Economie19 december 2014

De haven van Rotterdam? Die lag bijna in Marseille

Lees verderDe haven van Rotterdam? Die lag bijna in Marseille

Olie in de Rotterdamse havenRotterdam heeft een grote haven, en dus zijn er ook veel chemiebedrijven in de buurt die de geïmporteerde olie graag omzetten in bijvoorbeeld benzine en plastic. Maar volgens historicus Martin Boon is dat minder voor de hand liggend dan je zou denken. Bijna, zo vertelt Boon vandaag tijdens de verdediging van zijn proefschrift aan de Erasmus, was al die olie naar Marseille gegaan.

De Duitse industrie, de belangrijkste afnemer van olie, wilde namelijk een pijpleiding naar deze havenplaats leggen en zo Rotterdam volledig passeren. Gebrekkige Europese regelgeving gooide roet in het eten, waardoor Duitsland in 1957 voor de makkelijkste oplossing koos en alsnog Rotterdam koos als bevoorradingsplek.

De winnaars van deze keuze waren Shell (die met zijn site natuurlijk het liefst bij het grootste invoerkanaal zit) en de chemische industrie in Rotterdam, die zich vanwege de aanwezige olie massaal vestigde in Pernis, Rozenburg en Botlek. Shell speelde ook een belangrijke rol bij de keuze van Duitsland, want een andere optie (een pijpleiding vanuit de Noord-Duitse Wilhelmshaven naar de Duitse industrie) werd tegengehouden doordat het oliebedrijf zich terugtrok uit het consortium.

Reageer of deel op Social Media

Tags:havenbedrijf rotterdam, olie, petrochemie en raffinage

Sectie: Economie

kaart: Rozenburg

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *