Voor de harddenkende Rotterdammer

Kunstenaar en schrijfster Pam Emmerik is een groot voorstander van het nieuwe collectiegebouw van museum Boijmans Van Beuningen. Ze schreef er een kort, bevlogen pleidooi voor. Mét beeldbijdrage uit de collectie van het museum van Emmerik zelf.

Tekening van Pam Emmerik, collectie Museum Boijmans Van Beuningen
Tekening van Pam Emmerik, collectie Museum Boijmans Van Beuningen

In mijn coma heb ik twee weken lang stervend gewacht op antwoord van een God, van engelen of mensen. Maar niemand van hen wilde mij antwoorden.
Zij allen lieten mij langzaam doodgaan, en dronken liever tezamen thee met wodka en proostten lallend op het leven, dat valse balletdanseresje…
Mijn vraag aan hen zou zijn geweest: WAT MAAKT HET LEVEN TOCH DE MOEITE WAARD? Ik moest blijkbaar zonder hun antwoord zien te herleven.
En dat deed ik ook. Ik redde me.
Ik heb het antwoord zelf moeten uitdokteren. Voor mij is dat antwoord: kunst! Zelf houd ik het daarin bij beeldende kunst en literatuur, hoewel andere kunst ook zeker levensreddend kan zijn..
Voor nu zal ik het slechts over één formidabel kunstwerk hebben, namelijk het werkelijke schitterende Depotgebouw van MVRDV.
Ik vind het een waanzinnig mooi ontwerp, en ik hoop daarom ook van harte dat het vlak naast het huidige museum gebouwd gaat worden, en dat ik het vaak mag komen bezoeken. Dat depotgebouw wordt gewoon een Rotterdams wonder!
Veel buren zijn er ernstig op tegen, want zij houden meer van grassprieten dan van kunst. Maar ze vergeten in hun hoogmoed wel één zwaarwegend ding: het parkje dat zij zeggen zo intens te beminnen is helemaal niet van hen!
Het is van alle burgers die het wensen te betreden. De buren hebben het zich gewoon illegaal toegeëigend, de hebberds. Met andere woorden: zij beroepen zich aanmatigend op diefstal plegen. Volgens hen zou het Depotgebouw beter op de planeet Mars gebouwd kunnen worden. Als je naar hun speeches luistert, je moet wel, want ook zij hebben recht van spreken, zal het depotgebouw ineens als een onhygiënische giga-drol middenin hun sacrosancte parkje neerstrijken. Ook dat is eenvoudigweg volslagen onwáár! Het depot zal een spekrandje van het park gaan bestrijken, niet meer en niet minder. Ik zal nu snel in de toekomst gaan kijken, dat kan ik óók erg goed, en jullie een zalige voorspelling doen: ik voorspel dat het Depotgebouw er driedimensionaal gaat komen, vlak naast museum Boijmans, aan de rand van het parkje dus, ondanks het blanke gemekker en het alsmaar opbollende chagrijn van de buren, die schijnen te menen dat zij altijd en eeuwig hun zin moeten krijgen, maar nu dus een keertje niet. Lekker puh!
Dit is een verkorte en licht bewerkte versie van het pleidooi dat Pam Emmerik eerder uitsprak op maandag 6 oktober in Arminius.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Pam Emmerik

Pam Emmerik

Pam Emmerik is beeldend kunstenaar en schrijfster. Ze beschilderde in 2013 de espressobar van Museum Boijmans Van Beuningen. In 2015 publiceert ze een catalogus in graphic novel-vorm voor het museum.

Profiel-pagina
Lees 18 reacties
  1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    NIMBY’s (Not In mMy BackYard) heb je bij elk groot project in de wereld. Tot zover niets nieuws. Daar bestaat in Rotterdam RTM XL voor, Rotterdam YIMBY (Yes In My BackYard).

    Dit pleidooi is me dan ook uit het hart gegrepen. Ik ben niet tegen inspraak en voor ‘Chinese toestanden’, maar we slaan in dit land wel door in het gemekker om elke verandering. We leven in een wereldstad, daar hoort dynamiek bij. Daarbij wordt soms gesloopt, daarbij verdwijnen dingen en komen er nieuwe voor terug. Soms is dat een verlies voor enkelen, vaak is dat een winst voor velen! Er is veel kritiek geweest afgelopen jaren op grote projecten in de stad die gebouwd zouden worden voor leegstand. Parkjes zouden beter zijn dan markthallen, verkrotte anti kraak panden beter dan nieuwe woongebouwen en parkeerplaatsen beter dan Koolhaas’ verticale stad. Laat nu blijken dat het tegendeel waar is.

    Laat het Boijmans Depot de volgende impuls zijn voor deze prachtige stad!

    1. Profielbeeld van Robin
      Robin

      Och Tim. Lekker samen met de schrijver iedereen die tegen is in een hokje plaatsen.
      Mag ik jou, en de schrijver er op wijzen dat de gemiddelde Rotterdammer geen toevoeging ziet in zo’n collectiegebouw? En dat het niet alleen maar om de buren gaat van het park, maar ook om mensen die gewoon liever niet zien dat er belastinggeld en grond naar dit soort vastgoed projecten gaat?

      En ze dan maar als dieven en Nimby’s weg te zetten is te simpel. De enige dief hier is het collectiegebouw, want die jat een stuk park van het centrum. Een centrum waar we al weinig parken hebben in vergelijking met andere grote steden in Nederland.
      Ik herhaal dan maar eens: Rotterdam heeft geen Depot nodig, het Depot heeft Rotterdam nodig en geeft daar vrij weinig voor terug.

      1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Och Robin, jij hebt wel vaker het waanidee gehad dat je namens de gemiddelde Rotterdammer sprak. Laat ik je uit je droom helpen, jij doet dat net zo min als ik. Ook weer typisch zo’n tegenstandersdingetje. Pretenderen namens ‘alle bewoners’ of namens ‘de gewone Rotterdammer’ (whoever that may be) te spreken. Hoogst opmerkelijk.

        Rotterdam is trouwens van de grote steden in Nederland de stad met het meeste groen per inwoner. Daar zal inderdaad ook die witte grindbak bij zitten. Nu jij weer.

        En Rotterdam heeft geen Depot nodig? Misschien niet. Boijmans echter wel maar ze kunnen hem inderdaad ook in Amsterdam bouwen. Misschien ben je dan blij? Jij hebt trouwens ook geen TV nodig. Ik denk dat je er wel 1 hebt.

      2. Profielbeeld van Robin
        Robin

        Ik spreek ook niet namens de gemiddelde Rotterdammer. Maar ik heb toch wel enigszins inzicht in wie de gemiddelde Rotterdammer is. Jij blijkbaar niet: Denk je dat de gemiddelde Rotterdammer een cultuur-liefhebber is? Ja, misschien van de cultuur in de zin van de buitenlandse keuken, maar daar houd het dan ook op. Zal jij wel als minachting zien, maar dat is een feit. Dus nee, men zit niet te wachten op dat depot.

        Groen per inwoner is overigens wat anders dan Parken in het centrum. Dus dat is een erg flauw argument wat totaal niet op gaat.

        En begrijpelijk dat Boijmans een depot nodig heeft, maar daar zijn genoeg alternatieven voor aangedragen. Die ook voldoen aan de veranderde eisen. Alternatieven binnen Rotterdam. En mocht het project levensvatbaar zijn en wel commercieel op eigen poten kunnen staan in Amsterdam, dan wens ik Boijmans er veel succes mee! Moeten ze wel het Rotterdamse bezit in Rotterdam laten of een verhuurconstructie bedenken…

        En betreft mijn TV: Wederom een kulargument en totaal niet vergelijkbaar met een vastgoedobject.

      3. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Nu doe je het weer: spreken voor de ‘gemiddelde Rotterdammer’. Die bestaat niet beste Robin! Als we alleen maar dingen mogen doen in deze stad die jouw fictieve ‘gemiddelde Rotterdammer’ wil dan gaat er niet veel meer gebeuren denk ik. Maar dat is ook wat sommigen lijkten te willen. Stilstand.

        Wat betreft die parken, erg flauw om over een grensje van het centrum te gaan miepen. Er zijn prachtige parken in Rotterdam, in en om het centrum. De plek waar het depot moet komen heb ik nog nooit iemand als ‘park’ zien gebruiken trouwens. Het mag geen park heten eigenlijk.

        En kulargument? Ja tuurlijk, pot verwijt de ketel.

      4. Profielbeeld van Robin
        Robin

        Prima, dan bestaat de gemiddelde Rotterdammer voor jou niet Tim. Laten we dan de grootste groep pakken: De bewoners in de sociale ondergrens, denk je dat die zitten te wachten op een depot? De jongeren, de studenten? De dik-voor-elkaar mensen in Hillegersberg en Kralingen? Ik denk het niet, maar als jij denkt van wel: Toon het maar eens aan.
        Kortom, de meerderheid (dus daarmee het gemiddelde) zit niet te wachten op het depot.

        Dan de parken: Ik ben niet lullig met grenzen. Rotterdam heeft er 10 in het centrum (628 hectare), Den Haag 24 (1043)!!! Dat zijn keiharde feiten. En dat jij het museumpark niet als een park beschouwt, prima. Maar een grindbak vervangen door grasmat is niet zo duur en horizon vervuilend als een Depot. Dus, wederom een kulargument.

        Rest mij nog te zeggen, dat ik van jou die notabene zich bezig houdt met de stadsmarketing van Rotterdam, blijkbaar nieuwe gebouwen nodig heeft om de inspiratie aan te wakkeren. En dan ook nog eens vrijwel elk nieuw gebouw daar bij blind accepteert (ik ben ook niet per definitie tegen nieuwbouw, maar wel kritisch op wat wel, wat niet).
        Blijkbaar niet het maximale uit het oude kan halen. Neem dan even -mijn stokpaardje- De Kuip, geroemd in de top 10 van meest toffe stadions ter wereld, heeft Rotterdam Marketing het nooit over. Zonde, vergeten iconen. Nou ja, vergeten… De ‘ gemiddelde Rotterdammer’ weet zo’n gebouw op waarde te schatten, de gemiddelde stadsmarketeer blijkbaar niet…

      5. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Ik ben geen marketeer Robin. Ik accepteer ook niet blind elk nieuwe gebouw. Maar blijkbaar is een persoonlijke aanval even nodig? Maar je hebt gelijk, hoe leuk ik Rotterdam nu ook al vind, ik denk dat het nog veel leuker kan. Lekker alles bij het oude laten is daarom voor mij sowieso geen optie.

        Je cijfers zeggen natuurlijk niks. Of je moet het Malieveld in Den Haag als hoogwaardige groenvoorziening zien. ;)

        En ik hoef niks aan te tonen. Ik beweer namelijk niet dat iemand wel of niet op het depot zit te wachten. Jij doet daar wel beweringen over dus toon jij het maar aan, en niet op basis van je onderbuik zoals tot nu toe. Een meerderheid is trouwens sowieso niet relevant. Een meerderheid zit ook niet op een stadion voor Feyenoord te wachten, verbouwd of nieuwbouw. Moeten we daarom maar niks doen? Nee natuurlijk niet!

        Dan nog je kulargument: Je wilt in een hoogbouwstad als Rotterdam een pandje van 35 meter hoog horizonvervuiling gaan noemen? Grapjas…

      6. Profielbeeld van Robin
        Robin

        24 vs 10 parken Tim. Niet alleen op vierkante meters lopen we achter.
        Betreft dat een meerderheid niet op verbouw/nieuwbouw van De Kuip zit te wachten: Klopt. Echter is die minderheid (ik schat 25%) al een stuk groter dan de minderheid (ik schat 0,5%) die dat depot wil. Komt bij dat ik altijd van mening ben, dat bedrijven die iets willen (dus Boijmans en Feyenoord) dat zo veel mogelijk zelfstandig op poten moeten proberen zetten.

        En ik zou het depot niet een ‘pandje’ willen noemen. Het is een groot object in een omgeving waar nauwelijks hoogbouw staat. Dat ‘pandje’ is hoger dan het hoogste torentje van Boijmans. Misschien geen horizon-vervuiling, maar in ieder geval wel uitzicht-vervuiling en een flinke parasiet van het park.

      7. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        24 vs 10 zegt me niks. Ik heb liever 1 Kralingse Bos dan 40 Lijnbaanhoven. Ik heb liever een Vondelpark dan een Museumpark.

        Maar we zijn terug bij af. Ik vind het Depot in het Museumpark een iconische toevoeging die het museumcluster versterkt. Ik denk dat de gehele Rotterdamse cultuursector daarvan kan profiteren. Jij vindt het een slecht idee omdat je de boel liever laat zoals die is. Alleen jammer dat jij denkt dat je ook voor anderen kunt spreken. Dat moet je niet doen waar wordt je betoog zwakker van.

        Ik zal nog een keer aan je denken als ik in 2020 op het Depot van het uitzicht sta te genieten, en aan de horizon de contouren zie van het nieuwe Feyenoord stadion die De Kuip heeft vervangen.

      8. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Kwam nog een onafhankelijk onderzoek tegen in opdracht van de raadscommissie waar uit blijkt dat een ruime meerderheid (57%) van de inwoners van het centrum van Rotterdam voor het Collectiegebouw in het Museumpark is. Die cijfers zeggen een stuk meer dan jouw onderbuikschattingen Robin.

      9. Profielbeeld van Robin
        Robin

        Dat is leuk voor je Tim. Maar sinds wanneer zijn de centrumbewoners representatief voor de gehele stad, ofwel de gemiddelde Rotterdammer?
        En wat je nog vergeet te vermelden: In alle omliggende wijken zijn de bewoners tegen het collectiegebouw. Maar hey, sluit deze discussie, want voorlopig gaat het feestje niet door.

      10. Profielbeeld van robin
        robin

        De bron is het onderzoek dat je zelf plaatste… Maakt verder niet uit, lezen ben je niet zo goed in merk ik al vaker op. Dingen willen ben je wel goed in overigens…

  2. Profielbeeld van Daan
    Daan

    Het is een aardig ontwerp, dat depot. Wat ik me wel afvraag is of de oorspronkelijke landschappelijke idee achter het park door het depot niet verloren gaat. Die idee gaat uit van een soort van lijn tussen kunsthal en NAI. Zoiets als de lijn Rijksmuseum – Concertgebouw in A’dam. Daar wordt nu een vrij abrupte kolos tussen gezet.

    Verder vraag ik me af hoe gesloten de plint van het depot gaat worden. Heeft iemand daar info over?

    Overigens (@ Tim) vind ik dat je hier beter een rosse buurt kunt maken… ;-)

    1. Profielbeeld van Daan
      Daan

      PS, over ‘nimby’s’ zou ik me niet al te veel zorgen maken. Hun invloed gaat niet verder dan de inspraakfasen. Die inspraak geldt als een soort uitlaatklep voor onvrede. Bij rechtbank en raad van state heeft nog nooit een nimby gelijk gekregen.

      1. Profielbeeld van Tim de Bruijn
        Tim de Bruijn

        Klopt meestal werkt het alleen vertragend. Maar in de gemeenteraad kunnen ze wel invloed hebben zeker als voorstanders zich stil houden.

        Nog even over die parken en de vergelijking met Den Haag… Ik zag dat de bomen vandaag groengeel kleurden in de grindbak. Daar kan toch geen Feyenoorder blij van worden… Er zat nog net geen ooievaar bij… ;)

  3. Profielbeeld van Kees Versteeg
    Kees Versteeg

    Mijn belangrijkste bezwaar tegen het Collectiegebouw is misschien nog wel dat het zo godsallemachtig saai is. Het brengt meer van hetzelfde, terwijl deze stad juist zou moeten inzetten op creatieve ontwikkeling. Ik kan het dan ook niet laten om Pam Emmerik een alternatief voor te schotelen.

    Beste Pam, zie het jaar 2020 voor je:

    Een sierbegraafplaats voor Rotterdamse architecten op het lommerrijke voorhof van het Museumpark, recht tegenover Het Nieuwe Instituut. Hier liggen niet de lichamen van architecten begraven maar hun dromen – in versteende vorm. Bij het overlijden van elke Rotterdamse architect wordt in maquettevorm zijn laatste natte droom verwezenlijkt – het gebouw dat hij bij leven nooit heeft kunnen bouwen. Natuurlijk, ook voor het Collectiegebouw van Winy Maas is tussen de appelbomen een kubieke meter Museumpark gereserveerd. De architectuurliefhebber kan heerlijk rondwandelen op dit sierkerkhof – uniek in de wereld – en zich vergapen aan architectonische testamenten van grote allure.

    Het Museumpark is in de loop der jaren flink uitgedijd door vergroening van de straten rondom. Op het evenemententerrein worden alleen nog in de weekenden evenementen georganiseerd die gratis voor het publiek toegankelijk zijn waardoor argeloze parkbezoekers nooit meer geconfronteerd worden met die akelige zwarte afzetschermen. De Museumparknacht wordt elk jaar geopend op het moment dat de Victoria Amazonica – de reuzenwaterlelie – in de vochtige kelder van Boijmans in bloei komt. En eindelijk is er een fatsoenlijke groene verbindingsroute aangebracht tussen het Museumpark en Het Park bij de Euromast. Voor het overige is het Museumpark gewoon het Museumpark: ’s morgens voor patiënten uit het Erasmus MC, ’s middags voor museumpubliek, ’s avonds voor blowende jongeren en ’s nachts voor homo’s. Buurtbewoners met hondjes mogen natuurlijk altijd.

    Het depot van Boijmans is gevestigd in het pakhuis Santos op Katendrecht. Ook de Parade is naar Katendrecht verhuisd. In de Rijnhaven ligt, naast een drijvend bos, een drijvend gebouw in de vorm van een boeket: het Muzino. Het Muzino is een combinatie van museum en casino: in de grote speelzaal hangt een beroemde vervalsing van Vermeer – De Emmaüsgangers van Van Meegeren – als topstuk boven de roulettetafel; het wordt omringd door afgestofte Hollandse Meesters uit het depot.

    Het Muzino is een Umwertung aller Werte. Waar in het klassieke Boijmans de kunst heilig is, erkent het Muzino dat kunst anno 2014 ook een spel is en om groot geld draait. Het Muzino heeft de kunstwereld eerlijker gemaakt.

    Plezier maken en geld verdienen – daar draait het Muzino om. Dit schizofrene alter ego van Boijmans draait als een tierelier. Er is behalve een casino en nachtclub ook een veilinghuis in gevestigd, evenals galeries en een fameuze souvenirwinkel – waarin scheepjes met mastjes van hasj en klompjes vol nederwiet worden verkocht aan Amerikaanse cruisepassagiers. In de directe omgeving – op het Deliplein, Wilhelminapier, Entrepotgebied en Afrikaanderwijk – kunnen de dagjesmensen in tal van restaurants heerlijk eten. Stichting De Verre Bergen heeft er aan de Rijnhaven het fraaiste kantoor van Rotterdam en geniet de status van meest progressieve mecenas van Europa. En Sjarel Ex is nog steeds de directeur van Boijmans. No problem.

    Zeg nou zelf, Pam. Wát een sprookje.

  4. Profielbeeld van Sebastiaan
    Sebastiaan

    Volgens mij wordt het super mooi en zal het prijken op ansichtkaarten van hier tot Tokyo :-)

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500