Voor de harddenkende Rotterdammer

De oorspronkelijke filosofie achter de Lijnbaan en haar aanvankelijke aantrekkingskracht doen denken aan de Markthal nu. Zo was het de bedoeling dat mensen er kwalitatief hoogwaardige producten konden kopen die elders moeilijk te verkrijgen waren. Verder stroomden er uit het hele land mensen toe om dit nieuwe winkelconcept van dichtbij te bekijken en de nodige inkopen te doen. Ook trok de Lijnbaan destijds de aandacht van buitenlandse media.

De reportage laat ook zien hoe de Lijnbaan langzaam in verval raakte: hogere huren, nieuwe ideeën over winkelen en de intrede van de grotere ketens, verloedering en uiteindelijk de beslissing om de Lijnbaan in haar oude glorie te herstellen. Laten we leren van het verleden en hopen dat de Markthal dit lot bespaard kan blijven.
Kijk en oordeel zelf.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Giorgio Touburg

Giorgio Touburg

Giorgio Touburg (1984) is promovendus en docent aan de Erasmus Universiteit. Hij is als achttienjarige naar Rotterdam getogen en doet sindsdien of hij erbij hoort. Viking gevangen in het lichaam van een Romein.

Profiel-pagina
Lees 9 reacties
  1. Profielbeeld van Jan Eikenboom
    Jan Eikenboom

    Zo zal het nu ook gaan. Toen de Doelen openging was er ook landelijk een enorme belangstelling voor. In de theaterwereld nog steeds bekend als ‘het doeleneffect’. Na een tijdje liep dat natuurlijk terug tot het huidige niveau. De Markthal zal een vergelijkbaar lot treffen. Kijkers en kopers nemen af, standhouders redden het niet (of er moet zwaar gesubsidieerd worden, waarom niet) en gaan langzaamaan plaatsmaken voor goedlopende ramsj.

  2. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    Omdat er in de basis overeenkomsten zijn op een paar punten wil nog niet zeggen dat ze een zelfde toekomst hebben. De wereld en Rotterdam zijn sinds de jaren 50 een klein beetje veranderd. De doorkijk naar de toekomst is dus erg kort door de bocht, al zal het er bij zure mensen in gaan als zoete koek.

  3. Profielbeeld van Giorgio Touburg
    Giorgio Touburg

    Omdat het andere tijden zijn wil dit niet zeggen dat er uit de geschiedenis geen lessen kunnen worden getrokken. Dit is nu juist de kracht van een wetenschappelijke discipline als geschiedenis. Ook vind ik het ironisch dat je kritische reflectie op een jubelproject als de Markthal dood wil slaan door te wijzen op de PH-waarde van de mensen die dit vermogen aan de dag leggen. Verder hoop ik voor de standhouders dat het een succes blijkt.

  4. Profielbeeld van Melissa van Amerongen
    Melissa van Amerongen

    Leuke woordspeling Tim :)

    Maar andersom geldt natuurlijk ook: dat de wereld veranderd is, wil niet zeggen dat we niets meer van vroeger kunnen leren. De vraag is: wat wel en wat niet. Niet?

  5. Profielbeeld van Tim de Bruijn
    Tim de Bruijn

    Natuurlijk kan er iets geleerd worden van het verleden. Als de Markthal niet mee groeit met zijn tijd zal hij in verval raken. Tijden veranderen nu nog sneller dan toen. Dus in die zin kan je er zeker wat van ‘leren’. Mijn reactie was meer op de heer Eikenboom die al van het negatieve uit gaat terwijl er op dit moment niets is wat daar op wijst. Dat vind ik inderdaad een hoge PH-waarde hebben. Ik denk dat De Markthal veel in zich heeft om zich aan te kunnen passen aan de tijd. Veel meer dan het vastgeroeste concept van de Lijnbaan waar we nu zelfs een monument van gemaakt hebben…

  6. Profielbeeld van Richard de Neve
    Richard de Neve

    Sorry maar dit moet even, een lage pH-waarde is zuur, een hoge juist niet ;) Een vergelijking tussen de Lijnbaan en gebouwen als De Doelen en de Markthal lijkt mij moeilijk te maken, zeker gezien de tijd waarin deze zijn ontstaan. Laten we uitgaan van het positieve, zelfs de Lijnbaan ziet er tegenwoordig redelijk uit ;)

  7. Profielbeeld van Erik de Haan
    Erik de Haan

    De uitzending gemist gisteravond, ga zo nog even kijken. Wel het artikel in de VPRO-gids gelezen. Termen als somber, sfeerloos, kil, zwaar verwaarloosd je denkt dat het over een getto gaat. Beelden van Detroit, Warschau (in 1989) komen op je netvlies.

    Is dit de Lijnbaan waar ik als binnenstadsbewoner bijna elke dag wel even langs loop voor de dagelijkse boodschappen? Natuurlijk, het concept stamt uit de jaren ’50, de achteringangen (bevoorrading) van de winkels achter de Lijnbaan zijn te typeren als sfeerloos. Maar de Lijnbaan zelf? Alleen het stuk rond de mogelijke ontwikkeling van Forum ziet er nu niet uit door leegstand.

    Maar wel eens ’s avonds over de Kalverstraat of de Nieuwe Dijk in Amsterdam gelopen, ook niet echt chique én gezellig.

    In het VPRO-artikel staat ook nog de wens tot afwisseling, broodjeszaak, terras. Wel eens op de kop van de Lijnbaan geweest vraag ik mij dan af. Of op het recent nieuw ingerichte Binnenwegplein, wat ik ook maar even tot het Lijnbaanensemble reken.

    Alles plat zegt Dirk Schennink van RTM XL, de panden zijn te klein en voldoen niet meer. Opvallend is juist dat de Lijnbaan nog steeds erg in trek is bij de grote ketens. Natuurlijk geeft dat deels eenheidsworst, maar is dat niet de werking van de markt of een generieke Nederlandse situatie in de topwinkelstraten.

    Alles plat, is dat niet het verouderde Rotterdamse “wederopbouw denken” wat nu achterhaald is. Organische groei lijkt mij een beter concept voor de komende decennia.

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500