdt hem bijna van de sokken en ziet in de achterruit een opgestoken middelvinger.
De Fietsersbond wijt het fenomeen vooral aan de autovriendelijkheid van Rotterdam. Tweerichtingspaden, meer rotondes (!) maar ook boetes zouden helpen. Nou vind ik het als fietser wel meevallen met de moeilijkheidsgraad: veel aparte paden en duidelijk gemarkeerde stroken. Fysieke ingrepen hebben daarom niet mijn voorkeur.
Wel heb ik nog nooit spookfietsers, die uit gemak de kortste weg nemen, bekeurd zien worden. Daar valt een wereld te winnen. Weg met de slachtofferrol voor de fietsers. Een ideetje voor de politie om eens het verbod op spookfietsen te handhaven? Rotterdam wordt op andere gebieden steeds veiliger, dus daar moet menskracht voor zijn. Of mogen parkeercontroleurs ook eens deze verkeersovertredingen aanpakken?
Het gemeentebestuur wil van gebiedscommissies ideeën om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit zijn er alvast een paar.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Paul Smits

Paul Smits

Paul Smits houdt van Rotterdam en woont daar al zijn hele leven. Van huis uit politicoloog, werkt als journalist. Favoriete plekken: Kuip, Oude Noorden, Rotte. Voor Vers Beton eindredacteur.

Profiel-pagina
Lees 27 reacties