Rotterdamse Nieuwe7 november 2014

SADDL: “Redeneren vanuit een probleem dat wij gaan oplossen”

Vers Beton maakt in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe een interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam. Wie zijn ze, wat doen ze en waarom kozen ze voor Rotterdam? In deze aflevering spreekt Anneke Kortleve met George Ankomah, een van de vier oprichters van SADDL.

SADDL houdt kantoor in Katshoek. Het wederopbouwpand van Maaskant beleeft een renaissance. Na jaren leegstand herbergt het nu tal van jonge ondernemers. SADDL zit op de derde verdieping, waar de zogeheten Start-up Foundation zit. In de regel nieuwe bedrijven die in een bekend metier het wiel opnieuw proberen uit te vinden. Of het op zijn minst willen verbeteren.

George Ankomah van SADDL
George Ankomah van SADDL Beeld: Floor Cornelisse

Wat doen jullie?
“SADDL biedt retailers de mogelijkheid om pakjes te verzenden zoals zij dat willen. Wij zorgen er ook voor dat jij als ontvanger van een pakket zelf je levermoment kan bepalen. Ook als dat op dezelfde dag is. Heel cheesy: de klant is koning en als je betaalt – dan bepaal je. Wij maken de bezorgketen transparant door middel van software.”

Wat bedoel je met transparant?
“We draaien de logistieke keten om, de planning begint bij de consument. Wij verdelen vervolgens het aantal te verzenden pakketten onder de beschikbaarheid van koeriers, in plaats van dat je een bus of fietstas vult en daarmee gaat bezorgen.”

Hoezo SADDL?
“We moesten op een gegeven moment een naam hebben omdat we meededen met de Philips Innovation Award. Ons concept focuste zich toen nog vooral op het zo snel mogelijk in huis hebben van je bestelling, dezelfde dag nog. We hadden een paar uur en schreven wat woorden op. Same Day Delivery. En toen gingen we wat letters wegstrepen, SADDL. De naam blijft hangen bij mensen, dus dat is goed. Maar niet iedereen begrijpt het. ‘Aha’, zeggen ze dan, ‘saddle, zadel, omdat jullie ook fietskoeriers inzetten?’. Dan zijn we wel even bezig met uitleggen.”

“Laatst hadden we een gesprek met de oud-directeur van een grote winkelketen. Die man zei dat onze naam niet goed was. ‘Maak er gewoon Same Day Delivery van’, zei hij.”

Luister je daar naar?
“Voorlopig is het een prima naam, andere mensen zijn er positief over. Mensen kennen ons niet om onze naam, maar om wat we doen. We moeten het hebben van ons goede verhaal. We zouden uiteindelijk wel van naam kunnen wisselen, want we zijn pragmatisch ingesteld. Dat hebben we ook met het logo gedaan, ook dat was bedacht vanwege die Innovation Award. In één nacht.”

George laat lachend het eerste logo zien. Een ongeoefend oog kan zien dat het geen sterk logo is, wat wiebelige letters met cirkels eromheen. “We hadden er een hekel aan, maar hebben het pas gewijzigd toen we voor het eerst naar een beurs gingen. We passen dingen aan als dat nodig is.”

SADDL is een samenwerking van vier personen. George en zijn partner Max Schulkens – allebei uit het Limburgse Geleen – werken nu bijna een jaar samen met Orgeon Waterberg en David Asabina – allebei uit Suriname. Ze zijn sinds september officieel alle vier co-founder van SADDL.

George: “We zijn een divers team, ook qua etniciteit. Dat vind ik mooi. We hebben nu ook Linda en Eleni erbij, dus het zijn niet alleen maar mannen meer. Linda is front end-developer. Een vrouwelijke programmeur, daar zijn we wel heel trots op. Mijn functie? Ik doe externe communicatie, contact met partners & investeerders en ben verantwoordelijk voor dagelijkse beslissingen. Nu we een accelerator-programma doen, moet ik mezelf CEO noemen. Ik vind dat eigenlijk een beetje hoogdravend, meer iets voor als je honderd man in dienst hebt.”

Het programma waar George het over heeft, heet Startupbootcamp, een traject van drie maanden waarbij een jong bedrijf actief wordt begeleid en toegang krijgt tot een groot netwerk, in ruil voor een aandeel in het bedrijf. Het staat bekend als een van de beste in zijn soort, tien van de vierhonderd aanmeldingen mogen deelnemen.

SADDL
SADDL Beeld: Floor Cornelisse

Niet bang om investeerders toe te laten? Jullie taartpunt wordt wel kleiner.
“Nee. Wij hebben liever een klein gedeelte van iets heel groots, dan een groot gedeelte van iets heel kleins”.

Voor het programma zitten jullie bijna fulltime in Amsterdam. Is dat omdat jullie netwerk daar zit?
“Nee. We zijn in Rotterdam gestart en hebben hier een breed netwerk opgebouwd. Startupbootcamp zit in Amsterdam, daarom zitten wij daar. Zij helpen ons aan een netwerk van bedrijven waar het sowieso lastig binnenkomen is. Het ligt dan niet aan waar je zit, maar of je geïntroduceerd wordt. Normaal gesproken is Google bijvoorbeeld een gesloten fort, maar nu hebben we al met drie man van hen gesproken.”

Hoe Rotterdams zijn jullie?
“We hebben hier alle vier gestudeerd en zijn bewust blijven plakken. Iedereen vertrekt naar Amsterdam zodra het goed gaat, dat is wel een probleem. Ergens wil je niet een van de bedrijfjes zijn die dat ook doet, maar je moet wel zakelijk het beste kiezen. Uiteindelijk zit je hier om je boterham te verdienen, als dat blijkbaar toch in Amsterdam – of Londen of New York – is, dan moet je gaan. Maar we voelen ons wel echt verbonden met deze stad, we houden van deze stad. We zeggen wel eens: in Rotterdam blijft altijd het hoofdkwartier staan, al is het maar op papier.”

De slimste zet?
“Onze slimste zet is, denk ik, gewoon onze denkwijze. We hanteren de ‘lean start-up aanpak’, we zijn niet bezig met een merk op te bouwen, we redeneren vanuit een probleem dat wij oplossen. We kijken daarbij heel flexibel naar het bedrijf. We zijn altijd bezig met leren van onze markt, wat de klant precies nodig heeft. Het kan dan best zijn dat het niet het sturen van pakketjes wordt, maar dat het opeens een hele goede plan-tool wordt voor koeriers. Of dat het vooral werkt op specifieke markten, zoals onze app Laundr. Daarmee passen we het Saddl-concept toe op de stomerijmarkt. De klant kan hiermee zelf bepalen hoe laat en waar je pakken worden opgehaald en weer afgeleverd.”

Dus jullie zijn een logistiek bedrijf, ongeacht de vorm?
“Logistiek is meer een middel dan een doel. We lossen geen logistiek probleem op, maar een communicatieprobleem. Met het internet, en nu ga ik een beetje als een visionair klinken, heb je veel vrijheid gekregen. Online zijn we nu gewend dat alle content en diensten altijd voor ons beschikbaar zijn. Ongeacht tijd of plaats. Maar het fysieke loopt nog ontzettend achter op deze online wereld. Waarom moet ik nu de hele dag wachten op een koerier zonder zelf te kunnen bepalen wanneer hij komt? Waarom hebben we nog vaste adressen als ik de hele dag een smartphone bij me heb die kan aangeven waar ik ben? Wij geloven dat het anders kan, en gaan dat veranderen.”

Deze interviewreeks met jonge beeldbepalende ondernemers in Rotterdam is tot stand gekomen in samenwerking met Rotterdamse Nieuwe. (Wat betekent dit?) R’damse Nieuwe is een community van ondernemende Rotterdammers tussen de 18 en 35 jaar die zich inzetten om de stad bruisend en aantrekkelijk te maken. Rotterdamse Nieuwe adviseert de Economic Development Board Rotterdam en het college van B&W. Wil je op de hoogte blijven van de activiteiten van Rotterdamse Nieuwe, meld je dan hier aan.

RN_logo_basic.jpg

Rotterdamse Nieuwe en Vers Beton zijn altijd op zoek naar inspirerende jonge ondernemers en initiatieven om over te publiceren. Ben of ken jij een interessante Rotterdamse ondernemer die aandacht verdiend? Mail dan naar: thijs@rdamsenieuwe.nl.

Reageer of deel op Social Media

Tags:george ankomah, Katshoek, ondernemers, rdamse nieuwe en saddl

Sectie: Rotterdamse Nieuwe

kaart: heer bokelweg 155, rotterdam

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *