Kunst & Cultuur22 januari 2015

De Rotterdam 8 van het filmfestival

Tien dagen lang is Rotterdam tussen De Doelen, Pathé Schouwburgplein, de Schouwburg, Cinerama en LantarenVenster bezet cinefiel gebied. Hoe Rotterdams is het IFFR dit jaar? Vers Beton vist het inheemse aandeel uit de programmering.

Hoe Rotterdams is het Filmfestival eigenlijk? Vincent Cardinaal deed vorige week een aantal stevige aanbevelingen aan de volgende festivaldirecteur om het festival naar zijn inzicht beter te maken. Eén van zijn punten was dat de verbinding tussen stad en filmfeest een stuk nauwer mag. Om het Rotterdamse karakter van de programmering van het festival te onderzoeken, gingen wij in de programmering op zoek naar inheemse films. Dat werden er acht. Dat lijkt mager in het totale festivalprogramma van 233 films. Is dit het gat dat het Rotterdam Mediafonds achterliet? Tegelijk kun je je afvragen of het überhaupt nodig of relevant is om Rotterdamse films te vertonen op een internationaal festival. De Rotterdamse films dit jaar zijn in de programmering opgenomen vanwege hun kwaliteiten, niet vanwege een regeling met het fonds.

Hoe dan ook, wij raden de Rotterdam-minnende cinefiel aan de komende tien dagen een bezoek te brengen aan onderstaande films:

Fashion House Marga Weimans

Fashion House Marga Weimans
Fashion House Marga Weimans Beeld: International Film Festival Rotterdam

Bob Vissers’ productiebedrijf Neon Media is roemrucht, zowel in het Rotterdamse als in de landelijke media. Op het cv van Neon Media staan films over Deelder en Vaandrager, maar ook over rapper Unorthadox, en de prachtfilm Walkmen van Mike Redman en Victor Vroegindeweij over 25 jaar Rotterdamse hiphop. Films over Rotterdamse onderwerpen, gemaakt door Rotterdammers.
De meest recente productie die Visser niet alleen produceerde, maar ook samen met zijn dochter regisseerde, gaat op het IFFR in première. Fasion House Marga Weimans portretteert de modeontwerpster uit de titel. Een jaar lang heeft de camera haar gevolgd om een beeld te schetsen van haar werkwijze en idealen. Succesvol zijn en doorbreken in de modewereld, zonder daarbij compromissen te sluiten, lijkt haar wens te zijn. Maar dat is soms lastig met elkaar te verenigen.

Hometown

Hometown
Hometown Beeld: International Film Festival Rotterdam

Deze film is een product van de filmwerkplaats in WORM en past goed binnen de visie die ook aan WORM zelf ten grondslag ligt. Buiten de lijntjes kleuren, tegen de gevestigde orde in gaan. Zeer belangrijk dat dit soort dwarsdenkers er zijn, om de manier waarop we dingen doen, te bevragen en uit te dagen. In Hometown komt dit tot uiting in de manier waarop de film gemaakt is. In plaats van de weg van de minste weerstand te kiezen en dus voor digitale video te gaan, is er voor gekozen om op 16 millimeter-film te draaien. En in plaats van een vooropgezette productie, zijn hier vier regisseurs aan de slag gegaan met een manier van werken die vooral in de ontwikkeling van software gebruikt wordt: agile development. Wie een licht verteerbaar verhaal met en kop en een staart verwacht, kan deze maar beter skippen. Maar wie toe is aan experiment, op Rotterdamse no-nonsense leest geschoeid, is aan het goede adres.

Rotterdam Classics Photography In Motion

Rotterdam Classics Photography in Motion
Rotterdam Classics Photography in Motion Beeld: International Film Festival Rotterdam

Het Stadsarchief (voorheen Gemeentearchief) bezit een immense hoeveelheid beeldmateriaal van de stad. Om dat beeld een publiek te geven, worden er af en toe dit soort ‘Rotterdam Classics’ vertoningen gehouden. Voor deze editie is er samenwerking gezocht met het Nederlands Fotomuseum, Beeld en Geluid en EYE. Het thema is de fotografische blik op veranderingen in de stad. Al in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw pakten fotografen steeds vaker een filmcamera op. Beelden van deze crisisjaren worden tijdens de vertoning doorsneden met beelden van de naoorlogse wederopbouwjaren en eigentijdse beelden die met drones gemaakt zijn. Een live band voorziet de stomme filmbeelden ter plekke van een soundtrack. Een aanrader voor iedereen die van de stad houdt.

Conducting Boijmans

Conducting Boijmans
Conducting Boijmans Beeld: International Film Festival Rotterdam

Sjarel Ex is sinds 2004 directeur van Museum Boijmans van Beuningen. In deze film komen we erachter wat museumdirecteur zijn eigenlijk inhoudt. Als we de beloftes mogen geloven, geeft Ex een brede invulling aan zijn baan en zien we hem bezig met een waaier aan activiteiten: van een gesprek met curatoren tot in de weer met een boormachine. De grote vraag is of we ook iets gaan horen over de gang van zaken rondom het Collectiegebouw. Toch hét thema waarmee het museum in 2014 regelmatig in de media kwam (ook bij ons), en waaromtrent nog steeds geen beslissing in zicht is. Regisseur Sonia Herman Dolz staat bekend om haar visueel sterke films. Een museum als onderwerp leent zich daar uitstekend voor.

Giants

Giants
Giants Beeld: International Film Festival Rotterdam

Damian Marcano is een filmmaker uit Trinidad die van oktober tot en met december artist in residence was in A View With A Room. Vanuit deze locatie aan de Maashaven werken internationale kunstenaars aan een stadskroniek over Rotterdam-Zuid. Marcano produceerde hier een korte fictiefilm over het leven van Rotterdamse jongeren op Zuid, gebaseerd op de verhalen van jongeren, gespeeld door diezelfde jongeren. Ook hielpen ze in de productie. Zo was de jongste medewerker, Putson van 12 jaar, geluidsman. De titel komt van het gezegde ‘Een dwerg op de schouders van een reus kijkt verder dan die reus’. Aan de jongeren de taak om boven hun rolmodellen – die niet altijd het beste voorbeeld geven – uit te stijgen. Tijdens het festival worden de jongeren als VIPs onthaald. Giants is een voorfilm bij de featurefilm God Loves The Fighter van Damian Marcano.

It Is Never Too Late To Say Sorry

It Is Never Too Late to Say Sorry
It Is Never Too Late to Say Sorry Beeld: International Film Festival Rotterdam

Wel eens die vitrinekast op de Coolsingel voor het postkantoor gezien? Met die zilveren megafoon erin? Elke middag, als de klok op het stadhuis twaalf slagen maakt, pakt Wim Konings deze megafoon en schalt vervolgens “IT IS NEVER TOO LATE TO SAY SORRY” over de Coolsingel. Hebben de Deense kunstenaars Elmgreen & Dragset dit dagelijks ritueel bedoeld als een boodschap aan de politiek? Of als een dagelijkse herinnering voor ons allen als mens? Dit kunstwerk is het centrale onderwerp in deze 30 minuten durende film van de Rotterdamse filmmaker Marieke van der Lippe.

WERK

WERK
WERK Beeld: International Film Festival Rotterdam

Erik van Lieshout kun je kennen als de excentrieke kunstenaar die vier jaar geleden te gast was bij Zomergasten. Daar sprak hij met passie over Rotterdam-Zuid, waar hij woont en werkt. Eerder maakte hij vanuit een winkel op Zuidplein een film over Zuid. Deze film, die dit jaar in het programma van het filmfestival is opgenomen, gaat over een op het eerste gezicht ook heel Rotterdams onderwerp: werk. Van Lieshout neemt de kijker 80 minuten lang mee in zijn gedachtenkronkels en beschouwingen op werk, tot aan Sint Petersburg aan toe. Wees voorbereid op een ‘film als een flipperkast’!

Portet van een tuin

Portret van een tuin
Portret van een tuin Beeld: International Film Festival Rotterdam

Daan van der Have is een bekende in de Rotterdamse horeca. Zo opende hij ooit Loos en Hotel New York. Sinds twintig jaar houdt Van der Have zich ook bezig met het produceren van voedsel, op het landgoed Dordtwijk. Deze verwaarloosde zeventiende-eeuwse buitenplaats van 14 hectare werd door hem nieuw leven ingeblazen. De Rotterdamse filmmaker Rosie Stapel maakte een documentaire over hoe Daan van der Have en de 85-jarige tuinman de moestuin, oranjerie en fruitboomgaard verzorgen.

Lees meer:

Reageer of deel op Social Media

Tags:boijmans, Daan van der Have, Damian Marcano, Erik van Lieshout, IFFR, marga weimans, sjarel ex, Stadsarchief, Wim Konings en WORM

Sectie: Kunst & Cultuur

kaart: Karel Doormanstraat 278b Rotterdam
Ontvang de wekelijkse Vers Beton newsletter!

Op Vers Beton discussiëren we met liefde. We horen daarom graag je mening. Houd daarbij wel onderstaande richtlijnen in gedachten, dan weet je zeker dat je reactie zichtbaar blijft:

  • draag inhoudelijk bij aan de discussie (en ja, humor mag, graag zelfs!)
  • blijf on-topic
  • speel op de bal, niet op de man

Verdiep de discussie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *