Kunst & Cultuur18 december 2014

Aruna Vermeulen: dankbaar voor alle steun voor het Hiphophuis

Het Hiphophuis heeft geld nodig. Om het hoofd boven water te houden organiseert de instelling aan de Delftsestraat deze dagen een grote benefietactie, dat afgesloten wordt met een matineefestival komende zaterdag in het Nieuwe Luxor. Vers Beton vroeg oprichter Aruna Vermeulen waarom ze nu geld nodig heeft en wat de rol van hiphop is in de stad.

Aruna Vermeulen in het Hiphophuis
Aruna Vermeulen in het Hiphophuis Beeld: Victor Wollaert

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik zag dat jullie twee keer zijn opgenomen in het Cultuurplan en beide keren zo’n drie ton subsidie hebben gekregen. Hoe komt het dan dat er nu te weinig geld is?
“Dat heeft te maken met onze verhuizing in 2012 van de Coolhaven naar de Delftsestraat. De verhuizing was noodzakelijk om de grote vraag naar workshops op te vangen, maar omdat de huur flink omhoog ging, kregen we minder ruimte om te programmeren. Om dat op te vangen gingen we een samenwerking met De Nieuwe Oogst aan: we zouden verschillende evenementen en trajecten samen gaan programmeren. Helaas verdween dat podium al heel snel, en daarmee ook het geld voor artistieke producties.”

Ah, De Nieuwe Oogst! Miljoenen pompte de gemeente destijds in het creëren van een Urban Culture Podium, maar van de grond kwam het nooit. Wat vonden jullie van die plannen?
“Wij vonden ze waardeloos. Ik bedoel, wij zijn toch ook een urban culture podium? En Nighttown was dat toch ook? Om een relevante plek te bieden aan die doelgroep, moeten mensen uit die scene daar vorm aan geven.

Omdat dat niet is gebeurd had het plan een valse start. Een podium voor urban culture moet geen initiatief van de gemeente zijn, dit soort dingen werken simpelweg niet als je ze top-down organiseert. En als je het dan toch doet, dan moet je het de tijd geven. Sta fouten toe, anders kan je er niet van leren. Dat heeft de gemeente nooit gedaan.

Het Hiphophuis is daarom een goed voorbeeld van de lange adem. Voet tussen de deur, zet je heupen erin, en op een gegeven moment kunnen mensen niet meer om je heen. De Nieuwe Oogst heeft die kans nooit gekregen, de gemeente vond al heel snel dat het podium niet sterk genoeg was.”

Heeft het Hiphophuis na de sluiting van De Nieuwe Oogst de taak van een Urban Culture Podium op zich genomen?
“We zijn natuurlijk geen podium, maar wel een centrum voor urban culture. Daar is zoveel vraag naar, dat wij het niet aankunnen. Er is behoefte aan meer lessen, meer plekken om te oefenen, verbinding met andere sectoren, docentenopleidingen, coaching… Zo kan ik nog wel een uur doorgaan. Daarom organiseren we ook het benefiet: er is onvoldoende geld.”

Vanuit de gemeente is er nu wat steun voor jullie, geloof ik: het college schonk 1000 euro. Heb je niet het gevoel dat jullie nu het paradepaardje zijn?
“Nee, niet perse. We worden gehoord, dat zeker. Maar als je het bedrag dat wij omzetten afzet tegen het subsidiebedrag dat we ontvangen – en je vergelijkt dat met de financiën van andere instellingen – dan is het Hiphophuis maar een vlieg.”

Hiphophuis
Hiphophuis Beeld: Victor Wollaert

Op de tafel ligt een stapeltje folders van het Hiphophuis. Power to the people, staat er in koeienletters op de voorkant gedrukt.

Het Hiphophuis is ontstaan uit je eigen behoefte aan oefenruimte. Welke behoeften heeft de jongere generatie nu?
“Jongeren hebben altijd behoefte aan een plek waar ze zich kunnen uiten. Door de jaren heen is die behoefte niet veranderd. Wat wel is veranderd, is de manier waarop de jeugd zich uit. Ik deed vroeger aan breakdance, de nieuwe generatie doet aan krumping of house dance. Ik zette vroeger een cd op, zij pluggen hun telefoon in.”

Lukt het jullie om de mening van jongeren te betrekken bij het maken van beslissingen?
“Dat is iedere keer een opgave. Het kost ons veel moeite om ons oor op de vloer te houden. Maar we hebben veel vrijwilligers, floormanagers en stagiaires: allemaal medewerkers die veel contact hebben met onze bezoekers. Als zij iets horen of zelf iets te melden hebben, nemen we dat echt serieus.”

Hiphophuis
Hiphophuis Beeld: Victor Wollaert

Maar nu moeten jullie voor het eerst iets terugvragen aan jullie community. Bestaat er bij jullie publiek veel enthousiasme voor de benefietactie?
“Oh ja, er is zoveel goodwill bij ons publiek! Er wordt bijvoorbeeld een gameavond georganiseerd, sommigen treden op, anderen maken weer een video en mensen zamelen zelfs geld in tijdens hun verjaardag. Super tof, dat doet echt veel met ons.

Het zegt mij bovendien iets over ons bestaansrecht. Toen Bennie Semil, Lloyd Marengo en ik het Hiphophuis oprichtten, werd er flink op ons geleund. Nu zijn er zoveel meer mensen die zich over de organisatie willen ontfermen. Wij hoeven niet langer zowel de motor, als de hersenen, het hart, én de handen te zijn. Het Hiphophuis kan nu op zichzelf staan.”

Het matineefestival van het Hiphophuis vindt komende zaterdagmiddag plaats in het Nieuwe Luxor. Hier lees je alles over de support-actie. 

Reageer of deel op Social Media

Tags:Aruna Vermeulen, benefiet, De Nieuwe Oogst en hiphophuis

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Delftsehof 19, Rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • Draag inhoudelijk bij aan de discussie
  • Blijf on-topic
  • Speel op de bal, niet op de man
  • Wees respectvol: reacties waarin sprake is van schelden, haat, racisme of seksisme worden verwijderd
  • Reacties over huisregels en toelatingsbeleid worden verwijderd
  • We gaan niet in discussie over verwijderde reacties
  • Zie je reacties die niet aan de huisregels voldoen? Ons controlesysteem is niet waterdicht. Laat het ons weten via info@versbeton.nl

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *